Gå til innhold

Lærere og "ferie"...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en annen tråd påstår noen at h*n som lærer kun har fire uker ferie. Altså...

Hvordan i alle dager er dette mulig? Lærere jobber ca. 43,5 timer i uka i 39 uker = 1696,5 timer. 

De fleste andre jobber 37,5 timer i 47 uker = 1762,5 timer. 

Har i all tid hørt fra lærerne at de jobber så mange timer at bl.a store deler av sommerferien er avspasering. Men det stemmer jo ikke? Folk i andre yrkesgrupper jobber jo nesten to uker mer enn lærerne i løpet av et år, om man teller antall timer? Og det er før lærernes "avspasering". 

Lærere jobber altså færre timer enn andre, men likevel har de fri 12 uker i året. Hvordan i alle dager kan de da si at de bare har fire uker ferie?! Og at alt de har fri utover fem uker er avspasering? Om de jobber færre timer enn det andre gjør, hvorfor har de da så mange uker fri? Hva gjør akkurat den yrkesgruppen så spesiell? 

Anonymkode: e5f11...ca2

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer."

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Årsverk 

Det er mange, mange flere yrkesgrupper enn lærere som har tariffavtale, så hvorfor angriper du lærere? Engasjer deg heller i fagforeningen og jobb for at flere bedrifter inngår tariffavtaler. 

Anonymkode: f1119...7fc

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere er en spesiell rase. Mange som syter og klager på alt. Mye dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 462ca...6fc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ferie 25 dager i året. Resten er avspasering. Ferien avvikles i juli og dette kan ikke gjøres om på. Vår avspasering kan heller ikke avtales da den er tvungen og lagt for å passe skoleåret. Om du er misunnelig og synes vi har det så fett så kan jeg opplyse deg om at det er lærermangel. Bare å bli med på laget🤩

Anonymkode: 1e536...2f8

• Liker 41
Skrevet

Lærere jobber 42/43 t i uken :) møter, planlegging, retting, samtaler, undervisning mm.. 

Noen lærere jobber nok mindre og tjener fint på å ha avspasering, men de fleste jibber det de skal og mer og avspaseringen unner jeg dem :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og årstimetallet ditt for lærere er feil.

Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/ks-tariffavtaler/sfs-2213/ 

Det er jo enda færre timer enn det jeg skisserte i hovedinnlegget? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lærere er en spesiell rase. Mange som syter og klager på alt. Mye dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 462ca...6fc

Her er det en ikke- lærer som syter og klager

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så? Det er det som er rammen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og årstimetallet ditt for lærere er feil.

Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/ks-tariffavtaler/sfs-2213/ 

Jepp. Og endel røde dager legger jeg merke til at du har regnet med…

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja. Men røde dager utelot du glatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Hva er egentlig poenget ditt? Uansett om lærerne jobber 1696 timer eller 1687 timer, jobber de færre timer enn andre yrkesgrupper? Men har fri 1/3 av året. Røde dager har jo "alle" fri. Lærerne jobber jo ikke én eneste rød dag? Så igjen; hva er poenget ditt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp. Og endel røde dager legger jeg merke til at du har regnet med…

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke regnet noe som helst, dette er årstimene man tar utgangspunkt i i tariffavtalen. Akkurat på samme måter som i alle andre tariffavtaler. 

• Liker 3
Skrevet

Like sikkert som 8 uker skolestenging for ferie, kommer disse trådene og vi møter det samme fjaset IRL Har helt sluttet å forklare forskjellen på avspassering og ferie, gidder ikke. Jeg vet hvor mange timer jeg jobber i året, nyter sommeren og vil oppfordre alle som sliter med det til å gønne på med å få tatt masteren. Om fem år kan du sitte og kose deg fra midsommer til langt uti august du og. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hæ? Hva er egentlig poenget ditt? Uansett om lærerne jobber 1696 timer eller 1687 timer, jobber de færre timer enn andre yrkesgrupper? Men har fri 1/3 av året. Røde dager har jo "alle" fri. Lærerne jobber jo ikke én eneste rød dag? Så igjen; hva er poenget ditt? 

Det er like mange timer som alle andre yrkesgrupper med tariffavtale. Kanskje lese svarene du får?

• Liker 5
Skrevet

De som henger seg opp i juni, juli og august, er hjertelig velkommen til å bli en kollega :). 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke regnet noe som helst, dette er årstimene man tar utgangspunkt i i tariffavtalen. Akkurat på samme måter som i alle andre tariffavtaler. 

Mulig det ikke var meg du svarte, egentlig 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så jævlig misunnelig får du bli lærer selv sånn at du har like lang ferie som resten av lærerne!

Anonymkode: 0cf7e...705

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har ferie 25 dager i året. Resten er avspasering. Ferien avvikles i juli og dette kan ikke gjøres om på. Vår avspasering kan heller ikke avtales da den er tvungen og lagt for å passe skoleåret. Om du er misunnelig og synes vi har det så fett så kan jeg opplyse deg om at det er lærermangel. Bare å bli med på laget🤩

Det er mange bedrifter som har forhåndsbestemt ferie, fordi de da holder stengt. 

Jeg forstår ikke at det skal være så ille å være lærer fremfor noe annet. Mange andre  jobber overtid uten å få avspasering. De får selvsagt betalt for timene men resultatet er likevel mye ekstrajobb og bare 5 uker ferie. Hva er egentlig all denne "stakkars lærere" saken? Hvorfor er det mer synd på dem enn andre? 

Skal vi trekke frem lærervilkårene som en grense for hva som er dårlig så må vi nesten også finne ut hvilke yrker som har DÅRLIGERE vilkår så vi får satt det i perspektiv. 

Anonymkode: 02230...3f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på dette med årsverk. Et lærerårsverk er statisk. Det varierer overhode ikke ut ifra røde dager osv. 

Hvordan er det med årsverk i andre yrkesgrupper. Er det mer dynamisk og varierer mer fra år til år avhengig av hvilke ukedager røde dager havner på og lignende? 

Anonymkode: 9894b...6a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...