Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Uredd skrev (7 timer siden):

Er du seriøs nå?

Du gikk altså ut i veibanen i visshet om at eneste grunnen til at du ikke ville bli truffet av bilen var at denne ville bremse og stanse?

Eneste tilfelle jeg hadde vurdert å gå ut i fotgjenger feltet var hvis fart og avstand til bilen gjorde at jeg kunne krysse trygt før den nådde stedet jeg befant meg med nåværende fart uten å bremse.

Å ta som en selvfølge at andre vil gjøre noe er en alvorlig feilvurdering. Fotgjengerfelt, grønn mann, og se til begge sider er gode ting, men det at du allikevel ble påkjørt er et veldig godt eksempel på at du stoler på andre i stedet for å ta ansvar selv.

Jeg forventer at bilen stopper på forgjengerfeltet hvis ikke det er glatt eller vanskelig av andre grunner. Før jeg fikk barn ville jeg gått ut i veien og tenkt at de stanser nok. Nå som jeg har barn får det så store konsekvenser for andre enn meg selv hvis jeg blir drept, så nå er jeg mer pinglete.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han mangler risiko vurdering som mange, ung og passe dum

• Liker 2
Skrevet

Som noen skrev på Facebook, var det stupetårn der? Hvis ikke er det ingen som har tilrettelagt for stuping. 

• Liker 7
Skrevet
loveli skrev (1 time siden):

Det er jo en selvmotsigelse.

Man vet jo ikke hvor det kan skje ulykker før idioter viser hvor det kan skje ulykker. Så da må man skilte ALT fordi det jo KAN skje ulykker der det skiltes.

Det er ca 4-6 personer som erverver traumatisk ryggmargsskade hvert år. Hadde alle brygger i Norge hatt så dårlige forhold som ved aktuell brygge, hadde vi hatt flere enn 4-6 lammelser årlig.

Fortell meg hvorfor det er en selvmotsigelse?

Skrevet
Møkkalei skrev (16 timer siden):

Han har jo oppriktig trodd at stedet egnet seg for stuping. Et veldig tydelig skilt hadde vel reddet han fra elendigheten. Med det alkoholkonsumet som foregår i de områdene, og folks trang til å flotte seg for potensielle bikinibabes og bade-Ken's så tror jeg faktisk enorme skilter må til. 

Som skrevet før, andre har sett skiltene og noen mener nesten det er for mange. Men ser også at det er folk som mener de er for få. Helt greit.

Men uansett. Hvor ofte ser jeg ikke folk bryter regler og skilting. Både ute og inne. 

Man kan aldri sikre seg mot folks idioti. En ting er at man på et vis blir uskyldig om det skjer en ulykke. Når konsekvensen derimot kun går utover deg selv, bør man kanskje vekke sine få hjerneceller og handle ut fra fornuft og ikke ut fra image.

Norges tøffeste og anerkjent kampsportutøver, det er kanskje ikke så kult å sjekke forholdene først....

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (16 timer siden):

Fikk svar fra venninne som har jobbet som fysioterapeut på Sunnaas. De hadde 4-6 i året. Pasienter med traumatisk ryggmargsskade etter stuping.

Så det kan se ut som jeg hadde rett. At flere (dessverre) drukner. 

Det har jeg alltid visst. At det totalt sett er flere som drukner. Men jeg har også visst siden jeg er liten at man kan bli alvorlig skadet om man stuper på ukjent sted. 

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (11 timer siden):

Husker ikke om jeg svarte på denne men valg man tar i det daglige vil ikke alltid være nøye gjennomtenkt. Jeg tok en kjapp vurdering da jeg kikket til venstre og høyre og så at bilen som kom mot meg hadde såpass lang distanse at jeg vurderte det som trygt å gå over.

Prøver du å trekke noen tråder mellom denne hendelsen og hendelsen vi diskuterer? Hvis ja synes jeg det er en mangelfull sammenligning. Påkjørselen var en direkte konsekvens av at en annen part ikke fulgte reglene. Det gjorde jeg. 

Ønsker du å bruke samme resonnement for de menneskene som velger å sette seg på et fly, for deretter å dø i flystyrt?

Jeg gjorde alt riktig😄

Det var du som snakket om ulykken da du ble påkjørt. Derfor spant jeg videre på det eksemplet.

Vi er alle forskjellige. 

Du kastet et kjapt blikk til venstre og høyre, og så avstanden til bilen, og handlet ut fra det. Andre ville kanskje bare gått rett over, uten å titte til høyre og venstre. De gjør også alt rett i forhold til skiltingen og merking. Andre igjen kaster blikk til høyre og venstre, fanger inn bilen i blikket, registrer også lav sol, legger kanskje merke til sjåføren og ca alder og ut fra dette handler de annerledes. Det handler om konsekvensanalyse. Enkelte tenker aldri konsekvens, andre tenker kanskje konsekvenser i et eller to ledd, mens andre igjen følger konsekvenstanken i både fem, seks og sju ledd.

En som har vunnet Norges tøffeste, driver kampsport, sannsynligvis elsker adrenalin, er kanskje ikke den som først tar seg en svømmetur i området før man stuper uti. Passer liksom ikke helt til imaget? Først og fremst tenker jeg at folk som bader, bør gjøre seg kjent i området hvor man bade på egenhånd. Det handler og sunn fornuft. Her har man i tillegg skilt som sier at det er grunt vann og man ikke skal stupe. Om han ikke har sett disse fordi folk har sittet på dem, eller fordi de er for få, eller rett og slett fordi han ikke tenkte over skiltene som var der, vet vi ikke. Samtidig har jeg ikke tall på hvor ofte jeg ser folk overse skiltingen. Både innendørs og utendørs ser jeg folk stupe, rett ved siden av skilt som sier det er forbudt. Jeg ser folk som trosser både skilt og gjerde for å ta det perfekte bildet av en foss eller et stup. Folk tar med seg hele familien og går i  skinnesporene hvor et turisttog kjører, selv om det er skiltet både her og der. Helt umulig å ikke se dem. 

Så alt i alt har kanskje ikke denne skiltingen så mye å si i denne saken. Han handlet dumt. Tenkte lite konsekvens. 

Du nevnte fly i svaret ditt. Jeg kjenner folk som aldri flyr, for det kan skje flyulykker. Jeg kjenner familier hvor de voksne aldri flyr sammen. For om det ene flyet blir utsatt for ei ulykke, er de en voksen igjen som kan ta seg av barna. Så er det mange andre, meg deriblant, som gjerne flyr. Jeg har tatt et valg, finner det temmelig sikkert og koser meg. Om flyet krasjer, faller ned, blir skutt ned eller hva enn som skjer, ja så skjer det. 

På samme måte har jeg valgt å kjøre motorsykkel. Jeg kjenner faren, men trekker frem gleden det gir meg og den gode følelsen. 

Jeg har oversett skilting. Jeg har ikke alltid tenkt langt nok i konsekvenstenkingen. Som regel har jeg vært heldig i forhold til konsekvenser i forhold til disse valgene. Noen av valgene har ikke vært helt bevisste heller, men uansett så har jeg tenkt i ettertid at om jeg hadde brukt sunn fornuft, burde jeg ikke gjort det jeg gjorde.

Så ja, jeg står for at i dette tilfellet, har denne gutten selv skyld i ulykken.

• Liker 11
Skrevet
velociraptor skrev (9 timer siden):

Jeg forventer at bilen stopper på forgjengerfeltet hvis ikke det er glatt eller vanskelig av andre grunner. Før jeg fikk barn ville jeg gått ut i veien og tenkt at de stanser nok. Nå som jeg har barn får det så store konsekvenser for andre enn meg selv hvis jeg blir drept, så nå er jeg mer pinglete.

Du er ikke pinglete. Du tenker konsekvens i flere ledd enn du gjorde tidligere. 🙂

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (16 timer siden):

Jeg mener flere skilt samt andre tiltak som feks bedre ekdusjon i barns svømmeopplæring, edukasjon fra sykehus som jobber med traumatiske ryggmargsskader, som feks. Sunnaas sykehus. De får inn ca 4- 6 personer hvert år. Det er ikke mange men kanskje man kunne ha forhindret noen av disse skjebnene.

Ok?

Siden du sammenligner antallet ulykker ved stuping og drukning flere plasser her i tråden. Har du aldri visst at man kan bli lam, eller enda verre, dø ved stuping?

• Liker 2
Skrevet
Jane Eyre skrev (17 timer siden):

Ja men så skjer ulykker som kanskje kunne ha vært forhindret hvis kommunene/staten hadde orket å kaste opp en liten slant med penger. 

Er så lett å være etterpåklok. Lurer på om du hadde diskutert like heftig contra hvis det var ditr barneårene, søsken, partner eller foreldrer som hadde skadet seg og blitt lam?

Jeg hadde ikke skyldt på staten om jeg hadde blitt skadet, eller barna mine, eller mannen min. 

• Liker 3
Skrevet
Kontorotta skrev (16 minutter siden):

Det var du som snakket om ulykken da du ble påkjørt. Derfor spant jeg videre på det eksemplet.

Vi er alle forskjellige. 

Du kastet et kjapt blikk til venstre og høyre, og så avstanden til bilen, og handlet ut fra det. Andre ville kanskje bare gått rett over, uten å titte til høyre og venstre. De gjør også alt rett i forhold til skiltingen og merking. Andre igjen kaster blikk til høyre og venstre, fanger inn bilen i blikket, registrer også lav sol, legger kanskje merke til sjåføren og ca alder og ut fra dette handler de annerledes. Det handler om konsekvensanalyse. Enkelte tenker aldri konsekvens, andre tenker kanskje konsekvenser i et eller to ledd, mens andre igjen følger konsekvenstanken i både fem, seks og sju ledd.

En som har vunnet Norges tøffeste, driver kampsport, sannsynligvis elsker adrenalin, er kanskje ikke den som først tar seg en svømmetur i området før man stuper uti. Passer liksom ikke helt til imaget? Først og fremst tenker jeg at folk som bader, bør gjøre seg kjent i området hvor man bade på egenhånd. Det handler og sunn fornuft. Her har man i tillegg skilt som sier at det er grunt vann og man ikke skal stupe. Om han ikke har sett disse fordi folk har sittet på dem, eller fordi de er for få, eller rett og slett fordi han ikke tenkte over skiltene som var der, vet vi ikke. Samtidig har jeg ikke tall på hvor ofte jeg ser folk overse skiltingen. Både innendørs og utendørs ser jeg folk stupe, rett ved siden av skilt som sier det er forbudt. Jeg ser folk som trosser både skilt og gjerde for å ta det perfekte bildet av en foss eller et stup. Folk tar med seg hele familien og går i  skinnesporene hvor et turisttog kjører, selv om det er skiltet både her og der. Helt umulig å ikke se dem. 

Så alt i alt har kanskje ikke denne skiltingen så mye å si i denne saken. Han handlet dumt. Tenkte lite konsekvens. 

Du nevnte fly i svaret ditt. Jeg kjenner folk som aldri flyr, for det kan skje flyulykker. Jeg kjenner familier hvor de voksne aldri flyr sammen. For om det ene flyet blir utsatt for ei ulykke, er de en voksen igjen som kan ta seg av barna. Så er det mange andre, meg deriblant, som gjerne flyr. Jeg har tatt et valg, finner det temmelig sikkert og koser meg. Om flyet krasjer, faller ned, blir skutt ned eller hva enn som skjer, ja så skjer det. 

På samme måte har jeg valgt å kjøre motorsykkel. Jeg kjenner faren, men trekker frem gleden det gir meg og den gode følelsen. 

Jeg har oversett skilting. Jeg har ikke alltid tenkt langt nok i konsekvenstenkingen. Som regel har jeg vært heldig i forhold til konsekvenser i forhold til disse valgene. Noen av valgene har ikke vært helt bevisste heller, men uansett så har jeg tenkt i ettertid at om jeg hadde brukt sunn fornuft, burde jeg ikke gjort det jeg gjorde.

Så ja, jeg står for at i dette tilfellet, har denne gutten selv skyld i ulykken.

Ser du nevner skilting som tiltak men jeg er ikke en av dem som mener at skilting er eneste tiltak for å hindre mulige alvorlige ulykker. Som nevnt tidligere i teksten kan edukasjon også være et forebyggende tiltak. 

Edukasjon til barn, ungdom og voksne. Kommunen/staten kan tilby bedre svømmeopplæring. Sunnaas sykehus er Norges største spesial sykehus innen rehabilitering og fysikalsk medisin og de mottar ca. 4-6 pasienter med traumatisk ryggmargsskade etter stuping hvert år. Kanskje de kunne ha samarbeidet med staten om å gi edukasjon til nordmenn om alvorlige konsekvenser ved stuping.

Ca 88 personer druknet i fjor i Norge etter bading mens "kun" 4-6 ervervet skade etter stuping med delvis eller hel lammelse som konsekvens. Det er almenn kjent at man kan drukne ved bading men jeg tror ikke det er like kjent at man kan bli lam og må sitte i rullestol for resten av livet hvis man stuper og er veldig uheldig med vanndybden. 

• Liker 1
Skrevet
Kontorotta skrev (19 minutter siden):

Siden du sammenligner antallet ulykker ved stuping og drukning flere plasser her i tråden. Har du aldri visst at man kan bli lam, eller enda verre, dø ved stuping?

Har jeg skrevet at jeg aldri har visst det? 

Det er almenn kjent at man kan drukne når man bader. Det tror jeg delvis handler om at flere drukner hvert år ved bading enn de av dem som bli lam etter stupeulykke. 

• Liker 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (8 timer siden):

Det er ca 4-6 personer som erverver traumatisk ryggmargsskade hvert år. Hadde alle brygger i Norge hatt så dårlige forhold som ved aktuell brygge, hadde vi hatt flere enn 4-6 lammelser årlig.

Fortell meg hvorfor det er en selvmotsigelse?

Ifølge Oslo kommune er det 5-6000 mennesker innom brygga på en fin dag. Vi har sett bilder av at den er stappfull av badende mennesker.

Hvis brygga var så dårlig merket, ville ikke flere enn to personer ha skadet seg på de årene - og hundretusenvis av besøkene - som har vært?🤔

• Liker 9
Skrevet
Kontorotta skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde ikke skyldt på staten om jeg hadde blitt skadet, eller barna mine, eller mannen min. 

Okei. Tror ikke vedkommende skylder på familien sin men heller seg selv. Samtidig tror jeg han ønsker å videreformidle et viktig budskap som han håper blir almenn kjent. Synes det er veldig beundringsverdig at han i denne ufattelige vanskelige tiden ønsker å forebygge at andre mennesker får livet sitt snudd på hodet som han nå har fått oppleve. 

• Liker 3
Skrevet
Kontorotta skrev (1 time siden):

Det har jeg alltid visst. At det totalt sett er flere som drukner. Men jeg har også visst siden jeg er liten at man kan bli alvorlig skadet om man stuper på ukjent sted. 

Veldig bra for deg. 

Men det er ikke alle som vet dette eller bader med den edukasjonen friskt i minne. 

• Liker 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Har jeg skrevet at jeg aldri har visst det? 

Det er almenn kjent at man kan drukne når man bader. Det tror jeg delvis handler om at flere drukner hvert år ved bading enn de av dem som bli lam etter stupeulykke. 

Jeg har ikke sett at du har skrevet det, men måten du sier at det bør merkes bedre i forhold til stuping, kunne det virke slik. Du sier at "alle" vet at man kan drukne når man bader, fordi flere drukner etter badeulykke enn lam etter stupeulykke.

Jeg har visst siden jeg var liten at man kan drukne, og man kan bli skadet om man stuper på ukjent sted. 

Ser du videre på drukningsulykkene, er drukning fordelt på mange årsaker. Før i tiden sa man at de fleste som druknet, var menn med buksa på knærne....

• Liker 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (4 minutter siden):

Ser du nevner skilting som tiltak men jeg er ikke en av dem som mener at skilting er eneste tiltak for å hindre mulige alvorlige ulykker. Som nevnt tidligere i teksten kan edukasjon også være et forebyggende tiltak. 

Edukasjon til barn, ungdom og voksne. Kommunen/staten kan tilby bedre svømmeopplæring. Sunnaas sykehus er Norges største spesial sykehus innen rehabilitering og fysikalsk medisin og de mottar ca. 4-6 pasienter med traumatisk ryggmargsskade etter stuping hvert år. Kanskje de kunne ha samarbeidet med staten om å gi edukasjon til nordmenn om alvorlige konsekvenser ved stuping.

Ca 88 personer druknet i fjor i Norge etter bading mens "kun" 4-6 ervervet skade etter stuping med delvis eller hel lammelse som konsekvens. Det er almenn kjent at man kan drukne ved bading men jeg tror ikke det er like kjent at man kan bli lam og må sitte i rullestol for resten av livet hvis man stuper og er veldig uheldig med vanndybden. 

Jeg tror dette er ganske kjent. Hvis ikke hadde antallet skadede vært betydelig høyere. Som sagt tidligere, jeg har aldri sett slike skilt. Det er kunnskap vi får når vi vokser opp. Man stuper ikke ut, med hodet først, uten å ha sjekket om det er trygt. 

Man stuper fra stupebrett og dypvannskai (om man er lokalkjent). Andre områder sjekker man skikkelig. Det lærer man av noen så snart man begynner med slikt. Jeg tror ikke man trenger mer undervisning om slikt, alle vet jo dette.

• Liker 6
Skrevet
Jane Eyre skrev (14 minutter siden):

Her har jeg klippet ut det redningsselskapet sier om drukning til og med mai:

Fra januar til mai har det vært ni drukningsulykker fra fritidsbåter og tre fra yrkesbåter. Seks personer har omkommet etter å ha gått gjennom isen, mens fire ulykker skyldes fall fra land. To personer har også omkommet i forbindelse med dykking.

Av de 23 personene som har omkommet så langt i år, er det 22 menn og én kvinne. Hele 16 av de 23 var 60 år eller eldre.

Vestland fylke har hatt flest drukningsulykker mellom januar og mai, med fem omkomne personer. Både Agder og Trøndelag har hatt fire drukningsulykker.

Her er det veldig lite bading. 

Og når du snakker om opplæring i forhold til stuping og ulykker. Som mange her i tråden sier, er dette noe vi allerede er opplært i. Jeg har hørt det fra mine foreldre fra jeg var liten, vi lærte det på skolen og svømmekurs. Jeg har lest om det. Jeg har opplevd slik ulykke i bekjentskapsgjengen. Barna mine vet det. Vi har ei brygge i hagen hvor de støtt og stadig snakker om dette. Både egne barn og venner. Jeg opplever det når vi oppsøker andre steder. 

Så med tanke på opplæring, antall alvorlige ulykker osv, så har det nok trengt inn hos mange. Men det vil alltid være noen som ikke tar hensyn til det man har lært.

• Liker 3
Skrevet
Kontorotta skrev (2 minutter siden):

Her har jeg klippet ut det redningsselskapet sier om drukning til og med mai:

Fra januar til mai har det vært ni drukningsulykker fra fritidsbåter og tre fra yrkesbåter. Seks personer har omkommet etter å ha gått gjennom isen, mens fire ulykker skyldes fall fra land. To personer har også omkommet i forbindelse med dykking.

Av de 23 personene som har omkommet så langt i år, er det 22 menn og én kvinne. Hele 16 av de 23 var 60 år eller eldre.

Vestland fylke har hatt flest drukningsulykker mellom januar og mai, med fem omkomne personer. Både Agder og Trøndelag har hatt fire drukningsulykker.

Her er det veldig lite bading. 

Og når du snakker om opplæring i forhold til stuping og ulykker. Som mange her i tråden sier, er dette noe vi allerede er opplært i. Jeg har hørt det fra mine foreldre fra jeg var liten, vi lærte det på skolen og svømmekurs. Jeg har lest om det. Jeg har opplevd slik ulykke i bekjentskapsgjengen. Barna mine vet det. Vi har ei brygge i hagen hvor de støtt og stadig snakker om dette. Både egne barn og venner. Jeg opplever det når vi oppsøker andre steder. 

Så med tanke på opplæring, antall alvorlige ulykker osv, så har det nok trengt inn hos mange. Men det vil alltid være noen som ikke tar hensyn til det man har lært.

Men du, hvorfor ikke satse litt ekstra på opplæring likevel? Så kan vi forsøke å forebygge at dette skjer med flere personer? Han har liksom ikke brekt beinet men ryggen. Dette koster samfunnet milioner i tillegg til den enorme emosjonelle belastningen hos enkeltindividet. Geir Kåre var en svært aktiv mann som nå må være stillesittende, trolig for resten av livet sitt. 

Synes forferdelig synd på han. Jeg forstår ikke motstanden til enkelte har inne her, mot å tilføye flere tiltak for å forebygge slike ulykker. Ja han har et eget ansvar men vi lever også i en stat som skal ta være på sine borgere.

• Liker 1
Skrevet
Kontorotta skrev (5 minutter siden):

Eller leser og respekterer skilt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...