Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er første gang jeg har med et borettslag å gjøre. Kjøpte kun selveier før. Hjelp meg vennligst å forstå om jeg tenker riktig.

Utgangspunkt:

-Har finansieringsbevis for inntil 2.500.000 hos banken min

-prisvurdering er på 2.000.000 + 500.000 i fellesgjeld

Stemmer det at ved budgivning så skal jeg forholdet meg til summen 2.000.000? Det er dette jeg skal låne fra banken min? Felleslånet på 500.000 følger vel med boligen og blir skrevet i mitt navn når jeg har vunnet budrunden?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du byr må du tenke på både fellesgjeld og "innskudd" og ha dekning for hele summen på finansieringsbeviset ditt. Når du kjøper skal du imidlertid bare betale lånet på de 2 millionene til banken, de andre avdragene betaler du gjennom borettslaget med deres rente og betingelser. 

Anonymkode: 1c3e1...f01

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ny Bruker skrev (4 timer siden):

Stemmer det at ved budgivning så skal jeg forholdet meg til summen 2.000.000? Det er dette jeg skal låne fra banken min? Felleslånet på 500.000 følger vel med boligen og blir skrevet i mitt navn når jeg har vunnet budrunden?

Riktig som bli sagt over her.

Du må tenke deg at Fellesgjelden påvirker husleien og at dette går ut over dine månedlige boutgifter, jo høyere fellesgjelde desto høyere husleie. Fellesgjelden kan være lån som borettslaget tar opp i forbindelse med bygg og vedlikehold. 

Dette er kanskje det viktigste du ser etter før du kjøper leilighet, om sameiet har økonomien på stell og om det er planlagt nye lån i nær fremtid.

Hva er husleien?

Endret av klondrik
AnonymBruker
Skrevet

Felleslånet står på borettslaget/andelslaget. Hvis borettslaget har ti like leiligheter, kjøper du en andel på 1/10 av borettslaget når du kjøper leiligheten, med tilhørende bruksrett til leiligheten. Gjennom det eierskapet er du da ansvarlig for 1/10 av borettslagets gjeld.

Anonymkode: 0a1d2...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (5 timer siden):

Dette er første gang jeg har med et borettslag å gjøre. Kjøpte kun selveier før. Hjelp meg vennligst å forstå om jeg tenker riktig.

Utgangspunkt:

Du må regne med totalsummen det er det man må betale. Det pleier og stå 2 mill + 500 000 = totalpris 2,5 mill

Anonymkode: a79c2...b7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må regne med totalsummen det er det man må betale. Det pleier og stå 2 mill + 500 000 = totalpris 2,5 mill

Anonymkode: a79c2...b7a

Høres rart ut, jeg måtte kun dokumentere at jeg hadde pengene til kjøp av leilighet, ikke at jeg hadde penger til å betale ut fellesgjelda.

Anonymkode: 60641...3de

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres rart ut, jeg måtte kun dokumentere at jeg hadde pengene til kjøp av leilighet, ikke at jeg hadde penger til å betale ut fellesgjelda.

Du betaler ned fellesgjelda gjennom de månedlige utgiftene til borettslaget. Med fellesgjeld er disse utgiftene da høyere enn om det ikke hadde vært fellesgjeld. Det gjør at du har mindre penger igjen til å betale på lånet i banken.

Hvorvidt bankene faktisk sjekker opp om det er fellesgjeld på boligen de tar pant i, vet jeg ikke. Det er mulig at de ikke gjør det, for banken kan jo gi beng i om økonomien din går til h... De får pengene sine uansett, på den ene eller andre måten. Det er du som vil tape på det, om det går skeis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du betaler ned fellesgjelda gjennom de månedlige utgiftene til borettslaget. Med fellesgjeld er disse utgiftene da høyere enn om det ikke hadde vært fellesgjeld. Det gjør at du har mindre penger igjen til å betale på lånet i banken.

Hvorvidt bankene faktisk sjekker opp om det er fellesgjeld på boligen de tar pant i, vet jeg ikke. Det er mulig at de ikke gjør det, for banken kan jo gi beng i om økonomien din går til h... De får pengene sine uansett, på den ene eller andre måten. Det er du som vil tape på det, om det går skeis.

Banken har ikke pant i min bolig utenom fellesgjelda, jeg hadde pengene til leiligheten liggende så eneste gjeld jeg har er fellesgjelda.

Kjenner ingen som har måttet ta opp lån for å dekke inn fellesgjeld hvis de har trengt lån til å kjøpe, det er kun det de må betale de må dekke og kunne vise at de er i stand til å dekke fellesutgiftene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Banken har ikke pant i min bolig utenom fellesgjelda, jeg hadde pengene til leiligheten liggende så eneste gjeld jeg har er fellesgjelda.

Kjenner ingen som har måttet ta opp lån for å dekke inn fellesgjeld hvis de har trengt lån til å kjøpe, det er kun det de må betale de må dekke og kunne vise at de er i stand til å dekke fellesutgiftene.

Dette er et unntak og du må ikke rote det inn i noen som skal gå inn i en budrunde med finansieringsbevis slik som trådstarter skal. Må man ha finansieringsbevis må man ALLTID har dekning for den totale kjøpesummen som fremkommer i boligens prospekt. 

Dersom man kjøper en bolig med innskudd som man har stående disponibelt trenger man ikke å finansiere dette og fellesgjelden. Ofte vil dette gjelde på nybygg, men med mye egenkapital kan man selvsagt det uansett. Det gjelder jo alle boligkjøp. Har man pengene trenger man bare å vise det til megler. Men de kan naturligvis ikke være heftet i en bolig hvor banken har pant. 

I ts sitt tilfelle ville hen ikke trengt finansieringsbevis for hele summen hvis de 2 millionene var noe som kunne betales ut av egen konto, men så fort disse skal lånes trer det helt andre regler inn. 

Anonymkode: 1c3e1...f01

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Ny Bruker said:

Stemmer det at ved budgivning så skal jeg forholdet meg til summen 2.000.000?

Ja. I selve budrunden byr du på prisen utenom fellesgjelda, men du må selv ha fellesgjelda i bakhodet når du vurderer hva ditt høyeste bud kan være. Det er riktig som flere over her skriver at fellesgjelda må tas med i totalen, men du byr ikke på selve fellesgjelda i budrunden.

Anonymkode: bfb17...220

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finansieringsbeviset er vel 2.5 million inkudert fellesgjeld.

Anonymkode: 6bce0...392

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...