Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort om situasjonen. Min samboer kjøpte gården etter sine besteforeldre da han var 18 år. Med den gården følger det med en hytte. Etter noen år flyttet jeg inn, han eier 60 %, jeg eier 40 % av eiendommen. Foreldrene hans og tanten og onkelen satte ganske hardt på for at de skulle få ha bruksrett på hytta, og gikk ned en del på prisen av eiendommen mot at de fikk ha bruksrett. Samboeren min sier han følte seg ganske presset til denne avtalen, fire voksne mot han på 18 år. Bruksretten er skrevet som en kommentar på skjøtet (?), men selve avtalen er ikke tinglyst. (Dette er virkelig ikke mitt felt, så håper jeg klarer å forklare det greit). Det som er ekstra dumt er at avtalen er skrevet generelt: "Kari og Per Hansen, og Mari og Hans Persen har bruksrett på hytta på Blåfjell." 

Som det sikkert skinner gjennom her så fungerer denne avtalen veldig dårlig. Jeg og samboeren min og våre barn ønsker å bruke hytta mer, men da kan vi litt tilfeldig finne ut at foreldrene hans er der. Det er ikke plass til at vi er der samtidig. Så ser vi i hytteboka at søskenbarnet til samboer har vært der en helg med familien, så har søsteren vært der en helg med sin familie. Uten at noen spør oss om det er greit. De som har bruksrett oppfører seg som de eier hytta.

Nå er vi lei av å holde familien med hytte, ved, annet ting og tang vi har på hytta, ikke kunne disponerer den som vi vil, at noen har vært der uten av vi vet det. Vi aner ikke om de sover i våre sengeklær, så vi bytter hver gang. Vi har prøvd å snakke om dette med dem - mange ganger - men det ender alltid i voldsomme diskusjoner uten noen løsning. 

Det er ei enkel hytte på fjellet, uten vann eller strøm. 

Er det noen her som har erfaring med bruksrett som kan gi oss noen gode råd? 

Anonymkode: 97583...00d

AnonymBruker
Skrevet

Selg hele greia, gård, grunn og hytte. Dette her ligger an til mye dritt når noen vil videreføre bruksretten til andre om noen år.

Han ble vel ikke presset til å godta bruksretten, men han ville jo ha prisavslaget -- no such thing as a free lunch..

Anonymkode: dece1...03a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som det sikkert skinner gjennom her så fungerer denne avtalen veldig dårlig.

Selvfølgelig fungerer den dårlig. Det gjør alle avtaler som ikke er konkrete og begrensende.

Det sagt, bruksretten er gitt og så lenge rettighetshaverne er navngitt og i live så kan de selvsagt bruke den retten slik den er formulert. En avtale er en avtale.

Det går selvsagt an å be om en revidert avtale, men det finnes antagelig ikke sjans i havet for at rettighetshaverne går med på å redusere sin bruksrett nå.

Kanskje tiden er inne for å bygge ei ny hytte?

AnonymBruker
Skrevet

Enten må dere bli  uvenner med de som har bruksrett og si at denne gjelder vare dem, ikke dems barn. Eller la det gå. Hva med å skulle ut hytta, selge den til dem og bygge en ny hytte selv?

Han skrev under på det,  så den gjelder. Er det verdt å lage ufred i familien for?

Anonymkode: 321d1...e4e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Flytte er ikke aktuelt, vi trives her vi bor. 

Han ble presset til å godta bruksretten, familien ville ha tilgang på hytta. 

Bruksretten gjelder kun samboers foreldre og hans tante og onkel. Det står ingenting om etterkommere, så vi må vel ha rett til å begrense deres bruk av hytta? 

Ts

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

I min familie er vi flere på en hytte. Det er løst slik at vi har en gruppe på FB hvor folk da må booke hytta. Alle har egen dyne med dynetrekk på hytta. Man skriver også i gruppa om det feks er tomt for stearinlys, da må neste person ta med det opp. Fungerer greit.

Anonymkode: 48386...222

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp egen hytte på annet sted. Har du noen spesiell tilhørighet til akkurat denne hytten? Om du har det vil jeg forstå problemstillingen bedre, om ikke så skjønner jeg ikke helt problemet. Det har tydeligvis vært en familiehytte å årtier. Å endre dette fordi du vil, er hensynsløst synes jeg, og unødvendig. Finnes mange hytter til salgs, eventuelt kan dere bygge. 

Anonymkode: 617e3...691

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruksretten gjelder kun samboers foreldre og hans tante og onkel. Det står ingenting om etterkommere, så vi må vel ha rett til å begrense deres bruk av hytta? 

Ts

Ja, det er kun de navngitte som har bruksrett.

Vi eier også en hytte hvor mine foreldre har bruksrett. De har eget soverom i hytten, vi har ett eget og de fire barna våre har hver sine. Foreldrene mine kan ha besøk (men ikke låne ut), og da brukes to av barnerommene til gjester. Vårt rom, samt foreldrene mine sitt rom brukes aldri av noen andre enn vi som «eier» rommet. Dvs ungene våre får bruke vårt om de vil og søsteren min med mann kan sove på foreldrene mine sitt om de er sammen med oss på hytta. 

Alt av overnattingsbesøk er selvfølgelig avtalt. Vi har også som hovedregel at foreldrene mine har hytten uten å måtte melde oss søndag til fredag hver uke da de er pensjonister. Vi har den hver helg og i ferier, men vi kan også i perioder være samlet alle sammen på hytta. 

Kan dere gjøre klarere avtaler for å få det til å fungere? Vi delte forresten rom med søster og mann før og da hadde vi store skuffer under senga som vi la i sengtøyet vårt inkl en tynn overmadrass når vi reiste og de gjorde det samme. Da slapp vi å vaske hver gang vi brukte hytta. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp egen hytte på annet sted. Har du noen spesiell tilhørighet til akkurat denne hytten? Om du har det vil jeg forstå problemstillingen bedre, om ikke så skjønner jeg ikke helt problemet. Det har tydeligvis vært en familiehytte å årtier. Å endre dette fordi du vil, er hensynsløst synes jeg, og unødvendig. Finnes mange hytter til salgs, eventuelt kan dere bygge. 

Anonymkode: 617e3...691

Ja, både jeg og samboer har sterke bånd til hytta, vi trives veldig godt der og kunne tenke oss å gjøre den mer vår, noe som vi synes er litt vanskelig når det er så mange som disponerer den. Vi har vært sammen i mange år, og gården som vi bor på og hytta er veldig viktige for oss. Vi kan ikke selge hytta, den hører til gården. 

Vi har strekt oss i mange år for husfreden, dette er ikke en ny "svigermor er grusom"-tråd. Vi har virkelig prøvd å få det til å fungere for alle. Men nå fungerer det for alle, unntatt oss som eier hytta. 

En hytte på fjellet krever sitt med vedlikehold og utgifter. Det er stadig noe som må ordnes, noe vi har kostet og ordnet, det er jo vår hytte. Men nå sitter vi med en bismak i munnen, de andre bruker og forbruker. 

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Alvario skrev (3 minutter siden):

Ja, det er kun de navngitte som har bruksrett.

Vi eier også en hytte hvor mine foreldre har bruksrett. De har eget soverom i hytten, vi har ett eget og de fire barna våre har hver sine. Foreldrene mine kan ha besøk (men ikke låne ut), og da brukes to av barnerommene til gjester. Vårt rom, samt foreldrene mine sitt rom brukes aldri av noen andre enn vi som «eier» rommet. Dvs ungene våre får bruke vårt om de vil og søsteren min med mann kan sove på foreldrene mine sitt om de er sammen med oss på hytta. 

Alt av overnattingsbesøk er selvfølgelig avtalt. Vi har også som hovedregel at foreldrene mine har hytten uten å måtte melde oss søndag til fredag hver uke da de er pensjonister. Vi har den hver helg og i ferier, men vi kan også i perioder være samlet alle sammen på hytta. 

Kan dere gjøre klarere avtaler for å få det til å fungere? Vi delte forresten rom med søster og mann før og da hadde vi store skuffer under senga som vi la i sengtøyet vårt inkl en tynn overmadrass når vi reiste og de gjorde det samme. Da slapp vi å vaske hver gang vi brukte hytta. 

Takk for gode tips! Vi må absolutt prøve å få til tydeligere avtaler. Likte måten dere har fordelt bruken på. Det er pensjonister som har bruksrett her og, men de er der kun fra fredag til søndag. 

Ts

• Liker 4
Skrevet

Hørtes veldig lurt ut å ha en gruppe der en booket brukstid, da blir det også lettere å forklare at dere får brukt hytten lite i forhold til vedlikeholdsarbeid og utgifter.

Og om det er plass/mulighet for å gjemme unna deres egen dyne og sengeklær, så slipper dere å skifte unødig mye. De kan ligge i en låst kiste sammen med andre ting dere vil ha i fred.

Bruksretten gjelder jo egentlig kun de som står navngitt i avtalen, men om det er verdt en familiefeide å krangle på det er en annen sak.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selg hele greia, gård, grunn og hytte. Dette her ligger an til mye dritt når noen vil videreføre bruksretten til andre om noen år.

Han ble vel ikke presset til å godta bruksretten, men han ville jo ha prisavslaget -- no such thing as a free lunch..

Vi hadde det samme med naustet til mannen min. De "presset"/snakket over ham, og han visste ikke bedre, og trodde dette skulle bli gøy osv. Man er jo ikke SÅ voksen i den alderen at man klarer å tenke alle konsekvenser og scenarioer som skjer senere.... Det handlet IKKE om prisavslag, men at eiendommen ikke ble solgt ut av familien. Kan det tenkes i din verden? Hjelpes, hvordan folk bare konkluderer over ting de ikke har peiling på og lager sine egne sannheter.... "enkle folk" kaller jeg slikt!.

Anonymkode: 72d24...bd2

• Liker 9
Skrevet (endret)

En litt stor kiste med lås under trappa eller i fotenden av senga der dere har deres dyner med sengetøy på. Det går også helt fint an å ha kurver eller plastkasser i skapet eller på hemsen med ting som er bare deres, bare merk dem med «privat» eller noe. 
Bruksretten gir dem tilgang til å bruke hytta, ikke til å bruke deres private ting. 

Endret av moho
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi hadde det samme med naustet til mannen min. De "presset"/snakket over ham, og han visste ikke bedre, og trodde dette skulle bli gøy osv. Man er jo ikke SÅ voksen i den alderen at man klarer å tenke alle konsekvenser og scenarioer som skjer senere.... Det handlet IKKE om prisavslag, men at eiendommen ikke ble solgt ut av familien. Kan det tenkes i din verden? Hjelpes, hvordan folk bare konkluderer over ting de ikke har peiling på og lager sine egne sannheter.... "enkle folk" kaller jeg slikt!.

Anonymkode: 72d24...bd2

Mulig at jeg vet litt for mye om akkurat den problemstillingen. At du konkluderer med at jeg dermed er enkel sier veldig mye om deg.

AnonymBruker
Skrevet

De som har bruksrett, har bruksrett. Det er ikke noe du kan gjøre med det, annet enn eventuelt å forsøke å kjøpe dem ut av bruksretten. Eller få dem til å kjøpe hytta, så de både har bruksrett og vedlikeholdsansvar.

Gjort er gjort og spist er spist.

Anonymkode: b91a8...2fe

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En hytte på fjellet krever sitt med vedlikehold og utgifter. Det er stadig noe som må ordnes, noe vi har kostet og ordnet, det er jo vår hytte. Men nå sitter vi med en bismak i munnen, de andre bruker og forbruker. 

Hva om dere kaller inn til møte med de som har bruksrett og forklarer utgiftene. Foreslå at dere blir enige om en "samværsordning" for hytta, hvem har hytta i hvilke uker av året. Dere som eiere av hytta skal kunne bruke hytta flere uker enn de som har bruksrett.

Anonymkode: 9909e...4a8

• Liker 10
Skrevet

Problemet med avtalen deres, som flere poengterer, er at den ikke er tidsbegrenset. Min tante og bror har bruksrett til min hytte (ikke tinglyst), og vi har skrevet kontrakt på at de kan bruke den X antall uker i året, og at det må avklares med meg først.

Det dere har å slå i bordet med er at det er navngitte personer som har bruksrett, ikke barna deres. Si til søskenbarna at de kan få bruke hytta under forutsetning av at de spytter i en sum til vedlikehold. F.eks 500 kr hver gang. Og selvfølgelig skal de spørre først!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skift lås på hytta, deretter informerer dere om at nøkkel kan lånes hos dere ved behov. Slik har de fortsatt bruksrett og dere har kontroll på når hytta er opptatt. Regner med disse ikke godtar noe bookingsystem så lenge de har fri tilgang med egen nøkkel.

Anonymkode: 6adce...2c2

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Tl;dr. Alt skal deles i tre (på dere, onkel/tante og svigers). Dette gjelder tidsbruk på hytta, og utgifter til forbruksvarer som ved og toalettpapir (men ikke oppussing, vedlikehold, møbler osv). Alle besøk på hytta skal «bookes» på forhånd (dette gjelder også dere). Deres ting er private, alle må stå for eget sengetøy osv. - men sørg for at det er oppbevaring nok til alle tre, så man slipper å ta det med fram og tilbake hver gang man drar dit.
Hvis noen andre (søsken, søskenbarn) ønsker å bruke hytta, må de spørre om de kan låne den av en av dere tre. Da vil det i så fall gå ut over disses tid på hytta.

Jeg ville lagt det fram som at nå som vi er så mange familier som bruker hytta (deres familie, tante/onkel, svigers, søskenbarn og søsken - alle som faktisk bruker hytta, uavhengig av hva som er avtalen, forhold deg til sånn det er i dag) er vi nødt til å få på plass et system som gjør at dette fungerer. Jeg ville ikke klaget over at folk bruker hytta, at dere vil ha den mer for dere selv osv - kun lagt det fram som et logistikkproblem. Jeg skjønner at dere er lei og frustrerte, men jeg tror den beste måten å nå gjennom på er å legge følelser til side og fremstille det kun som et praktisk problem.

Jeg ville også bestemt meg for hvordan det skal gjøres på forhånd - altså at dere legger fram noen nye kjøreregler for bruk av hytta (fordi dere nå er så mange som bruker den og derfor trenger noen retningslinjer), ikke et forslag som er oppe til diskusjon.

Siden dere er så mange, er det best å ta utgangspunkt i bruksretten og at dere eier. Altså er det tre parter dere må ta hensyn til. Hvis søskenbarn eller søsken ønsker å bruke hytta, må de låne den av en av dere tre (altså dere, tante/onkel eller svigers). Dvs at hvis tante/onkel sier at deres barn kan låne hytta en uke, så går dette av tante/onkel sin tid på hytta.

Siden bruksretten ikke sier noe om tid, ville jeg tatt utgangspunkt i at deres familie, tante/onkel og svigers har like stor rett til å bruke hytta, sånn at alt skal fordeles likt mellom dere. Hvordan dere fordeler det nøyaktig, må dere gjøre ut fra hva som passer best for deres familie. F.eks. at alle har rett på to uker sammenhengende bruk av hytta i juni-august og x antall uker utenom det. Det enkleste er kanskje at alle i utgangspunktet har rett på en uke hver måned hvis de ønsker det, sånn at ingen kan ta hytta hele sommerferien uten å høre med dere andre først. Men uansett hva dere avtaler her, bør det være likt for alle tre. Egne regler for høstferie, vinterferie, påske, evt jaktsesong osv. er også smart.

Siden dere står for vedlikehold, ville jeg ha satt av noen uker ekstra til dere som er øremerket vedlikehold hvert år, sånn at dette ikke spiser av deres fritid på hytta.

Uansett hvordan dere fordeler tidsbruk, ville jeg passet på at det er delt på tre for å unngå konflikt (pluss litt ekstra for dere til vedlikehold) og at dere alltid må avtale på forhånd hvem som skal bruke hytta når. Det gjelder også dere. En egen hyttegruppe på facebook er nok smart.

Når det gjelder tingene deres, skal selvfølgeling ingen andre bruke deres sengetøy osv. Hvis dere ikke har nok soverom til at dere kan ha et eget som ingen andre bruker, ville jeg sørget for at alle dere tre har egne oppbevaringsmuligheter for sengetøy og klær som er helt privat. Hvis søsken/søskenbarn eller andre låner hytta, kan dere be dem ta med eget sengetøy.

Ved skal alle dere tre være med å betale for, det samme gjelder toalettpapir, stearinlys, såpe osv. Jeg ville delt alle slike utgifter på tre og sagt at de må betale sin del fra og med nå (men jeg ville ikke krevd inn penger for tidligere år). Møbler, oppussing osv. er en utgift dere må ta.

Anonymkode: dccf1...02a

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts

Nei. De som har bruksrett kan selvsagt låne bort hytten til hvem de vil.

Derimot er det ikke sikkert at dere etterkommere har bruksrett etter at rettighetshaverne har gått bort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...