Gjest McGjest Skrevet 2. juli 2021 #281 Skrevet 2. juli 2021 Kontorotta skrev (2 minutter siden): Det er menneskelig å søke grunn. Finne ut hva som kunne vært gjort annerledes. Og rett etter en ulykke, hvor man får livet snudd på hodet, så er det lett å søke ut. Samtidig ser man ofte at når tiden går og man begynner å forsone seg med hva som har skjedd, ser man at det er flere omstendigheter som ligger til grunn for at det som skjedde, skjedde der og da. Så kommer man til det med skilting. Hvor det skal plasseres. Hvordan det bør utformes. Det er vanskelig å finne et godt svar på dette. Som du skriver en plass. Kanskje det burde vært skiltet ut i sjøen, der hvor betongklossene er. Kanskje burde det vært i synshøyde, kanskje i knehøyde. Ikke godt å si. Sannsynligvis vil noen klage uansett hvor det plasseres. Jeg tror (kanskje mer håper) at stuperen om noe tid kan forsone seg med at dette var dumt av ham og ikke plassere ansvar hos andre enn seg selv. Det er nok det som er best for en selv når man skal forberede seg på et langt liv som ikke ble som man hadde planlagt. Jeg var i en MC ulykke for noen år siden hvor jeg landet på siden i ca 30 km/t. Det gikk helt fint bortsett fra noen skraper på sykkelen. Det tok noen uker før jeg sluttet å skylde på bonden som hadde droppet grus i veibanen og erkjente at jeg burde tatt høyde for det.. men det er meg. Ja, noen vil klage uansett. Slik det så ut sist jeg var der, er det mulig å bygge en "portal", dvs et skilt man må passere under for å komme til akkurat denne delen av bryggen. Så kan man droppe de små skiltene. Men da vil kanskje de fastboende klage. Heldigvis slipper jeg å tenke ut en løsning på akkurat det. 2
Timsy Skrevet 2. juli 2021 #282 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Valeera skrev (På 30.6.2021 den 16.49): Man skal aldri stupe eller hoppe fra et sted man ikke er kjent. Trist ulykke men han er 100% ansvarlig selv. Signerer denne. Trist, men sant. Kan ikke forvente at kommune og myndigheter skal drive overformynderi overalt 24/7. Folk MÅ bruke sunn fornuft. Kan se det faktum at vedkommende er i krisemodus og ønsker en syndebukk, men vi er alle ansvarlige for egne handlinger. Det eneste gode som kan komme ut av dette er at andre tar lærdom av det og ALDRI UNDER NOEN OMSTENDIGHET stuper i vann en ikke vet dypden på. Endret 2. juli 2021 av Timsy Skrivefeil 9
Gjest McGjest Skrevet 2. juli 2021 #283 Skrevet 2. juli 2021 2ro skrev (7 minutter siden): Men ser man ikke skilt stuper man ikke før man har undersøkt. Det er en trist sak, og den kunne vært unngått på mange måter. En kan like gjerne skylde på de som satt på skiltene og ikke varslet. Det fratar ikke personlig ansvar for den som stuper. De kan gjerne sette opp skilt an mas for min del. Jeg har ikke kommet til å stupt før jeg har sjekket, skiltet eller ei. Jeg håper uansett de setter opp skilt slik det blir mer synlig, men i denne saken er det ikke kommunen eller arkitekten sin feil. Det er en ulykke og ulykker skjer. Heldigvis er dette ikke noe som skjer svært ofte. Den logiske bristen på denne delen av bryggen er at det står tydelig ved inngangen at man ikke skal hoppe / stupe der det er skiltet. Så er disse skiltene usynlige på dager det er naturlig å ville bade. Så man kan se seg rundt, ikke se skilt og tenke at "her er det ingen skilt, da hopper jeg". Så kan man faktisk være 10 cm fra skiltet, men på grunn av kjølebagen til kompisen ser man det ikke. Så kan man skylde på de som sitter der som ikke tar ansvar for å holde skiltene synlige ja. Det er et felles ansvar akkurat det der. Neil Degrasse Tyson (kjent astrofysiker) er sitert på at det som har skuffet ham mest noengang, er den manglende evnen til befolkningen å trå til sammen for å bekjempe pandemien. At alle ser seg selv først. Og det blir litt det samme her, at når individer blir en gruppe, slutter man å ta individuelt ansvar. Litt rar sammenligning, men det er som du sier ikke snakk om skyld hos noen. 3
kikkana Skrevet 2. juli 2021 #284 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Tar du store sjanser så er det større fare for å skade seg eller verre. Å stupe med hodet først et sted en ikke er kjent, er stor risiko. Å skade seg eller miste livet ved å gjøre dumme risikofylte ting, er dessverre naturen sin måte å selektere bort. Så da blir spørsmålet hvor mye staten skal holde slike folk i handa eller ikke. Personlig synes jeg at kommunen eller staten kan vise omsorg for folk i vanskelig situasjon, gjerne med å sende et god bedring brev, slik personen savnet i dette tilfellet. Det tror jeg kan utgjøre noe for mange. Men det er ikke kommunen sin feil at han stuper nedi vannet. Kanskje burde skolen ha et fag som lærer barna litt om farer her i livet og om det å ta ansvar? Er heller for det en å merke hvert et vann med berg hvor en kan stupe eller hvert område langs kysten. Men dersom stedet har mange besøkende og det er et sted det frister å hoppe ut, ja da er det kanskje ikke noe i veien for å merke. Endret 2. juli 2021 av kikkana 1
2ro Skrevet 2. juli 2021 #285 Skrevet 2. juli 2021 Gjest McGjest skrev (2 minutter siden): Den logiske bristen på denne delen av bryggen er at det står tydelig ved inngangen at man ikke skal hoppe / stupe der det er skiltet. Så er disse skiltene usynlige på dager det er naturlig å ville bade. Så man kan se seg rundt, ikke se skilt og tenke at "her er det ingen skilt, da hopper jeg". Så kan man faktisk være 10 cm fra skiltet, men på grunn av kjølebagen til kompisen ser man det ikke. Så kan man skylde på de som sitter der som ikke tar ansvar for å holde skiltene synlige ja. Det er et felles ansvar akkurat det der. Neil Degrasse Tyson (kjent astrofysiker) er sitert på at det som har skuffet ham mest noengang, er den manglende evnen til befolkningen å trå til sammen for å bekjempe pandemien. At alle ser seg selv først. Og det blir litt det samme her, at når individer blir en gruppe, slutter man å ta individuelt ansvar. Litt rar sammenligning, men det er som du sier ikke snakk om skyld hos noen. Jeg visste ikke at det stod på skiltet at man ikke skal stupe der det er skiltet. Det var dårlig formulert. Det hadde vært bedre med stuping kun på anviste plasser. (Helt ærlig hadde det vært å foretrekke uansett. Det kan være irritert å kose seg i varmen for så å får ettersprut av en bombe over alle eiendeler.) Jeg synes virkelig synd på han. Livet hans blir ikke slik han har forestilt seg. Det er bra om det blir brukt til noe positivt. Jeg er bare i tvil om at det er så lett å hindre lignende hendelser i framtiden. Noen vil alltid teste grenser og det går ikke alltid bra. 1
Gjest McGjest Skrevet 2. juli 2021 #286 Skrevet 2. juli 2021 kikkana skrev (5 minutter siden): Kanskje burde skolen ha et fag som lærer barna litt om farer her i livet og om det å ta ansvar? Er heller for det en å merke hvert et vann med berg hvor en kan stupe eller hvert område langs kysten. Men dersom stedet har mange besøkende og det er et sted det frister å hoppe ut, ja da er det kanskje ikke noe i veien for å merke. Svømmeundervisningen i Oslo kommune har i flere år ligget brakk. Manglende anlegg og interesse dessverre. Kjenner flere voksne personer som er oppvokst i Oslo som i realiteten ikke kan svømme. Det eneste stedet de bader er på grunna på Huk og det er sjeldent de trenger å svømme. 1
Gjest McGjest Skrevet 2. juli 2021 #287 Skrevet 2. juli 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Jeg visste ikke at det stod på skiltet at man ikke skal stupe der det er skiltet. Det var dårlig formulert. Det hadde vært bedre med stuping kun på anviste plasser. Enig. Om denne informasjonen er tydelig kan det hindre at folk hopper. Eller ikke, noen kan jo vurdere det at om ingen advarer meg, er det vel trygt. Vanskelig å vinne her..:)
Kontorotta Skrevet 2. juli 2021 #288 Skrevet 2. juli 2021 Gjest McGjest skrev (12 minutter siden): Jeg tror (kanskje mer håper) at stuperen om noe tid kan forsone seg med at dette var dumt av ham og ikke plassere ansvar hos andre enn seg selv. Det er nok det som er best for en selv når man skal forberede seg på et langt liv som ikke ble som man hadde planlagt. Jeg var i en MC ulykke for noen år siden hvor jeg landet på siden i ca 30 km/t. Det gikk helt fint bortsett fra noen skraper på sykkelen. Det tok noen uker før jeg sluttet å skylde på bonden som hadde droppet grus i veibanen og erkjente at jeg burde tatt høyde for det.. men det er meg. Ja, noen vil klage uansett. Slik det så ut sist jeg var der, er det mulig å bygge en "portal", dvs et skilt man må passere under for å komme til akkurat denne delen av bryggen. Så kan man droppe de små skiltene. Men da vil kanskje de fastboende klage. Heldigvis slipper jeg å tenke ut en løsning på akkurat det. Kjenner jeg også er glad jeg ikke har den jobben med å finne den beste løsningen. Kjenner meg også igjen i beskrivelsen av motorsykkelvelten din. Gjort det samme, i ei rundkjøring med oljesøl. Lett å skylde på sølet, men som jeg alltid har sagt, blikket mitt var langt inne i høyresvingen allerede. Hadde jeg brukt blikket litt bedre før inngangen til rundkjøringen, ville jeg sett faren. Spill ny sykkel og skrapa opp hele siden.
2ro Skrevet 2. juli 2021 #289 Skrevet 2. juli 2021 Gjest McGjest skrev (Akkurat nå): Svømmeundervisningen i Oslo kommune har i flere år ligget brakk. Manglende anlegg og interesse dessverre. Kjenner flere voksne personer som er oppvokst i Oslo som i realiteten ikke kan svømme. Det eneste stedet de bader er på grunna på Huk og det er sjeldent de trenger å svømme. Det er synd. Den er ikke å skryte av her heller. Det faller egentlig på foreldrene, og har ikke foreldrene kunnskap kan det bli vanskelig. Vi har stort ansvar for å lære barna de kunnskaper de trenger som ikke blir tilstrekkelig undervist ved skolen. 3
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #290 Skrevet 2. juli 2021 Kontorotta skrev (2 timer siden): Den siste idioten er ikke født enda. For noen er sunn fornuft nok. Uavhengig av skilting, opplæring eller fysiske hindre. For andre er kun tvangstrøye nok. For ikke alt for lenge siden mistet jeg en bekjent i en ulykke. Han visste bedre. Venner prøvde å stoppe ham. Og hadde det vært en av hans kamerater, ville han prøvd å stoppe denne kameraten. Men han hadde så lyst. Han så forbi alt han hadde lest, alt kameratene sa til ham og alt kroppen prøvde å fortelle ham. Hvem skal familien hans skylde på? Hvis kommunen eller staten kan spytte ekstra penger på å justere eller tilføye tiltak for å forebygge alvorlige skader og død, synes jeg staten bør det. Det er faktisk statens/kommunens ansvar. Trist å høre at vedkommende døde. Jeg vet ingenting om denne personens død. Hvor får du det fra at jeg har et behov for å skylde på noen utenfor personens nærmeste nettverk? Å skylde på og dele ansvar synes jeg er to vesentlige forskjeller. 1
Kontorotta Skrevet 2. juli 2021 #291 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (5 minutter siden): Hvis kommunen eller staten kan spytte ekstra penger på å justere eller tilføye tiltak for å forebygge alvorlige skader og død, synes jeg staten bør det. Det er faktisk statens/kommunens ansvar. Trist å høre at vedkommende døde. Jeg vet ingenting om denne personens død. Hvor får du det fra at jeg har et behov for å skylde på noen utenfor personens nærmeste nettverk? Å skylde på og dele ansvar synes jeg er to vesentlige forskjeller. Uten å kommentere aktuelle sak, så synes jeg generelt at hver og en av oss må ta ansvar egne handlinger. Jeg mener det er ansvarsfraskrivelse å legge alt ansvar på stat og kommune. Det betyr ikke at jeg mener at de ikke skal kunne hjelpe oss på vei. For som du har nevnt en del ganger, kan utgifter for staten hindres ved opplæring og sikring. Samtidig, staten kan ikke hjelpe oss med alt. Det er først og fremst vårt eget ansvar. 1
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #292 Skrevet 2. juli 2021 Kontorotta skrev (55 minutter siden): Uten å kommentere aktuelle sak, så synes jeg generelt at hver og en av oss må ta ansvar egne handlinger. Jeg mener det er ansvarsfraskrivelse å legge alt ansvar på stat og kommune. Det betyr ikke at jeg mener at de ikke skal kunne hjelpe oss på vei. For som du har nevnt en del ganger, kan utgifter for staten hindres ved opplæring og sikring. Samtidig, staten kan ikke hjelpe oss med alt. Det er først og fremst vårt eget ansvar. Da tror jeg vi er ganske enige. Jeg tenker ikke at staten skal ta all ansvar for borgernes sikkerhet men de har et ansvar for å sikre god helse. I dette tilfelle synes jeg det burde vært gjort noen tiltak i forkant av ulykken, spesielt siden det bader såpass mange mennesker der. Selv om jeg mener det betyr det ikke at jeg klandrer kommunen som helt ansvarlig for ulykken. 2
Gjest loveli Skrevet 2. juli 2021 #293 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (7 timer siden): Hva er det som gjør at du henger deg opp i skilt? Har argumentert 2-4 ggr for andre tiltak. Kanskje vi heller kan drøfte dem? Jeg har hoppet over mye av teksten i innleggene dine, beklager.
Gjest loveli Skrevet 2. juli 2021 #294 Skrevet 2. juli 2021 Kontorotta skrev (7 timer siden): For ikke alt for lenge siden mistet jeg en bekjent i en ulykke. Han visste bedre. Venner prøvde å stoppe ham. Og hadde det vært en av hans kamerater, ville han prøvd å stoppe denne kameraten. Men han hadde så lyst. Han så forbi alt han hadde lest, alt kameratene sa til ham og alt kroppen prøvde å fortelle ham. Hvem skal familien hans skylde på? Kommunen, for manglende skilting.
Marvelous Skrevet 2. juli 2021 #295 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Gjest McGjest skrev (På 30.6.2021 den 23.52): Om man har skilt på stolper med "grunt vann, hopping forbudt" og allikevel stuper. Da kan man kun skylde seg selv. Så helt enig. Men så vil det komme noen andre som hevder at man må skilte med svære blinkende plakater. For enkelte vil det aldri bli nok skilting, uansett om hele området har skilt på alle mulige slags gjenstander. Offeret er i en sorgprosess og jeg skjønner at han da vil utdele skyld, han har det jo vondt, men det finnes både badevett-regler og sunn fornuft, begge er smarte å bruke ved enhver tur til vannet. Endret 2. juli 2021 av Marvelous Skriveleif
Gjest Powerball Skrevet 2. juli 2021 #296 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Jane Eyre skrev (10 timer siden): Okei. Tror ikke vedkommende skylder på familien sin men heller seg selv. Samtidig tror jeg han ønsker å videreformidle et viktig budskap som han håper blir almenn kjent. Synes det er veldig beundringsverdig at han i denne ufattelige vanskelige tiden ønsker å forebygge at andre mennesker får livet sitt snudd på hodet som han nå har fått oppleve. Helt enig. Jeg har hvert fall tenkt å snakke mye mer med barna mine om stuping. Og det er ene og alene fordi Geir Kåre nå har stått fram i mediene og fortalte hva som kan skje. Det at man må sjekke bunnen når man bader husket jeg nok i tenårene, men etter 20 år uten å bade mer enn en håndfull ganger, så sitter dessverre ikke barnelærdommen som spikret lenger. Flott gjort av Geir Kåre og stå frem og dele. Jeg håper virkelig at han klarer å gå igjen selv om oddsene er veldig dårlige.. Han er MMA-fighter, har kjent ADHD, er kronisk høyt og lavt og har et barn. Jeg håper han får det bra etter hvert 💝 Endret 2. juli 2021 av Powerball
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #297 Skrevet 2. juli 2021 Powerball skrev (1 time siden): Helt enig. Jeg har hvert fall tenkt å snakke mye mer med barna mine om stuping. Og det er ene og alene fordi Geir Kåre nå har stått fram i mediene og fortalte hva som kan skje. Det at man må sjekke bunnen når man bader husket jeg nok i tenårene, men etter 20 år uten å bade mer enn en håndfull ganger, så sitter dessverre ikke barnelærdommen som spikret lenger. Flott gjort av Geir Kåre og stå frem og dele. Jeg håper virkelig at han klarer å gå igjen selv om oddsene er veldig dårlige.. Han er MMA-fighter, har kjent ADHD, er kronisk høyt og lavt og har et barn. Jeg håper han får det bra etter hvert 💝 Så fine ord 🥰 så lurt å snakke med barna om dette. Heller for mye enn for lite! Jeg fikk også en tankeåpner etter at han stod frem om skaden. 2
kvinneguide Skrevet 2. juli 2021 #298 Skrevet 2. juli 2021 kikkana skrev (9 timer siden): Kanskje burde skolen ha et fag som lærer barna litt om farer her i livet og om det å ta ansvar Dette må vel være foreldrenes ansvar eller? 2
Gjesten29 Skrevet 2. juli 2021 #299 Skrevet 2. juli 2021 kvinneguide skrev (32 minutter siden): Dette må vel være foreldrenes ansvar eller? Det er ikke alle foreldre som tar det ansvaret. 1
Gjesten29 Skrevet 2. juli 2021 #300 Skrevet 2. juli 2021 Det er naturlig og forståelig å rase, har opplevd det tidligere av mennesker i krisesituasjoner&faser. Det er en del av prosessen de skal gjennom, virker som om han har mange gode venner og sterk fin vilje, så dere får heie.👏 👏👏
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå