Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Dessverre. 

• Liker 5
Skrevet

Jepp har opplevd det flere ganger, utenlandske sjåfører som prøver seg. Og sier ikke dette for å være rasistisk, men fordi de sjaførene jeg har opplevd det med er ikke norske.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Roci skrev (46 minutter siden):

Så det du sier er at dersom jenta er litt ubetenksom/uforsiktig, så er det fritt fram? Jeg oppfattet det forøvrig slik at tilbudet om gratis tur først kom etter at jenta hadde satt seg inn i bilen og sjåføren hadde låst dørene.

Selvfølgelig ikke, men det vil alltid være seksuell trakassering der ute. Vi kan selvfølgelig drømme om en verden der enhjørninger gresser under en evig sol og alle er snille, men det er jo ikke noe som kommer til å realiseres. Med hennes utseende og alder, kommer hun til å oppleve seksuell trakassering i utrolig mange situasjoner. Det er ikke greit, men det er som det er. 

Det fremstilles ikke slik i teksten, og det er egentlig litt uvesentlig.  I det du aksepterer en gratis tur, er det ikke lenger en taxi-tur; det er en pirat taxi tur: du har ingen avtale med sjåfør, og sjåfør har ingen formell avtale med deg. Så kommer den typen tilbud, sier du nei. Gratis her er at sjåføren ofrer inntekt for at han skal få noe fra deg som du ikke vet hva er. Og du vet sjåfør gjør noe han ikke har lov til.

Det som irriterer meg : Hvorfor varsles ikke dette til taxi selskapet?  "åh, jeg opplevde noe skummelt i en taxi, tar aldri taxi igjen" En varsling til sentralen, og eier er under overvåking og løyve er under fare, en varsling kommer på sjåfør og hans sertifisering er under overvåking.  Det fører naturlig nok ikke til direkte endring, men det forbedrer systemet over tid på en etterrettelig måte. Det er ikke slik at taxi næringen ikke er klar over at de lever på lånt tid. 

Endret av Druid
  • Liker 6
Skrevet
In absentia skrev (11 timer siden):

Hun hadde da ikke sagt ja til noe sånt?

Nei men litt sunn vett i hode går det an å ha

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, Roci said:

Så det du sier er at dersom jenta er litt ubetenksom/uforsiktig, så er det fritt fram? Jeg oppfattet det forøvrig slik at tilbudet om gratis tur først kom etter at jenta hadde satt seg inn i bilen og sjåføren hadde låst dørene.

Nei. Men jeg mener at du i en alder av 22 vet at du ikke får noe gratis her i verden, særlig ikke en gratis drosjetur av en person som er på jobb som drosjesjåfør. At hun satte seg inn i bilen kan vel forklares med at hun var temmelig besoffen, og jeg skjønner at hun opplevde episoden som svært ubehagelig. Men en stor overraskelse burde det ikke være. Og definitivt ikke en så stor overraskelse at hun så seg nødt til å gå til mediene med det, etter at hun hadde tørket opp.

Det siterte er kopiert direkte fra avisartikkelen.

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, Druid said:

...

Det som irriterer meg : Hvorfor varsles ikke dette til taxi selskapet?  "åh, jeg opplevde noe skummelt i en taxi, tar aldri taxi igjen" En varsling til sentralen, og eier er under overvåking og løyve er under fare, en varsling kommer på sjåfør og hans sertifisering er under overvåking.  Det fører naturlig nok ikke til direkte endring, men det forbedrer systemet over tid på en etterrettelig måte. Det er ikke slik at taxi næringen ikke er klar over at de lever på lånt tid. 

Det står i artikkelen: Hun husker ikke hvilket selskap det var. Men hun vet at det må ha vært ett av de kjente, ellers hadde hun ikke satt seg inn i bilen...

• Liker 2
Gjest In absentia
Skrevet
Druid skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men det vil alltid være seksuell trakassering der ute. Vi kan selvfølgelig drømme om en verden der enhjørninger gresser under en evig sol og alle er snille, men det er jo ikke noe som kommer til å realiseres. Med hennes utseende og alder, kommer hun til å oppleve seksuell trakassering i utrolig mange situasjoner. Det er ikke greit, men det er som det er. 

Det fremstilles ikke slik i teksten, og det er egentlig litt uvesentlig.  I det du aksepterer en gratis tur, er det ikke lenger en taxi-tur; det er en pirat taxi tur: du har ingen avtale med sjåfør, og sjåfør har ingen formell avtale med deg. Så kommer den typen tilbud, sier du nei. Gratis her er at sjåføren ofrer inntekt for at han skal få noe fra deg som du ikke vet hva er. Og du vet sjåfør gjør noe han ikke har lov til.

Det var ikke så ille før. Det har blitt verre og verre, særlig etter 2010. De siste 5 årene har det blitt virkelig ille.

Jeg opplever selv trakkssering midt på gata på høylys dag nå for tiden. Går helt normalt kledd. Det er en viss gruppe menn, særlig med muslimsk bakgrunn, som har null respekt for norske kvinner og oppfører seg helt jævlig. De ødelegger hele offentligheten og samfunnet for kvinner.

Hvis du er for innvandring og redd for stigmatisering: rydd opp i alle disse mennene så er mye av problemet løst. Dere klarer ikke å tie ned det som skjer når vi selv opplever det på kroppen og hører om ting som har skjedd med kjente og venner til stadighet. Rydd opp og slå ned all trakkasering og kriminalitet fra disse så skal dere se at innvandringskritikken og «stigmatiseringen» forsvinner.

Skrevet
17 minutter siden, T-Rex said:

Det står i artikkelen: Hun husker ikke hvilket selskap det var. Men hun vet at det må ha vært ett av de kjente, ellers hadde hun ikke satt seg inn i bilen...

Hun husker ikke hvilket selskap, men tok video...  Prioriteringene er helt klare her :)

Kan ikke selskapet identifiseres på uniformen? Var det pirat-taxi? 

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Tiuren skrev (6 minutter siden):

Hun husker ikke hvilket selskap, men tok video...  Prioriteringene er helt klare her :)

Det hadde jo vært veldig bra i så fall. Rettsvesenet tar jo det mer alvorlig, og sjansen for straff øker. 

Endret av Villfisker
Skrevet
T-Rex skrev (53 minutter siden):

Det var knyttet til et annet innlegg med en annen som hadde opplevd trakassering. 

Tiuren skrev (36 minutter siden):

Så egentlig ikke ut som han hadde uniform. Det er litt ulikt mellom selskapene på uniformsplikt.

Skrevet
1 minutt siden, Druid said:

Så egentlig ikke ut som han hadde uniform. Det er litt ulikt mellom selskapene på uniformsplikt.

Mulig han ikke hadde uniform, men noen kjenner han nok... Dersom man vil ha bort fremmedfrykt/stigmatisering/"rassisme" så må de som kjenner miljøet gi et klart signal om at dette ikke er greit. Indrejustis er det som virker best for å holde uromomenter i sjakk. Innvandrermiljøet må på banen og rydde i egne rekker og si tydelig hva som er greit/ikke-greit. 

• Liker 8
Skrevet

En taxisjåfør spurte meg om jeg var singel og hvor jeg bodde senest i forrige uke. Det er tydelig at man en eller annen plass i opplæringa bør få inn hvordan man forholder seg til kunder, for det er ingen andre næringer hvor det hadde vært akseptabelt å holde på slik. 

• Liker 13
Gjest Torstein
Skrevet

Jeg vil tro at Uber er tryggere enn "norske" taxier, rett og slett fordi man får karakter etter en kjøretur og må oppføre seg for å ikke ødelegge for seg selv. I norske taxier har man tilnærmet ingen sanksjonsmuligheter.

Gjest In absentia
Skrevet
Havtorn skrev (41 minutter siden):

En taxisjåfør spurte meg om jeg var singel og hvor jeg bodde senest i forrige uke. Det er tydelig at man en eller annen plass i opplæringa bør få inn hvordan man forholder seg til kunder, for det er ingen andre næringer hvor det hadde vært akseptabelt å holde på slik. 

Det er ikke opplæringa, men grunnverdiene det går på.

Har man ikke fått med seg noe såpass opplagt så kommer ingen opplæring i verden til å hjelpe. De som aktivt velger å pisse på medmennesker og samfunnet på denne måten vet godt hva de gjør.

Skrevet
Torstein skrev (58 minutter siden):

Jeg vil tro at Uber er tryggere enn "norske" taxier, rett og slett fordi man får karakter etter en kjøretur og må oppføre seg for å ikke ødelegge for seg selv. I norske taxier har man tilnærmet ingen sanksjonsmuligheter.

Du har litt mer sanksjonsrettigheter, for taxinæringen er lovregulert, Uber er kun privatrettslig. 

Problemstillingen er at dette egentlig gjør at folk har enklere for å gi tilbakemelding på Uber. Det har mindre konsekvenser, det betyr bare at han får færre kunder enn han ellers kunne fått.

En forfølging av taxisjåfør, kan gi han yrkesforbud, og koste han eller løyveeier flere millioner. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar mye taxi i hovedstaden på natta, og mitt råd er å alltid bruke Oslo Taxi, de er billigst, sjåførene har kjentmannsprøve og etikkkurs, og drosjene er overvåket. Setter meg også alltid i baksetet, med sjåfører jeg ikke kjenner. Å takke ja til billig/gratistur er det samme som å sitte på med hvem som helst. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg har opplevd mye rart i taxier bortsett fra direkte seksuell trakassering. 

Taxisjåfører har gitt meg nummeret sitt og bedt meg ta kontakt "når som helst" blunkblunk. Jeg har fått hint om noe seksuelt uten at de sa noe direkte.  Har fått spørsmål om jeg er singel utallige ganger, og når jeg selvsagt lyver og sier jeg ikke er det så spør de hvorfor mannen ikke er med. Har fått tilbud om å flytte inn og jeg har både blitt oppringt og fått meldinger på facebook. Spesielt de som har sendt meg meldinger på facebook har jo da virkelig stått på for å finne meg noe som er litt ekkelt. 

Sjåførene som har gjort dette har vært i hovedsak norske, men også noen som er innvandrere. Teite folk finner man i alle kulturer. De som har søkt meg opp på facebook har vært norske. 

Jeg har vært naiv og sittet i framsete. Dette er blitt et mye mindre problem når jeg nå alltid setter meg bak. 

Har flere bekjente i taxinæringen og etter det jeg forstår er det veldig vanlig at damer byr seg fram på natta etter byen. Det er vist ofte seksuell trakassering mot sjåførene og, så i alle tilfeller er ikke kvinner noe bedre. 

Endret av Marwel
la til noe.
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Tro tråder om samme sak er flettet sammen. Tråden er ryddet for spekulasjoner, forherligelse av brudd på norsk lov,  innlegg av utestengt bruker og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet

Å ta taxi er ikke ufarlig nei. Har opplevd to ganger at taxi sjåfør har "prøvd seg", drevet med seksuell trakkasering. Og var ikke uskyldig hentydning, men rett på sak. Begge gangene har det vært utenlandske sjåfører. Ringte dagen etterpå til taxi selskap, lurt og alltid betale med kort i tilfelle man ikke husker hvilken taxi selskap man kjører med. 

Dessverre er de fleste som tar taxi hjem i helger(tenker dette skjer mest i helger) og da blir det ofte slik at kanskje jenta tenkte at hun har gjort noe eller hentyda at de hadde lyst på han som kjører taxi. Mange tar det at man prater litt som et hint på at "her er det noen som liker meg". 

Etter disse to opplevelsene, som egentlig var veldig ubehagelige, lært meg til og ikke snakke med taxi sjåføren på veg hjem og alltid sitte bak. Og man bør egentlig kunne forklare hvor taxi skal kjøre for og komme seg hjem, slik at de ikke kan lure deg. Slik er dagens norge blitt, ikke bra!!!!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...