AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Tok en sånn valgtest i en eller annen nettavis, og fikk bl.a. spørsmålet: "Er du stolt av å være norsk?" Jeg svarte nei. Det finnes sikkert flere som svarer ja. I så fall, hvorfor er noen "stolt av å være norsk"? Anonymkode: 51920...766
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Hvorfor er du ikke stolt av å være norsk? Jeg er stolt nordmann, vi har et styresett som fungerer, vi har et demokrati, vi har ytringsfrihet, vi har tilnærmet gratis skole, helsevesen, du har rett til abort, rett til fødselspermisjon, du har rettigheter på en arbeidsplass mange andre arbeidstakere drømmer om, du har lovbestemt ferie, og en drøss av andre goder. Anonymkode: 4a10e...216 35
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tok en sånn valgtest i en eller annen nettavis, og fikk bl.a. spørsmålet: "Er du stolt av å være norsk?" Jeg svarte nei. Det finnes sikkert flere som svarer ja. I så fall, hvorfor er noen "stolt av å være norsk"? Anonymkode: 51920...766 Ja, hvorfor skal man ikke være stolt over å være norsk? Nordmenn har bygget opp et av verdens beste land... Det finnes sikkert noen som svarer "jamen det er jo ikke DIN fortjeneste, du er bare født inn i det!" Hvorfor er det greit å ha "pride" hvor folk som er LGBT++++ skal være stolte av legningen de er født med, men ikke "lov" å være stolt over å være norsk? Anonymkode: 18101...708 19
?mynonA Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Ja, selvsagt. Men om spør du meg om 50 år, og med den politikken vi har i dag så må jeg si meg usikker. 10
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er du ikke stolt av å være norsk? Jeg er stolt nordmann, vi har et styresett som fungerer, vi har et demokrati, vi har ytringsfrihet, vi har tilnærmet gratis skole, helsevesen, du har rett til abort, rett til fødselspermisjon, du har rettigheter på en arbeidsplass mange andre arbeidstakere drømmer om, du har lovbestemt ferie, og en drøss av andre goder. Anonymkode: 4a10e...216 Ja, men hvor mange av disse godene hadde vi hatt dersom vi ikke nærmest tilfeldigvis hadde snublet over en oljeforekomst på 70-tallet? Anonymkode: 51920...766 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Hva er det å være stolt over? Det er jo bare kjempeflaks og som å vinne lotteri man ikke engang har kjøpt lodd til selv, engang. Anonymkode: 0f1a9...a67 13
OlsenHansen Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det å være stolt over? Det er jo bare kjempeflaks og som å vinne lotteri man ikke engang har kjøpt lodd til selv, engang. Anonymkode: 0f1a9...a67 Samme gjelder alt her i livet. Heldig å bli født smart, heldig å bli født med ståpåvilje. 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 Jeg er ikke så stolt av det men er glad for at jeg er norsk med alle de fordelene og privilegiene det fører med seg. Anonymkode: d6fe0...9c6 7
GammelKaktus Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 Nja, jeg er glad for å ha blitt født i et rikt land, det gir en flere muligheter enn et fattig land og alt det der, om jeg er stolt av å være norsk... Altså jeg vet ikke, er ikke verre å være dansk liksom. 😄 1
Chomsky89 Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 Nei, er ikke stolt over hendelser totalt utenfor min kontroll. Men er veldig fornøyd med å være norsk. 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tok en sånn valgtest i en eller annen nettavis, og fikk bl.a. spørsmålet: "Er du stolt av å være norsk?" Jeg svarte nei. Det finnes sikkert flere som svarer ja. I så fall, hvorfor er noen "stolt av å være norsk"? Anonymkode: 51920...766 Vi er et godt fungerende land med demokrati, god levestandard og er et land som har fått til mye bra og med en rik kultur og historie. Vi har krefter som forsøker å omdanne landet og fjerne alt det gode med det, men for nå ville jeg svart ja. Anonymkode: 14a4b...dd4 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Forstår ikke helt hvorfor det skulle være noe å være stolt over. Fornøyd, ja, men ikke stolt. Anonymkode: 46e81...2bc 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Selvfølgelig er jeg stolt over å være nordmann, historisk sett så var nordmenn, vikingene og den nordiske kulturen meget vellykket. Det var vikingene som tok over Nord-Frankrike noe som resulterte i Normandie, det var nordmanerne som la grunnlaget for dagens England og den senere utviklingen som ga resultater som f.eks. Magna Carta. Vikingene var også veldig tidlig ute med ideer om likestilling mellom kvinner og menn, de hadde også former for demokrati. Jeg er også stolt over å tilhøre en sterk minoritet på globalt basis, dessverre så er det mye fordommer og rasisme i disse dager mot hvite mennesker generelt. Anonymkode: 4bea7...37d 19
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men hvor mange av disse godene hadde vi hatt dersom vi ikke nærmest tilfeldigvis hadde snublet over en oljeforekomst på 70-tallet? Anonymkode: 51920...766 Mange av disse hadde vi allerede før vi fant oljen. Og oljeinntektene i seg selv er jo heller ingen garanti for et godt samfunn om man ser på Venezuela og mange andre underutviklede land uten demokrati og rettigheter. Det er hardt arbeid og nøysomhet som har ført oss dit vi er i dag, og det skal vi være stolte av. Anonymkode: 14a4b...dd4 19
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men hvor mange av disse godene hadde vi hatt dersom vi ikke nærmest tilfeldigvis hadde snublet over en oljeforekomst på 70-tallet? Anonymkode: 51920...766 Norge var et fungerende, demokratisk samfunn også før oljen. Anonymkode: 02932...273 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 Ja, jeg er stolt av å være norsk. Synes alle burde være stolt av sitt opphav. Anonymkode: 64eb7...fa3 8
prt90 Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men hvor mange av disse godene hadde vi hatt dersom vi ikke nærmest tilfeldigvis hadde snublet over en oljeforekomst på 70-tallet? Anonymkode: 51920...766 Det er ganske mange land som har funnet olje og andre verdifulle naturressurser. Vanligvis går det ikke så bra. 8
Gjest Tamsi Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 Jeg er helt nøytral. Ikke stolt på noen måte. Men jeg er veldig glad for at jeg er norsk.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #19 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er det å være stolt over? Det er jo bare kjempeflaks og som å vinne lotteri man ikke engang har kjøpt lodd til selv, engang. Anonymkode: 0f1a9...a67 Jeg for min del er stolt over å komme fra et folkeslag som det nordmenn er. Vi har en rik kultur, lang historie, er rause, flotte folk. Jeg skjønner ikke at noen ikke kan føle stolthet over å være norsk. Det er ikke noe verre å være noe annet, men nordmenn er fine folk! Vi har et fantastisk land, bosetter oss der ingen skulle tru at nokon kunne bu og blir sett opp til av de aller fleste andre nasjoner. Jeg ser ikke på det som flaks å bli født her. Jeg er nordmann, barn av to nordmenn, jeg hører jo ikke akkurat til noe annet sted. Hvis jeg ikke var barn av to nordmenn hadde jeg jo ikke vært nordmann. Da hadde jeg sikkert vært stolt over å være noe annet. Det er fint å være stolt over, og sette pris på, opphavet sitt. Anonymkode: bec0e...e6d 11
Jr.Garcon Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tok en sånn valgtest i en eller annen nettavis, og fikk bl.a. spørsmålet: "Er du stolt av å være norsk?" Jeg svarte nei. Det finnes sikkert flere som svarer ja. I så fall, hvorfor er noen "stolt av å være norsk"? Anonymkode: 51920...766 Ja, selvfølgelig er jeg det! Hvorfor jeg er det? Det er bare å ta en titt på hva slags land Norge er når det kommer til - velfungerende demokrati, rettssikkerhet, velferdsmessig sikkerhetsnett for alle borgere, likestilling, barnehage, ytringsfrihet, gratis skole, tilnærmet gratis høyere utdanning, religionsfrihet, pensjon og trygderettigheter osv osv. Det er tidligere generasjoner nordmenn ( og arbeidsinnvandrere) som har bygd opp alt dette og selvfølgelig er jeg stolt av den arven. (Sistnevnte gjør at jeg naturligvis er ufattelig kritisk til den delen av innvandringen - folk fra land som aldri har evnet annet enn å krige, drepe og ødelegge - som har potensiale til å ødelegge alt tidligere generasjoner har bygd opp. At vi får flere og flere utakknemlige etniske nordmenn, som tar alt vi har her som en selvfølge, gjør ikke akkurat utviklingen mindre skremmende.) Endret 1. juli 2021 av Jr.Garcon 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå