Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 16.15):

Hvorfor er du ikke stolt av å være norsk? 

Jeg er stolt nordmann, vi har et styresett som fungerer, vi har et demokrati, vi har ytringsfrihet, vi har tilnærmet gratis skole, helsevesen, du har rett til abort, rett til fødselspermisjon, du har rettigheter på en arbeidsplass mange andre arbeidstakere drømmer om, du har lovbestemt ferie, og en drøss av andre  goder. 

Anonymkode: 4a10e...216

Stolt og stolt, jeg er enig i at man bør være fornøyd med å være norsk, vi har jo, som du ramser opp, svært gode levekår her i landet. Men stolt? Det er jo ikke min personlige fortjeneste at det er som det er. Det kjennes mer som at jeg har hatt flaks som er født i dette landet og ikke i et eller annet U-land med krig, elendighet og lav levestandard.

Må innrømme at jeg tenker mitt om disse som går bananas når det er tid for valg og til enhver tid stemmer på det opposisjonspartiet som er størst i kjeften der og da (FNB, FRP osv) og kommer med kommentarer som "Ja, nå er det nok, dette går ikke lenger!", "Det har blitt så jævlig i dette landet, nå må vi ha forandring" osv., men det er kanskje en litt annen sak. Har hatt litt lyst til å spørre dem hvorfor de ikke flytter, hvis det er så "jævlig" i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et vemodig vakkert land som jeg elsker. Er nasjonalromantisk og bare et bilde av uberørt natur gir glede ♥️ 

Anonymkode: cbac4...3e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stolt av et samfunn der vi (de fleste steder) ikke trenger å låse døra, man kan trygt sette fra seg ting utendørs (tilhengere, ved, materialer ++) uten at det blir stjålet. Unntakene er stort sett tyveri fra mobile vinningskriminelle fra øst.

Vi stoler på hverandre. DETTE er den delen av norsk kultur som jer er mest redd for at vil vannes ut.

OG: Uten at jeg har noen som helst grunn til det, så blir jeg stolt/rørt av gode norske idrettsprestasjoner. Jeg liker at vi som folk heier på våre egne på sunn patriotisk måte.

Man kan vel være stolt av ting man ikke tar æren for? 

Jeg er stolt når jeg er på sightseeing i norsk natur med måpende utenlandske slektninger i baksetet, uten at jeg heller kan ta æren for den flotte norske naturen:-)

Anonymkode: d5864...e75

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei egentlig ikke. Det kunne vært noe å være stolt av, men jeg er flau på nordmenn generelt sin vegne. Nordmenn er ofte  veldig egoistiske og teite. Det skal så forbasket lite til før du ikke er "god nok" i andres øyne, og da blir du bare forbigått og sett ned på. Stort sett baserer sånt seg på feilbedømmelser og liten innsikt.

Og så liker jeg ikke måten man alltid skal vise hvor gode nordmenn er til utlendinger. De driter seg ut gang på gang.
Verste eksempelet var når Kong Harald III skulle invadere England og var skråsikker på å klare det lett, men ble tatt på senga av Engelskmennene og utradert, og hele nasjonen ble latterliggjort. 

Anonymkode: f964a...688

AnonymBruker
Skrevet

Verken stolt eller flau. Men glad for å bo i et rikt land med muligheter for alle. 

Anonymkode: 866e7...191

AnonymBruker
Skrevet
?mynonA skrev (På 30.6.2021 den 16.27):

Ja, selvsagt. Men om spør du meg om 50 år, og med den politikken vi har i dag så må jeg si meg usikker.

Dit er jeg også på vei. Er glad i landet mitt, men slik det forvaltes blir jeg bare mindre og mindre glad, og skjemmes bare mer og mer. Føler at landet ødelegges fullstendig av politikerne, de mest grunnleggende tingene i vårt land, som tryggheten og stabiliteten smuldrer opp, i høyt tempo. Snart er vi som alle andre nasjoner, bare med et elendig klima og skyhøye levekostnader. Ingen går rundt og er glade for en velferdsstat som gjør at du kan få trygd og sykehusbehandling, dersom du trenger det. INGEN drømmer om trygd og sykehus. Hvilke goder har vi egentlig igjen når tryggheten i hverdagen er borte? Mye natur har vi, men den er bare fin i solskinn, ikke mange dager i året. Dessuten får vi knapt nok bruke naturen, av frykt for at den bygges ned og ødelegges.

Anonymkode: e130e...2e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og så liker jeg ikke måten man alltid skal vise hvor gode nordmenn er til utlendinger. De driter seg ut gang på gang.
Verste eksempelet var når Kong Harald III skulle invadere England og var skråsikker på å klare det lett, men ble tatt på senga av Engelskmennene og utradert, og hele nasjonen ble latterliggjort. 

Dette mindreverdighetskomplekset skjemmes jeg også over. Nordmenn er som den lille lillebroren som hele tiden skal ha skryt fra storebror (=utlandet, de store nasjonene). Det største for en nordmann er å se dagsrevyen, høre nyheter hvor Norge refereres i utlandet som verdens flinkeste og flotteste land. En bløff vi lever lenge på. Bare pinlig. 

Anonymkode: e130e...2e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi har et samfunn basert på rettferdighet, likestilling og dugnad. Og ja, de fleste av oss bidrar til dette. Det betyr ikke at alt fungerer, men vi prøver, og vi er et av de land som er gode på disse tingene. Våre formødre og forfedre har kjempet frem mye godt, og vi har all rett til å være stolte. Vi kunne valgt annerledes. 

Anonymkode: 7815d...b5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 6/30/2021 at 3:57 PM, AnonymBruker said:

Tok en sånn valgtest i en eller annen nettavis, og fikk bl.a. spørsmålet: "Er du stolt av å være norsk?" 

Jeg svarte nei. 

Det finnes sikkert flere som svarer ja. I så fall, hvorfor er noen "stolt av å være norsk"? 

Anonymkode: 51920...766

Pussig å være stolt over noe de fleste av oss ikke har jobbet for, men bare blitt. Flyktninger som har gjort en innsats for å bli norske, og som liker Norge, kan kanskje være stolte over det. Spørsmålet kunne heller vært om man er glad for å være norsk og glad i landet sitt.

Anonymkode: 37fa0...3ec

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Jeg er glad for å bo i et rikt land og et noenlunde velfungerende demokrati, men vi lager jo ikke noe annet olje, fisk og penger.

Som folk er vi er generelt sosialt og kulturelt tilbakestående, vi omfavner middelmådighet, naive og lite selvstendige.

Ingenting å være stolt av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på en følelse av stolthet knyttet til det å være norsk, så ja. Jeg skjønner poenget med at det å bli født i Norge er som et lotteri, men likevel kan jeg ikke dy meg for å kjenne på stolthet. Hvis jeg snakker med utlendinger så kan jeg stolt fortelle om det fine ved landet vårt. Ikke bare politikk og historie, men også generelt kulturen, som ikke alle skjønner seg på uten å ha vokst opp her. I tillegg er jeg veldig stolt over naturen. Jeg vet det ikke er jeg som har laget naturen i Norge, men jeg kjenner jeg er stolt av den likevel. Kanskje det er noe irrasjonelt, men jeg kjenner på stolthet. 

Anonymkode: c7e50...7c5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blir skremt over å lese hvor få som er stolt over å være norsk! 

Vi har et demokrati og rettsystem som er unikt på verdensbasis. Vi har råderett over eget liv. Vi har en ytringsfrihet så og si ingen andre land har. Vi kan si hva vi vil og vi kan elske hvem vi vil. Vi kan gå ut og nyte frisk, norsk natur. Allemannsretten er enestående! Til og med ikke svenskene har så stor råderett over egen natur. 

Vår kulturhistoriske arv er noe vi bør være stolt av! 

Evig og tro til Dovre faller! 

Endret av Troyamin
  • Liker 7
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Vi har et demokrati og rettsystem som er unikt på verdensbasis.

Troyamin skrev (1 time siden):

Vi har en ytringsfrihet så og si ingen andre land har.

Dette er vel feil?

Selv om debatten om rasismeparagrafen ikke helt er min kopp te så mener jeg Norge har blitt kritisert for å innskrevne ytringsfriheten ved å legge den til og at paragrafen i seg selv er et paradoks.

AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (10 timer siden):

Alle nasjonaliteter kan jo liste opp tilsvarende om dems egen kultur, så skjønner ikke hvorfor norsk kultur skal være så spesielt. 

Så det er ingen kulturer som er spesielle fordi alle har sin egen unike liste de kan lage? Ser du ikke hvor teit det høres ut. Det er som å så at et menneske ikke er spesielt det, fordi det finnes mange andre mennesker med tilsvarende kvaliteter. 

Så du mener altså at ingen bør være stolte av opphavet sitt? Ingen er unike og det å være stolt av hvem man er og hvor man kommer fra bare er tullete?

Anonymkode: bec0e...e6d

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så derfor skal vi ikke være stolte av vår egen kultur og det som er positivt med den? Hvorfor dette selvhatet mot Norge og vår kultur blant enkelte "nordmenn"?

Du kan være så stolt du bare vil for min del. Jeg er glad i norsk kultur, spesielt eventyr og eldre historie, men å si at jeg stolt over noe jeg absolutt har hatt null innvirking på blir rart. Selvhat? emm ok. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 15.57):

Tok en sånn valgtest i en eller annen nettavis, og fikk bl.a. spørsmålet: "Er du stolt av å være norsk?" 

Jeg svarte nei. 

Det finnes sikkert flere som svarer ja. I så fall, hvorfor er noen "stolt av å være norsk"? 

Anonymkode: 51920...766

Når jeg trekker linjene tilbake i tid, og ser linjene vi  i Norge har fulgt framover, føler jeg meg komfortabel med å identifisere meg med hvor jeg kommer fra.

Det er litt som å se disse bildene som konstrueres basert på at man legger 1000 vis av bilder opp på hverandre; jeg ser bildet og kjenner meg igjen. I praksis en kulturgjenkjennelse og en trygghet i mitt eget opphav. 

Jeg ER bevist at det er store variasjoner som jeg IKKE kan forholde meg til; men det statistiske resultatet over tid, som er det eneste som kan kalles "Norsk",  mener jeg er den beste løsningen for oss som bor her. 

Så ja, jeg er stolt av å være Norsk

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er ingen kulturer som er spesielle fordi alle har sin egen unike liste de kan lage? Ser du ikke hvor teit det høres ut. Det er som å så at et menneske ikke er spesielt det, fordi det finnes mange andre mennesker med tilsvarende kvaliteter. 

Så du mener altså at ingen bør være stolte av opphavet sitt? Ingen er unike og det å være stolt av hvem man er og hvor man kommer fra bare er tullete?

Hvorfor skal man være stolt av opphavet sitt? En bestemmer ikke hvor man er født. Jeg er glad og enormt heldig som er født og oppvokst i Norge, men stolt nei.  Er jeg "stolt" av eventyr, vikingtiden, helgefyll, og rosemaling?  Jeg elsker å lese norske folkeeventyr for ungen min, vise frem bunad og  lese om norges historie, men stolthet er ikke det jeg føler. Føler heller stolthet for det jeg selv bidrar med i samfunnet.

Skrevet
6 minutter siden, Druid said:

Når jeg trekker linjene tilbake i tid, og ser linjene vi  i Norge har fulgt framover, føler jeg meg komfortabel med å identifisere meg med hvor jeg kommer fra.

Det er litt som å se disse bildene som konstrueres basert på at man legger 1000 vis av bilder opp på hverandre; jeg ser bildet og kjenner meg igjen. I praksis en kulturgjenkjennelse og en trygghet i mitt eget opphav. 

Jeg ER bevist at det er store variasjoner som jeg IKKE kan forholde meg til; men det statistiske resultatet over tid, som er det eneste som kan kalles "Norsk",  mener jeg er den beste løsningen for oss som bor her. 

Så ja, jeg er stolt av å være Norsk

godt sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stolt. Stolt over at vi har lite kriminalitet, at man i store deler av landet kan ha ulåste dører døgnet rundt uten at noen rundstjeler deg, stolt av rettsstaten, husker hvor sjokkert mange land var for 10 år siden hvordan vi nordmenn reagerte med kjærlighet istedenfor hat, at vi har et fungerende demokrati, at vi er likestilte på de aller fleste plan, at vi har et system som tar oss av alle, ingen MÅ bo på gata, vi betaler skatt som gjør at vi får mange goder, du kan miste lommeboka de på gata og du får den igjen med innholdet inntakt osv osv. Og oljepengene kan ikke brukes som unnskyldning for alt det, det norske folk kan.

Anonymkode: 04f93...8bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal man være stolt av opphavet sitt? En bestemmer ikke hvor man er født. Jeg er glad og enormt heldig som er født og oppvokst i Norge, men stolt nei.  Er jeg "stolt" av eventyr, vikingtiden, helgefyll, og rosemaling?  Jeg elsker å lese norske folkeeventyr for ungen min, vise frem bunad og  lese om norges historie, men stolthet er ikke det jeg føler. Føler heller stolthet for det jeg selv bidrar med i samfunnet.

Fordi det er en del av en persons identitet. Hvis opphav ikke er noe å være stolt av og sette pris på, hvorfor er det da så nøye om man utrydder noen kulturer? Feks samisk kultur, hvorfor er det så viktig at de får beholde sitt språk, tradisjoner og sin identitet? De er jo nordmenn de og, de kan vel bare innordne seg til majoriteten? Det er ikke noe spesielt å være same, er det vel? 

Anonymkode: bec0e...e6d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...