Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet vedkommende at det gjelder alle brygger før de evnt er kartlagt og utredet?

Nettopp - og hva bør da de som har tenkt å stupe gjøre?

Hint: Undersøke selv før en stuper.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Nettopp - og hva bør da de som har tenkt å stupe gjøre?

Hint: Undersøke selv før en stuper.

Ja men så skjer ulykker som kanskje kunne ha vært forhindret hvis kommunene/staten hadde orket å kaste opp en liten slant med penger. 

Er så lett å være etterpåklok. Lurer på om du hadde diskutert like heftig contra hvis det var ditr barneårene, søsken, partner eller foreldrer som hadde skadet seg og blitt lam?

• Liker 1
Skrevet
Just now, Jane Eyre said:

Tror du tar feil. Finnes enormt mange brygger i Norge med såpass dypt vann at slike alvorlige ulykker kan forhindres.

Bare fordi de ikke er skiltet trenger det ikke være dypt nok... Det kan også flyte ting veldig lavt i vannet... Ting som paller eller tømmerstokker kan være vanskelig å se hvis det er litt bølger.

Eller at man ikke sjekker før man stuper. Hvilket er mitt hovedpoeng.

Skilting gjør at folk blir late og ikke gidder å sjekke. Spesielt hvis man blir vant til at alle andre advarer deg og du så kommer en plass uten... Det er skremmende hvor lite akseptert det er å ta personlig ansvar, men heller finne noen andre som skulle gjort noe annet...

Det er jo ikke måte på hvor trygge og lykkelige vi kunne vært hvis bare andre hadde...

• Liker 8
Skrevet
Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

Ja men så skjer ulykker som kanskje kunne ha vært forhindret hvis kommunene/staten hadde orket å kaste opp en liten slant med penger. 

Er så lett å være etterpåklok. Lurer på om du hadde diskutert like heftig contra hvis det var ditr barneårene, søsken, partner eller foreldrer som hadde skadet seg og blitt lam?

Men skiltingen er jo utelukkende kun for at folk skal slippe å sjekke. Så om folk hadde tatt ansvar og sjekket selv så hadde en ikke trengt skilting.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Jane Eyre said:

Tror du tar feil. Finnes enormt mange brygger i Norge med såpass dypt vann at slike alvorlige ulykker kan forhindres.

Da må de jo merkes med at vannet er så dypt at folk kan drukne. En som dør av drukning er jo en enda mer alvorlig ulykke enn den stupeulykken vi diskuterer.

• Liker 6
Skrevet
Uredd skrev (Akkurat nå):

Bare fordi de ikke er skiltet trenger det ikke være dypt nok... Det kan også flyte ting veldig lavt i vannet... Ting som paller eller tømmerstokker kan være vanskelig å se hvis det er litt bølger.

Eller at man ikke sjekker før man stuper. Hvilket er mitt hovedpoeng.

Skilting gjør at folk blir late og ikke gidder å sjekke. Spesielt hvis man blir vant til at alle andre advarer deg og du så kommer en plass uten... Det er skremmende hvor lite akseptert det er å ta personlig ansvar, men heller finne noen andre som skulle gjort noe annet...

Det er jo ikke måte på hvor trygge og lykkelige vi kunne vært hvis bare andre hadde...

Mener du det samme om vaksinering mot covid-19? At ansvaret for smittebegresning står på enkelt individets ønske om å vaksinere seg?

Klart vi alle har ansvar i å ta vare på egen helse. Men noen ganger kan et lite beløp eller større beløp fra kommunen/staten forebygge alvorlige skader og ulykker. I dette tilfellet støtter jeg vedkommende fullt ut. 

• Liker 1
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Men skiltingen er jo utelukkende kun for at folk skal slippe å sjekke. Så om folk hadde tatt ansvar og sjekket selv så hadde en ikke trengt skilting.

Så du mener at gangfelt er til for at vi skal slippe å kikke til venstre og høyre? Vær så grei. Vi alle kikker til venstre og høyre selv om det er grønn mann. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jane Eyre said:

Eller hvis alle hadde lært seg å ikke stupe uten å ha undersøkt bunnforholdene først...

Jeg gjetter på at de foreldrene som ikke har lært barne sine slike grunnleggende ting, er de som kanskje løettest skylder på kommunen, eller hvem som helst andre, i slike tilfeller...

• Liker 5
Skrevet
T-Rex skrev (2 minutter siden):

Da må de jo merkes med at vannet er så dypt at folk kan drukne. En som dør av drukning er jo en enda mer alvorlig ulykke enn den stupeulykken vi diskuterer.

Men vi er alle klar over drukning kan skje, og i garantert større grad enn at man stuper og blir lam. 

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex said:

Nettopp. I tillegg må man informere om at vannet er vått... og kanskje kaldt... eller kan inneholde brennmaneter og tilogmed hai...

• Liker 3
Skrevet
Uredd skrev (1 minutt siden):

Eller hvis alle hadde lært seg å ikke stupe uten å ha undersøkt bunnforholdene først...

Jeg gjetter på at de foreldrene som ikke har lært barne sine slike grunnleggende ting, er de som kanskje løettest skylder på kommunen, eller hvem som helst andre, i slike tilfeller...

Jeg kikket til venstre og høyre da jeg gikk over et gangfelt for flere år siden. Så en bil komme mot meg men i såpass lang avstand at jeg vurderte det som trygt å gå over. Ble likevel påkjørt så det sang. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Jane Eyre said:

Men vi er alle klar over drukning kan skje, og i garantert større grad enn at man stuper og blir lam. 

Hvem er det som garanterer dette?

Endret av Uredd
  • Liker 1
Skrevet

Det er stupeulykker som medfører varige skader hvert eneste år, I Norge og i alle andre land med folk som bader. Så jo, vi vet at stupeulykker skjer.

• Liker 1
Skrevet

Noen mener det skal da være måte på hvor godt skiltet det er på stedet. Nesten i overkant. Andre mener det er for dårlig skiltet.

Det er skiltet, enkelt og greit. I tillegg bør alle bruke sunn fornuft. "Alle" jeg kjenner, har lært at man skal sjekke forholdene der man har tenkt å stupe. Noe jeg og alle rundt meg lærer videre til våre barn. Hører selv barna snakke om det når de er på nye plasser og bader. Vent litt, ikke stup, vi må sjekke om det går an først.

Det finnes mange badeplasser hvor det er sikkert å stupe, men det finnes også mange plasser hvor det ikke er sikkert. Ser mange kommunale flytebrygger er plassert slik at man nesten kan gå ut til dem på dene ene siden. Sier seg selv at det ikke er lurt å stupe i den retningen.

Nei, her har vi en kar som skulle ha det litt gøy. Ikke så han skiltene, eller ignorerte dem. Ikke tenkte han på noe som burde kommet inn i morsmelka omtrent. Om han var full eller ikke, vet jeg ikke. Men alt i alt, så er det han egen skyld. Men skjønner det er lett å bli bitter etter en slik ulykke. Og da er det mye lettere å skylde på alle rundt seg, enn å innrømme at han rett og slett tabbet seg ut og dermed skadet seg så mye som han gjorde.

• Liker 6
Skrevet
Uredd skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som garanterer dett?

De fleste forstår risikoen for drukning når de bader. Les deg opp på statistikk over drukning i Norge og internasjonalt så kan jeg nærmest garantere deg at flere perosner drukner enn blir lam av å stupe. Synes det er helt åpenbart..

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (1 minutt siden):

Det er stupeulykker som medfører varige skader hvert eneste år, I Norge og i alle andre land med folk som bader. Så jo, vi vet at stupeulykker skjer.

Men ikke alle stupeulykker gir lammelse for resten av livet. Det er flere som drukner. 

🤷‍♀️

Skrevet
4 minutter siden, Jane Eyre said:

Mener du det samme om vaksinering mot covid-19? At ansvaret for smittebegresning står på enkelt individets ønske om å vaksinere seg?

Klart vi alle har ansvar i å ta vare på egen helse. Men noen ganger kan et lite beløp eller større beløp fra kommunen/staten forebygge alvorlige skader og ulykker. I dette tilfellet støtter jeg vedkommende fullt ut. 

Hva mener du her?

Klarer ikke å se noen likheter.

At alle har et ansvar for å vaksinere seg mener jeg absolutt.

• Liker 1
Skrevet

Men ikke alle stupeulykker gir lammelse for resten av livet. Det er flere som drukner. 

🤷‍♀️

Alle som stuper vet om stupeulykker. Jeg kan ikke stupe, og vet om stupeulykker likevel. Det sier noe om at alle vet det.

• Liker 3
Skrevet

Alle mine bønner går til skadde! 🙏

• Liker 2
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (30 minutter siden):

Skal nå bli dyrt vis staten skal merke ALLE brygger i hele Norge. Her stor forskjell på Flo og fjære ,og noen steder står bygger på land når det er fjære. Betyr ikke at en bare kan stupe ute for det . 

Hvem snakker om ALLE brygger? De samme som snakker om tjern i nordmarka og?

Dette er bygget fra grunn til å være et badeanlegg. Litt høyere forventninger til sikkerhet der. 

nomore82 skrev (24 minutter siden):

Jeg hoppet ikke over det - men jeg kommenterte det ikke fordi påstanden din var at kommunen har anerkjent seg at skiltingen er for dårlig og at de jobber med å bytte disse ut. Det er altså feil.

På flere steder er skiltingen for dårlig og blir forsterket. På andre steder jobbes det med andre tiltak. 

At du ikke forstår dette som en anerkjennelse av at kunne gjort noe bedre, kan jeg ikke hjelpe deg med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...