2ro Skrevet 2. juli 2021 #241 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (10 minutter siden): Men du, hvorfor ikke satse litt ekstra på opplæring likevel? Så kan vi forsøke å forebygge at dette skjer med flere personer? Han har liksom ikke brekt beinet men ryggen. Dette koster samfunnet milioner i tillegg til den enorme emosjonelle belastningen hos enkeltindividet. Geir Kåre var en svært aktiv mann som nå må være stillesittende, trolig for resten av livet sitt. Synes forferdelig synd på han. Jeg forstår ikke motstanden til enkelte har inne her, mot å tilføye flere tiltak for å forebygge slike ulykker. Ja han har et eget ansvar men vi lever også i en stat som skal ta være på sine borgere. Hva mer skal til da, mener du? Det er jo noe man lærer som barn. De få ulykkene som skjer i året vet vi ikke omstendigheter rundt. Det kan hav vært alkohol i bildet, skilting. Skjedde det innendørs eller utendørs. De som har vært så uheldig, tror du ikke de visste at man ikke skal stupe uten å sjekke forholdene? Til og med i denne saken blir det skyldes det på skilting. Mao, han vet at man ikke skal stupe på grunnen. 3
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #243 Skrevet 2. juli 2021 (endret) 2ro skrev (9 minutter siden): Hva mer skal til da, mener du? Det er jo noe man lærer som barn. De få ulykkene som skjer i året vet vi ikke omstendigheter rundt. Det kan hav vært alkohol i bildet, skilting. Skjedde det innendørs eller utendørs. De som har vært så uheldig, tror du ikke de visste at man ikke skal stupe uten å sjekke forholdene? Til og med i denne saken blir det skyldes det på skilting. Mao, han vet at man ikke skal stupe på grunnen. Jeg tror ikke Nyland stupte for å brekke ryggen, så veldig bevisst var han nok ikke. Jeg mener edukasjon er veien å gå. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi besøk av en eks rusmisbruker som skulle fortelle oss om farene ved narkotika misbruk. Hva om Sunnaas eller en person som har blitt skadet kunne gitt informasjon om dette? Man gir jo fortsatt edukasjon om prevensjonsmidler som kondom for å hindre smittespredning av HIV/AIDS. Nå som ulykken allerede har skjedd synes jeg vi bør se på om vi har gjort det forebyggende arbeidet godt nok. At det var grunt der han stupte er også en kunnskap ikke alle har. Kan vanndybden på et spesifikt sted endre seg med tiden? Kanskje dette bør formidles til Norges befolkning hvis det stemmer. Synes du fester veldig stor lit til informasjon du ble gitt som barn. Så fordi man fikk denne informasjonen som 8 åring så skal man ha denne friskt i minne for resten av livet? Synes vi har økomisk kapasitet til å minne Norges befolkning på dette gjennom livet, og ikke bare på barneskolen. Endret 2. juli 2021 av Jane Eyre Feilstaving 1
2ro Skrevet 2. juli 2021 #244 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke Nyland stupte for å brekke ryggen, så veldig bevisst var han nok ikke. Jeg mener edukasjon er veien å gå. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi besøk av en eks rusmisbruker som skulle fortelle oss om farene ved narkotika misbruk. Hva om Sunnaas eller en person som har blitt skadet kunne gitt informasjon om dette? Man gir jo fortsatt edukasjon om prevensjonsmidler som kondom for å hindre smittespredning av HIV/AIDS. Nå som ulykken allerede har skjedd synes jeg vi bør se på om vi har gjort det forebyggende arbeidet godt nok. Qt det var grunt der han stupte er også en kunnskap ikke alle har. Kan vanndybden på et spesifikt sted endre seg med tiden? Kanskje dette bør formidles til Norges befolkning hvis det stemmer. Synes du fester veldig stor lit til informasjon du ble gitt som barn. Så fordi man fikk denne informasjonen som 8 åring så skal man ha denne friskt i minne for resten av livet? Synes vi har økomisk kapasitet til å minne Norges befolkning på dette gjennom livet, og ikke bare på barneskolen. Selvfølgelig kan vannstanden endre seg. Langs kysten er dette et velkjent fenomen som skjer så ofte at man kan sjekke vannstanden på nett. Enkelte ting lærer man som barn og vet det som voksne, men enkelte ser bort fra det. Noe av dette er langt mer alvorlig enn 4-6 stupeulykker. Eksempel på ting man lærer som barn og kan resten av livet, men noen ser bort fra uansett er: å bruke sykkelhjelm både på trøsykkel og sparkesykkel, bruke redningsvest i båt, bruke sykkelsti når man sykler. Bruke bilbelte når bilen er i fart. Og det kan nevnes i fleng. Det du snakker om er allerede en del av undervisningen og også allmenn kunnskap. Vi kan ikke forebygge at folk tar dumme avgjørelser selv om en vet bedre. Folk røykere og drikker, tar narkotika og alle vet jo at det kan føre til både skader og død. Det er flere som dør av narkotika enn blir skadet av stuping, men narkotika er noe som blir brukt mye ressurser på å forebygge bruken av. Har det hjulpet noe? 8
Kontorotta Skrevet 2. juli 2021 #245 Skrevet 2. juli 2021 nomore82 skrev (41 minutter siden): Eller leser og respekterer skilt. Helt rett.
Fame Skrevet 2. juli 2021 #246 Skrevet 2. juli 2021 Jeg tenker at oppegående folk ville sjekket dybden før man slenger seg ut med hodet og nakken først. 3
Hummingbird2 Skrevet 2. juli 2021 #247 Skrevet 2. juli 2021 Jeg synes det er smålig av Oslo kommune å ikke skilte ennå bedre. Når slike ulykker faktisk skjer, har vært flere, så er det jo ikke skiltet godt nok. Det koster småpenger og smelle opp flere skilt med advarsler. Et liv som lam koster samfunnet millioner i året. Da er det bedre å overskilte område enn å kverrulere i media om at det er bra nok skiltet. Ikke bare er det personlige tragedier for de som blir skadet for livet, men det er et lett regnestykke samfunnsøkonomisk. Bare få opp flere skilt!!! Tydelige advarsler! 4
Kontorotta Skrevet 2. juli 2021 #248 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (25 minutter siden): Jeg tror ikke Nyland stupte for å brekke ryggen, så veldig bevisst var han nok ikke. Jeg mener edukasjon er veien å gå. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi besøk av en eks rusmisbruker som skulle fortelle oss om farene ved narkotika misbruk. Hva om Sunnaas eller en person som har blitt skadet kunne gitt informasjon om dette? Man gir jo fortsatt edukasjon om prevensjonsmidler som kondom for å hindre smittespredning av HIV/AIDS. Nå som ulykken allerede har skjedd synes jeg vi bør se på om vi har gjort det forebyggende arbeidet godt nok. At det var grunt der han stupte er også en kunnskap ikke alle har. Kan vanndybden på et spesifikt sted endre seg med tiden? Kanskje dette bør formidles til Norges befolkning hvis det stemmer. Synes du fester veldig stor lit til informasjon du ble gitt som barn. Så fordi man fikk denne informasjonen som 8 åring så skal man ha denne friskt i minne for resten av livet? Synes vi har økomisk kapasitet til å minne Norges befolkning på dette gjennom livet, og ikke bare på barneskolen. Så klart stupte han ikke for å brekke ryggen. Sannsynligvis tenkte han heller ikke over hva som kunne skje. Han tok et valg, stupte uti. Som jeg nevnte til deg tidligere, så har jeg lært at man ikke stuper der man ikke er kjent. Og det har jeg også lært på skolen. Tror det allerede er brukt en del penger på både opplæring og skilting. Grunnen til at jeg "krangler" med deg og viser motstand mot bedre skilting, kommer fra innlegget hvor han mener det var for dårlig skiltet. Jeg tenker at kommunen har advart. Det er skilt på stedet. Han har kanskje ikke sett, kanskje ikke respektert. Det er vanskelig å gjøre alle til lags og fange inn alle når det skilting. Noen går med hevet blikk, så de bør absolutt ha skilt i høyde med blikket. Noen går med senket blikk, de bør ha skilt ved bakken. Så har man dem som ikke ser på noe som helt, bare er opptatt av vennene man går sammen med. Da bør man kanskje ha en fysisk hindring. 3
nomore82 Skrevet 2. juli 2021 #249 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (32 minutter siden): At det var grunt der han stupte er også en kunnskap ikke alle har. Kan vanndybden på et spesifikt sted endre seg med tiden? Kanskje dette bør formidles til Norges befolkning hvis det stemmer. Er flo og fjære et nytt begrep? 13
nomore82 Skrevet 2. juli 2021 #250 Skrevet 2. juli 2021 Hummingbird2 skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er smålig av Oslo kommune å ikke skilte ennå bedre. Når slike ulykker faktisk skjer, har vært flere, så er det jo ikke skiltet godt nok. Det koster småpenger og smelle opp flere skilt med advarsler. Et liv som lam koster samfunnet millioner i året. Da er det bedre å overskilte område enn å kverrulere i media om at det er bra nok skiltet. Ikke bare er det personlige tragedier for de som blir skadet for livet, men det er et lett regnestykke samfunnsøkonomisk. Bare få opp flere skilt!!! Tydelige advarsler! Når er skiltinga god nok? 1
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #251 Skrevet 2. juli 2021 Kontorotta skrev (25 minutter siden): Så klart stupte han ikke for å brekke ryggen. Sannsynligvis tenkte han heller ikke over hva som kunne skje. Han tok et valg, stupte uti. Som jeg nevnte til deg tidligere, så har jeg lært at man ikke stuper der man ikke er kjent. Og det har jeg også lært på skolen. Tror det allerede er brukt en del penger på både opplæring og skilting. Grunnen til at jeg "krangler" med deg og viser motstand mot bedre skilting, kommer fra innlegget hvor han mener det var for dårlig skiltet. Jeg tenker at kommunen har advart. Det er skilt på stedet. Han har kanskje ikke sett, kanskje ikke respektert. Det er vanskelig å gjøre alle til lags og fange inn alle når det skilting. Noen går med hevet blikk, så de bør absolutt ha skilt i høyde med blikket. Noen går med senket blikk, de bør ha skilt ved bakken. Så har man dem som ikke ser på noe som helt, bare er opptatt av vennene man går sammen med. Da bør man kanskje ha en fysisk hindring. Du er veldig på med skilting som forebyggende tiltak men jeg svarte deg på et innlegg tidligere oppe/el en annen bruker, at det finnes flere forebyggende tiltak. Feks edukasjon til barn og ungdom flere ggr. Samarbeid med Sunnaaa sykehus som er Norges største sykehus for rehabilitering og fysikalsk medisin. Så fordi man hadde seksualundervisning én gang på ungdomsskolen/barneskolen er det deg selv du kan takke for hvis du blir uønsket gravid eller får en alvorlig kjønnssykdom senere i livet? 2
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #252 Skrevet 2. juli 2021 nomore82 skrev (27 minutter siden): Er flo og fjære et nytt begrep? Det er ikke alle som har oversikt over vanntilstand på aktuelt tidspunkt. 2
Gjest loveli Skrevet 2. juli 2021 #253 Skrevet 2. juli 2021 nomore82 skrev (26 minutter siden): Når er skiltinga god nok? Tydeligvis når skiltingen er så godt utviklet at skiltene opptrer som noen slags roboter som fysisk forhindrer idioter å hoppe i vannet der det er grunt vann.
altius Skrevet 2. juli 2021 #254 Skrevet 2. juli 2021 Tragisk sak. Den unge mannen stupte uti med hendene på ryggen. Han traff det kjentfolk kaller «midgardsormen». Med hodet først uten hender som kunne tatt unna litt av støtet er det utrolig at han overlevde. Midgardsormen er en avløpsledning i dette området i nedre del av Akerselva, som tar seg av overflatevann i byen. Man kan se betongsteinene som holder nede røret når vannet er stille, men er det litt vind og krusning så ser man dessverre ikke betongelementene.. Man kan ikke skilte ned hele byen, men istedet for alle skiltene på bryggen kunne man heller festet noen fareskilt på stolpe oppe på noen av betongelementene ute vannet der. Tilsvarende man gjør med skjær uti skjærgården. Er fristelsen stor for et bad i dette området med mange folk vil man umiddelbart feste blikket mot det innbydende vannet. 5
Gjest loveli Skrevet 2. juli 2021 #255 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Jane Eyre skrev (6 minutter siden): Det er ikke alle som har oversikt over vanntilstand på aktuelt tidspunkt. Og nettopp derfor hopper man ikke ut i vannet med hodet først. Skilting vil aldri bli god nok til å forhindre alle ulykker som kan skje overalt hele tiden. De sier jo selv at det store skiltet Oslo kommune har satt i øyehøyde før man går ut på brygga er "tekstrik", altså at det står for mye på skiltet. Så hva mener folk egentlig? Skal man sette opp skilt hvor man ramser opp alle farer, eller skal man ikke? Skal man ha enkeltvise skilt langs hele brygga i øyehøyde? Det var vel mer enn 7 punkter på det "tekstrike" skiltet, så mener de at man må dele opp disse syv punktene på det tesktrike skiltet og så la hvert enkeltvise skilt skal stå med mindre enn 5 meters avstand (for de 5 meterne mellom skiltene på brygga var for lang avstand). Det betyr over ett skilt for hver meter langs brygga. Det blir jo flott. Endret 2. juli 2021 av loveli
Kontorotta Skrevet 2. juli 2021 #256 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Du er veldig på med skilting som forebyggende tiltak men jeg svarte deg på et innlegg tidligere oppe/el en annen bruker, at det finnes flere forebyggende tiltak. Feks edukasjon til barn og ungdom flere ggr. Samarbeid med Sunnaaa sykehus som er Norges største sykehus for rehabilitering og fysikalsk medisin. Så fordi man hadde seksualundervisning én gang på ungdomsskolen/barneskolen er det deg selv du kan takke for hvis du blir uønsket gravid eller får en alvorlig kjønnssykdom senere i livet? Det finnes mange tiltak som kan benyttes. Skilting, fysiske hindre, fysiske vakter døgnet rundt, opplæring. Nå har jeg også flere ganger nevnt for deg at jeg har fått opplæring om dette. Både privat og offentlig. På skolen og svømmetrening. Samtidig kan man ikke lære opp alle mot alt. Noen ting er litt mer selvsagte. Og bruker man sunn fornuft, ville mange ulykker vært unngått. Nå trekker du igjen inn et eksempel helt ut av det blå, når du nevner uønsket graviditet eller kjønnssykdom. Men om du blir uønsket gravid eller får en kjønnssykdom etter at du er ferdig med ungdomsskolen, så burde du virkelig fulgt bedre med i timene. Det blir som dem som havner på luksusfellen og ikke visste at man måtte betale tilbake lån, eller at man får renter på lån. Disse bør absolutt vernes mot seg selv. 4
mammahjarte Skrevet 2. juli 2021 #257 Skrevet 2. juli 2021 Det er ikkje kommunen sin feil at folk stuper før dei kjenner til grunnforhold. Eg har sjølv gjort det som barn ein anna plass og endre opp med 11 sting. Tragisk og fæl ulykke. 5
Kontorotta Skrevet 2. juli 2021 #258 Skrevet 2. juli 2021 (endret) loveli skrev (7 minutter siden): Og nettopp derfor hopper man ikke ut i vannet med hodet først. Skilting vil aldri bli god nok til å forhindre alle ulykker som kan skje overalt hele tiden. De sier jo selv at det store skiltet Oslo kommune har satt i øyehøyde før man går ut på brygga er "tekstrik", altså at det står for mye på skiltet. Så hva mener folk egentlig? Skal man sette opp skilt hvor man ramser opp alle farer, eller skal man ikke? Skal man ha enkeltvise skilt langs hele brygga i øyehøyde? Det var vel mer enn 7 punkter på det "tekstrike" skiltet, så mener de at man må dele opp disse syv punktene på det tesktrike skiltet og så la hvert enkeltvise skilt skal stå med mindre enn 5 meters avstand (for de 5 meterne mellom skiltene på brygga var for lang avstand). Det betyr over ett skilt for hver meter langs brygga. Det blir jo flott. Kjempeflott med skilt hver meter. I tillegg er skiltet for tekstrikt til at man gidder å lese det, mens i andre sammenhenger er det sikkert for lite tekst, på altfor få språk. Ikke lett å gjøre alle til lags. 🙂 Endret 2. juli 2021 av Kontorotta 5
Jane Eyre Skrevet 2. juli 2021 #259 Skrevet 2. juli 2021 loveli skrev (14 minutter siden): Og nettopp derfor hopper man ikke ut i vannet med hodet først. Skilting vil aldri bli god nok til å forhindre alle ulykker som kan skje overalt hele tiden. De sier jo selv at det store skiltet Oslo kommune har satt i øyehøyde før man går ut på brygga er "tekstrik", altså at det står for mye på skiltet. Så hva mener folk egentlig? Skal man sette opp skilt hvor man ramser opp alle farer, eller skal man ikke? Skal man ha enkeltvise skilt langs hele brygga i øyehøyde? Det var vel mer enn 7 punkter på det "tekstrike" skiltet, så mener de at man må dele opp disse syv punktene på det tesktrike skiltet og så la hvert enkeltvise skilt skal stå med mindre enn 5 meters avstand (for de 5 meterne mellom skiltene på brygga var for lang avstand). Det betyr over ett skilt for hver meter langs brygga. Det blir jo flott. Hva er det som gjør at du henger deg opp i skilt? Har argumentert 2-4 ggr for andre tiltak. Kanskje vi heller kan drøfte dem? 1
2ro Skrevet 2. juli 2021 #260 Skrevet 2. juli 2021 Jane Eyre skrev (20 minutter siden): Det er ikke alle som har oversikt over vanntilstand på aktuelt tidspunkt. Alle har det tilgjengelig. Mest åpenbare er at det er synlig, men du kan også sjekke dette på nettet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå