AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Hei! Jeg har jobbet i butikker med tariffavtale i seks år. Begynte på lønnstrinn 3 fordi jeg har generell studiekompetanse. Nå er jeg på trinn 5, men skulle vel egentlig hatt trinn 6? Jeg har alltid hatt minst en butikkjobb på disse årene, og alle har fulgt tariffavtalen. På en av jobbene mine gikk jeg opp til trinn 6 for 1 og 1/2 år siden, men på den jobben jeg har jobbet lengst hos har jeg fortsatt bare trinn 5. Så spørsmålet mitt er: ser de ikke på hvor mange år eller timer man har jobbet sammenlagt i butikker med tariffavtale? Ser de bare på hvor lenge man har jobbet hos kun den ene butikken det gjelder? Jeg har i gj.snitt jobbet mindre enn 12 timer i uken på den jobben jeg har hatt lengst, men likevel skal jeg vel stige et lønnstrinn annethvert år? Jeg skal forresten begynne i ny butikkjobb snart, og på kontrakten ser jeg at jeg får lønnstrinn 3. Dette trinnet hadde jeg jo for seks år siden. Går jeg "nedover" på lønnstrinnene når jeg begynner i ny jobb? Jeg skal melde meg inn i Handel og Kontor nå, men tenkte å høre med dere først siden det tar noen uker før jeg kan sende spørsmål til de. Setter pris på svar :) Anonymkode: 1c489...6b0 1
prt90 Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Det er vel mye pga lønn at man bytter jobb. En konkurrent må tilby høyere lønn for at du skal bytte jobb. Vanskelig å få flinke folk som trives til å bytte jobb for under 100.000 ekstra i årslønn.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Du må jo forhandle lønn før du signerer ny kontrakt. Og selv kreve lønnstrinn 6. Anonymkode: bf73e...17f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Nei, de ser ikke på hva du har jobbet sammenlagt. Starter du i ny jobb så starter du «på scratch» mtp ansiennitet. Hvilket lønnstrinn du får i ny jobb avhenger av hva dere blir enige om. Det vanlige er at man får et tilbud, så må man evt forhandle før man signerer kontrakt. Her burde du når du fikk tilbudet sjekket dette, og forhandlet før du skrev under. Du burde fortalt hvilket lønnstrinn du har per idag, hvilken erfaring du har og at du da mener det du ble tilbudt var for lavt. Nå har du jo dessverre godtatt det de foreslo… Anonymkode: 66743...e8e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Takk for svar :) Jeg har ikke signert kontrakten på den nye jobben ennå. Skal ta det opp med sjefen først. I tillegg skal jeg sørge for å få skriftlig bevis fra HK at jeg skal ha trinn 6. Har vært mye tull med lønna mi i løpet av disse årene, så jeg har sikkert tapt mange tusen på det. Jeg må dessverre alltid mase om at jeg skal gå opp et trinn, og det går mange måneder før det blir rettet opp pga. sjefen "glemmer" det selv om jeg nevner det flere ganger både skriftlig og muntlig. Anonymkode: 1c489...6b0
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar Jeg har ikke signert kontrakten på den nye jobben ennå. Skal ta det opp med sjefen først. I tillegg skal jeg sørge for å få skriftlig bevis fra HK at jeg skal ha trinn 6. Har vært mye tull med lønna mi i løpet av disse årene, så jeg har sikkert tapt mange tusen på det. Jeg må dessverre alltid mase om at jeg skal gå opp et trinn, og det går mange måneder før det blir rettet opp pga. sjefen "glemmer" det selv om jeg nevner det flere ganger både skriftlig og muntlig. Anonymkode: 1c489...6b0 Hva er hk? Anonymkode: ee6ee...57e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 I butikkbransjen så kan leder sette den lønnen de vil på ansatte selv om de har tariff. Altså det er som du sier at de setter deg på et lavere trinn. Du er nok nødt til å kjempe for lønnen din, du kan også bevise fra tidligere jobb der du viser lønnsslippen din med lønnstrinn 6, eventuelt tidligere kontrakt. Vet ikke om det hjelper å melde seg inn i HK. Anonymkode: 4036c...41f
Rosa Sitron Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Hva er hk? Anonymkode: ee6ee...57e Handel og kontor vil jeg tro.
Sinte-my Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Det er jo opp til deg å påse at du får konkurransedyktig lønn når du bytter jobb. Jeg bytta jobb i vår, og har lite formell utdanning men etterspurt kompetanse på mitt felt. Det ga meg et fortrinn når lønn skulle forhandles. Og det gjorde jeg før jeg signerte kontrakten, etter intervju da jeg fikk et tilbud om jobben.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 Jeg jobbet med å sette lønn i butikker for noen år siden. På nyansatte satte vi lønn etter relevant ansiennitet. Men vi så jo på på hvor stor stillings % den nyansatte hadde jobbet. Et år er ikke et trinn dersom man kun har jobbet 12 timer pr uke. Vi visste ikke hva den ansatte hadde tjent i tidligere jobber. Tror vi var rettferdige for jeg opplevde ingen klager. Men for alt jeg vet er reglene for hvor fort man skal ‘rykke opp’ endret nå. Anonymkode: 22f38...18a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå