Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke igrunnen ganske så rasistisk at taxisjåføren foreslår sex, som om jenta ville det fordi hun var hvit/ ikke muslim?

hadde han servert det samme forslaget til ei prektig hijabjente? 

neppe

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rullerusk skrev (6 timer siden):

Er det ikke igrunnen ganske så rasistisk at taxisjåføren foreslår sex, som om jenta ville det fordi hun var hvit/ ikke muslim?

hadde han servert det samme forslaget til ei prektig hijabjente? 

neppe

Hijabjentet er ikke på byen klokken 2 om natta, de får ikke lov till det.

• Liker 7
Skrevet

Husker fremdeles da jeg en gang tidlig i tjueåra var veldig full og ble kjørt hjem av en taxi. Idet han svingte inn veien før den jeg bor i, spurte han meg (som da satt og nærmest halvsov i baksetet) - "er det vanlig at jenter spør taxisjåfører om å bli med dem hjem for å slikke dem?" Jeg bare "nei?!!" Og han sa at joda, det hadde han hørt var veldig vanlig. Da var vi nesten utafor hos meg, så jeg ble brått veldig våken. Han sa at han kjørte drosjen til fetteren sin, og hadde hørt dette av ham.

Av en eller annen grunn var jeg åndsnærværende nok til å si "det tror jeg ikke kjæresten min hadde likt, han venter på meg hjemme". Og da ga han seg. Jeg hadde ikke kjæreste og er lesbisk, så det kunne jo lett blitt avslørt om han tvang seg inn i blokka. Etter det prøvde jeg å ta nattbussen istedet (lengre å gå fra stoppet, men ute i en bydel med mest villaer og bolighus og lite folk ute, så føltes tryggere).

• Liker 6
Skrevet
Druid skrev (20 timer siden):

Du har litt mer sanksjonsrettigheter, for taxinæringen er lovregulert, Uber er kun privatrettslig. 

Problemstillingen er at dette egentlig gjør at folk har enklere for å gi tilbakemelding på Uber. Det har mindre konsekvenser, det betyr bare at han får færre kunder enn han ellers kunne fått.

En forfølging av taxisjåfør, kan gi han yrkesforbud, og koste han eller løyveeier flere millioner. 

Takk for at du bidrar med fakta. 🌼

Nå lærte jeg litt i dag også! 

Skrevet
eveline skrev (På 1.7.2021 den 0.57):

Så ekkelt. Jeg tør ikke å ta taxi alene selv.

Ta å film når du sitter i drosjen. Skjer det noe, pass på å ta nr på taxien.

• Liker 1
Skrevet

Rart at hun satte seg i forsetet. Er vel høyst uvanlig når man bare er én som skal ta taxien. 

• Liker 4
Gjest Alexz
Skrevet

Dette har skjedd meg også en gang, med en utenlandsk sjåfør. Men også med en helnorsk gris av en sjåfør! 
 I tillegg har jeg haiket/kjørt med flere menn, både norske og utenlandske iløpet av et langt liv og ikke opplevd noe upassende bortsett fra de to gangene. Så poenget er at de fleste mennesker er normale, men ingen skal komme unna med slik oppførsel, norsk eller ei, mann eller kvinne.

Skrevet
On 7/1/2021 at 3:12 PM, Marwel said:

Jeg har opplevd mye rart i taxier bortsett fra direkte seksuell trakassering. 

Taxisjåfører har gitt meg nummeret sitt og bedt meg ta kontakt "når som helst" blunkblunk. Jeg har fått hint om noe seksuelt uten at de sa noe direkte.  Har fått spørsmål om jeg er singel utallige ganger, og når jeg selvsagt lyver og sier jeg ikke er det så spør de hvorfor mannen ikke er med. Har fått tilbud om å flytte inn og jeg har både blitt oppringt og fått meldinger på facebook. Spesielt de som har sendt meg meldinger på facebook har jo da virkelig stått på for å finne meg noe som er litt ekkelt. 

Sjåførene som har gjort dette har vært i hovedsak norske, men også noen som er innvandrere. Teite folk finner man i alle kulturer. De som har søkt meg opp på facebook har vært norske. 

Jeg har vært naiv og sittet i framsete. Dette er blitt et mye mindre problem når jeg nå alltid setter meg bak. 

Har flere bekjente i taxinæringen og etter det jeg forstår er det veldig vanlig at damer byr seg fram på natta etter byen. Det er vist ofte seksuell trakassering mot sjåførene og, så i alle tilfeller er ikke kvinner noe bedre. 

Venninnen min opplevde at taxisjåføren grep tak i puppene hennes etter hun betalte, hun kom gråtende hjem etterpå. Så tok hun bussen hjem fra byen senere og en mann fulgte da etter henne fra bussen, så hun sendte meg melding så jeg kom ut å møtte henne og da forsvant han. Er helt forferdelig og provoserende at det ikke skal finnes NOEN trygge alternativer for å komme seg hjem.

• Liker 7
Skrevet
Druid skrev (På 1.7.2021 den 12.05):

Selvfølgelig ikke, men det vil alltid være seksuell trakassering der ute. Vi kan selvfølgelig drømme om en verden der enhjørninger gresser under en evig sol og alle er snille, men det er jo ikke noe som kommer til å realiseres. Med hennes utseende og alder, kommer hun til å oppleve seksuell trakassering i utrolig mange situasjoner. Det er ikke greit, men det er som det er. 

Det fremstilles ikke slik i teksten, og det er egentlig litt uvesentlig.  I det du aksepterer en gratis tur, er det ikke lenger en taxi-tur; det er en pirat taxi tur: du har ingen avtale med sjåfør, og sjåfør har ingen formell avtale med deg. Så kommer den typen tilbud, sier du nei. Gratis her er at sjåføren ofrer inntekt for at han skal få noe fra deg som du ikke vet hva er. Og du vet sjåfør gjør noe han ikke har lov til.

Det som irriterer meg : Hvorfor varsles ikke dette til taxi selskapet?  "åh, jeg opplevde noe skummelt i en taxi, tar aldri taxi igjen" En varsling til sentralen, og eier er under overvåking og løyve er under fare, en varsling kommer på sjåfør og hans sertifisering er under overvåking.  Det fører naturlig nok ikke til direkte endring, men det forbedrer systemet over tid på en etterrettelig måte. Det er ikke slik at taxi næringen ikke er klar over at de lever på lånt tid. 

Men det står da ikke at hun takket ja til tilbudet? Bare at han tilbøy seg og kjøre henne gratis. Hun satte seg in i det hun trodde var en taxi og da skal sjåføren følle lovverket. Regelverket som regulerer taxi næringen er jo ikke verdt noen ting om sjåføren kan frita seg selv med og si: jeg kjører gratis. Du leser en sånn fortelling og blir først og fremst bli irritert på offeret 😑

• Liker 10
Skrevet
Pippi Lotta skrev (16 timer siden):

Men det står da ikke at hun takket ja til tilbudet? Bare at han tilbøy seg og kjøre henne gratis. Hun satte seg in i det hun trodde var en taxi og da skal sjåføren følle lovverket. Regelverket som regulerer taxi næringen er jo ikke verdt noen ting om sjåføren kan frita seg selv med og si: jeg kjører gratis. Du leser en sånn fortelling og blir først og fremst bli irritert på offeret 😑

I artikkelen fremstår det som hun tok imot tilbudet.  Det kan jo tenkes at hun ikke var tydelig nok på at «selv om hun var fattig student», så ville hun betale.

Taxi næringen er gjennomregulert, spesielt for å hindre skatteunndragelse, derfor vil «døde» km bli regnet opp mot eieren sitt regnskap, og sjåføren kan regne med å måtte forsvare sine disposisjoner: en gratistur er kun gratis for passasjeren, alle andre har en innsatsfaktor.

Men bilen kunne ha vært på verksted og en mekaniker kunne være på joyride, sånne ting kan skje, så man kan ikke forvente at taxi skiltet i seg selv bestemmer noe.

I dette tilfellet blir han politianmeldt fordi taxisentralen kjente han igjen og fikk bekreftet identiteten hans, så nå ser vi litt gevinsten av små drittfirma, 

Jeg var ikke først og fremst irritert på offeret. Offeret her hadde en klar og uttrykt agenda, hun var ikke på jakt etter innvandrere, eller taxisjåfører, hun var på jakt etter å avdekke den generelle trakaseringen  unge jenter opplever i hverdagen, og det støtter jeg 110 %

Men for meg er ikke det nok; jeg er tilhenger av et regulert og profesjonalisert arbeidsliv, og der hører ikke dette hjemme, og jeg var redd denne fyren skulle slippe unna med det.

Nå mister han antagelig kjørelappen, så da ser vi han neppe som sjåfør igjen før på uber.

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (6 timer siden):

I artikkelen fremstår det som hun tok imot tilbudet.  Det kan jo tenkes at hun ikke var tydelig nok på at «selv om hun var fattig student», så ville hun betale.

Taxi næringen er gjennomregulert, spesielt for å hindre skatteunndragelse, derfor vil «døde» km bli regnet opp mot eieren sitt regnskap, og sjåføren kan regne med å måtte forsvare sine disposisjoner: en gratistur er kun gratis for passasjeren, alle andre har en innsatsfaktor.

Men bilen kunne ha vært på verksted og en mekaniker kunne være på joyride, sånne ting kan skje, så man kan ikke forvente at taxi skiltet i seg selv bestemmer noe.

I dette tilfellet blir han politianmeldt fordi taxisentralen kjente han igjen og fikk bekreftet identiteten hans, så nå ser vi litt gevinsten av små drittfirma, 

Jeg var ikke først og fremst irritert på offeret. Offeret her hadde en klar og uttrykt agenda, hun var ikke på jakt etter innvandrere, eller taxisjåfører, hun var på jakt etter å avdekke den generelle trakaseringen  unge jenter opplever i hverdagen, og det støtter jeg 110 %

Men for meg er ikke det nok; jeg er tilhenger av et regulert og profesjonalisert arbeidsliv, og der hører ikke dette hjemme, og jeg var redd denne fyren skulle slippe unna med det.

Nå mister han antagelig kjørelappen, så da ser vi han neppe som sjåfør igjen før på uber.

Jeg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i om hun sa ja til og kjøre gratis. Det er ulovlig og stenge en person du ikke kjenner inne i en bil. Det er ulovlig og beføle seg selv foran fremmede som helt klart gir utrykk for at de ikke ønsker noe seksuelt med deg. Så han bryter jo norsk lov uten og blunke. Men du tror han ville satt taxi næringas regelverk høyere en almene norske lover, om hun bara hadde vært klar nok på at hun skule betale? Selv etter du har lest alle kommentarene her fra damer som har opplevd lignende fra sjåfører de betalte? Så tror du han ville vært mer red for og bryte reglene som regulerer taxi næringa en reglen som regulerer alle norske borgere?    

Når du ikke er irritert på ofrene for og ikke varsle, så er du irritert på sjåførene? Trakassering vill alltid forekomme, men du synes det er irriterende at de som trakasserer ikke  varsler om seg selv? For meg høres som du sa at du irriterer deg over at ofre ikke har styrke til og varsle om de som trakasserer dem. Om det er det du gjør, kan du jo prøve og reflektere lit over om kommentarer som dine gjør det lettere eller vanskeligere å varsle eller anmelde.   
  • Liker 4
Skrevet

Det er helt irrelevant at sjåføren tilbød en gratis tur. Det regnes fortsatt som en taxitur. En plastikkirurg som tilbyr gratis operasjon er fortsatt underlagt helsepersonelloven og kan ikke gjøre hva han vil med pasienten. 

En drosjesjåfør driver fortsatt offentlig transport selv om han ikke tar betalt for turen. Det er de samme aktsomhetskravene til en drosjesjåfør som en bussjåfør, togfører, pilot eller hva det måtte være helt uavhengig av om billettprisen er 0 kr eller 1 million. 

I tillegg til å bryte de etiske retningslinjene for offentlig transport, bryter denne sjåføren norsk lov om drosjetransport og det det mest alvorlige, norsk lov om seksuell trakassering og truende adferd. 

I en oppdatering av saken forteller kvinnen at hun får tilbakemeldinger fra mange som opplever det samme. Det er snakk om jenter og kvinner i alderen 15 til 88 år. Og det er grunn til å tro at det er store mørketall. 

• Liker 8
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i om hun sa ja til og kjøre gratis.

Det var du som argumenterte for at dette beviselig var en taxitur, altså at han som satt bak rattet og kjørte bilen var i taxi tjeneste.

Det er ulovlig og stenge en person du ikke kjenner inne i en bil.

Har ikke argumentert mot det på noe tidspunkt. (Men her har jeg gått ut i fra at han låste døra manuelt og at det ikke er en bilfunksjon)

Det er ulovlig og beføle seg selv foran fremmede som helt klart gir utrykk for at de ikke ønsker noe seksuelt med deg.

Selvfølgelig er ikke dette ulovlig. Hadde han tatt utstyret fram, kan man se nærmere om det bryter loven , men dette er ikke alvorlig nok. Det bryter med reglene for de fleste taxiselskapene, men det er noe annet.

Men du tror han ville satt taxi næringas regelverk høyere en almene norske lover, om hun bara hadde vært klar nok på at hun skule betale?

Nei, jeg tror ikke nødvendigvis det. Men hadde hun betalt, hadde vi vist han var sjåfør og ikke bare en som hadde tilgang til bilen, og det betyr at han hadde en kjøretillatelse som kunne trekkes, eller hvis han eide bilen, et løyve som kunne mistes. Sånn at vi ble kvitt han. Og når folk offentlig mister løyvet på denne måten, strammer det opp andre.

Selv etter du har lest alle kommentarene her fra damer som har opplevd lignende fra sjåfører de betalte?

Jeg har kommentert det: DENNE TYPEN HENDELSER MÅ MELDES TIL TAXI SENTRALEN OM DET SKAL BLI BEDRE. Det hjelper ikke å sutre i media, det hjelper ikke å sutre på KG: kjøreseddel må mistes og løyver undras om ting skal bli bedre.

Gjest Passpartou
Skrevet

Det er derfor man skulle hatt uber i Norge. Dette hadde aldri skjedd med uber og tilhørende reviews.

Skrevet

Jeg syns det er flott at tv2 skriver om dette i dag med andre som har opplevd det samme, er så mye som gripes fatt i og løftes frem, men dette som er SÅ vanlig går liksom under radaren og må godtas. Godt å kjenne at andre lar seg provosere og ikke bare tenker at sånn er det og holder kjeft i frykt for å ikke være pk. Jeg syns andre kampanjer kan ødelegge for dette, da dette er reell trakassering og kan ende med angst for å gå ut og enda verre ofte overgrep. Jeg hadde aldri sutret og klaget om en fremmed mann hadde bedt meg på kaffe, det er bagateller i forhold til hva mange av oss opplever. 

Jeg ble antastet på vei hjem fra fest for noen år siden hvor han holdt meg fast og grep meg mellom beina, heldigvis kom det noen som skremte han og jeg ringte politiet. De sa de hadde hørt flere meldinger om lignende beskrivelse i området, og ikke lenge etterpå stod det om overfallsvoldtekt rett ved leiligheten med lignende beskrivelse (sykkel, utenlandsk bakgrunn, alder). Dette var riktignok ikke i taxi, men uansett så viktig å få frem å fokusere på sånt fremfor ilandsproblemer. Det har vært en STOR plage for meg og mine venninner i 10 år nå.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Problemet er vel at damer tror at menn fra midtøsten/afrika har nord-europeisk syn på dem. Det har de ikke. Det er utrygt å sette seg i samme bil som en araber eller afrikaner, når man er ung og deilig dame. Langt mer utrygt enn med Ola og Åke. Det 'vet' jo alle.

Avisene skrev om voldtektene i Oslo rundt 2011, men sluttet kort tid etter. Storberget ble jo rikskjendis med sin "dette skal vi komme til bunns i". Ser man på antallet kvinner som oppsøker voldtektssenteret, og regner litt på antall unge damer i byen osv, vil man se antallet voldtekter er skyhøyt i hovedstaden.

Riksmedia vil ikke dekke dette, og har forholdt seg taus selv når Avisa Oslo (?) tok opp gruppevoldtekten av denne femtenårige jenta i Oslo, hvor gjerningsmennene fikk samfunnstraff (sic).

Årsaken er vel så enkelt som at avisforsider med voldtekt selger mindre, enn andre nyheter. Slik er det å ha reklamefinansierte kommersmedier. Man burde bare fjerne pressestøtten, for dagspressen slik den er, fungerer mest som talerør for aktivister som er villige til å komme med nazistanklager for å stilne opposisjonen. 

At denne saken må kjøres via TikTok er veldig illustrerende for hvor kveldende det er med avisredaksjoner som gir ordet til de med sintest brannfakkel, heller enn å melde om faktiske forhold. 

Man må nok be om norsk drosjesjåfør om man vil redusere risikoen for ubedt kuk i fitta nattestid. Men det er vel likevel noen syndere ute å går også i den gruppa.

Endret av Realverdien
  • Liker 4
Skrevet

Dette har dessverre vært vanlig i flere tiår. Jenter prøver å unngå å ta taxi alene, de har blitt advart mot det i mange år. Har selv opplevd inviterende spørsmål om dette og hint tidligere, men har snakket det bort og vært klar på at kjæresten venter på meg. Men jeg har vært voksen og det var en av de kjente risikoene ved å ta taxi alene. Synd men sant. I dag vil heller en av foreldre hente en datter i 20 årene fremfor at hun skal ta taxi alene. Selv utenfor Oslo altså.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Realverdien said:

Problemet er vel at damer tror at menn fra midtøsten/afrika har nord-europeisk syn på dem. Det har de ikke. Det er utrygt å sette seg i samme bil som en araber eller afrikaner, når man er ung og deilig dame. Langt mer utrygt enn med Ola og Åke. Det 'vet' jo alle.

Avisene skrev om voldtektene i Oslo rundt 2011, men sluttet kort tid etter. Storberget ble jo rikskjendis med sin "dette skal vi komme til bunns i". Ser man på antallet kvinner som oppsøker voldtektssenteret, og regner litt på antall unge damer i byen osv, vil man se antallet voldtekter er skyhøyt i hovedstaden.

Riksmedia vil ikke dekke dette, og har forholdt seg taus selv når Avisa Oslo (?) tok opp gruppevoldtekten av denne femtenårige jenta i Oslo, hvor gjerningsmennene fikk samfunnstraff (sic).

Årsaken er vel så enkelt som at avisforsider med voldtekt selger mindre, enn andre nyheter. Slik er det å ha reklamefinansierte kommersmedier. Man burde bare fjerne pressestøtten, for dagspressen slik den er, fungerer mest som talerør for aktivister som er villige til å komme med nazistanklager for å stilne opposisjonen. 

At denne saken må kjøres via TikTok er veldig illustrerende for hvor kveldende det er med avisredaksjoner som gir ordet til de med sintest brannfakkel, heller enn å melde om faktiske forhold. 

Man må nok be om norsk drosjesjåfør om man vil redusere risikoen for ubedt kuk i fitta nattestid. Men det er vel likevel noen syndere ute å går også i den gruppa.

Årsaken er ikke at det selger mindre enn andre nyheter, men at de vil dysse det ned.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...