Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har nylig flyttet fra en leilighet der huseier var misfornøyd med sofaen grunnet en så si usynlig flekk. Han fortalte oss akkurat hvordan vi skulle vaske det. Vi gjorde slik han sa, men det gjorde altså flekken verre. Han valgte ikke å gå gjennom leiligheten sammen med oss før samme dag som nye leietaker skulle flytte inn som gjorde at vi altså ikke hadde noe mere tid på å prøve å fikse på flekken. Derfor bestemte han at den skulle sendes på rens. Dette sa han 19. juni at han skulle ordne med ettersom det var da vi leverte nøklene. Jeg purra på han 23. juni etter å ha enda ikke hørt noe fra han. Da svarte han med at vi skulle få depositumet tilbake med engang han fikk pris på rens. Nå er det 30. juni og vi venter enda på å høre fra han. Hvor lenge kan han holde på sånn egentlig?Det er vel sånn at han skal ordne med slikt så raskt som mulig? I utgangspunktet så går egentlig leieavtalen ut nå 30. juni, men vi fikk lov til å si opp 15. juni og nye leietaker flytta jo inn 19. juni. Jeg er bare veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem og har lyst til å sende enda en melding der jeg purrer på han, men vet ikke hva jeg skal si.

Anonymkode: 02f8d...d1b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke dere betalte depositum inn på hans private konto? 

Anonymkode: 4e330...b1e

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper ikke dere betalte depositum inn på hans private konto? 

Nei, så absolutt ikke. Vi har eget depositumskonto. Jeg får ikke til å finne igjen avtalen eller rettighetene våres rundt denne kontoen. Vi er også studenter og har et veldig stort behov for å få tilbake det vi kan av depositumet.

Endret av engulstol
AnonymBruker
Skrevet
engulstol skrev (3 minutter siden):

Nei, så absolutt ikke. Vi har eget depositumskonto. Jeg får ikke til å finne igjen avtalen eller rettighetene våres rundt denne kontoen. Vi er også studenter og har et veldig stort behov for å få tilbake det vi kan av depositumet.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/depositum/

litt ned på siden der står det hva dere kan gjøre når utleier er treig med å godta utbetaling av depositum. Ville startet der :) 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Kontakt banken - jeg håper det er deres - og krev depositumet utbetalt. Det bør stå i husleiekontrakten deres hvor depositumet er plassert. Hvis kontoen står i ditt navn, dvs. er korrekt oppsatt, skal den også fremkomme på Skattemeldingen din.

AnonymBruker
Skrevet
engulstol skrev (2 minutter siden):

Kontoen skal stå i ditt navn og du husker kanskje hvilken bank den ble opprettet i?.

Når man leier ut møblert så er en flekk på en sofa regnet som normal slitasje, en utleier kan ikke forvente at leiligheten leveres tilbake i 100% stand uten tegn på slitasje.

Anonymkode: 39b70...15a

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Kontakt banken - jeg håper det er deres - og krev depositumet utbetalt. Det bør stå i husleiekontrakten deres hvor depositumet er plassert. Hvis kontoen står i ditt navn, dvs. er korrekt oppsatt, skal den også fremkomme på Skattemeldingen din.

Hvis utleier har gjort ting etter boka, så er det nok i samme bank som leieinntekten betales inn på, det har noe med muligheten til å motregne depositum mot manglende husleie å gjøre. Men hvilken bank det er spiller ingen trille så lenge det er en ordentlig depositumskonto, da står ikke leietagere noe svakt selv om det ikke er i "deres bank". Her er det veldig klare regler på hvordan dette skal fungere. 

Anonymkode: 72f22...c36

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 said:

Ja, alt står i mitt navn og er riktig. Hadde bare lyst til å kanskje ordne med huseier først før jeg måtte gå videre til mere drastiske handlinger.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis utleier har gjort ting etter boka, så er det nok i samme bank som leieinntekten betales inn på, det har noe med muligheten til å motregne depositum mot manglende husleie å gjøre. Men hvilken bank det er spiller ingen trille så lenge det er en ordentlig depositumskonto, da står ikke leietagere noe svakt selv om det ikke er i "deres bank". Her er det veldig klare regler på hvordan dette skal fungere. 

Men den skal stå i leietakers navn og da skal den jo fremkomme på Skattemelding fordi den er rentebærende. Er en stund siden jeg leide med depositum - den gangen fikk jeg velge bank.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kontoen skal stå i ditt navn og du husker kanskje hvilken bank den ble opprettet i?.

Når man leier ut møblert så er en flekk på en sofa regnet som normal slitasje, en utleier kan ikke forvente at leiligheten leveres tilbake i 100% stand uten tegn på slitasje.

Anonymkode: 39b70...15a

Alt står i mitt navn og jeg har styr på hvilken bank det er i. Han mente at disse flekkene var ikke ålreite. Det var andre flekker på kanten som han påstod var normalt slitasje. Nå skal det sies at disse flekkene han snakka om kunne bare sees når det var godt belyst rett ved de, og godt belyst er det generelt ikke i den leiligheten. Men jeg sa meg bare enig i at jeg skulle prøve å bli kvitt flekkene fordi hadde ikke lyst til at han skulle bli sur.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Men den skal stå i leietakers navn og da skal den jo fremkomme på Skattemelding fordi den er rentebærende. Er en stund siden jeg leide med depositum - den gangen fikk jeg velge bank.

Ja, den står i leietakers navn, men etter all sannsynlighet i utleiers bank. Det er svært strenge regler for å kunne motregne ubetalt husleie mot depositumskonto, det må være i samme bank. Hvis utleier har peiling på reglene, så har han nok valgt det. Vi leier ut, derfor kjenner jeg dette inngående. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, den står i leietakers navn, men etter all sannsynlighet i utleiers bank. Det er svært strenge regler for å kunne motregne ubetalt husleie mot depositumskonto, det må være i samme bank. Hvis utleier har peiling på reglene, så har han nok valgt det. Vi leier ut, derfor kjenner jeg dette inngående. 

Jeg regner med at det er i huseiers bank ettersom jeg måtte bli kunde i den banken for å kunne betale depositumet. Jeg har oversikt over transaksjonene på kontoen og ser at han ikke har trukket noe enda. Men det jeg egentlig lurer på er hvor lenge kan han holde på slikt? Det har jo snart gått 2 uker siden han sa han skulle ordne med pris og rens. Det er jo ikke greit. Tenkte å purre på han en gang til i dag, men jeg bare aner rett og slett ikke hvordan jeg skal legge det fram uten å få samme svar som sist. 

Gjest Blondie65
Skrevet
engulstol skrev (14 minutter siden):

Jeg regner med at det er i huseiers bank ettersom jeg måtte bli kunde i den banken for å kunne betale depositumet. Jeg har oversikt over transaksjonene på kontoen og ser at han ikke har trukket noe enda. Men det jeg egentlig lurer på er hvor lenge kan han holde på slikt? Det har jo snart gått 2 uker siden han sa han skulle ordne med pris og rens. Det er jo ikke greit. Tenkte å purre på han en gang til i dag, men jeg bare aner rett og slett ikke hvordan jeg skal legge det fram uten å få samme svar som sist. 

Du retter et krav mot banken der depositum står og ber om å få det utbetalt når leieforholdet er opphørt. Du er ikke forpliktet til å forholde deg til husvert mer. Husvert vil få spørsmål fra banken om det er noen innsigelser. Da må han svare. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 minutter siden):

Du retter et krav mot banken der depositum står og ber om å få det utbetalt når leieforholdet er opphørt. Du er ikke forpliktet til å forholde deg til husvert mer. Husvert vil få spørsmål fra banken om det er noen innsigelser. Da må han svare. 

Støtter denne. Gjør det raskest mulig. Det er fem ukers ventetid fra banken før beskjed, til de kan betale ut pengene. Dvs huseier har fem uker på seg til å komme med innsigelser.

En nærmest usynlig flekk på en sofa er normal bruksslitasje. Den rensen kan han betale selv. (Håper dere har bilder av den.)

Anonymkode: 35c90...9f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke purret mer på han, men gått rett til banken og bedt om utbetaling av pengene.

Husverten mistet egentlig muligheten til å trekke av depositumskontoen den dagen nye leietakere flytta inn slik at dere ikke kunne utbedre 'feilen'. En flekk er uansett å anse som normal slitasje og kan ikke trekke fra depositumet.

Anonymkode: 5f6d8...912

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...