Zenhouse Skrevet 30. juni 2021 #21 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (14 minutter siden): Nei, det burde det ikke. Folk får begynne å tenke selv og ikke skylde på alle andre for egen dumhet hele tiden. Dette var ene og alene hans egen feil. Skilting gjør at folk slutter å tenke selv, du ser jo selv hvor avhengig enkelte gjør seg av skilting. Hvis det ikke er skilt = trygt. Sånn går det ikke an å leve, man får ta ansvar for eget liv og egen helse og bruke de små grå og øve seg på risikovurdering hvis man ikke skjønner ting selv. Det ene utelukker ikke det andre. 5
Frøken888 Skrevet 30. juni 2021 #22 Skrevet 30. juni 2021 Tragisk sak, men hadde han hoppet i et fjellvann og truffet bunnen. Hvem skulle han klandrer da? 🧐 Når man stuper skal man faktisk være 100 % sikker på at man veit hva som er under vann. Dette trudde jeg var nor alle lærte som små og kan som store. Man må risikovurderinger og her gjorde personen selv en stor feil. 39
Gjest havrekaffe Skrevet 30. juni 2021 #23 Skrevet 30. juni 2021 Kan vel ikke være så vanskelig for kommunen å sette opp et stort skilt på kanten på brygga med den svært enkle og forståelige tekten "Bading forbudt".
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #24 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Zenhouse skrev (4 minutter siden): Det ene utelukker ikke det andre. Når alle de intervjuede i artikkelen sier at ulykken hadde vært unngått med mer skilting, så sier de jo rett ut at de ikke tenker selv og belager seg på advarsler for å overleve. Hadde mann satt krav til at folk måtte tenke selv så hadde kanskje færre gjort idiotiske ting bare fordi "ingen sa jo ifra at det var farlig". Øvelse på risikovurdering fra man er liten er lurt. Endret 30. juni 2021 av loveli
nomore82 Skrevet 30. juni 2021 #25 Skrevet 30. juni 2021 havrekaffe skrev (Akkurat nå): Kan vel ikke være så vanskelig for kommunen å sette opp et stort skilt på kanten på brygga med den svært enkle og forståelige tekten "Bading forbudt". Men hvorfor forby bading når det er stuping som er problemet? 28
likestilling Skrevet 30. juni 2021 #26 Skrevet 30. juni 2021 Miss-Grey skrev (11 minutter siden): Tenkte det samme. Samtidig er vel ikke dette anlagt som en badebrygge, men folk bader der likevel. Hvis jeg har forstått saken rett Jeg kjenner ikke de lokale forholdene veldig godt og vet ikke akkurat hvor det er snakk om men det blir vel litt som snøras i hodet og slikt. Enten må man sette opp gjerde eller så må man sikre. Personlig mener jeg han har ansvar for å ikke hoppe i en stein, men det er rart om det stemmer at det er en stein under overflaten på en plass som brukes som badeplass og der kommunen vet at folk bader. Man er litt mer forsiktig om man hopper fra svaberg enn om man hopper fra en brygge, spesielt om man "antar" at det er en badeplass, noe jeg tror mange gjør... Hans feil men det også veldig rart om det stemmer at det er en stein der, det hadde jeg ikke forventet selv om jeg hadde badet fra en slik brygge... 2
Torden Skrevet 30. juni 2021 #27 Skrevet 30. juni 2021 «Alle» vet jo at man skal være forsiktig med hvor man stuper. ( Men selvfølgelig trist når ulykker skjer). 13
Gjest havrekaffe Skrevet 30. juni 2021 #28 Skrevet 30. juni 2021 Just now, nomore82 said: Men hvorfor forby bading når det er stuping som er problemet? Det er alltid noen som tøyer reglene og kanskje den ene gangen noen gjorde så gikk det alvorlig galt. Et forbud mot bading akkurat der vil kunne forhindre ulykker.
Zenhouse Skrevet 30. juni 2021 #29 Skrevet 30. juni 2021 Merkelig hvordan det fokuseres slik på at det er mannen sin egen feil. Det vet han vel sjøl, nå dyrekjøpt erfaring. Han blir kalt dum, Javel dumme mennesker kommer til å fortsette å hoppe ut fra brygger. Saken er uansett at det ER dårlig merket der. Det går vel an å mene han var dum OG at det er dårlig merket. Forresten- hvis vi skal se på dette kostnadsmessig ( siden dumme mennesker vil det alltid være) så er det langt billigere å sette opp skilt i hodehøyde enn å bekoste sykehusopphold og rehabilitering. 13
AnonymBrukern Skrevet 30. juni 2021 #30 Skrevet 30. juni 2021 Greit nok om det er dårlig merket. Men til syvende og sist så er det hans eget ansvar når han velger å hoppe ut, uten å vite hvordan det er der. Kun hans egen feil 5
nomore82 Skrevet 30. juni 2021 #31 Skrevet 30. juni 2021 havrekaffe skrev (6 minutter siden): Det er alltid noen som tøyer reglene og kanskje den ene gangen noen gjorde så gikk det alvorlig galt. Et forbud mot bading akkurat der vil kunne forhindre ulykker. Men de som tøyer reglene er kanskje ikke de som vil overholde et slikt forbud? Vi må passe oss for å ikke bli like ekstreme som i USA hvor kaffikopper er merket med «Hot!» 20
Gjest havrekaffe Skrevet 30. juni 2021 #32 Skrevet 30. juni 2021 Just now, nomore82 said: Men de som tøyer reglene er kanskje ikke de som vil overholde et slikt forbud? Vi må passe oss for å ikke bli like ekstreme som i USA hvor kaffikopper er merket med «Hot!» Så vidt jeg vet er ikke dette stedet tilrettelagt for bading og det er vanskelig og dra en grense mellom bading og hopping/stuping. Sier man konsekvent nei så er det ikke rom for tolkning.
Orly Skrevet 30. juni 2021 #33 Skrevet 30. juni 2021 Er da ikke så vanskelig å skiltes godt og gjøre noe mer med sikkerheten. I en bygd utenfor Oslo var det drukningsulykke og det kom opp både det ene og det andre for å unngå at sånt skjer igjen 4
MissPierce Skrevet 30. juni 2021 #34 Skrevet 30. juni 2021 Eneste skiltene er de som er festet på brygga, og de blir borte når det er mye folk. For da sitter folk oppå de. Nei, man skal aldri stupe eller hoppe uten å kjenne til bunnen. Men bedre skilting bør også komme på plass. For det ene utelater ikke det andre. 10
NorthernLight Skrevet 30. juni 2021 #35 Skrevet 30. juni 2021 Etter som jeg skjønner så var det millitærstup og ikke ett vanlig stup. Jeg skjønner ikke at man tar sjansen på det uten å sjekke hvor dypt det er. 23
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #36 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Tror ikke han trenger at folk her kaller han dum. Han har et helt liv til å si det til seg selv. Jeg tror ikke saken handler om å skyve ansvar vekk fra seg selv, men å formalisere at myndighetene har et ansvar for oss, selv de av oss som tar dumme valg i noen kritiske sekunder. God skilting på en badeplass er et minimum av hva man kan forvente av kommunen. Og jeg mener ikke at alt skal skiltes alltid. Men enkelte steder hvor mange folk ferdes kan det være greit. Og økonomisk. For kommunen vil gå glipp av skatten hans i mange år og staten vil betale for rehabiliteringen. Da er det mest fornuftige å skilte godt på steder hvor det samles folk. Jeg har tatt dumme valg selv jeg. Et par ganger hvor det er litt rart at det gikk bra. Men har hatt flaks. Endret 30. juni 2021 av Gjest McGjest 15
clyde Skrevet 30. juni 2021 #37 Skrevet 30. juni 2021 MissPierce skrev (43 minutter siden): Eneste skiltene er de som er festet på brygga, og de blir borte når det er mye folk. For da sitter folk oppå de. Nei, man skal aldri stupe eller hoppe uten å kjenne til bunnen. Men bedre skilting bør også komme på plass. For det ene utelater ikke det andre. Folk får gi faen i å sette seg oppå skiltene, da. Er ikke kommunens feil at folk er idiotier. De som sitter på slike skilt bør bli erstatningsansvarlige når ulykker skjer. Man må kunne forvente av voksne mennesker at de bruker hodene sine til annet enn å ha hår på. Skal ikke være sånn at myndighetene må involveres i absolutt alt fordi at folk er jækla dumme. 15
ntrane Skrevet 30. juni 2021 #38 Skrevet 30. juni 2021 43 minutter siden, Gjest McGjest said: Tror ikke han trenger at folk her kaller han dum. Han har et helt liv til å si det til seg selv. Jeg tror ikke saken handler om å skyve ansvar vekk fra seg selv, men å formalisere at myndighetene har et ansvar for oss, selv de av oss som tar dumme valg i noen kritiske sekunder. God skilting på en badeplass er et minimum av hva man kan forvente av kommunen. Og jeg mener ikke at alt skal skiltes alltid. Men enkelte steder hvor mange folk ferdes kan det være greit. Og økonomisk. For kommunen vil gå glipp av skatten hans i mange år og staten vil betale for rehabiliteringen. Da er det mest fornuftige å skilte godt på steder hvor det samles folk. Jeg har tatt dumme valg selv jeg. Et par ganger hvor det er litt rart at det gikk bra. Men har hatt flaks. Han og hans gjeng har nå selv stukket hodet ut og brukt SoMe og media til sin talestol. Da må man regne med svar i en sak han og hans gjeng allerede har tapt. Han får nok av tid til å tenke over dette i tiden fremover. Først er det benektelse, så sinne, så frykt, osv.. 21
Gjest McGjest Skrevet 30. juni 2021 #39 Skrevet 30. juni 2021 ntrane skrev (Akkurat nå): Han og hans gjeng har nå selv stukket hodet ut og brukt SoMe og media til sin talestol. Da må man regne med svar i en sak han og hans gjeng allerede har tapt. Han får nok av tid til å tenke over dette i tiden fremover. Først er det benektelse, så sinne, så frykt, osv.. At man må regne med svar hvor man blir kalt dum, betyr ikke at det er verken hyggelig eller fornuftig å si det. Og dumhet ekskluderer ikke at myndighetene kan gjøre ting annerledes. Spesielt når det er andre ulykke der på få år og skiltene faktisk er bittesmå og forsvinner så fort noen setter seg ned. Jeg KAN såklart si at alle som brekker ryggen og blir lamme i Mountainbike - ulykker er dumme, men det sier mer om meg enn syklistene. 6
ntrane Skrevet 30. juni 2021 #40 Skrevet 30. juni 2021 4 minutter siden, Gjest McGjest said: At man må regne med svar hvor man blir kalt dum, betyr ikke at det er verken hyggelig eller fornuftig å si det. Og dumhet ekskluderer ikke at myndighetene kan gjøre ting annerledes. Spesielt når det er andre ulykke der på få år og skiltene faktisk er bittesmå og forsvinner så fort noen setter seg ned. Jeg KAN såklart si at alle som brekker ryggen og blir lamme i Mountainbike - ulykker er dumme, men det sier mer om meg enn syklistene. Ingen som har kalt ham dum her? Eller? Det er godt nok skiltet, ut fra bildene jeg har sett så er det veldig bra skiltet. Nesten overdrevet. Enden på visa er at han gjorde en skikkelig bommert med å stupe militærstup av alle ting i ukjent vann. 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå