Gå til innhold

Tror dere vi vil oppleve strenge restriksjoner igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere vi blir like berørt av deltavarianten som England og Portugal? 

Anonymkode: be765...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt vil vi det. Det er bare et tidsspørsmål. 

Det blir nok snart påbudt med både maske og avstand, også på fullvaksinerte. Er man smart begynner man allerede nå, i stedet for å vente på at myndighetene skal ha pressekonferanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på det, ja. 

Anonymkode: e0501...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England sier de nå at man må lære seg å leve med viruset, og det er ikke så mange som blir veldig syke lenger så da holder de åpent og vurderer å åpne mer. Det tror jeg aldri vil skje i Norge, skal nok ikke mye smitteøkning til før det stenges ned igjen. At det nå snart ikke er innlagte igjen har tilsynelatende lite å si. 

Anonymkode: a5994...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før vinterferien 2022! Men det blir langt fra så alvorlig som det var i år.

Anonymkode: e13ad...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror dere vi blir like berørt av deltavarianten som England og Portugal? 

Anonymkode: be765...d52

Ja. Høsten blir som høsten i 2020. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke poenget. Vi må leve med corona slik vi lever med influensa og forkjølelse. Nå har vi vaksine og vi må sikkert utvikle nye vaksiner etterhvert som nye corona varianter kommer. 

Anonymkode: c2398...801

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror vi får et koronaår til, som begynner når det blir kjølig igjen, typisk i oktober. Det som kan redde den situasjonen er om man får fullvaksinert mange nok. Men man har jo nå brukt et halvt år på å fullvaksinere i underkant av 30%, så det spørs om man greier minst 50% til innen oktober. 

Anonymkode: 2df4d...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det skal mye mer til. Det må komme en mutant som unngår vaksinene såpass at mange blir innlagt samtidig.

Det har vært et stemningsskifte, hvor Høie og Erna snakker mer om at vi ikke skal ha en nullvisjon. Det kan vi ikke ha. Med stadig større deler av befolkningen vaksinert blir også det rettslige grunnlaget for strenge tiltak svakere.

Oppe i det hele har vi et valg til høsten. Til tross for at Guldvåg prøvde seg med at det kanskje måtte bli digitalt, så vil det bli gjennomført på normal måte. Valget påvirker også. Stadig færre vil støtte opp mot strengere tiltak i høst, og regjeringen vil neppe bruke ukene frem mot valget med å stenge ned. Det siste en ny rødgrønn regjering vil gjøre er å innføre nye tiltak. Så her reddes vi litt.

Gitt at 90 % av voksne vaksinerer seg, så må Norge klare at 10 % ikke gjør det. Det er også svært få barn som blir syke også. 

Det jeg kan se for meg, er at man innfører tiltak mot barn igjen for å stoppe smitten der, om den går ut av kontroll, og at vi nok ender opp med å vaksinere dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tror dere vi blir like berørt av deltavarianten som England og Portugal? 

Anonymkode: be765...d52

Ser ikke sånn ut. Inntrykket fra FHI er at dette stort sett er under kontroll.  Man ser svakhetene som har oppstått i England, og de gjelder ikke oss. 

Mye av forsinkelsene som var varslet før sommeren, har blitt løst. Så jeg regner med at vi ser at vaksineringen er ferdig i slutten av September. 

Fra mitt ståsted, ser det ut som  problemet stort sett er over.  Så jeg regner med at i slutten av oktober kan man begynne å lette på rådene også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det! Målet var massevaksinering, og når befolkningen er vaksinert så vil de siste restriksjonene lette. Det er ikke oppslutning i befolkningen lenger om mer nedstengninger. Nå vil alle tilbake til normalen

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I England sier de nå at man må lære seg å leve med viruset, og det er ikke så mange som blir veldig syke lenger så da holder de åpent og vurderer å åpne mer. Det tror jeg aldri vil skje i Norge, skal nok ikke mye smitteøkning til før det stenges ned igjen. At det nå snart ikke er innlagte igjen har tilsynelatende lite å si. 

Anonymkode: a5994...d93

Smittevernsloven krever at tiltakene må stå i forhold til alvoret i situasjonen. Myndighetene kan ikke si at alle skal vaksinere seg for å beskytte svake og gamle, og bidra til gjenåpning av samfunnet, for så, når 90% er vaksinert, å stenge ned igjen. Det er det samme som å si at vaksinen ikke virker. Da blir nok vaksineviljen meget lav den dagen myndighetene ser behov for at befolkningen tar boosterdoser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...