spirå12 Skrevet 20. juli 2021 #321 Skrevet 20. juli 2021 Pipaluk skrev (16 timer siden): Tenker vel også at de burde hatt et skilt i ansiktshøyde for å ta høyde for at folk ikke sjekker bunnforholdene før de stuper. Mennesker bør tenke selv, men det er kanskje urimelig å forvente at de gjør det?? Jeg synes det er rart at ikke han eller noen av kompisene la merke til skiltene på bakken. Var det heller ingen som tok en kikk på området og vurderte at det var trygt? Det overrasker meg veldig at de som er kjent for å gjøre risikofylte aktiviteter ikke undersøker forholdene før de stuper??? Har du vært der selv ?
Pipaluk Skrevet 21. juli 2021 #322 Skrevet 21. juli 2021 spirå12 skrev (7 timer siden): Har du vært der selv ? Ja
Martheegne Skrevet 22. juli 2021 #323 Skrevet 22. juli 2021 Han repostet storyen til en jente på instagram noen dager, kanskje to uker etter ulykken. Hun stupte fra nøyaktig samme sted som han. Husker ikke brukernavn. Ikke tvil om at det bør være større skilt i ansiktshøyde der. 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 22. juli 2021 #324 Skrevet 22. juli 2021 Når Oslo kommune legger til rette for bading der, med stupetårn i området og det hele, så er de pliktig til å faremerke så det synes! Nytter ikke å faremerke der alle folkene sitter oppå merkene. Er forundret over at så mange legger ansvaret over på de badende. Kommunen har også et stort ansvar! Hva om det er et barn som skader seg for livet neste gang?
nomore82 Skrevet 22. juli 2021 #325 Skrevet 22. juli 2021 Sitronmelisse skrev (1 time siden): Når Oslo kommune legger til rette for bading der, med stupetårn i området og det hele, så er de pliktig til å faremerke så det synes! Nytter ikke å faremerke der alle folkene sitter oppå merkene. Er forundret over at så mange legger ansvaret over på de badende. Kommunen har også et stort ansvar! Hva om det er et barn som skader seg for livet neste gang? Men det var ikke der det var tilrettelagt for bading vedkommende stupte… 8
Fufu Skrevet 22. juli 2021 #326 Skrevet 22. juli 2021 Jane Eyre skrev (På 1.7.2021 den 15.44): Det er heller ikke første gangen man gjør tiltak og endringer i rutiner etter alvorlige ulykker. Terror på Utøya og i Regjeringskvartalet er et eksempel på dette Men hvor mye skal man opplyse før man må innse at noen mennesker vil begå dumme valg på tross av mengden informasjon og advarsler rundt et tema? Vi kan ikke ha skilt hvert eneste sted man ikke burde stupe. Da hadde hele Norge vært fullt av skilt. 10
Kinder Skrevet 22. juli 2021 #327 Skrevet 22. juli 2021 Jeg har full forståelse for vedkommendes behov for å skylde på noe utenfor seg selv etter en slik ulykke. Det er helt naturlig. Og jeg får vondt av alle som har fått så store omveltninger i livene sine, enten det er stupeulykker eller på andre måter. Men det betyr ikke at man ikke har er ansvar selv. Det har vært mye i media om stupeulykker, og viktigheten av å sjekke bunnforholdene før man stuper. Og om noe, så håper jeg at sakens omfang i ulike medier redder andre fra å stupe uten å sjekke bunnforholdene først. 4
Fufu Skrevet 22. juli 2021 #328 Skrevet 22. juli 2021 Kinder skrev (1 minutt siden): Men det betyr ikke at man ikke har er ansvar selv. Det har vært mye i media om stupeulykker, og viktigheten av å sjekke bunnforholdene før man stuper. Og om noe, så håper jeg at sakens omfang i ulike medier redder andre fra å stupe uten å sjekke bunnforholdene først. Dette lærer man jo som barn og det blir gjentatt igjen og igjen i oppveksten i forbindelse med svømmeopplæring. Mulig fokuset heller burde være på å rette opp det som har skjedd i skolen de siste tjue årene, flere og flere får ikke tilstrekkelig svømmetrening og skolebassenger blir stengt. 2
Uredd Skrevet 22. juli 2021 #329 Skrevet 22. juli 2021 8 hours ago, Kinder said: Jeg har full forståelse for vedkommendes behov for å skylde på noe utenfor seg selv etter en slik ulykke. Det er helt naturlig. Og jeg får vondt av alle som har fått så store omveltninger i livene sine, enten det er stupeulykker eller på andre måter. Men det betyr ikke at man ikke har er ansvar selv. Det har vært mye i media om stupeulykker, og viktigheten av å sjekke bunnforholdene før man stuper. Og om noe, så håper jeg at sakens omfang i ulike medier redder andre fra å stupe uten å sjekke bunnforholdene først. Og heri ligger problemet. Når all oppmerksomhet dreier seg om andre sitt ansvar, forsvinner det som er viktigst. Det ansvaret man har for å selv sjekke forholdene før man stuper. 5
Jane Eyre Skrevet 22. juli 2021 #330 Skrevet 22. juli 2021 Fufu skrev (11 timer siden): Men hvor mye skal man opplyse før man må innse at noen mennesker vil begå dumme valg på tross av mengden informasjon og advarsler rundt et tema? Vi kan ikke ha skilt hvert eneste sted man ikke burde stupe. Da hadde hele Norge vært fullt av skilt. Hvis du har lest hele tråden ser du at jeg har vært tydelig på at skilting, er en av mange måter å gi informasjon til folket på. Å satse på bedre svømmeopplæring i grunnskole er et annet tiltak. Å la Sunnaas sykehus gi psykoedukasjon til nordmenn er også et annet forebyggende tiltak. Så argumentet ditt kan legge seg. 2
Fufu Skrevet 22. juli 2021 #331 Skrevet 22. juli 2021 Jane Eyre skrev (55 minutter siden): Hvis du har lest hele tråden ser du at jeg har vært tydelig på at skilting, er en av mange måter å gi informasjon til folket på. Å satse på bedre svømmeopplæring i grunnskole er et annet tiltak. Å la Sunnaas sykehus gi psykoedukasjon til nordmenn er også et annet forebyggende tiltak. Så argumentet ditt kan legge seg. Man kan som nevnt ikke skilte alle steder i Norge der folk ikke burde stupe. 2
T-Rex Skrevet 22. juli 2021 #332 Skrevet 22. juli 2021 18 hours ago, Martheegne said: Han repostet storyen til en jente på instagram noen dager, kanskje to uker etter ulykken. Hun stupte fra nøyaktig samme sted som han. Husker ikke brukernavn. Ikke tvil om at det bør være større skilt i ansiktshøyde der. Dette er feil. At to begår den samme tabben er ikke utslagsgivende.
GammelKaktus Skrevet 22. juli 2021 #333 Skrevet 22. juli 2021 Jeg ble nå iallfall opplært fra jeg var barn til å sjekke før man stuper, det gnålte de alltid om da vi var små. Trodde de fleste ble opplært til det både her og der for det er så elementært at jeg synes det er litt merkverdig at en voksen ikke gjorde det før han stupte i det. Uansett tragisk for hans del men man har et eget ansvar og, vi kan ikke legge alt over på andre. 3
Jane Eyre Skrevet 22. juli 2021 #334 Skrevet 22. juli 2021 Fufu skrev (13 minutter siden): Man kan som nevnt ikke skilte alle steder i Norge der folk ikke burde stupe. Jeg er enig 😀leste du gjennom svaret mitt?
Jane Eyre Skrevet 22. juli 2021 #335 Skrevet 22. juli 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Jeg ble nå iallfall opplært fra jeg var barn til å sjekke før man stuper, det gnålte de alltid om da vi var små. Trodde de fleste ble opplært til det både her og der for det er så elementært at jeg synes det er litt merkverdig at en voksen ikke gjorde det før han stupte i det. Uansett tragisk for hans del men man har et eget ansvar og, vi kan ikke legge alt over på andre. Heldig du! Geir Kåre har ADHD. Impulsivitet er et av kjernesymptomene på diagnosen. Stupe uti før man tenker seg godt nok om. Husker å ha lest at vannet var såpass mørt at det kunne se ut som at det var dypere enn det egentlig var. I tillegg til at han traff et rør med hodet først.. 1
T-Rex Skrevet 22. juli 2021 #336 Skrevet 22. juli 2021 1 minutt siden, Jane Eyre said: Heldig du! Geir Kåre har ADHD. Impulsivitet er et av kjernesymptomene på diagnosen. Stupe uti før man tenker seg godt nok om. Husker å ha lest at vannet var såpass mørt at det kunne se ut som at det var dypere enn det egentlig var. I tillegg til at han traff et rør med hodet først.. Dette har ikke noe med hell å gjøre. Det var en del av undervisningen da jeg var barn, og etter hva jeg forstår, er det fremdeles det. 2
Jane Eyre Skrevet 22. juli 2021 #337 Skrevet 22. juli 2021 Kinder skrev (12 timer siden): Jeg har full forståelse for vedkommendes behov for å skylde på noe utenfor seg selv etter en slik ulykke. Det er helt naturlig. Og jeg får vondt av alle som har fått så store omveltninger i livene sine, enten det er stupeulykker eller på andre måter. Men det betyr ikke at man ikke har er ansvar selv. Det har vært mye i media om stupeulykker, og viktigheten av å sjekke bunnforholdene før man stuper. Og om noe, så håper jeg at sakens omfang i ulike medier redder andre fra å stupe uten å sjekke bunnforholdene først. Hvor i mediene har det stått om stupeulykker og eventuelle forholdsregler man bør ta? Drukningsulykker skjer dessverre ofte men stupeulykker er sjeldnere. Tror det skjer ca 4-7 ggr i året (ca tall, Sunnaas får inn pasienter hvert år som får ryggmargsskade etter stupeulykker).
Jane Eyre Skrevet 22. juli 2021 #338 Skrevet 22. juli 2021 T-Rex skrev (1 minutt siden): Dette har ikke noe med hell å gjøre. Det var en del av undervisningen da jeg var barn, og etter hva jeg forstår, er det fremdeles det. Hvor gammel er du? Husker du alt du lærte som barn? 😀 Hvis ja er du heldig! Dessuten, Geir Kåre har diagnosen ADHD. Lav Impulskontroll er et av kjennetegnene på diagnosen. Det kan forklare hvorfor han stupte ute med hodet først uten (kanskje) å tenke seg nøye om. 2
T-Rex Skrevet 22. juli 2021 #339 Skrevet 22. juli 2021 1 minutt siden, Jane Eyre said: Hvor gammel er du? Husker du alt du lærte som barn? 😀 Hvis ja er du heldig! Dessuten, Geir Kåre har diagnosen ADHD. Lav Impulskontroll er et av kjennetegnene på diagnosen. Det kan forklare hvorfor han stupte ute med hodet først uten (kanskje) å tenke seg nøye om. Jeg er middelaldrende, og husker ikke alt jeg lærte som barn. Men akkurat dette med at du risikerer å treffe en stein med hodet først om du stuper på et ukjent sted, det er noe du faktisk ikke glemmer så lett. 4
ntrane Skrevet 22. juli 2021 #340 Skrevet 22. juli 2021 On 7/19/2021 at 10:59 PM, spirå12 said: Uansett hva man mener om dette, håper jeg kommunen setter opp mer synlige skilt. Jeg har selv vært der uten å legge merke til skiltene, da det var mye folk på bryggen. De burde ha en mann som deler ut sedler med info og advarsler "ikke stup!" på brygga der , og ha en høyttaler som sier "ikke stup her! Stuping er farlig! " Hver femte minutt. Han dreit seg ut. Han skulle vise seg fram og knakk nakken som følge. Get over it. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå