AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Hvordan gjorde dere det med besøk etter fødsel med tanke på korona? Synes det er vanskelig å finne noen konkrete svar på dette. Hvor lang tid etter fødsel fikk dere besøk og av hvem? Brukte besøket munnbind og fikk noen holde baby? Hva med andre barn slik som kusine og fetter osv? Anonymkode: 2b762...598
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Jeg skal snart føde og har tenkt litt på dette selv. Men vi har nok funnet ut at vi tar imot besøk av våre nærmeste som vanlig. Men holder oss unna dem vi ikke har ukentlig kontakt med. Men vi kommer til å gi beskjed til familie og venner at hvis dem har symptomer på sykmdom, så ønsker vi at vi venter med besøk Besøket skal få lov til å holde babyen også. Må ikke bli helt hysterisk heller. Anonymkode: 3e025...a13 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Mtp korona og den nyfødte satte vi ingen andre restriksjoner enn de som var satt av myndighetene angående antall sosiale kontakter. Korona har ført til lite sykdom hos nyfødte. Vi var mer bekymret for å smitte besteforeldrene. Vi var mindre bekymret i år enn tidligere for baby sin del, siden alle var så friske og fli kr til å holde seg unna med det minste tegn på infeksjon. Når det kom til andre luftveisinfeksjoner er jeg derimot hard. Ingen syke i nærheten, særlig ikke barn, alle skal vaske hendene. Jeg vil ikke ha smittet baby med RS (som det heldigvis knapt har vært noe av i år!), eller andre virus som er farlige for nyfødte og som fyller barneavdelingene med barn som trenger oksygen, pustestøtte og noen på respirator hvert år. Så jeg gjør som jeg ville gjort til vanlig, korona eller ei. Anonymkode: 5dc81...b89 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Vi tenkte som brukeren over, at det egentlig er tryggere for nyfødte nå enn tidligere med tanke på luftveisinfeksjoner. Jeg stålsatte meg for vinterbaby med storesøster i barnehage, og tenkte det var uungåelig med en del sykdom. Men ingen av oss har hatt så mye som en liten forkjølelse i år. Vi følger de retningslinjene for sosial kontakt som er i kommunen. Vi hadde litt begrenset kontakt med besteforeldrene fordi vi var bekymret for å smitte dem. Det har vært noen tilfeller av covid-19 i barnehagen til eldstebarnet, selv om det nesten ikke har vært noe som helst annet der. Men det har blitt stoppet uten videre smitte blant barn og ansatte hver gang. Nå er besteforeldrene her vaksinerte, og det er det vel veldig mange besteforeldre som er, slik at den biten blir lettere Anonymkode: 54dc5...b59
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Vi har hatt besøk av besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Veldig lite smitte i kommunene de bor i, og besteforeldrene er i tillegg fullvaksinerte. Jeg har også tatt med baby til oldeforeldrene hennes. Har unngått klemmer og ellers forholdt oss til retningslinjene, men har ikke ønsket å unngå besøk. Anonymkode: b8249...5c5
tussi84 Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Fødte i oktober i fjor, og da var det mer smitte enn nå + ingen var vaksinert. Vi hadde besøk fra besteforeldre og oldeforeldre på begge sider da vi kom hjem. De fikk holde og kose med baby så mye de ville. Tante og onkel med søskenbarn fikk også hilse på i løpet av de første ukene. Siden den gang har alle sammen jevnlig vært på besøk, eller vi har besøkt dem. Det skal sies da at ingen av de som besøkte oss har så mange nærkontakter. Vi hadde kun en regel. Har du forkjølelse symptomer så kunne du ikke komme. Nå har det jo skjedd en del siden okt, og ting er mer trygt nå. NÅ er jo mange blitt vaksinert allerede. De eldste har allerede fått to doser, samt de fleste i risikogruppene har fått to doser/får siste dose snart. Ellers har mange fått en dose. Sjansen for å bli smittet av andre generellt er derfor mye redusert siden oktober feks i fjor, da vi ikke hadde vaksiner. Jeg tenker at noe risiko må man leve med, fordi corona kommer ikke til å forsvinne. Så lenge besøket er friskt, så går det mest sannsynlig bra.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Vi begge har skilte foreldre. Og noen er ikke på talefot... Jeg har en bror med familie, mens han har fire søsken med partnere. Og begge har to sett besteforeldre. Har tenkt å ta dette opp før fødsel slik vi slipper mas og forventninger. Kommer til å gi beskjed om at VI tar kontakt og inviterer når vi er klar for det. Kan jo være alt fra samme dag til en uke etter. Kommer jo helt an på fødsel, baby, komplikasjoner osv. Kommer sikkert til å dele opp i tre-fire besøk og sette av en tid. Bedre besøker vet at de må gå kl 17 i stedet for at vi må mase hvis vi er sliten. Kommer også til å gi beskjed nå snart når det er 4 uker til termin, at det er veldig viktig vi får beskjed om noen har symptomer/syk på annen måte. Kan jo risikere at man må på isolat eller at mannen ikke kan bli med om han er smittet/syk. Samme gjelder jo i tiden etter fødsel også. Anonymkode: ca847...009
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Fødte i januar. Alle som var friske fikk komme og holde baby. De vasket hendene får de tok i baby, som man gjør uansett pandemi eller ei. Vi begynte med eldst/sykest(kreft etc) og jobbet oss nedover til de unge og friske. Anonymkode: e6216...b13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå