Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ikke til detaljene rundt hva som skjedde da mannen som nevnes i HI ble skadet, så jeg uttaler meg kun om argumentet om at ulykker er forårsaket av manglende skilting.

Sørenga er stengt for bading etter kl. 22, men mange folk drar dit likevel for å bade. Mannen som omkom i 2018, var en av disse nattbaderne.

I ettertid bruker flere denne dødsulykken som eksempel på hvor galt det går med manglende skilting, men hvor mye ville det hjulpet med skilt i slike tilfeller når anlegget er nattestengt og det er vektere i området; og folk på vei hjem fra fest finner ut at de skal bade likevel?

https://www.nrk.no/osloogviken/taxiene-star-i-ko-for-a-kjore-nattbadere-til-sorenga-1.14128123

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Gjest McGjest said:

Dette vet du fordi..?

Nei, såklart ikke. Men man regne med at individer har et minimum av overlevelsesinstinkt slik at de ikke hopper med hodet først ned i fjell. Han i artikkelen fikk aldri muligheten til å vurdere risikoen. 

Å joda. Han hadde absolutt muligheten, men benyttet seg ikke av den...

• Liker 4
Skrevet
semperflorens skrev (2 minutter siden):

Men hvordan mener du at det har skjedd så få ulykker der når skiltingen i følge deg er usynlig? Er det bare en eneste person som har tenkt at det er gøy å stupe fra bryggekanten på syv år? Eller kan det tenkes at de aller, aller fleste har sett skiltingen som faktisk er der og skjønt at man ikke skal stupe derfra?

Grunnen er at det ikke er grunn bunn overalt. Men en stor stein / fjell som stikker litt opp. Det er ikke slik at alle som hopper der treffer den, man må ha litt uflaks. 

semperflorens skrev (2 minutter siden):

Jeg ser heller ikke problemet med skilting - selvfølgelig skal man skilte om at det er farlig å stupe. Men greia er at den skiltingen er der i dag. Og allikevel skjedde det en ulykke. Så kan man si at fordi det skjedde en ulykke bør det være mer skilting og høyere gjerder, men et eller annet sted må grensa gå. Det kommer alltid til å skje ulykker. Det er tragisk, selvfølgelig, men all verdens skilting i verden vil ikke hindre det. Å si at kommunen er skyld i denne ulykken blir derfor feil.

Nei, skiltingen er ikke der når den forsvinner. Det er hele poenget med skilt, det skal synes. Nå er det andre i tråden her som selv har sett hvor dårlig skiltingen er. Det har jeg og. Anbefaler at du drar ned og ser en dag du er i området. Skiltene er 20x20 cm og skrudd med i bakken hver niende meter. Det er i praksis umulig å se de. 

Dette minner meg om de skredsikre takene som ble lansert for mange år siden. Tanken var at materialer og vinkler skulle stanse ethvert takskred. Men så gikk det fortsatt skred da og ingeniørene fikk beskjed. Deres svar? Nei, det kan ikke ha skjedd for takene var jo skredsikre. 

Av og til kolliderer god teori med virkeligheten. Dette er en av de gangene. Skiltingen var fin da den ble montert, men ingeniøren som besluttet plasseringen har neppe badet fra en brygge før. 

• Liker 1
Skrevet
Uredd skrev (Akkurat nå):

Å joda. Han hadde absolutt muligheten, men benyttet seg ikke av den...

Nei. Når skiltet som angir hvor det er farlig å stupe ikke synes, forsvinner store deler av grunnlaget. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gjest McGjest said:

Nei. Når skiltet som angir hvor det er farlig å stupe ikke synes, forsvinner store deler av grunnlaget. 

Hvor synlig må det være da for at ingen ikke skal la være å lese eller gi blaffen synes du?

I stedet for å ha som utgangspunkt at alt i livet er ufarlig, bør man ha det motsatte...

Med såpass mye folk rundt er jeg ganske sikker på at noen hadde den informasjonen han ikke gadd å søke opp før han syntes det var en god idè å bare regelrett "stupe uti det"...

Pun intended

Sklitet var der og kunne finnes og leses hvis man bare hadde hatt interessen av å lete. Når advarsler fins og man bestemmer seg for å ignorere dem, blir det bare for dumt å skylde på andre.

Det mener jeg gjelder generelt. Det som er spesielt i dette tilfelle, er at det er barnelærdom å undersøke vanndybden før man stuper.

• Liker 4
Skrevet
Gjest McGjest skrev (17 minutter siden):

Aftenpostens (?) artikkel om dette hvor kommunen uttaler at de er i ferd med å bytte skiltene. 

Da tror jeg vi har lest to ulike artikler.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/JJjdO6/sjekker-sikkerheten-paa-soerenga-og-munch-museet-etter-badeulykker

Sitat

Bymiljøetaten sier de vil gjøre utredninger og se på behovet for å gjøre ytterligere tiltak for å forhindre flere tragiske ulykker i området.

To tiltak som allerede nevnes er som følger:

• Etaten sier at utbygger nå vil gå over de stedene hvor det er grunt i indre del av havnebassenget i Bjørvika. De skal nå skilte hver femte meter der det er grunt.
  • Bymiljøetaten sier de nå vil vurdere merking som er synlig i mørket.

Utenfor Munch-museet hvor ulykken skjedde, er det allerede skiltet så tett.

De har altså ikke anerkjent at skiltingen er for dårlig. Men de sier at de skal vurdere og utrede tiltak for å gjøre det bedre - SAMTIDIG skriver de det at akkurat der ulykken skjedde er det skiltet så tett som de vil vurdere for resten av området. De har altså ikke anerkjent det du påstår.

https://www.nrk.no/osloogviken/kritiske-til-darlig-skilting-pa-sorenga-etter-stupeulykke-1.15557831

Sitat

Kommunikasjonsdirektør i bymiljøetaten, Richard Kongsteien, sier til NRK at umiddelbart etter ulykken hadde kommunen en gjennomgang av området for å hindre flere ulykker.

– Det ble satt i gang strakstiltak på enkeltområder hvor vi vurderte det var dårlig skiltet og satte opp flere skilt, sier kommunikasjonsdirektøren.

De nye skiltene som er satt opp er tilsvarende de som allerede er der. Det er satt opp flere på badeområdet rundt Munch-museet, men ikke der ulykken skjedde.

– Det var ganske tett frekvens mellom skiltene der så det er helt riktig at det ikke er satt opp flere skilt der.

Kommunen har gjort tiltak. Men akkurat der hvor ulykken skjedde mener altså kommunen (bymiljøetaten i Oslo) at det er tilstrekkelig skiltet.

I begge artiklene understreker de og at de kan ikke skilte seg ut av alle farer i byen.

• Liker 2
Skrevet
Uredd skrev (11 minutter siden):

Hvor synlig må det være da for at ingen ikke skal la være å lese eller gi blaffen synes du?

I stedet for å ha som utgangspunkt at alt i livet er ufarlig, bør man ha det motsatte...

Med såpass mye folk rundt er jeg ganske sikker på at noen hadde den informasjonen han ikke gadd å søke opp før han syntes det var en god idè å bare regelrett "stupe uti det"...

Pun intended

Sklitet var der og kunne finnes og leses hvis man bare hadde hatt interessen av å lete. Når advarsler fins og man bestemmer seg for å ignorere dem, blir det bare for dumt å skylde på andre.

Det mener jeg gjelder generelt. Det som er spesielt i dette tilfelle, er at det er barnelærdom å undersøke vanndybden før man stuper.

Holder fint med det man ser i svømmehaller hvor skiltene er i øyehøyde og ikke på gulvet der folk sitter. 

Skrevet

"Raser mot kommunen". Bør vi være litt kritiske til denne overskriften? Forstår godt at enkelte blir trigget av denne. Fyren hopper på eget initiativ og blir lam.

Men kan man forstå hans ønske om at kommunen tar flere grep som empatisk motivert? Han lever i sitt verste mareritt og ønsker ikke at andre skal opplevele dette. Dette tror jeg ligger bak hans inititativ til å kontakte kommunen.

Heier på vedkommende og synes det er en ufattelig fin gest av han å bruke tid på når han parallelt skal bearbeide sitt eget traume.

Håper kommunen gjør tiltak for å hindre flere slike alvorlige ulykker💔

• Liker 4
Skrevet
nomore82 skrev (7 minutter siden):

Da tror jeg vi har lest to ulike artikler.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/JJjdO6/sjekker-sikkerheten-paa-soerenga-og-munch-museet-etter-badeulykker

De har altså ikke anerkjent at skiltingen er for dårlig. Men de sier at de skal vurdere og utrede tiltak for å gjøre det bedre - SAMTIDIG skriver de det at akkurat der ulykken skjedde er det skiltet så tett som de vil vurdere for resten av området. De har altså ikke anerkjent det du påstår.

https://www.nrk.no/osloogviken/kritiske-til-darlig-skilting-pa-sorenga-etter-stupeulykke-1.15557831

Kommunen har gjort tiltak. Men akkurat der hvor ulykken skjedde mener altså kommunen (bymiljøetaten i Oslo) at det er tilstrekkelig skiltet.

I begge artiklene understreker de og at de kan ikke skilte seg ut av alle farer i byen.

Tror du bommer litt på plasseringen. Det er dårlige skiltet der ulykken skjedde enn ellers. 

• Liker 1
Skrevet
Gjest McGjest skrev (Akkurat nå):

Tror du bommer litt på plasseringen. Det er dårlige skiltet der ulykken skjedde enn ellers. 

Jeg leser bare artikkelen som du henviser til. Kommunen mener noe annet enn deg, og det står heller ikke det du påstår i artikkelen.

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Jeg leser bare artikkelen som du henviser til. Kommunen mener noe annet enn deg, og det står heller ikke det du påstår i artikkelen.

Jada. Men jeg tror du bommer på nøyaktig hvor det skjedde. Interessant at du elegant hoppet over dette sitatet "Nå jobber de videre med å finne andre løsninger som skal gjøre at brukere av badeområdene i Oslo skal skjønne lettere hvor det er farlig å stupe." 

Og

"(..) Munch-bryggen, og beskriver området som krevende sikkerhetsmessig.

– Det er lett tilgjengelig og på en godværsdag kan det være 5–6000 mennesker som kommer hit, sier Alfonso."

Skrevet

Skal nå bli dyrt vis staten skal merke ALLE brygger i hele Norge. Her stor forskjell på Flo og fjære ,og noen steder står bygger på land når det er fjære. Betyr ikke at en bare kan stupe ute for det . 

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (11 minutter siden):

"Raser mot kommunen". Bør vi være litt kritiske til denne overskriften? Forstår godt at enkelte blir trigget av denne. Fyren hopper på eget initiativ og blir lam.

Men kan man forstå hans ønske om at kommunen tar flere grep som empatisk motivert? Han lever i sitt verste mareritt og ønsker ikke at andre skal opplevele dette. Dette tror jeg ligger bak hans inititativ til å kontakte kommunen.

Heier på vedkommende og synes det er en ufattelig fin gest av han å bruke tid på når han parallelt skal bearbeide sitt eget traume.

Håper kommunen gjør tiltak for å hindre flere slike alvorlige ulykker💔

Veldig enig. At folk kaller ham idiot og verre er ufint. Tviler på at folk hadde sagt "jaja, ditt eget ansvar å sjekke vannet" dersom det var en av sine nære som hadde blitt lam. 

• Liker 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (3 minutter siden):

Jada. Men jeg tror du bommer på nøyaktig hvor det skjedde. Interessant at du elegant hoppet over dette sitatet "Nå jobber de videre med å finne andre løsninger som skal gjøre at brukere av badeområdene i Oslo skal skjønne lettere hvor det er farlig å stupe." 

Og

"(..) Munch-bryggen, og beskriver området som krevende sikkerhetsmessig.

– Det er lett tilgjengelig og på en godværsdag kan det være 5–6000 mennesker som kommer hit, sier Alfonso."

Jeg hoppet ikke over det - men jeg kommenterte det ikke fordi påstanden din var at kommunen har anerkjent seg at skiltingen er for dårlig og at de jobber med å bytte disse ut. Det er altså feil.

• Liker 2
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (5 minutter siden):

Skal nå bli dyrt vis staten skal merke ALLE brygger i hele Norge. Her stor forskjell på Flo og fjære ,og noen steder står bygger på land når det er fjære. Betyr ikke at en bare kan stupe ute for det . 

Hvem har sagt noe om alle brygger i hele Norge? Kun de der det er risiko for slike ulykker.

Skrevet
Gjest McGjest skrev (Akkurat nå):

Veldig enig. At folk kaller ham idiot og verre er ufint. Tviler på at folk hadde sagt "jaja, ditt eget ansvar å sjekke vannet" dersom det var en av sine nære som hadde blitt lam. 

Takk for forståelsen. Synes det er hårreisende hvor kyniske meninger enkelte mennesker her inne kan ha. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Jane Eyre said:

Hvem har sagt noe om alle brygger i hele Norge? Kun de der det er risiko for slike ulykker.

Det er jo da alle brygger i Norge.

Idèen om at ting er risikofritt eller kan blir det med xxx og yyy, er den største risikoen vi har...

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at det ikke gjelder alle brygger i hele Norge før det evnt er kartlagt og utredet?

• Liker 1
Skrevet
Uredd skrev (2 minutter siden):

Det er jo da alle brygger i Norge.

Idèen om at ting er risikofritt eller kan blir det med xxx og yyy, er den største risikoen vi har...

Tror du tar feil. Finnes enormt mange brygger i Norge med såpass dypt vann at slike alvorlige ulykker kan forhindres.

• Liker 1
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at det ikke gjelder alle brygger i hele Norge før det evnt er kartlagt og utredet?

Hvordan vet vedkommende at det gjelder alle brygger før de evnt er kartlagt og utredet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...