Kjørpå Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Jeg lurer på om hvordan man kan lage sement (fra bunnen av) hjemme? Er det mulig? Hva trenger jeg osv?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 https://www.megaflis.no/fliser-stein--tilbehor/lim-stop--heft/stop-og-avretting/mira-b20-torrbetong-25kg og vann Anonymkode: 81a07...a49
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 https://www.norcem.no/no/sementproduksjonsprosessen Anonymkode: 763cb...fc0
prt90 Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Kjørpå skrev (46 minutter siden): Jeg lurer på om hvordan man kan lage sement (fra bunnen av) hjemme? Er det mulig? Hva trenger jeg osv? Du kan f.eks lage romersk sement av aske, men det er sabla mye styr da. Tror heller jeg hadde kjøpt en sekk med sement på Maxbo 2
newman01 Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Hvorfor skal man lage det hjemme? Og hva skal det brukes til? I mange tilfeller er man avhengig av en nøyaktig kvalitet, som B30 eller B40, mens andre ganger er det tilstrekkelig med sølekaker... Sement er uansett ikke spesielt dyrt
prt90 Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 newman01 skrev (1 time siden): Hvorfor skal man lage det hjemme? Og hva skal det brukes til? I mange tilfeller er man avhengig av en nøyaktig kvalitet, som B30 eller B40, mens andre ganger er det tilstrekkelig med sølekaker... Sement er uansett ikke spesielt dyrt Hvorfor baker du brød hjemme når du kan kjøpe på butikken? Er jo gøy å lage noe fra grunnen av. 2
newman01 Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Store gleden med å bake brød hjemme er at man trenger en stekeovn som går til rundt 200 grader. Sement lages i syklonovner på 1450 grader. I tillegg trenger man en kalkgruve, steinknuser og passe andeler med jern og aluminium. Så det er ikke bare å blande sammen litt mel og røre sammen til en passe tykk masse 4
prt90 Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 newman01 skrev (1 minutt siden): Store gleden med å bake brød hjemme er at man trenger en stekeovn som går til rundt 200 grader. Sement lages i syklonovner på 1450 grader. I tillegg trenger man en kalkgruve, steinknuser og passe andeler med jern og aluminium. Så det er ikke bare å blande sammen litt mel og røre sammen til en passe tykk masse Han som oppfant (moderne) sement laget den på komfyren sin hjemme. Romersk sement kan lages med aske, og ser ut til å holde i noen tusen år 1
newman01 Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Joda, men det må da være mer plagsomt å kjøpe inn en steinknuser for å lage mel av fjell, finne en nærliggende vulkan man kan spa aske ut av, en liten kjemilab for å finne den kjemiske sammensetningen av pozzolanen og en liten avdeling med ingeniører og forskere for å bestemme betongkvaliteten på sluttproduktet... Må da være noe enklere å kjøpe en sekk med B30 og blande denne sammen hjemme...
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 3 minutter siden, newman01 said: Joda, men det må da være mer plagsomt å kjøpe inn en steinknuser for å lage mel av fjell, finne en nærliggende vulkan man kan spa aske ut av, en liten kjemilab for å finne den kjemiske sammensetningen av pozzolanen og en liten avdeling med ingeniører og forskere for å bestemme betongkvaliteten på sluttproduktet... Må da være noe enklere å kjøpe en sekk med B30 og blande denne sammen hjemme... Er du ihuga DIYer, så er du det, vøtt! Anonymkode: 763cb...fc0
newman01 Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Joda, for all del. Men jeg ville ikke startet med sement. Kommer også veldig an på hva man skal bruke betongen til etterpå da. Om man bare skal støpe en liten trapp i hagen som ikke leder noe sted og ikke er farlig om blir borte ved neste regnskyll kan man sikkert bruke oppsmuldret gipsplate, sand og vann som sementmiks. Men til alle andre formål må man ha en form for kvalitetssikring av produktet. Skal man bruke det på støttemur, grunnmur eller noe slikt kan man fort risikere at noen dør pga. kollaps pga dårlig kvalitet på produktet. Ikke mange dagene siden en blokk i betong kollapset i Florida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå