Gå til innhold

Hvorfor kan en dement 90 åring stemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men ikke en 17 åring med bare seksere på vitnemålet og sommerjobb i bank?

Dette minner om tiden da kvinner ikke hadde stemmerett. Da man mente at det var noe iboende i dem som gjorde dem uegnet til å stemme.

Anonymkode: 3b0f9...7d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men ikke en 17 åring med bare seksere på vitnemålet og sommerjobb i bank?

Dette minner om tiden da kvinner ikke hadde stemmerett. Da man mente at det var noe iboende i dem som gjorde dem uegnet til å stemme.

Anonymkode: 3b0f9...7d3

17 åringen er ikke voksen, derfor. En dement kan heller ikke stemme, man må være oppegående mentalt for å kunne stemme.

Anonymkode: e6db8...02a

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kun dersom den demente har verge at hen ikke har stemmerett.

Anonymkode: cf42b...356

Skrevet

Hvorfor sammenlignes disse to? Myndighetsgrensen er 18 år.

Hvis den senkes til 17, så vil argumentet gjelde for de på 16…. Grensen må gå et sted.

• Liker 3
Skrevet

Fordi da må alle andre 17 åringer også få stemme. Man kan ikke plukke ut enkelte folk bare fordi de har gode karakterer

og tror ikke valget får radikale endringer fordi et par demente stemmer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sammenlignes disse to? Myndighetsgrensen er 18 år.

Hvis den senkes til 17, så vil argumentet gjelde for de på 16…. Grensen må gå et sted.

Den må ikke det. Det er ingen naturlov som sier at den må det.

Anonymkode: ffdc1...0a6

Skrevet

Fordi Norge har allmenn stemmerett for alle over 18, og det blir ansett som en demokratisk rettighet det skal svært mye til å miste. Jeg tror ikke det er så mange demente som stemmer at det utgjør et stort demokratisk problemer eller gir utslag på valgresultatene, derimot kan det å ha lavere terskel for å frata borgere stemmeretten i mye større grad ha en merkbar effekt som kan misbrukes. USA er (også der) et nærliggende skrekkens eksempel.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Politikk og demokrati handler ofte om fornuft og menneskeskapte lover og regler heller enn naturlover...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Fordi Norge har allmenn stemmerett for alle over 18, og det blir ansett som en demokratisk rettighet det skal svært mye til å miste. Jeg tror ikke det er så mange demente som stemmer at det utgjør et stort demokratisk problemer eller gir utslag på valgresultatene, derimot kan det å ha lavere terskel for å frata borgere stemmeretten i mye større grad ha en merkbar effekt som kan misbrukes. USA er (også der) et nærliggende skrekkens eksempel.

Det er over 70 000 demente med stemmerett i Norge. Det er flere stemmer enn stortingspartiet Rødt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå styres ikke samfunnet vårt av naturlover.

Argumentasjon på barne-nivå gidder jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (1 minutt siden):

Nå styres ikke samfunnet vårt av naturlover.

Argumentasjon på barne-nivå gidder jeg ikke. 

Du argumenterer ikke. Du har ikke fremsatt noen argumenter. Så det er ingenting for deg å "ikke gidde".

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil det også. Jobber med demens. Mange har hjelpeverge, gjerne en pårørende. Blir kanskje noe annet med de som er umyndiggjort, men det dreier seg om et marginalt antall mennesker i landet. 
Alle som vil får stemme. Det er noe som heter samtykkekompetanse, om du innehar dette blir bestemt av legen og de fleste pasientene mine er fratatt samtykkekompetanse. Men de er ikke fratatt stemmerett. Ser ikke på dette som et problem, de fleste som ikke innehar samtykkekompetanse blir ikke oppmuntret til å stemme. Mange av dem vil ikke praktisk greie det heller. Det eneste som er problematisk, er pårørende som møter opp og nærmest stemmer for vedkommende. Det er dårlig gjort, men det er mange år siden jeg opplevde det sist. 
De få på min jobb som har kognitiv svikt, men likevel ikke er fratatt samtykkekompetanse, ser jeg det som uproblematisk at de får stemme. Det er nok mange med begynnende demenssykdom som er mye mer oppegående ift politikk og samfunn enn en del stemmeberettigede uten demens. 

Endret av Helgeline
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du argumenterer ikke. Du har ikke fremsatt noen argumenter. Så det er ingenting for deg å "ikke gidde".

At myndighetsalderen er 18 og at grensen må gå et sted ER argumenter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tull. Kan ha verge selv om man er samtykkekompetent. En verge er for å hjelpe med feks økonomi og sånn. Trenger ikke være umyndiggjort for å ha verge.

Anonymkode: 165a3...c84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er over 70 000 demente med stemmerett i Norge. Det er flere stemmer enn stortingspartiet Rødt. 

Hvor mange som har stemmerett og hvor mange som faktisk stemmer er to forskjellige ting. Det store flertallet av disse vil, som @Helgeline sier, neppe stemme - og det er ikke sikkert de som gjør det stemmer mer på måfå enn en god del andre som stemmer gjør...

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Hvor mange som har stemmerett og hvor mange som faktisk stemmer er to forskjellige ting. Det store flertallet av disse vil, som @Helgeline sier, neppe stemme - og det er ikke sikkert de som gjør det stemmer mer på måfå enn en god del andre som stemmer gjør...

My point excactly 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...