Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ikke at det er noe nytt, men det er ikke så ofte vi får videobevis. Svært mange som har tatt taxi alene i Oslo har opplevd noe lignende, men Ingen snakker om det. Temaet bikker fort over til å handle om rasisme. Men det er på tide at dette kommer frem i lyset. Rasisme eller ikke. Dette er ikke et klønete forsøk på å sjekke opp noen. Dette er en ung kvinne som sitter alene i bilen til en fremmed mann som kjører henne til en mørk bakgate. Det er umulig for å henne å forutse hva han er i stand til å gjøre for å få det han er ute etter.

Krim, Ulykker og hendelser | Her spør taxisjåføren Vilde-Marie om sex: – Jeg ble livredd (ao.no)

Endret av Bli medlem
  • Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrygt for oss å både gå alene hjem om natten i (stort sett) byer, og det er utrygt med taxi. Kjenner til flere tilfeller av overgrep og trakassering i taxi. Må enten holde seg hjemme eller være i følge med fler for å være trygg for slikt 😔

• Liker 12
Gjest In absentia
Skrevet

Vi er ille ute når det er farligere å ta taxi enn å gå alene hjem. 

Gjest In absentia
Skrevet

Takk til avisa Oslo som velger å ikke dysse dette ned.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 15
Skrevet (endret)

Ser ingen grunn til at jenta som la ut denne videoen skal bli beskyldt for å ha rasistiske motiver.

Men når man sporer av fra temaet (som er seksuell trakassering), og begynner å spekulere i at vedkommende ikke har gyldig førerkort, har jukset på førerprøven eller «kjører pirattaxi med bilen til onkel Hassan» er man langt utenfor sakens kjerne. 

Det vedkommende har gjort er sterkt kritikkverdig, men det finnes ingen holdepunkter for resten av antagelsene dine. Så hold deg til saken.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 13
Skrevet

Har selv opplevd dette i en taxi i Oslo. En mann ved utenlandsk opprinnelse. VELDIG ubehagelig...Nå, sitter jeg alltid i baksetet.

• Liker 11
Skrevet

Så ekkelt. Jeg tør ikke å ta taxi alene selv.

• Liker 5
Gjest In absentia
Skrevet
eveline skrev (7 minutter siden):

Så ekkelt. Jeg tør ikke å ta taxi alene selv.

Så utrolig leit. Før rådet man jenter til å ta taxi hjem for å føle seg trygg. Nå må vi råde dem til å gå.

Tenk hvor ille det blir i fremtiden.

Skrevet

Man setter seg i baksete og nei du takker ikke ja til en "free ride" som jenta her ble tilbudt.. 

• Liker 7
Gjest In absentia
Skrevet
Tuttifrutti843950 skrev (1 minutt siden):

Man setter seg i baksete og nei du takker ikke ja til en "free ride" som jenta her ble tilbudt.. 

Hun hadde da ikke sagt ja til noe sånt?

Skrevet
Miss-Grey skrev (23 minutter siden):

Ser ingen grunn til at jenta som la ut denne videoen skal bli beskyldt for å ha rasistiske motiver.

Men når man sporer av fra temaet (som er seksuell trakassering), og begynner å spekulere i at vedkommende ikke har gyldig førerkort, har jukset på førerprøven eller «kjører pirattaxi med bilen til onkel Hassan» er man langt utenfor sakens kjerne. 

Det vedkommende har gjort er sterkt kritikkverdig, men det finnes ingen holdepunkter for resten av antagelsene dine. Så hold deg til saken.

Selvfølgelig skal ikke denne jenta bli beskyldt for rasistiske motiver, men når en norsk jente filmer en med innvandrerbakgrunn som utfører truende atferd eller oppfører seg på en måte som er seksuelt trakasserende så er det ALLTID innvandreren som blir unnskyldt.

Det at denne figuren sannsynligvis ikke har verken løyve eller førerkort er faktisk ikke utenfor sakens kjerne, de siste årene så har det blitt avslørt at mange innvandrere jukser seg til førerkort.

Hadde vedkommende hatt løyve så har han vært fullstendig klar over at denne typen oppførsel ikke er akseptert og det vil føre til at han mister løyven, hvis han derimot aldri har fått løyve via lovlige kanaler så vet han heller ikke om disse kravene.

Evner dere ikke å se hva som faktisk skjer i landet?, er ikke lenge før at det blir egne "haram" drosjer for oss nordmenn og Sharia transport for de rettroende...

https://www.nettavisen.no/nyheter/islam-net-har-betalt-siste-avdrag-vil-bygge-senter-for-ungdom/s/12-95-3424148904

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hvorfor er mannen sladdet på videoen, og hvorfor må denne kampen tas på tiltok?

Jeg tror det er mye rart som skjer inne i taxier, både den ene og den andre veien. Så er det lurt å sette seg i baksetet.

Ryddet for svar til slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (7 timer siden):

Hvorfor er mannen sladdet på videoen, og hvorfor må denne kampen tas på tiltok?

Dama er smart nok til å forstå at hun risikere straffeforfølgelse hvis hun legger ut videoen uten sladding, for jeg går ut i fra at hun ikke har spurt han om hun kunne legge det ut. 

Og utenom det, har hun ingen sak : hun sitter ikke på med taxi; hun haiker med en som uoppfordret har stoppet og tilbudt henne "gratis tur". Det faktum at bilen er en taxi, er irrelevant før taksameteret går: 

Sitat

– Jeg sto og lurte på om jeg bare skulle gå eller om jeg skulle ta en taxi, forteller hun til Avisa Oslo.

Like etter stopper en bil fra et velkjent drosjeselskap, og rullet ned vinduet.

– Sjåføren spurte om jeg ville sitte på gratis, og jeg tenkte hvorfor ikke, jeg er en fattig student.

Jeg er første mann til å være med å bekjempe dette, men gitt at det faktisk er kvinner i dette landet som har kommet så langt i livet og ikke umiddelbart forstår hva som er på vei til å skje og avviser den typen tilbud, så må jeg si at vi er kommet veldig, veldig langt. Når jeg var ung var dette nei nei selv for menn! Selv mine sønner vet å avvise denne typen tilbud!

Hun har dog ikke vært smart nok til å forstå hvordan en taxi virker, så i stedet for å filme rett foran seg, som ville identifisert selskap, bil og derfor også sjåfør, hvilket ville hatt noen funksjon for å bli kvitt slike situasjoner, siden fyren hadde fått sparken på dagen, og den typen historier går rundt i ett miljø som lever på slutten av markedet. (alle taxi'er er pliktig å synliggjøre taxi nummeret til passasjeren i bilen, så det festes typisk over hanskerommet, der det er synlig for alle. )

Avhengig av hvilket taxi selskap, hadde det vært nok å bare huske selskap; på videoen står eksakt tid, og i mange tilfeller sporer de alle taxiene sine.  (jeg mente stort sett de fleste i Oslo nå hadde kamera i bilene sine som startet ved tur-start som sikring mot ran). Samtidig ville jeg trodd alle ledige biler rapporterte posisjonen til sentral. Så en eller annen rapportering til taxi selskapene burde ha hatt god effekt. 

Men hun sier det selv

Sitat

Sivertsen forteller at hun ikke husker hvilket selskapet mannen jobbet for, bare at hun vet at «det var et godt etablert taxiselskap i Oslo».

– Jeg ville aldri tatt en pirattaxi eller noe annet jeg ikke hadde kjent igjen, forteller hun.

Videoen er delt på TikTok hvor den har fått stor oppmerksomhet på bare et par dager.

Se videoen øverst i saken.

22-åringen forklarer publiseringen med at hun vil sette søkelys på hvordan det er å være en ung kvinne i Norge i dag, og måtte leve med seksuell trakassering.

– Å sitte på i en taxi skal være trygt, men det er det ikke. Det skjer hele tiden, og det blir ikke satt nok fokus på. Jeg håper flere tør å stå frem og si hva som har skjedd med taxisjåfører, forteller hun.

Å sitte i Taxi er så trygt det blir, men Taxi er et betalt konsept: tryggheten oppstår i at fyren som kjører er på jobb i et firma, som er ansvarlig for at du er trygg. Markeringen på bilen og uniformen på sjåføren er ikke taxi i seg selv.  (Dette kunne vært sønnen til eieren som kjøret bilen til neste innleide sjåfør for alt det vi vet) 

Endret av Druid
  • Liker 2
Skrevet

"Like etter stopper en bil fra et velkjent drosjeselskap, og rullet ned vinduet.

– Sjåføren spurte om jeg ville sitte på gratis, og jeg tenkte hvorfor ikke, jeg er en fattig student."

Altså, hallo!

• Liker 13
Skrevet
FryNor skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig skal ikke denne jenta bli beskyldt for rasistiske motiver, men når en norsk jente filmer en med innvandrerbakgrunn som utfører truende atferd eller oppfører seg på en måte som er seksuelt trakasserende så er det ALLTID innvandreren som blir unnskyldt.

Det at denne figuren sannsynligvis ikke har verken løyve eller førerkort er faktisk ikke utenfor sakens kjerne, de siste årene så har det blitt avslørt at mange innvandrere jukser seg til førerkort.

Hadde vedkommende hatt løyve så har han vært fullstendig klar over at denne typen oppførsel ikke er akseptert og det vil føre til at han mister løyven, hvis han derimot aldri har fått løyve via lovlige kanaler så vet han heller ikke om disse kravene.

Evner dere ikke å se hva som faktisk skjer i landet?, er ikke lenge før at det blir egne "haram" drosjer for oss nordmenn og Sharia transport for de rettroende...

https://www.nettavisen.no/nyheter/islam-net-har-betalt-siste-avdrag-vil-bygge-senter-for-ungdom/s/12-95-3424148904

Nei, innvandreren blir ikke alltid unnskyldt.

Men når enkelte alltid må blande inn masse argumentasjon knyttet til innvandring, kultur og rase er det ikke rart at folk ønsker å korrigere. Du legger ikke skjul på hva som er din agenda eller ditt budskap her, men når du skriver innlegg som er så preget av ditt negative syn på innvandring, tar du debatten vekk fra seksuell trakassering og risikoen for seksuelle overgrep i taxier.

La oss forholde oss til det vi faktisk vet - dette er en stygg trakasseringssak, og helt uakseptabel oppførsel fra en taxisjåfør.

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, Flovef said:

Det er utrygt for oss å både gå alene hjem om natten i (stort sett) byer, og det er utrygt med taxi. Kjenner til flere tilfeller av overgrep og trakassering i taxi. Må enten holde seg hjemme eller være i følge med fler for å være trygg for slikt 😔

Det er utrolig lite PK, men tillatt skjult bevæpning av noen nøye utvalgte sivile borgere er et sterkt maktutjevnende virkemiddel. Det gjør en liten dame på 150cm/40kg like sterk som en mann på 2m og 120kg. 

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet

Uttrykk som "fremmedfrykt og fordommer", brukt som kritikk mot mangfoldets fortreffelighet, blir bare mer og mer hult.

Skrevet
T-Rex skrev (1 time siden):

"Like etter stopper en bil fra et velkjent drosjeselskap, og rullet ned vinduet.

– Sjåføren spurte om jeg ville sitte på gratis, og jeg tenkte hvorfor ikke, jeg er en fattig student."

Altså, hallo!

Så det du sier er at dersom jenta er litt ubetenksom/uforsiktig, så er det fritt fram? Jeg oppfattet det forøvrig slik at tilbudet om gratis tur først kom etter at jenta hadde satt seg inn i bilen og sjåføren hadde låst dørene.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...