Gå til innhold

Hull i tennene ved langtids-amming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg bare stusser så på at ene gutten som skal i samme klasse som sønnen min har så mange hull i tennene. 

Jeg kjøper ikke helt de merkelige forklaringene til foreldrene, er så mye forskjellig dem sier også. 

Jeg veit at mammaen ammet barnet ved 3 års alder, og kanskje gjør det enda, da? Det kan vel gi syreskader og hull ved nattapupp uten å pusse tenner etterpå? De skal begynne i 1.klasse

Anonymkode: db83b...1e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Fakta er at stoffer i morsmelken beskytter mot karies, og amming har ingenting negativt å si for tannhelse uavhengig av lengde på ammeforløp. Kosthold og tannhygiene er faktorer som er relevante, helt uavhengig av amming.

Jeg ammet etter grundig tannpuss til barnet var nesten 5 år, og hn har plettfrie tenner uten hull og får alltid skryt hos tannlegen.

Så lenge tennene er pusset fri for matrester har hverken kvelds- eller nattamming negativ effekt på tennene, og det er ikke syre i morsmelk.

Med tanke på hvor sjeldent amming av skolebarn er i Norge (selv om det forekommer da naturlig ammeslutt skjer mellom 2,5 og 7 år) er det også litt merkelig at du trekker konklusjonen at barnet ammes enda? Det er enda mer uvanlig med nattamming av så store barn, de fleste sover natten igjennom da, og har sluttet av seg selv.

Anonymkode: 06ce4...5bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Pass dine egne saker. Dette har vel ikke du noe med "å stusse over"? Dersom tannhelsen er bekymringsverdig kobler tannlegen inn barnevernet. 

Anonymkode: 4b69b...578

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Fakta er at stoffer i morsmelken beskytter mot karies, og amming har ingenting negativt å si for tannhelse uavhengig av lengde på ammeforløp. Kosthold og tannhygiene er faktorer som er relevante, helt uavhengig av amming.

Jeg ammet etter grundig tannpuss til barnet var nesten 5 år, og hn har plettfrie tenner uten hull og får alltid skryt hos tannlegen.

Så lenge tennene er pusset fri for matrester har hverken kvelds- eller nattamming negativ effekt på tennene, og det er ikke syre i morsmelk.

Med tanke på hvor sjeldent amming av skolebarn er i Norge (selv om det forekommer da naturlig ammeslutt skjer mellom 2,5 og 7 år) er det også litt merkelig at du trekker konklusjonen at barnet ammes enda? Det er enda mer uvanlig med nattamming av så store barn, de fleste sover natten igjennom da, og har sluttet av seg selv.

Anonymkode: 06ce4...5bd

Ja, det har du rett i. Derfor måtte jeg spørre.  Fordi jeg ikke vet noe om langtidsamming. Jeg sa ingen vei at det var negativt?

Jeg hadde håpet at det var derfor han har så mye hull. Men da er det desverre omsorgsvikt. De har ham oppe til kl 00, 01,02 legger seg sammen (litt derfor jeg tenkte amming enda også) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pass dine egne saker. Dette har vel ikke du noe med "å stusse over"? Dersom tannhelsen er bekymringsverdig kobler tannlegen inn barnevernet. 

Anonymkode: 4b69b...578

Ja, dette har jeg hørt rykter om og håper at det kan stemme. Jeg har mine grunner for at jeg stusser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det har du rett i. Derfor måtte jeg spørre.  Fordi jeg ikke vet noe om langtidsamming. Jeg sa ingen vei at det var negativt?

Jeg hadde håpet at det var derfor han har så mye hull. Men da er det desverre omsorgsvikt. De har ham oppe til kl 00, 01,02 legger seg sammen (litt derfor jeg tenkte amming enda også) 

Det å ha mange hull i tennene er ikke i seg selv et tegn på omsorgssvikt. Altså, jeg ble utsatt for omsorgssvikt og hadde mange hull i tennene, men det var ingen sammenheng i det da tannpuss alltid ble gjort. Jeg har nemlig en medfødt sykdom som er årsaken. 

Anonymkode: 29b2c...6e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg bare stusser så på at ene gutten som skal i samme klasse som sønnen min har så mange hull i tennene. 

Jeg kjøper ikke helt de merkelige forklaringene til foreldrene, er så mye forskjellig dem sier også. 

Jeg veit at mammaen ammet barnet ved 3 års alder, og kanskje gjør det enda, da? Det kan vel gi syreskader og hull ved nattapupp uten å pusse tenner etterpå? De skal begynne i 1.klasse

Nope, morsmelk fungerer faktisk antibakterielt. Det er forsket på - ingen kan vise til sammenheng mellom amming og hull i tennene. Heldigvis :) Ammet mine så lenge de ville, ca to år gamle. Null hull.

Er nok øvrig kosthold, mangel på puss, eller genetiske faktorer inne i bildet.
Og slutt å bry deg. En tannlege sender melding til BV dersom det mistenkes forsømmelse. Så DU kan slutte å legge nesa di i hva andre gjør ang amming...

Anonymkode: 935e3...4b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er de norske? 

Anonymkode: 8e2d2...a18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...