Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet
loveli skrev (23 timer siden):

Pun intended? 🤷‍♀️

Sorry, dårlig humor fra dette hjørnet.

😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjesten29 skrev (12 minutter siden):

Det er ikke alle foreldre som tar det ansvaret.

Det blir veldig mange fag på skolen hvis foreldre ikke tar ansvar.

• Liker 7
Skrevet
kvinneguide skrev (28 minutter siden):

Det blir veldig mange fag på skolen hvis foreldre ikke tar ansvar.

Slik er nå virkeligheten.

Skrevet
Gjesten29 skrev (1 minutt siden):

Slik er nå virkeligheten.

Virkeligheten er vel slik at det fortsatt er foreldrene som har foreldrerett med det ansvaret som følger?

• Liker 10
Skrevet
kvinneguide skrev (Akkurat nå):

Virkeligheten er vel slik at det fortsatt er foreldrene som har foreldrerett med det ansvaret som følger?

Viktig med forebyggende arbeid på alle nivå.

• Liker 1
Skrevet
Gjesten29 skrev (8 minutter siden):

Viktig med forebyggende arbeid på alle nivå.

Joda, blir bare litt oppgitt av at denne løsningen foreslås i alle sammenheng. Helt dagligdagse situasjoner som foreldre burde vært til stede i sammen med barna og hatt samtaler. I stedet triller de barna rundt med iPad/telefoner i vogna eller er ikke til stede med eldre barn og fraværende fra sine ungdommer. Hva skjer med familiene?

• Liker 6
Skrevet
kvinneguide skrev (2 minutter siden):

Joda, blir bare litt oppgitt av at denne løsningen foreslås i alle sammenheng. Helt dagligdagse situasjoner som foreldre burde vært til stede i sammen med barna og hatt samtaler. I stedet triller de barna rundt med iPad/telefoner i vogna eller er ikke til stede med eldre barn og fraværende fra sine ungdommer. Hva skjer med familiene?

Heldigvis er det mange foreldre som er til stede for sine barn/ungdommer, men for de som har fraværende foreldre er voksne som virkelig bryr seg veldig viktig. Derfor mener jeg barnehage/skole kan drive mye forebyggende og godt arbeid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis dere ser på fyrens sosiale medier (Instagram, som VG og andre har brukt som kilde, så den er allerede offentlig) og det han har delt der, så er dette en person som i lang tid har tøffet seg med diverse stunts. Hopping her og der ute, som på ingen måte ser gjennomtenkt ut. (Eksempel: Lager hull i isen for å svømme under den og satser på å få lagd seg hull for å komme opp igjen noen meter borte. Løper opp en husvegg og tar salto, lander feil flere ganger med mulighet for både hode- og nakkeskade. Osv. Mye YOLO-stunts gjort for å vise seg fram.)

Med andre ord: Tviler på at et skilt hadde stoppet ham uansett, er bare flaks han ikke har skadet seg alvorlig tidligere. Dette er intet annet enn ansvarsfraskrivelse. Utrolig trist situasjon, men feilen er hans egen. Ser de prøver å si at dette kunne skjedd med hvem som helst. Men heldigvis; nei, det kunne det virkelig ikke.

Endret av Amananas
  • Liker 23
Gjest loveli
Skrevet
Amananas skrev (2 timer siden):

Hvis dere ser på fyrens sosiale medier (Instagram, som VG og andre har brukt som kilde, så den er allerede offentlig) og det han har delt der, så er dette en person som i lang tid har tøffet seg med diverse stunts. Hopping her og der ute, som på ingen måte ser gjennomtenkt ut. (Eksempel: Lager hull i isen for å svømme under den og satser på å få lagd seg hull for å komme opp igjen noen meter borte. Løper opp en husvegg og tar salto, lander feil flere ganger med mulighet for både hode- og nakkeskade. Osv. Mye YOLO-stunts gjort for å vise seg fram.)

Med andre ord: Tviler på at et skilt hadde stoppet ham uansett, er bare flaks han ikke har skadet seg alvorlig tidligere. Dette er intet annet enn ansvarsfraskrivelse. Utrolig trist situasjon, men feilen er hans egen. Ser de prøver å si at dette kunne skjedd med hvem som helst. Men heldigvis; nei, det kunne det virkelig ikke.

Ja, beviset for at det ikke kunne skjedd hvem som helst er jo nettopp at det ikke har skjedd noen andre.

Han som døde for et par år siden hoppet fra rekkverket(!) og han som ble skadet for livet måtte hoppe over samme rekkverket for å redde han første fyren som hadde hoppet.

Brygga er trygg. 🤗

Skrevet

Hvorfor har man skilt som ligger på bakkenivå? Ville ikke flere sett et skilt i omtrentlig ansiktshøyde eller høyere? Et skilt som ikke tildekkes om noen står der eller setter rumpa over? Fremstår mest som et estetisk valg over sikkehetsmessig.

Mannen er sitert i sitt mest jævligste øyeblikk i livet, ha litt medfølelse. Man kan jo tenke seg tilbake når en selv var forbanna om det ble sitert i landets aviser. Kanskje man hadde vært litt kvass og urimelig selv? 

Og selvfølgeligheten ved å sjekke bunnforholdene.. Åpenbart, men la oss være ærlige, ingen av oss tar alltid alle forholdsregler før vi handler, men vi er som regel heldige. 

• Liker 11
Skrevet
kvinneguide skrev (21 timer siden):

Dette må vel være foreldrenes ansvar eller?

Problemet er bare at mange foreldre ikke lærer barna godt nok og slik vil det alltid være. 

• Liker 1
Gjest Powerball
Skrevet (endret)
kikkana skrev (6 minutter siden):

Problemet er bare at mange foreldre ikke lærer barna godt nok og slik vil det alltid være. 

Spesielt med tanke på hvor mange voksne som ikke kan svømme i dette landet. Jeg er enig i at det hadde ikke gjort noe om det var litt mer undervisning om dette emnet på skolen, eller om det av og til dukket opp vann-vettregler i reklamepausene når sommerferien nærmet seg.

Endret av Powerball
Gjest Powerball
Skrevet (endret)
Arktis skrev (54 minutter siden):

Hvorfor har man skilt som ligger på bakkenivå? Ville ikke flere sett et skilt i omtrentlig ansiktshøyde eller høyere? Et skilt som ikke tildekkes om noen står der eller setter rumpa over? Fremstår mest som et estetisk valg over sikkehetsmessig.

Mannen er sitert i sitt mest jævligste øyeblikk i livet, ha litt medfølelse. Man kan jo tenke seg tilbake når en selv var forbanna om det ble sitert i landets aviser. Kanskje man hadde vært litt kvass og urimelig selv? 

Og selvfølgeligheten ved å sjekke bunnforholdene.. Åpenbart, men la oss være ærlige, ingen av oss tar alltid alle forholdsregler før vi handler, men vi er som regel heldige. 

Jeg er helt enig. Raseri og fornektelse er helt naturlige deler av sorgprosessen og det gjelder både for han som stupte og for alle hans nærmeste. 

Og ja, de plakettene ser ut til å ha blitt utformet først og fremst med tanke på estetikk. Folk vil jo ha pene selfies på Instagram uten stygge varselplakater i bakgrunnen.

Endret av Powerball
Skrevet

Jeg synes det er imponerende at han i det hele tatt overlevde. Uten sin gode fysikk ville nok utfallet endt med døden. Han stupte ikke bare, men la i tillegg hendene på ryggen og hoppet da med hodet først. Fra den høyden og treffe betongelementet med hodet først er sinnsykt. 
For mange kan det synes meningsløst å drive med en slik ekstremform for stuping. En slags dødsing. Men..noen hopper i fallskjerm, friklatrer, etc. Noen mennesker er bare fryktløse og søker farer. Akkurat som denne unge mannen. 

• Liker 3
Skrevet
Gjesten29 skrev (På 2.7.2021 den 22.30):

Heldigvis er det mange foreldre som er til stede for sine barn/ungdommer, men for de som har fraværende foreldre er voksne som virkelig bryr seg veldig viktig. Derfor mener jeg barnehage/skole kan drive mye forebyggende og godt arbeid.

Ja, her foreslås også at skolen sørger for opplæring i sparkesykkel: 

https://www.nrk.no/osloogviken/sykepleier-advarer-mot-barn-pa-elsparkesykkel-etter-flere-ulykker-i-viken-1.15562408

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en som har stupt fra mange dumme steder, og har med tiden lært litt mer. Det har alltid gått bra, kanskje på grunn av flaks, men alltid med en viss risikovurdering i bakgrunn. Når jeg ser en del videoer av folk som stuper fra veikanter og idiotplasser skjønner jeg at deg blir ulykker.

Man må nesten ta litt ansvar for seg selv og vurdere risiko. Det er veldig beleilig å legge skylden på andre. Sannsynligheten for at han stupte på dette stedet for å vise seg frem for noen andre og være tøff er rimelig stor..

• Liker 8
Gjest Powerball
Skrevet (endret)
Example skrev (På 6.7.2021 den 12.17):

Jeg er en som har stupt fra mange dumme steder, og har med tiden lært litt mer. Det har alltid gått bra, kanskje på grunn av flaks, men alltid med en viss risikovurdering i bakgrunn. Når jeg ser en del videoer av folk som stuper fra veikanter og idiotplasser skjønner jeg at deg blir ulykker.

Man må nesten ta litt ansvar for seg selv og vurdere risiko. Det er veldig beleilig å legge skylden på andre. Sannsynligheten for at han stupte på dette stedet for å vise seg frem for noen andre og være tøff er rimelig stor..

Tviler sterkt på at han stupte der for å være tøff. Han er nok bare 100 % seg selv på godt og vondt, han har veldig mye energi og rastløshet og omgir seg med andre som også er ganske vitale. Han har gjort mye vanvittig i sitt liv, på IG-feeden hans hopper han blant annet fra en 25 meter høy klippe. Som han skrev selv etter stupeulykken, nå var vel flaksen hans brukt opp.... Men det er jo nesten rart at det skjer på et sted hvor tusenvis av mennesker bader hver dag hele sommeren, og ikke f eks fra en 25 m høy klippe hvor han trolig er langt mer nøye med å sjekke bunnen på forhånd. Han trodde nok at det var trygt midt i byen og der tok han feil.

Endret av Powerball
Skrevet
Powerball skrev (3 timer siden):

Tviler sterkt på at han stupte der for å være tøff. Han er nok bare 100 % seg selv på godt og vondt, han har veldig mye energi og rastløshet og omgir seg med andre som også er ganske vitale. Han har gjort mye vanvittig i sitt liv, på IG-feeden hans hopper han blant annet fra en 45 meter høy klippe. Som han skrev selv etter stupeulykken, nå var vel flaksen hans brukt opp.... Men det er jo nesten rart at det skjer på et sted hvor tusenvis av mennesker bader hver dag hele sommeren, og ikke f eks fra en 45 m høy klippe hvor han trolig er langt mer nøye med å sjekke bunnen på forhånd. Han trodde nok at det var trygt midt i byen og der tok han feil.

Det er ikke godt å vite. At adrinalinjunkier gjerne utsetter seg for litt risiko, er ikke spesielt uvanlig. 

Mange stuper gjerne fra spesielle steder for å vise seg litt frem for dem de er med, eventuelt for å legge noe ut på sosiale medier. Det er ikke sikkert det er tilfellet her, men det finnes vel en grunn til at han stuper der hvor ingen andre gjør det.

Jeg skjønner bitterheten, og det er selvfølgelig kjempetrist at det ender som det gjør. Dessverre er det ikke helt uvanlig at sånt skjer med mennesker som dette, som gjerne tar litt større risiko. De tar store og små risikoer hele tiden, og til slutt går det galt. Noe lignende skjedde med en venn av meg, som er av samme typen. Gjorde mange syke ting, men trynet til slutt på en uskyldig sykkeltur i skogen og ble lam.

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Uansett hva man mener om dette, håper jeg kommunen setter opp mer synlige skilt. Jeg har selv vært der uten å legge merke til skiltene, da det var mye folk på bryggen.

• Liker 3
Skrevet

Tenker vel også at de burde hatt et skilt i ansiktshøyde for å ta høyde for at folk ikke sjekker bunnforholdene før de stuper. Mennesker bør tenke selv, men det er kanskje urimelig å forvente at de gjør det??

Jeg synes det er rart at ikke han eller noen av kompisene la merke til skiltene på bakken. Var det heller ingen som tok en kikk på området og vurderte at det var trygt? Det overrasker meg veldig at de som er kjent for å gjøre risikofylte aktiviteter ikke undersøker forholdene før de stuper???

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...