Gå til innhold

FHI har funnet ut at Delta varianten antagelig kommer til å overta i Norge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

FHI har funnet ut at Delta varianten antagelig kommer til å overta i Norge. Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne det når man har åpnet opp over alt og ikke tar importsmitte alvorlig nok... Man får da mye mer Delta smitte enn vi hadde trengt. 

Sitat

– Vi ser at det er mange ulike importtilfeller som setter dette i gang, og som setter i gang ulike utbrudd. De kommer fra mange forskjellige land. Cirka 25 prosent fra Afghanistan, men det kommer også smitte fra en hel del rekke andre land, sier Stoltenberg.

https://www.nrk.no/norge/antall-deltatilfeller-har-okt-i-norge-1.15558752

Syns det er rimelig gambling når man ikke får fullvaksinert folk før langt utpå høsten. Itillegg har en drøss av kommuner tatt bort munnbindpåbudet i butikker osv når flere eksperter sier at det kanskje bare trengs noen sekunder der hvor det tok minutter med andre varianter for å bli smittet med den nye meget smittsomme varianten. 

Det som også er spesielt at de er så laidback når man ser hvor mye trøbbel delta skaper rundt i verden. I flere land skal de vaksinere yngre også  (Som feks Israel og Danmark) Men FHI sitter på gjerdet igjen og tenker. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Passpartou
Skrevet

Det kommer til å bli en travel høst, det er sikkert.

Skrevet
Passpartou skrev (3 minutter siden):

Det kommer til å bli en travel høst, det er sikkert.

Men Preben sa jo på Twitter at pandemien var over? 

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Merkelig at det er mange land som tar delta alvorlig du.... 

Ja, det er jeg faktisk helt enig i at er merkelig. 

• Liker 11
Gjest Optimo
Skrevet
Ukjent. skrev (1 time siden):

Og her kan du lese om de livsfarlige symptomene etter studier i UK: nysing og snue. På tide å skalke lukene, dette vil du virkelig ikke ha! Tenk at du kan få litt hodepine også!

https://www.vg.no/nyheter/i/WO9dka/ny-studie-dette-er-coronasymptomene-for-vaksinerte

: for vaksinerte 

Hylekoret her inne skal jo hvertfall ikke ha noe skummel hasteutviklet DNA modifiserende lurium fra Bill Gates, så jeg vet ikke om artikkelen din hjelper noe særlig. 

Skrevet
Ukjent. skrev (1 time siden):

Og her kan du lese om de livsfarlige symptomene etter studier i UK: nysing og snue. På tide å skalke lukene, dette vil du virkelig ikke ha! Tenk at du kan få litt hodepine også!

https://www.vg.no/nyheter/i/WO9dka/ny-studie-dette-er-coronasymptomene-for-vaksinerte

Med to stk. vaksiner og/eller hatt covid fra før, så vil de aller fleste enten ikke merke noe eller merke det som en forkjølelse, og det er bra. Da har man kommet dit at dette kun er et sesongvirus på lik linje med annet knask. Men først må man komme dit, så vi får håpe at man får fullvaksinert så mange som mulig før høsten virkelig kommer, typisk oktober. 

• Liker 2
Skrevet

Veldig spennende utvikling i Storbritannia, hvor smittetallene øker kraftig, mens antallet innlagte øker lite. Vaksinen ser ut til å fungere veldig godt der. Men kommer norske styresmakter noen gang til å gjøre som britene, dvs godta høye smittetall så lenge man har god kontroll på innlagte?

• Liker 7
Gjest Optimo
Skrevet
brainstorm skrev (1 minutt siden):

Veldig spennende utvikling i Storbritannia, hvor smittetallene øker kraftig, mens antallet innlagte øker lite. Vaksinen ser ut til å fungere veldig godt der. Men kommer norske styresmakter noen gang til å gjøre som britene, dvs godta høye smittetall så lenge man har god kontroll på innlagte?

Vel, innleggelsene i Storbritannia økte med 43% på en uke. Det er små tall enn så lenge, men jeg tror ikke de senker skuldrene riktig ennå.

https://www.nrk.no/urix/kraftig-okning-i-sykehusinnleggelser-i-storbritannia-1.15542579

Skrevet
Guile skrev (19 minutter siden):

: for vaksinerte 

Hylekoret her inne skal jo hvertfall ikke ha noe skummel hasteutviklet DNA modifiserende lurium fra Bill Gates, så jeg vet ikke om artikkelen din hjelper noe særlig. 

Det står jo i artikkelen hvilke symptomer de vaksinerte får kontra de uvaksinerte. 

'De tre mest vanlige symptomene for fullvaksinerte, er ifølge studien hodepine, rennende nese og nysing.

For uvaksinerte, er det hodepine, sår hals og rennende nese som er hyppigst.' 

🙄

• Liker 9
Gjest Villfisker
Skrevet

Kjenner jeg ikke gidder å bry meg. Får bare vente å se hva som skjer, og finne en god måte å fylle dagene på i så fall.

Gidder i hvert fall ikke bekymre meg på forhånd. Det er unødvendig belastning på psyken. Sier ikke at det betyr jeg blir slepphendt med ting, men jeg gidder ikke å gå rundt og tenke:

« tenk om ditten eller datten»

Skrevet
4 minutter siden, Guile said:

Vel, innleggelsene i Storbritannia økte med 43% på en uke. Det er små tall enn så lenge, men jeg tror ikke de senker skuldrene riktig ennå.

https://www.nrk.no/urix/kraftig-okning-i-sykehusinnleggelser-i-storbritannia-1.15542579

Den saken er gammel, siste uke er tallet 6,4%, til tross for nesten 70% økning i smittetallet. Økningen i antall innlagte har sunket over lengre tid nå. 

• Liker 6
Gjest Optimo
Skrevet
brainstorm skrev (1 minutt siden):

Den saken er gammel, siste uke er tallet 6,4%, til tross for nesten 70% økning i smittetallet. Økningen i antall innlagte har sunket over lengre tid nå. 

Så bra!

Gjest Optimo
Skrevet
Elida88 skrev (4 minutter siden):

Det står jo i artikkelen hvilke symptomer de vaksinerte får kontra de uvaksinerte. 

'De tre mest vanlige symptomene for fullvaksinerte, er ifølge studien hodepine, rennende nese og nysing.

For uvaksinerte, er det hodepine, sår hals og rennende nese som er hyppigst.' 

🙄

Kan det tenkes at sannsynligheten for et alvorlig sykdomsbilde er større for uvaksinerte enn vaksinerte? 

Spoiler

🙄

Skrevet
Guile skrev (Akkurat nå):

Kan det tenkes at sannsynligheten for et alvorlig sykdomsbilde er større for uvaksinerte enn vaksinerte? 

Skjul innhold

🙄

Ja kan det det? Har du kilder? 😃 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Guile said:

Så bra!

Ja, jeg følger tallene nøye da det er meningen jeg skal ha et lengre opphold der i forbindelse med jobb når ting roer seg litt. Men da må først reisende fra Norge få grønt lys i Storbritannia. Forberedt på at ting snur raskt. 

• Liker 2
Gjest Optimo
Skrevet
Elida88 skrev (Akkurat nå):

Ja kan det det? Har du kilder? 😃 

Ingen du godtar. :) 

Skrevet
Guile skrev (1 minutt siden):

Ingen du godtar. :) 

Joda. Få se! 😉

• Liker 2
Skrevet

Tallene fra UK er meningsløse og ikke- overførbare til en norsk kontekst. De har primært vaksinert med Astra Zeneca, mens vi har satset utelukkende på mRNA. Stor forskjell 👍

• Liker 3
  • Opprett ny...