Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vet ikke hvor jeg skal henvende meg men har klart å rote meg inn i noe jeg ikke ser ut til å komme meg ut av eller løse. 

jeg vet jeg burde gå, men får det faktisk ikke til. Har noen erfaring med forhold med en psykopat/narsissist? Og jeg trenger ikke høre at man skal være forsiktig med å sette diagnoser på folk, det vet jeg godt men er helt sikker i min sak. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
flowerheartsandlov skrev (1 minutt siden):

Hei. Vet ikke hvor jeg skal henvende meg men har klart å rote meg inn i noe jeg ikke ser ut til å komme meg ut av eller løse. 

jeg vet jeg burde gå, men får det faktisk ikke til. Har noen erfaring med forhold med en psykopat/narsissist? Og jeg trenger ikke høre at man skal være forsiktig med å sette diagnoser på folk, det vet jeg godt men er helt sikker i min sak. 

Er du sikker i din sak så hadde du ikke vært i nærheten av fyren. Slå opp og hold deg unna fyren, men ikke vær sammen med ham og kritiser ham samtidig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare flyttet og ga beskjed like før. Ordnet meg bosted og avtalt med venner og et flyttebyrå. 

Han lot meg ikke være i fred de første årene. Jeg skaffet meg hemmelig mobilnummer. Om han dukket opp på døra og jeg hadde åpnet så kom han aldri over dørstokken. 

Anonymkode: b124b...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, flowerheartsandlov said:

Denne boka kan sikkert gi deg noen svar, den fins både til salgs og til låns på bibliotek.

https://bokelskere.no/bok/ut-av-psykopatens-grep-hvordan-komme-fri-fra-helsefarlige-mennesker/42630/

Anonymkode: fed73...f12

• Liker 1
Skrevet (endret)
SupremeFighter skrev (3 minutter siden):

Er du sikker i din sak så hadde du ikke vært i nærheten av fyren. Slå opp og hold deg unna fyren, men ikke vær sammen med ham og kritiser ham samtidig 

Du vitner selv om noe snever empati når  jeg forteller at jeg ikke klarer gi slipp eller komme meg vekk, det er selve problemet. 

og jeg visste ikke i starten hva slags mann dette var, det kom veldig snikende og over lang tid.. etter jeg innså det hadde dette allerede satt dype spor i meg. Og jeg PRØVER få meg bort. Jeg klarer det bare ikke og derfor er å skrive her ENDA et forsøk på å nå målet : nemlig komme meg bort. Dette er kjempe vanskelig!

Endret av flowerheartsandlov
  • Liker 1
Skrevet
flowerheartsandlov skrev (Akkurat nå):

Du vitner selv om noe snever empati når  jeg forteller at jeg ikke klarer gi slipp eller komme meg vekk, det er selve problemet. 

og jeg visste ikke i starten hva slags mann dette var, det kom veldig snikende og over lang tid.. etter jeg innså det hadde dette allerede satt dype spor i meg. Og jeg PRØVER få meg bort. Jeg klarer det bare ikke og derfor er å skrive her ENDA et forsøk på å nå målet : nemlig komme meg bort. Dette er kjempe vanskelig!

Du hadde ikke reagert hvis det ikke var sant.

Du kan ringe krisesenteret

Jeg synes synd på deg som har det vanskelig, men det er bare du som kan gjøre noe med det

• Liker 3
Skrevet

Er du avhengig av fyren økonomisk?

Skrevet
SupremeFighter skrev (Akkurat nå):

Er du avhengig av fyren økonomisk? 

egentlig er jeg ikke det. Tror psyken min er så tynnslitt etter flere år med psykisk vold som virkelig har knekt meg og noen episoder med fysisk vold.  Var nok ganske lett å manipulere mtp flere grunner og fikk et ganske hardt år for to år siden hvor den eneste «støtten» keg hadde var han. Er isolert fra all familie og venner for lengs og «tørr» ikke prate med noen. Har prøvd mote meg opp til å ringe psykolog men klarer ikke. Er faktisk som en fysisk sperre i meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Er i akkurat samme situasjon.. prøvd i flere mnd. Klarte å flytte til slutt men ikke fått han bort. . Det er kjempe vanskelig!!

Anonymkode: 27cdd...0d9

Skrevet (endret)

du må gjerne følge tråden her eller sende meg en melding om du vil. Håper det ordner seg for deg og at vi begge kommer sterkere ut av det. Du har helt rett, det er utrolig vanskelig..

Endret av flowerheartsandlov
Skrevet

Håper virkelig noen med egen erfaring kan hjelpe. Skal lese boken som ble anbefalt samt en del lesestoff om emnet. 

Går rundt med masse angst reaksjoner og føler dette tærer masse på min psykiske helse. Har prøvd mange ganger komme meg vekk men får det ikke til, vet ikke hva jeg skal gjøre

AnonymBruker
Skrevet

Kjønn spiller kanskje inn her, for jeg (mann) syntes det var veldig lett å gå fra eksen da det gikk opp for meg at hun var psykopat. Det er jo irrasjonelt å gjøre noe annet. De aller, aller fleste mennesker har ikke diagnosen, så det finnes nok av fisk i havet som faktisk er skikkelige folk. Snakk med familie eller venner for å få en liten dytt, et forum på nettet tror jeg ikke vil hjelpe så mye i praksis.

Anonymkode: 5d059...1e9

Skrevet

Tror det har mere med hvor alvorlig vold som er blitt brukt og over hvor lang tid samt sårbarheter fra før og eventuelt hvor glad man er/var i personen før man innså hva slags menneske dette var. 

Godt å høre du kom deg vekk iallefall! Men jeg sliter virkelig 

Skrevet

Har du snakket med krisesenteret? Jeg vil anbefale deg å ringe og dra dit. De kan hjelpe deg med å bryte traumebåndet. De kan også bistå deg i det praktiske og du kan bo der til du finner et annet sted å bo. Klem til deg. Det ordner seg. Det er vanskelig å komme seg ut, men det er mulig, men for å klare det trenger man ofte hjelp. Da kan krisesenteret være til god hjelp. ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
flowerheartsandlov skrev (1 time siden):

Håper virkelig noen med egen erfaring kan hjelpe. Skal lese boken som ble anbefalt samt en del lesestoff om emnet. 

Går rundt med masse angst reaksjoner og føler dette tærer masse på min psykiske helse. Har prøvd mange ganger komme meg vekk men får det ikke til, vet ikke hva jeg skal gjøre

Hei TS. 

En med erfaring her. For det første: Ikke hør på dem som sier at hadde det vært så ille, så hadde du bare dratt. For slik er det ikke. 

Jeg forstod ikke hvordan mitt tidligere forhold hadde vært før jeg var ute av det.

I løpet av årene det varte, ble jeg mindre og mindre meg selv. Jeg fikk stadig dårligere selvfølelse, følte meg tilslutt helt ubrukelig, stygg, feit (er det overhodet ikke), kjedelig, slem, egoistisk, you name it. 

Jeg gikk fra å være svært utadvendt, livlig og selvsikker til å bli introvert, isolert og mistet mye kontakt med familien min.

Han rakket ned på meg, fikk meg til å tro at jeg var alt jeg ikke er, projiserte sine dårlige egenskaper over på meg, satte meg opp mot venner og familie, snakket ned alt og alle, fikk meg til å føle at jeg mistet grepet om virkeligheten. 

Jeg trodde hele tiden det var min skyld, at jeg overdrev og at det var jeg som var problemet. 

Det er flere år siden forholdet tok slutt. For meg ble redningen at han var utro mot meg. Jeg tror jeg hadde så mye latent sinne inni meg mot alt han hadde gjort mot meg (som jeg egentlig ikke forstod) at jeg fikk styrke til å kaste ham ut på dagen. 

Det ble enda verre etter bruddet, da vi har to barn sammen. Jeg ble meldt til alle mulige offentlige instanser, skjelt ut, trakassert, oppsøkt. Andre ganger forsøkte han mer manipulerende og vennlige metoder for kontakt. Jeg ble i en periode ganske psykisk syk av dette, og var på randen til totalt sammenbrudd. Følte ikke jeg fikk hjelp noe sted. 

Jeg ønsket ofte at han bare kunne ha banket meg opp, for det hadde vært så mye lettere å forholde seg til. 

Redningen ble at en venninne tilslutt kontaktet krisesenteret, hvor jeg fikk svært god hjelp. Ble satt i kontakt med både psykolog og advokat. 

Løsningen her ble rettssak og full pakke. Var grufullt, men helt nødvendig. Minimal kontakt med ham, uten den vi måtte ha, spesielt da barna var små. Den foregår nærmest utelukkende skriftlig. I perioder gikk den kun via advokatene. 

I dag går det bra. Men selv flere år etter, er jeg redd for at han skal klare å få overtaket på meg. Jeg må være svært streng med meg selv, minne meg på at han aldri vil forandre seg. 

Jeg vil råde deg til å kontakte krisesenteret først av alt. De er enormt flinke. De kommer til å gi deg god hjelp og gode råd. Dette kan de. 

Hvis du ikke har barn med denne mannen, og han er noe i nærheten av som min eks: Kutt ALL kontakt. Blokker ham. Ikke la ham kontakte deg. Ikke bit på noe av det han sier til deg. Han vil prøve å skjelle og smelle, smiske, true. Du må være streng med deg selv. Det viktigste jeg tror man må tenke er: De forandrer seg så å si aldri. 

Anonymkode: 29fe5...557

• Liker 2
Skrevet

Jeg opprette nettopp en tråd om hvordan jeg har det etter å ha vært sammen med en.. :( 

Skrevet

Tusentakk for godt og langt svar. Setter veldig pris på det. Godt å høre at det til slutt ordnet seg for deg ❤️❤️ 

Klarer ikke holde nk lenge, uansett hvor mye jeg vil! Skjønner ikke hvordan det er mulig, da denne mannen ikke fortjener meg og det er det fornuftige å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
flowerheartsandlov skrev (5 timer siden):

Bor dere sammen?

Anonymkode: f2eee...063

AnonymBruker
Skrevet

For meg har det hjulpet å tenke godt gjennom forholdet. Begynte for rundt et år siden, tenkte mye på hva han har gjort mot meg, hvilke kommentarer han har kommet med og hvordan han gjennom hele forholdet ikke har respektert meg. Jeg var blind i begynnelsen, selvom jeg visste det han drev med ikke var normalt. Jeg var så utrolig forelsket, lenge. Når forelskelsen var over var jeg fanget. Så jeg fortrengte alt, tenkte at det ikke var så ille. Godtok små stikk hele tiden, det var tross alt bedre enn de store utblåsningene. Var også noe fysisk vold, men den psykiske og seksuelle var verre. Jeg begynte å tenke på ALT som hadde skjedd, hver eneste kveld. Til slutt hadde jeg ingen følelser igjen for han. Var lenge redd for å bli alene, så tenkte mye over det vi har gjort sammen og om han virkelig har gjort situasjonen bedre. Kom frem til at jeg ofte har hatt det bedre alene enn med han, at de beste minnene fra våre turer og stunder sammen ikke er han, men selve stedet/situasjonen. Jeg fant ut at sist jeg hadde hatt det skikkelig fint ikke var da vi var på en date, men da jeg var alene i butikken. Sakte, men sikkert bygget jeg meg selv opp til å forstå at jeg ikke var feilen, at jeg var verdt mer. 

Det var han som slo opp, men det var også sånn det måtte være. Jeg visste det kom til å skje, han slo opp flere ganger i måneden på slutten der. Da han gikk veldig langt over streken igjen, godtok jeg bruddet. Jeg har ikke sett meg tilbake. Jeg er sterk nok til å takle dette nå. Vi bor fortsatt sammen da jeg eier leiligheten, men han har skjønt han må flytte. Det går sakte, han vil jo egentlig ikke ut av denne relasjonen. Jeg kunne nok ha kastet han ut, men jeg vet han kan bli voldelig, og jeg trenger å føle meg trygg i eget hjem når han har dratt. 

Jeg trodde aldri jeg skulle komme meg ut av det (selvom det ikke er helt over før han drar, vet jeg at denne gangen går det), med det gikk. Det krevde mye jobbing med meg selv. Endel verktøy jeg fikk av en psykolog for et par år siden og å få tilbake truen på at jeg virkelig har en sterk psyke. Om du ikke klarer det alene, oppsøk krisesenter, du behøver ikke flytte dit, men de er gode på samtaler og kan hjelpe deg med å finne kraften i deg selv. 

Anonymkode: 393be...074

AnonymBruker
Skrevet
secretz skrev (15 timer siden):

Med mindre du har sett journalnotater fra psykolog/psykiater, hvor diagnosen psykopat eller narsissist fremkommer, så bør du holde deg for god til å diagnostisere folk bare fordi de gjør ting du ikke liker. 

Anonymkode: 994af...ddf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...