kvinneguide Skrevet 30. juni 2021 #81 Skrevet 30. juni 2021 En ting er at man ikke bør stupe hvor som helst, men det må da være farlig å falle uti der også når bryggekanten er så høy og vannet er så grunt? 4
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #82 Skrevet 30. juni 2021 Gjest McGjest skrev (45 minutter siden): Skiltet er teksttungt, som journalisten påpeker. På punkt nummer fem av ni, står det at det på oppmerkede steder ikke er lov til å stupe. Disse oppmerkingene forsvinner når folk setter deg på/ved siden av de. Du underbygger blant annet mitt poeng. Når kommunen har lagt til rette for en fin badeplass, må det skiltes bedre på stedene man ikke kan stupe. 2 hardt skadde og 1 død på like mange år sier vel sitt. Man har alltid et ansvar, men man kan ikke bygge hva som helst på offentlig sted, for allmennheten, og satse på at folk ikke skader seg. 99,99% klarer seg, men vi som samfunn kan ikke gå raskere enn våre tregeste medlemmer. Han som døde klatret jo opp på rekkverket for å hoppe... Når man klatrer over gjerder synes jeg liksom ikke man skal klage. Samme med de ungdommene som klatrer inn til togene for å tagge og som dør fordi de kommer borti strømledningene. Så går foreldrene ut til avisen og griner om at VY må sikre togene sine bedre... Altså...
Rosabløff Skrevet 30. juni 2021 #83 Skrevet 30. juni 2021 Det er flere skilt i området, men de forsvinner i folkemengden og har liten tekst. Likevel har man alltid et ansvar og valg selv. Ulykken har nylig skjedd, og det er ikke unormalt at en selv og kretsen rundt forsøker å finne en syndebukk eller en forklaring. Det er vel en del av sorgprosessen for noen. Uansett et veldig tragisk utfall. Jeg mener også å ha lest at området ikke var tiltenkt bading, og derfor er nok ikke området sikret i større grad heller. Å gjerde inn brygga ville nok ført til at folk bare klatrer opp på det, for så å hoppe uti. Vi får dessverre ikke sikret oss mot alle ulykker. 4
semperflorens Skrevet 30. juni 2021 #84 Skrevet 30. juni 2021 Veldig trist sak. Men ser man på bildet fra artikkelen ser man jo at det er skiltet veldig godt bortover hele kanten. Dette er heller ikke en kant det er naturlig å sitte på, da den er opphøyet og ganske smal. Og å sette opp rekkverk hjelper jo ikke - i den andre ulykken det ble vist til, klatret han over et rekkverk før han hoppet. Man er nødt til å sjekke at det er sikkert før man hopper eller stuper. Det er tragisk når det går galt, selvfølgelig, men det er grenser for hvor mye skilting og gjerder kommunen kan sette opp. Man er nødt til å ta ansvar for seg selv også. 12
heavyheart Skrevet 30. juni 2021 #85 Skrevet 30. juni 2021 Har ikke lest hele tråden og kjenner ikke til området, men burde de ikke sette opp en stolpe med et digert fare-skilt i vannet ? Hjelper kanskje ikke med små skilt flatt på bryggekanten når det, som tidligere påpekt, er tett med folk. 4
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #86 Skrevet 30. juni 2021 semperflorens skrev (3 minutter siden): Veldig trist sak. Men ser man på bildet fra artikkelen ser man jo at det er skiltet veldig godt bortover hele kanten. Dette er heller ikke en kant det er naturlig å sitte på, da den er opphøyet og ganske smal. Og å sette opp rekkverk hjelper jo ikke - i den andre ulykken det ble vist til, klatret han over et rekkverk før han hoppet. Man er nødt til å sjekke at det er sikkert før man hopper eller stuper. Det er tragisk når det går galt, selvfølgelig, men det er grenser for hvor mye skilting og gjerder kommunen kan sette opp. Man er nødt til å ta ansvar for seg selv også. Jeg har vært der og er det en ting som er sikkert, er at denne kanten blir fylt opp av folk aller først. Selv kommunen ser behovet for skilting, men har ikke gjort en god nok jobb. De er i ferd med å sette opp mer synlige skilt nå. 6
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #87 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (5 minutter siden): Han som døde klatret jo opp på rekkverket for å hoppe... Når man klatrer over gjerder synes jeg liksom ikke man skal klage. Samme med de ungdommene som klatrer inn til togene for å tagge og som dør fordi de kommer borti strømledningene. Så går foreldrene ut til avisen og griner om at VY må sikre togene sine bedre... Altså... Er jo ikke han som døde etter gjerdeklatring som klager.. Åpenbart. Det er han som hoppet etter ikke å ha sett skiltene siden det satt folk på de. 1
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #88 Skrevet 30. juni 2021 heavyheart skrev (14 minutter siden): Har ikke lest hele tråden og kjenner ikke til området, men burde de ikke sette opp en stolpe med et digert fare-skilt i vannet ? Hjelper kanskje ikke med små skilt flatt på bryggekanten når det, som tidligere påpekt, er tett med folk. Om man har skilt på stolper med "grunt vann, hopping forbudt" og allikevel stuper. Da kan man kun skylde seg selv. Så helt enig. 1
ElectricScum Skrevet 30. juni 2021 #89 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (7 timer siden): Sorry, dette får han skylde på seg selv for. Man skal aldri stupe i ukjent vann, såpass skjønner de fleste oppegående folk selv. Å sette opp skilt for alt mulig går ikke. Skal man sette opp skilter ved hver forhøyning andre steder også? "Ikke hopp ned her, fare for å brekke beina eller død". Eller sette opp skilt ved hvert tre, "klatring kan føre til fallulykker og død"? Nei, nettopp. Både enig og uenig. Selvsagt skal man alltid tenke selv, og man kan ikke skilte hvert eneste sted det er mulig å stupe fra. Men det er en vesensforskjell mellom å stupe fra svaberg rundt omkring i landet, og det å stupe fra en bryggekant fra en av de mest populære badeplassene midt i selveste hovedstaden. På en såpass offentlig, tilgjengelig og hyppig besøkt badeplass er det nok en forventning om at forholdene i større grad er saumfart, sikret og skiltet for alle de tusenvis av badegjestene som besøker plassen. 5
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #90 Skrevet 30. juni 2021 Gjest McGjest skrev (14 minutter siden): Er jo ikke han som døde etter gjerdeklatring som klager.. Åpenbart. Det er han som hoppet etter ikke å ha sett skiltene siden det satt folk på de. Ja, åpenbart. Det sier seg selv. Men artikkelen i innlegget jeg siterte handlet om at folk klagde på dårlig merking etter dødsulykken. Og dødsulykken skjedde etter at en idiot hoppet i vannet fra gjerdet... Jeg er også totalt uenig med deg i at vi som samfunn ikke kan gå fortere enn våre treigeste medlemmer. Verden hadde stått stille med den innstillingen.
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #91 Skrevet 30. juni 2021 (endret) loveli skrev (7 minutter siden): Ja, åpenbart. Det sier seg selv. Men artikkelen i innlegget jeg siterte handlet om at folk klagde på dårlig merking etter dødsulykken. Og dødsulykken skjedde etter at en idiot hoppet i vannet fra gjerdet... Jeg er også totalt uenig med deg i at vi som samfunn ikke kan gå fortere enn våre treigeste medlemmer. Verden hadde stått stille med den innstillingen. At folk klaget over dårlig merking da. Og enda en blir skadd, tyder på at merkingen er dårlig. Dette er ikke et vanlig bryggeområde som ungdom bruker. Det er bygget for bading og stuping og markedsføres som nettopp det av kommunen selv: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/badeplasser-og-temperaturer/sorenga-sjobad/#gref Er du totalt uenig? Virkelig? Det tror jeg ikke du er. For du er vel for fartsgrenser? At ikke alle og enhver kan eie våpen? At det er pliktig å sende barn på skolen? Samfunnet er tilrettelagt for at enkelte må styres i riktig retning, ellers hadde det gått galt for veldig mange. De tregeste av oss trenger beskjed om hva vi kan og ikke kan gjøre. Derfor må jeg kjøre i 110 på e18 og ikke 200 som jeg har både bil og ferdigheter til. Derfor trenger vi også synlige skilt på badeanlegg ment for blant annet stuping der hvor det er grunt vann. Endret 30. juni 2021 av Gjest McGjest 4
våren14 Skrevet 30. juni 2021 #92 Skrevet 30. juni 2021 Veldig skummelt hvis uten skilt = trygt når det gjelder stuping. jeg trodde ALLE visste at man MÅ sjekke forholdene AKKURAT der man vil stupe først. Dykke ned, sjekke bunnen, hoppe med beina først noen ganger etc: Hva med alle de 99,9 % av landet uten skilt om at det ikke er trygt? At de har skilt i det hele tatt er en bonus. At man ikke gidder å se seg om eller tenke på det får være på eget ansvar spør du meg. Har medfølelse for at å bli alvorlig skadet av stupeulykke er leit. Men har man ikke selv sjekket først så kan man ikke skylde på andre. 15
Unika Skrevet 30. juni 2021 #93 Skrevet 30. juni 2021 Powerball skrev (3 timer siden): Enig. Det er ikke mer enn 2 år siden en mann i slutten av 20-årene døde etter å ha hoppet ut i vannet fra samme sted. Legen som prøvde å redde livet hans ble også skadet for livet. Og nå enda en ung mann som har forulykket og blitt lam fra brystet og ned. Så ufattelig mye sorg og lidelse. Og for de kyniske; millioner av tapte skattepenger og millioner på rehabilitering og uførhetstrygd. Hvor har du det fra? Ikke stått noe om dette i mediene..?
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #94 Skrevet 30. juni 2021 ElectricScum skrev (6 minutter siden): Både enig og uenig. Selvsagt skal man alltid tenke selv, og man kan ikke skilte hvert eneste sted det er mulig å stupe fra. Men det er en vesensforskjell mellom å stupe fra svaberg rundt omkring i landet, og det å stupe fra en bryggekant fra en av de mest populære badeplassene midt i selveste hovedstaden. På en såpass offentlig, tilgjengelig og hyppig besøkt badeplass er det nok en forventning om at forholdene i større grad er saumfart, sikret og skiltet for alle de tusenvis av badegjestene som besøker plassen. Nja. Her er det langt ned til vannet og det er ikke veldig tydelig at dette skal brukes som bade- eller stupesteder. De stigende opp fra vannet ser mer ut som nød-stiger i tilfelle man faller nedi; semperflorens skrev (30 minutter siden): Veldig trist sak. Men ser man på bildet fra artikkelen ser man jo at det er skiltet veldig godt bortover hele kanten. Dette er heller ikke en kant det er naturlig å sitte på, da den er opphøyet og ganske smal. Ikkesant. Det er jo ingen tydelige stiger opp fra vannet her, eller noen stupebrett ut fra bryggekanten, så det er virkelig ikke gitt at man kan stupe ned fra kanten. Stedet roper ikke "BAD- OG STUPORAMA!"
Cyndaquil Skrevet 30. juni 2021 #95 Skrevet 30. juni 2021 Utfra bilder jeg ser, var det mange skilt bortover brygga med jevne mellomrom. Umulig å ikke få med seg de. Hadde det vært et gigantisk svært skilt , hadde det hindret han i å hoppet? Eller var det at han var overbevist om at det var trygt tross skiltingen? Ung kjekk topptrent mann, med god kroppskontroll og sikkert kjempebra selvtillit.» Han skulle bare» han har opplevd noe traumtiserende livsendrende. Å tenke «enn hvis om» tanker er helt vanlig . Min lille 1 åring falt å knakk tennene sine 15 min etter jeg leverte han. Selvom jeg leverte 13.30 og starta på jobb 14.00, tenkte jeg likevel «om jeg bare hadde levert sendere hadde dette aldri hendt» . Jeg kunne ikke levert senere. Likevel var det en altoppslukende tanke i lang tid etterpå. jeg har stor sympati med denne unge spreke mannen som har fått snudd livet om totalt! Men jeg tror ikke det har skiltingens skyld at dette hendte . Håper han har flaks i uflaks og har god funksjon i overkropp og armer. Da kan han jo forsatt drive med idrett bare anderledes enn før 13
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #96 Skrevet 30. juni 2021 Gjest McGjest skrev (2 minutter siden): At folk klaget over dårlig merking da. Og enda en blir skadd, tyder på at merkingen er dårlig. Dette er ikke et vanlig bryggeområde som ungdom bruker. Det er bygget for bading og stuping og markedsføres som nettopp det av kommunen selv: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/badeplasser-og-temperaturer/sorenga-sjobad/#gref Er du totalt uenig? Virkelig? Det tror jeg ikke du er. For du er vel for fartsgrenser? At ikke alle og enhver kan eie våpen? At det er pliktig å sende barn på skolen? Samfunnet er tilrettelagt for at enkelte må styres i riktig retning, ellers hadde det gått galt for veldig mange. Derfor må jeg kjøre i 110 på e18 og ikke 200 som jeg har både bil og ferdigheter til. Derfor trenger vi også synlige skilt på badeanlegg ment for blant annet stuping det hvor det er grunt vann. Et sted må grensen gå, ærlig talt. Mener du vi skal merke og gjerde inn hvert tre i Norge? Noen kan jo klatre opp i treet og falle ned!
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #97 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Unika skrev (4 minutter siden): Hvor har du det fra? Ikke stått noe om dette i mediene..? Jo, det er skrevet om. Han må stive av ankelen sin pga brudd etter at han hoppet ut for å redde mannen som døde. Mannen har vært sykmeldt i 3 år og vil forbli halt resten av livet. Endret 30. juni 2021 av loveli
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #98 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Et sted må grensen gå, ærlig talt. Mener du vi skal merke og gjerde inn hvert tre i Norge? Noen kan jo klatre opp i treet og falle ned! Sukk. Det et forskjell på naturen og et badeanlegg bygget for hopping og bading. Ser du ikke den nyansen er det bare å legge inn årene. Anlegget er som en enorm svømmehall. Tenk om skiltene som markerer dybde i svømmehallen ikke hadde vært synlige og noen hadde skadet seg. 2
Unika Skrevet 30. juni 2021 #99 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (2 minutter siden): Jo, det er skrevet om. Han må stive av ankelen sin pga brudd etter at han hoppet ut for å redde mannen som døde. Mannen har vært sykmeldt i 3 år og vil forbli halt resten av livet. Ja, fant det nå! Så trist
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #100 Skrevet 30. juni 2021 Gjest McGjest skrev (1 minutt siden): Sukk. Det et forskjell på naturen og et badeanlegg bygget for hopping og bading. Ser du ikke den nyansen er det bare å legge inn årene. Anlegget er som en enorm svømmehall. Tenk om skiltene som markerer dybde i svømmehallen ikke hadde vært synlige og noen hadde skadet seg. Ser forskjellen jeg. Men er uenig med deg i hvor grensen for merking skal gå. Nei, anlegget er ikke utformet som en enorm svømmehall... Her er det du som ikke ser forskjellen og nyansene på natur og byggeplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå