Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Jeg er middelaldrende, og husker ikke alt jeg lærte som barn. Men akkurat dette med at du risikerer å treffe en stein med hodet først om du stuper på et ukjent sted, det er noe du faktisk ikke glemmer så lett.

Hvis du ikke husker alt som barn kan du ikke klandre Geir Kåre for å ikke huske heller. Han er 30 og du er 45+?

Ikke en stein men et rør faktisk. Tenker kommunen har et ekstra ansvar i å sikre forsvarlig bading ved populære strender. Er en liten pris de må betale for å forebygge alvorlige skader. Geir Kåre sin vil koste kommunen millioner.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jane Eyre skrev (10 minutter siden):

Heldig du!

Geir Kåre har ADHD. Impulsivitet er et av kjernesymptomene på diagnosen. Stupe uti før man tenker seg godt nok om.

Husker å ha lest at vannet var såpass mørt at det kunne se ut som at det var dypere enn det egentlig var. I tillegg til at han traff et rør med hodet først..

Herlighet... Man kan ikke sette opp fareskilt overalt fordi en med ADHD kan finne på et eller annet. Er han så berørt av diagnosen så hadde det vel ikke hjulpet med noe skiltning uansett. 

Jane Eyre skrev (5 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Husker du alt du lærte som barn? 😀 Hvis ja er du heldig!

Dessuten, Geir Kåre har diagnosen ADHD. Lav Impulskontroll er et av kjennetegnene på diagnosen. Det kan forklare hvorfor han stupte ute med hodet først uten (kanskje) å tenke seg nøye om.

Det har ikke noe med å huske alt fra man var liten. Men visse ting glemmer man ikke, hver sommer når man var ute å badet så ble det kommentert at man måtte være forsiktig når man skulle stupe. Det er jo normen i dag og det, når vi er ute med barn så få de alltid beskjed om å sjekke forholdene før de stuper uti, enten det er på hue eller ræva først. Man sjekker alltid forholdene, det har da alltid vært vanlig både på 80-tallet, før og i dag.

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Jane Eyre said:

Hvis du ikke husker alt som barn kan du ikke klandre Geir Kåre for å ikke huske heller. Han er 30 og du er 45+?

Ikke en stein men et rør faktisk. Tenker kommunen har et ekstra ansvar i å sikre forsvarlig bading ved populære strender. Er en liten pris de må betale for å forebygge alvorlige skader. Geir Kåre sin vil koste kommunen millioner.

Jeg klandrer ingen her. Heller ikke kommunen. Det er et hendelig uhell.

• Liker 2
Skrevet
ntrane skrev (11 minutter siden):

De burde ha en mann som deler ut sedler med info og advarsler "ikke stup!" på brygga der , og ha en høyttaler som sier "ikke stup her! Stuping er farlig! " Hver femte minutt. 

Han dreit seg ut. Han skulle vise seg fram og knakk nakken som følge. Get over it.

Wow...

Er empati mangelvare hos deg ?

• Liker 3
Skrevet (endret)
FrøkenMånestråle skrev (17 minutter siden):

Herlighet... Man kan ikke sette opp fareskilt overalt fordi en med ADHD kan finne på et eller annet. Er han så berørt av diagnosen så hadde det vel ikke hjulpet med noe skiltning uansett. 

Det har ikke noe med å huske alt fra man var liten. Men visse ting glemmer man ikke, hver sommer når man var ute å badet så ble det kommentert at man måtte være forsiktig når man skulle stupe. Det er jo normen i dag og det, når vi er ute med barn så få de alltid beskjed om å sjekke forholdene før de stuper uti, enten det er på hue eller ræva først. Man sjekker alltid forholdene, det har da alltid vært vanlig både på 80-tallet, før og i dag.

"Det har alltid vært vanlig"?

Å sette opp skilt er et av mange forholdsregler. Som nevnt tidligere i tråden kan bedre svømmeopplæring være et tiltak eller at Sunnaas Sykehus som spesialiserer seg på ryggmargsskader, gir edukasjon til Norges befolkning.

Vi lærte at man kan drukne i vann på 80 tallet og i dag. Likevel druknet 16 personer i Norge forrige måned?

Staten og kommunen har et ansvar i å passe på borgerne sine så godt det lar seg gjøre. Dårlige forhold på Sørenga synes jeg ikke er godt nok og kommunen burde klare bedre. Hva med å satse ekstra på dette i håp om å forebygge potensielle alvorlige skader som lammelse etter stupeulykker? 

Endret av Jane Eyre
Feilstaving
  • Liker 2
Skrevet
T-Rex skrev (14 minutter siden):

Jeg klandrer ingen her. Heller ikke kommunen. Det er et hendelig uhell.

"Hendelig uhell" at ingen kan klandres for hendelsen?

Men du skrev at du som barn lærte å sjekke forholdene før du stupte uti? I det tolker jeg at du antyder at Geir Kåre skulle ha visst bedre fordi dette var informasjon han ble lært som barn?

• Liker 1
Skrevet

Jeg får så uendelig vondt av han. I det ene sekundet smilte livet hans og i neste så var han ødlagt for alltid.. jeg skjønner så godt den forferdelige følelsen han må sitte med "hadde jeg ikke stupt, hadde livet vært som før nå" det er en forferdelig følelse. 

Han vet nok godt innerst inne at dette er hans egen skyld. Man stuper jo ikke et sted man ikke er sikker. (Jeg stuper ikke i det heletatt, ser ikke nødvendigheten av å satse livet mitt på noe så kjedelig). 

Det å skylde på omgivelsene er psykens forsvar. Det er mye lettere å leve med om det ikke var noe man kunne gjort annerledes selv.

Men det gjør meg vondt å ikke kunne si at dette var kommunens skyld, for jeg kjenner den håpløse og fortapte følelsen han sitter med uten å ha opplevd noe lignende selv. Jeg kunne ønske jeg kunne si for hans del at dette ikke var hans egen skyld i det heletatt. 

Jeg håper han kan få et meningsfylt liv og at han får all den hjelpen han trenger både fysisk og psykisk 💛 jeg blir oppriktig lei meg over hendelser som dette 😞

• Liker 4
Skrevet (endret)

^ også legger jeg til at det er mange i denne tråden som er helt grusomme!!. Er det nødvendig å gjøre livet hans enda værre, hva får dere ut av det? Han kan lese dette. Det er da ille nok som det er og han har nok med sine egene negative tanker.

Dere som kaller han dum osv, har dere tenkt på at det er værre å være empatiløs enn å være litt dum, som ALLE er en gang i blant, noen ganger er man uheldig. Jeg tror alle har gjort ting som kunne kostet dere liv og helse, men som regel går det bra. 

Bare skam dere alle som gulper opp dritt. 

Endret av RoseFox
Skrivefeil
  • Liker 6
Skrevet

For ordens skyld så trenger en ikke stupe her for å pådra seg alvorlige skader. Det er nok å hoppe med beina først. Treffer du avløpsrøret fra den høyden fra kaien så får du en skikkelig trøkk. Går du på andre siden så ser du konturene av røret tydelig. Går du langs siden der folk hopper..er det ikke så lett å se pga av gjenskinnet fra solen og krusninger i vannet. Nå er det veldig mange folk som soler og bader seg på Sørenga. På de verste dagene er det så fullt med folk at flere og flere trekker innover mot Munch-museet og ligger der. Jeg tror dessverre flere kommer til å hoppe fra Munch-kaien. De burde nok satt opp fareskilt på påler oppå selve avløpsrøret. 

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (23 timer siden):

Hvor i mediene har det stått om stupeulykker og eventuelle forholdsregler man bør ta?

Drukningsulykker skjer dessverre ofte men stupeulykker er sjeldnere. Tror det skjer ca 4-7 ggr i året (ca tall, Sunnaas får inn pasienter hvert år som får ryggmargsskade etter stupeulykker). 

Hvert eneste år leser jeg om lignende ulykker… Historier fra både pasientene og pårørende. I fjor leste jeg blant annet om en gutt som stupte på en kjent plass på natten, men så var det en båt (eller noe sånt) under bryggen. Ga sterkt inntrykk, for det fikk iallfall meg til å huske på å alltid sjekke forholdene uansett, før jeg stuper. 

Om du syns det er vanskelig å google selv, kan jeg selvsagt linke noen artikler til det. Bare si i fra☺️

• Liker 3
Skrevet
Kinder skrev (19 timer siden):

Hvert eneste år leser jeg om lignende ulykker… Historier fra både pasientene og pårørende. I fjor leste jeg blant annet om en gutt som stupte på en kjent plass på natten, men så var det en båt (eller noe sånt) under bryggen. Ga sterkt inntrykk, for det fikk iallfall meg til å huske på å alltid sjekke forholdene uansett, før jeg stuper. 

Om du syns det er vanskelig å google selv, kan jeg selvsagt linke noen artikler til det. Bare si i fra☺️

Hei,

Ja gjerne lim inn link 😊

Har forsøkt å formilde at kommunen og staten må ta mer ansvar i å forebygge slike ulykker da jeg tenker det fortsatt er mye de kan gjøre.

Jeg slår et slag for mer psykoedukasjon👏

Skrevet (endret)
Jane Eyre skrev (1 time siden):

Hei,

Ja gjerne lim inn link 😊

Har forsøkt å formilde at kommunen og staten må ta mer ansvar i å forebygge slike ulykker da jeg tenker det fortsatt er mye de kan gjøre.

Jeg slår et slag for mer psykoedukasjon👏

Her er noen linker jeg fant etter et raskt søk på google...

https://www.nettavisen.no/artikkel/jeg-skulle-bare-ta-et-siste-stup/s/12-95-2212791

https://www.f-b.no/ble-lam-for-livet-i-stupeulykke/s/5-59-192024

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/07/16/195416004/mann-dode-etter-stupe-ulykke-pa-sorenga

https://www.tv2.no/a/9982734/

https://www.pressreader.com/norway/grimstad-adressetidende/20201231/281492163935809

https://www.kk.no/livet/vilde-ble-lam-etter-stupeulykke/72713875

I tillegg er det mange artikler bak betalingsmurer, som her https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/op5myj/det-siste-stupet og her https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rgnPza/det-siste-stupet og her https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0nmX86/16-aaring-brakk-nakken-da-han-stupte-naa-vil-familien-advare-andre, eller artikler som har stått i papiraviser eller vært på andre medier. Den jeg nevnte i tidligere innlegg sto vel i magasinet eller noe.

Det skal være rimelig godt opplyst at man alltid skal sjekke bunnen før man stuper. Men jeg har full forståelse for at folk stuper likevel.. Man tenker jo at «det skjer ikke meg», før det skjer. Og det er tragisk når folk kommer utfor ulykker som velter om livene deres, uavhengig om det er stuping eller noe annet. Jeg skjønner også behovet for å skylde på noe utenfor seg selv, det er helt vanlig. Og jeg tror det er bra psykisk også, iallfall i en periode, at man ikke legger skylden på seg selv etter en slik ulykke. Men det betyr ikke at det ikke er ens egen skyld, dessverre. 

Endret av Kinder
  • Liker 3
Skrevet
Kinder skrev (13 minutter siden):

Her er noen linker jeg fant etter et raskt søk på google...

https://www.nettavisen.no/artikkel/jeg-skulle-bare-ta-et-siste-stup/s/12-95-2212791

https://www.f-b.no/ble-lam-for-livet-i-stupeulykke/s/5-59-192024

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/07/16/195416004/mann-dode-etter-stupe-ulykke-pa-sorenga

https://www.tv2.no/a/9982734/

https://www.pressreader.com/norway/grimstad-adressetidende/20201231/281492163935809

https://www.kk.no/livet/vilde-ble-lam-etter-stupeulykke/72713875

I tillegg er det mange artikler bak betalingsmurer, som her https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/op5myj/det-siste-stupet og her https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rgnPza/det-siste-stupet og her https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0nmX86/16-aaring-brakk-nakken-da-han-stupte-naa-vil-familien-advare-andre, eller artikler som har stått i papiraviser eller vært på andre medier. Den jeg nevnte i tidligere innlegg sto vel i magasinet eller noe.

Det skal være rimelig godt opplyst at man alltid skal sjekke bunnen før man stuper. Men jeg har full forståelse for at folk stuper likevel.. Man tenker jo at «det skjer ikke meg», før det skjer. Og det er tragisk når folk kommer utfor ulykker som velter om livene deres, uavhengig om det er stuping eller noe annet. Jeg skjønner også behovet for å skylde på noe utenfor seg selv, det er helt vanlig. Og jeg tror det er bra psykisk også, iallfall i en periode, at man ikke legger skylden på seg selv etter en slik ulykke. Men det betyr ikke at det ikke er ens egen skyld, dessverre. 

Takk☺ jeg er delvis enig med deg. Samtidig tenker jeg at staten/kommunen har et ansvar. Ta sparkesykkel kaoset. Pga. mange ulykker over tid velger politikerne å reduserer antall tilgjengelige sparkesykler i gatene. Dette er tiltak for å sikre folkehelse. Hvorfor kan ikke staten satse ekstra på å forebygge alvorlige stupeulykker? Det koster både enkeltindividet men også samfunnet mye, økonomisk og emosjonelt. 

Skrevet

Da har enda en person knekt nakken etter stuping på nøyaktig samme plass som Geir Kåre, ref GKs instagram-story. 

Oslo kommune BØR få opp synlige skilt. Ikke bare fordi mange kommer til å bli skadd i fremtiden, men også for å spare kommunen for millioner (!!) av kroner i fremtidig helsehjelp. 

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, Jane Eyre said:

Takk☺ jeg er delvis enig med deg. Samtidig tenker jeg at staten/kommunen har et ansvar. Ta sparkesykkel kaoset. Pga. mange ulykker over tid velger politikerne å reduserer antall tilgjengelige sparkesykler i gatene. Dette er tiltak for å sikre folkehelse. Hvorfor kan ikke staten satse ekstra på å forebygge alvorlige stupeulykker? Det koster både enkeltindividet men også samfunnet mye, økonomisk og emosjonelt.

@Jane Eyre Jeg skjønner at du mener det godt, men dette er et blindspor. Det er jo ingen grense for hva staten burde gjøre for at vi alle skal kunne leve et lykkelig liv i velstand til vi er minst 90 år gamle.

Staten er oss alle. Altså du og jeg. Det er mye billigere og bedre for alle at vi tar dette ansvaret selv. I tillegg gir det en mestringsfølelse å ta grep selv, i stedet for avmakt når noe går galt. Det er forsåelig, men altfor lettvint å mene at det alltid er andre som skal gjøre noe. Litt spissformulert er det jo ingen grenser for hvor godt vi kunne hatt det hvis bare andre hadde gjort ditten eller datten.

Se på trygghet og frihet som to ytterpunkter på en akse. Skal vi ha mere trygghet betyr det nødvendigvis mindre frihet. Tar vi ansvar selv kan vi fint håndtere det meste av risiko, samtidig som vi kan nyte mer frihet. Det er en illusjon å tro at vi blir lykkeligere av at alle andre fjerner all risiko vi kan bli utsatt for gjennom et liv. Lykkelige blir vi av å greie å løse alle utfordringer selv. Dette forutsetter riktignok at vi ikke utsettes for risiko som er langt utenfor det vi greier å håndtere.

Det er her det offentlige kommer inn. Problemet er at samtidig som at de største farene i livet er håndtert, minker vår evne til å håndtere dem selv. Deretter følger en stadig økende forventing om at andre skal håndtere mer og mer av det vi kan risikere å bli utsatt for av farer, og slike tråder som dette dukker opp. Dette er en prosess som er kommet mye lenger en å bare håndtere de største farene. Eksempler er at kaffen må merkes med å være varm osv... Mennesker blir late etterhvert og ønsker å tenke mindre og mindre og slike situasjoner oppstår.

Når så en tragisk ulykke som dette skjer dreier debatten seg kun om hva andre skal gjøre og ikke om hva en faktisk kunne ha gjort selv. Faren som ligger i dette er at enda flere slutter å tenke selv, og forventer at andre skal gjøre det for dem. Det vil derfor bli en kontinuerlig forskyvning av ansvar fra individet og til offentligheten", og noen vil alltid teste disse grensene og skade seg. Derfor vil aldri et skilt her spare penger for samfunnet fordi det bare flyttes til et annet sted.

Det eneste som virkelig vil spare samfunnet for penger, er at vi alle tar ansvar for våre egne liv.

I dette tilfellet ligger det hele og fulle ansvar på en selv for å sjekke forholdene før man stuper. Skilting kan i beste fall være til hjelp i sjekkingen, men aldri en erstatning for den.

• Liker 4
Skrevet
Uredd skrev (3 timer siden):

@Jane Eyre Jeg skjønner at du mener det godt, men dette er et blindspor. Det er jo ingen grense for hva staten burde gjøre for at vi alle skal kunne leve et lykkelig liv i velstand til vi er minst 90 år gamle.

Staten er oss alle. Altså du og jeg. Det er mye billigere og bedre for alle at vi tar dette ansvaret selv. I tillegg gir det en mestringsfølelse å ta grep selv, i stedet for avmakt når noe går galt. Det er forsåelig, men altfor lettvint å mene at det alltid er andre som skal gjøre noe. Litt spissformulert er det jo ingen grenser for hvor godt vi kunne hatt det hvis bare andre hadde gjort ditten eller datten.

Se på trygghet og frihet som to ytterpunkter på en akse. Skal vi ha mere trygghet betyr det nødvendigvis mindre frihet. Tar vi ansvar selv kan vi fint håndtere det meste av risiko, samtidig som vi kan nyte mer frihet. Det er en illusjon å tro at vi blir lykkeligere av at alle andre fjerner all risiko vi kan bli utsatt for gjennom et liv. Lykkelige blir vi av å greie å løse alle utfordringer selv. Dette forutsetter riktignok at vi ikke utsettes for risiko som er langt utenfor det vi greier å håndtere.

Det er her det offentlige kommer inn. Problemet er at samtidig som at de største farene i livet er håndtert, minker vår evne til å håndtere dem selv. Deretter følger en stadig økende forventing om at andre skal håndtere mer og mer av det vi kan risikere å bli utsatt for av farer, og slike tråder som dette dukker opp. Dette er en prosess som er kommet mye lenger en å bare håndtere de største farene. Eksempler er at kaffen må merkes med å være varm osv... Mennesker blir late etterhvert og ønsker å tenke mindre og mindre og slike situasjoner oppstår.

Når så en tragisk ulykke som dette skjer dreier debatten seg kun om hva andre skal gjøre og ikke om hva en faktisk kunne ha gjort selv. Faren som ligger i dette er at enda flere slutter å tenke selv, og forventer at andre skal gjøre det for dem. Det vil derfor bli en kontinuerlig forskyvning av ansvar fra individet og til offentligheten", og noen vil alltid teste disse grensene og skade seg. Derfor vil aldri et skilt her spare penger for samfunnet fordi det bare flyttes til et annet sted.

Det eneste som virkelig vil spare samfunnet for penger, er at vi alle tar ansvar for våre egne liv.

I dette tilfellet ligger det hele og fulle ansvar på en selv for å sjekke forholdene før man stuper. Skilting kan i beste fall være til hjelp i sjekkingen, men aldri en erstatning for den.

Tenker denne debatten ikke er en enten eller debatt. Det er ikke individets fulle ansvar eller statens fulle ansvar når det gjelder å forhindre/forebygge ulykker. Jeg tenker at dette er et delt ansvar men at individet i stor grad skal passe på seg selv.

Vi er så heldige at vi bor i et av verdens rikeste land. Vi har NAV og vi har gratis helsevesen som er tjenester i en velferdsstat. 

Dette er grunnen til at jeg tenker at staten har et stort ansvar i å passe på sine borgere. Gjør staten nok? Ja du og jeg er også endel av staten men vi har ikke myndighet til å lage regler og endre prosedyrer. Vi kan forsøke..

Grunnet økende sparesykkel ulykker ønsker staten å forebygge flere alvorlige ulykker. Derfor reduseres tilbudet på bestemte tidspunkt og antallet tilgjengelige sparkrsykler reduseres. Vi kan diskuterer hvorvidt dette er et god nok tiltak. Finnes det andre måter å forebygge alvorlige ulykker på enn forbud/reduksjon?

Stupeulykker med alvorlige skader som ryggmarksskader er forholdsvis sjeldne. Når de først skjer får det store konsekvenser for enkeltindividet og dets nærmeste nettverk. Det koster også staten millioner av kroner å rehabilitere disse menneskene samt skaffe dem riktig hjelp og behandling. 

Jeg tenker at dette bør være et sterkt argument for at staten må ta mer ansvar i å forebygge akkurat slike ulykker. 

• Liker 1
Skrevet
Martheegne skrev (18 timer siden):

Da har enda en person knekt nakken etter stuping på nøyaktig samme plass som Geir Kåre, ref GKs instagram-story. 

Oslo kommune BØR få opp synlige skilt. Ikke bare fordi mange kommer til å bli skadd i fremtiden, men også for å spare kommunen for millioner (!!) av kroner i fremtidig helsehjelp. 

Har du noen kilde på dette ut over instagram, prøvde å søke men det eneste jeg finner på google er ditt sitat... Har ikke instagram selv så vet ikke helt hva det er vi snakker om. Ville trodd noen aviser hadde skrevet om det ?

• Liker 5
Skrevet

Det må være en grense for hvor mye en skal tillegge myndighetene ansvar, denne saken føyer seg jo inn blant saker som folk som leker seg på tog/T-bane-spor, folk som faller i Nidelva (og andre steder) og drukner, folk som kjører på land med vannscooter osv. 

Det blir jo litt som debatten for 20-30 år siden hvor de ville polstre tre og steiner i barnehagene. Skal en gjerde inn alt som er av hav, elv og sjø langs norskekysten? Sette opp fareskilt alle steder det er grunt?

Er enig med de som argumenterer med sunn fornuft. Har selv vokst opp i havgapet, mine foreldre sørget for vanntilvenning og svømmekurs i 3-4 årsalderen, fordi de visste hvor stor sannsynlighet det var at vi ville ramle uti i barndommen. Må si at det å stupe på grunt vann tror jeg egentlig at jeg fant ut selv var dumt, uten at det var basert på noen erfaring.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hva skal pengene fra spleis gå til? Noen som vet? 

Skrevet
bonsaijenta skrev (55 minutter siden):

Hva skal pengene fra spleis gå til? Noen som vet? 

Utgifter knyttet til det nye livet med spesialtilpasset leilighet, behandling utenlands....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...