Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes helt klart at kommunen har opptrådt arrogant og uforsvarlig. Det er ikke tilstrekkelig merket når det er små skilt som folk sitter/står på. De er ikke lett synlige. Tenk, dette kan hende også barn og ungdom som ikke har samme konsekvenstenking som voksne bør ha. Man bør selvsagt sjekke forholdene før en stuper. Men det er vel ikke for mye å be om og få et stående skilt der folk faktisk stuper og bader? Hvorfor ta risken når det har skjedd dødsulykke der før? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva mener du gir mest risikoreduserende og konsekvensreduserende effekt på landsbasis?
1) Lære folk at de selv er ansvarlig for å undersøke grunnforholdene der de har tenkt å stupe FØR de stuper.
2) Sette opp skilt der en vet av erfaring (ulykker) at det er farlig og der en tror det kan være farlig å stupe.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, stinepetrine said:

Synes helt klart at kommunen har opptrådt arrogant og uforsvarlig. Det er ikke tilstrekkelig merket når det er små skilt som folk sitter/står på. De er ikke lett synlige. Tenk, dette kan hende også barn og ungdom som ikke har samme konsekvenstenking som voksne bør ha. Man bør selvsagt sjekke forholdene før en stuper. Men det er vel ikke for mye å be om og få et stående skilt der folk faktisk stuper og bader? Hvorfor ta risken når det har skjedd dødsulykke der før? 

Problemet med et stående skilt er at folk skader seg på skiltet. Det er faktisk en grunn til at skiltingen er slik den er i dag.

• Liker 4
Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

Hva mener du gir mest risikoreduserende og konsekvensreduserende effekt på landsbasis?
1) Lære folk at de selv er ansvarlig for å undersøke grunnforholdene der de har tenkt å stupe FØR de stuper.
2) Sette opp skilt der en vet av erfaring (ulykker) at det er farlig og der en tror det kan være farlig å stupe.

Hvorfor må man velge den ene over den andre?

• Liker 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må man velge den ene over den andre?

Det må man ikke - jeg spør deg om hva du mener gir MEST effekt.

Skrevet
T-Rex skrev (14 minutter siden):

Alle som stuper vet om stupeulykker. Jeg kan ikke stupe, og vet om stupeulykker likevel. Det sier noe om at alle vet det.

Ja de fleste vet at man kan skade seg ved å stupe for dypt på grunt vann. Men synes du hopper over endel refleksjoner før du nevner A og B.

Hvor dypt kan man stupe på X meter dypt vann. Kan skilt gi informasjon om hvor dypt vannet er? Kan det hende at man ikke tenker på at "nå må jeg være forsiktig så jeg ikke stuper og risikerer å bli lam" når man stuper ut i vannet en svett sommerdag?

Skrevet

Altså, jeg ble opplært til og aldri stupe på steder jeg ikke VISSTE var dype nok. Og det samme lærer jeg barna mine. 

Ja, alltid trist når noen skader seg, men som flere sier, det er lov å bruke huet. 

• Liker 5
Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

Det må man ikke - jeg spør deg om hva du mener gir MEST effekt.

Begge. I tillegg til at kommunen eller staten bør vurderer andre tiltak. Jeg er ikke en ekspert på forebyggende tiltak rettet mot stupe ulykker i Norge. 

Skrevet
Blått skrev (17 timer siden):

Dette jeg tenkte også når jeg leste saken. Han har ingen andre å klandre enn seg selv. 

Det føles litt ut som at jeg sitter på min høye hest, men jeg mener det samme. Det skjer stupeulykker som dette hvert år. Hvorfor stuper folk likevel uten å vite bunnforholdene? 

Det er vel den menneskelige faktor tenker jeg. Vi gjør dumme ting fordi vi har så lyst og tenker oss ikke godt nok om. 

Men er det tilrettelagt for bading burde kommunene fjerne store steiner og skilte, inkludert skilt i hodehøyde. I tillegg må svømmeopplæringen av barn hvor tilpasset informasjon om konsekvenser av uvettig bading inkluderes. 

Ønsker han alt godt og håper han finner ny mening med livet, at han klarer å ta en utdanning, kurs, opplæring, som gjør at han får en jobb han trives i. 

• Liker 3
Skrevet
Jane Eyre skrev (18 minutter siden):

Klart vi alle har ansvar i å ta vare på egen helse. Men noen ganger kan et lite beløp eller større beløp fra kommunen/staten forebygge alvorlige skader og ulykker. I dette tilfellet støtter jeg vedkommende fullt ut. 

Folk må ta ansvar selv. Og selv om det står et skilt et sted at her er det trygt å stupe, for å snu litt om på saken, så betyr det ikke at alle bør stupe der. 

Jane Eyre skrev (17 minutter siden):

Jeg kikket til venstre og høyre da jeg gikk over et gangfelt for flere år siden. Så en bil komme mot meg men i såpass lang avstand at jeg vurderte det som trygt å gå over. Ble likevel påkjørt så det sang. 

Her har vi et klart eksempel på at du feilbedømte. Så selv om det var skiltet og merket fotgjengerovergang, så ble du påkjørt, selv om du kikket også. Hadde det ikke vært skiltet der, kan det hende du hadde vurdert situasjonen litt annerledes. Tatt deg tid til å bedømme farten på bilen litt bedre?

Jeg sier ikke her at man ikke skal skilte i det hele tatt. Men for mange advarsler, skilter osv, gjør at mange av oss tar litt mindre hensyn. Tenker litt mindre. Hvor ofte stopper jeg ikke for fotgjengere som krysser veien ved et fotgangerfelt, hvor de bare går rett ut i veien, uten å se seg for. De har jo all rett til det. Det er jeg som blir straffet med loven om jeg kjører på dem, men det er de som kanskje blir drept, eller blir stygt skadet. Det er ikke verd det å gå rundt helt uoppmerksom, for konsekvensene blir store for deg, selv om andre er skyldige i ulykken.

Det kan være håp om at han ser det fra en annen vinkel senere, når han har fått det litt mer på avstand. Det kan godt hende det er han som kommer trillende inn på en eller annen forelesning og forteller om hvor dumt det er å ikke sjekke selv, før man stuper uti.

Men kanskje sånn sjekking ikke er så kult. Når man er så stor og sterk og tøff, så er slike forholdsregler kanskje bare for pyser.

• Liker 6
Skrevet
Jane Eyre skrev (23 minutter siden):

Men ikke alle stupeulykker gir lammelse for resten av livet. Det er flere som drukner. 

🤷‍♀️

Har du tall på dette?

• Liker 3
Gjest Powerball
Skrevet

Når det er plaketter på 20x20 cm som er innfelt horisontalt i sittebenkene med ca 10 meter mellom hver plakett, og når det på en solskinnsdag er 5-6000 i dette utendørs badeanlegget, og det er stiger opp fra badevannet og stupetårn i sikte, så høres det virkelig ut som at skiltingen er for dårlig. Ellers hadde det vel ikke vært én dødsulykke pluss én stupeulyke som endte i invaliditet i løpet av to år. Sistemann var vel heldigvis topptrent med råsterk rygg, ellers hadde han vært lam fra halsen og ned.

Skrevet
Kontorotta skrev (2 minutter siden):

Folk må ta ansvar selv. Og selv om det står et skilt et sted at her er det trygt å stupe, for å snu litt om på saken, så betyr det ikke at alle bør stupe der. 

Her har vi et klart eksempel på at du feilbedømte. Så selv om det var skiltet og merket fotgjengerovergang, så ble du påkjørt, selv om du kikket også. Hadde det ikke vært skiltet der, kan det hende du hadde vurdert situasjonen litt annerledes. Tatt deg tid til å bedømme farten på bilen litt bedre?

Jeg sier ikke her at man ikke skal skilte i det hele tatt. Men for mange advarsler, skilter osv, gjør at mange av oss tar litt mindre hensyn. Tenker litt mindre. Hvor ofte stopper jeg ikke for fotgjengere som krysser veien ved et fotgangerfelt, hvor de bare går rett ut i veien, uten å se seg for. De har jo all rett til det. Det er jeg som blir straffet med loven om jeg kjører på dem, men det er de som kanskje blir drept, eller blir stygt skadet. Det er ikke verd det å gå rundt helt uoppmerksom, for konsekvensene blir store for deg, selv om andre er skyldige i ulykken.

Det kan være håp om at han ser det fra en annen vinkel senere, når han har fått det litt mer på avstand. Det kan godt hende det er han som kommer trillende inn på en eller annen forelesning og forteller om hvor dumt det er å ikke sjekke selv, før man stuper uti.

Men kanskje sånn sjekking ikke er så kult. Når man er så stor og sterk og tøff, så er slike forholdsregler kanskje bare for pyser.

En 80 år eldre mann fikk kveldssolen i øyet og så meg ikke. Han mistet lappen og fikk en bot samt politianmeldelse (fra politiet). 

Skrevet
Kontorotta skrev (10 minutter siden):

Har du tall på dette?

Ca 88 mennesker druknet i fjor. 

De hyppigste årsakene til traumatisk ryggmargsskader er trafikkulykker og fallulykker (falle på baderommet, falle i forbindelse med aktivitet ute). I Australia dominerer stupeulykker, noe som kanskje ikke er så rart. Fant ikke norsk statistikk på årlige stupeulykker med lammelse som konsekvens.

• Liker 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (2 minutter siden):

En 80 år eldre mann fikk kveldssolen i øyet og så meg ikke. Han mistet lappen og fikk en bot samt politianmeldelse (fra politiet). 

Helt klart en ting du burde tatt til etterretning.

Jeg følger med på bilene. Søker gjerne blikkontakt med fører. Har mange ganger stoppet ved gulstripa omtrent, fordi kanskje bare den ene bilen har sett meg. 

Så ja, det var karen på 80 som hadde den formelle skylda, men i og med at du skrev at du ble påkjørt så det sang, gjorde det sikkert litt vondt, muligens du ble skadet. Var det verd det å stole på skilt, merking, og et raskt blikk fra din side?

Som motorsyklist vet jeg at jeg har all rett på min side i mange situasjoner. Jeg vet at jeg ikke trenger å stoppe for bilister fra høyre når jeg kjører på forkjørsvei, men jeg går ut fra at alle andre i trafikken er idioter, derfor er jeg hele tiden beredt på farlige situasjoner. For det hjelper ikke å ha rett, når en eller annen ikke ser meg. Eller hjernen deres registrerer at det kommer en motorsykkel. Det er jeg som blir den myke trafikanten, og dermed er det jeg som sitter igjen i rullestolen kanskje, selv om de andre får både bot og mister lappen.

• Liker 8
Skrevet
Miss-Grey skrev (23 timer siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/kritiske-til-darlig-skilting-pa-sorenga-etter-stupeulykke-1.15557831

Fryktelig trist sak. Synes alltid det er vondt å lese om slike ulykker.

Men er det grunnlag for å være rasende på kommunen i denne saken? Er skiltingen virkelig så dårlig at kommunen må stilles til ansvar?

Jeg føler utrolig med denne stakkars mannen, det var helt tragisk og jeg skulle så ønske utfallet hadde blitt mindre alvorlig. Lam for livet er helt grusomt.

Rent objektivt bor jeg nær denne bryggen, og jeg må alvorlig talt si at jeg aldri hadde funnet på å stupe der. Men så bader jeg ikke i området heller, fordi vannet er så møkkete og ekkelt i området rundt Munch brygge og ut til Sørenga. Er så mye fyll også, folk som ligger og skriker og velter seg i vannkanten.

Borte i vannkunsten, som er et slags forsøk på å lage kanaler mellom bygningene flyter det av søppel. Synes det har blitt bare et stort fyllekalas i hele området og drar heller på badetur langs Mosseveien. Ikke forundret over at det skjer noen ulykker her og der, synes det har blitt en ukultur i disse områdene av Oslo. Kanskje kan skiltingen bli bedre, men store mengder alkohol og bading er ikke noe jeg hadde bedrevet tiden med.

Nå vet ikke jeg om det var alkohol involvert i denne saken. Jeg er forsåvidt enig i at man kan få skiltene mer i øyehøyde. Vrimler av nesten nakne folk på bryggene, er vel lett å overse skilter på bakken. Lett å bli mistenkt for å stirre på andre ting.

• Liker 5
Skrevet
Powerball skrev (18 timer siden):

De har målt og det var 11 meter mellom plakettene hvor han stupte fra.

Det er faktisk satt ut flere badestiger (!!!!) i akkurat dette området.

Badestiger er vel montert for at folk som detter uti trygt skal komme seg på land

• Liker 12
Skrevet
Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

Ca 88 mennesker druknet i fjor. 

De hyppigste årsakene til traumatisk ryggmargsskader er trafikkulykker og fallulykker (falle på baderommet, falle i forbindelse med aktivitet ute). I Australia dominerer stupeulykker, noe som kanskje ikke er så rart. Fant ikke norsk statistikk på årlige stupeulykker med lammelse som konsekvens.

Hvor mange som drukner er ikke vanskelig å finne ut. Hvor mange som drukner fordi de har stupt, er en annen ting. Samt hvor mange som blir lam etter stupeulykker.

Egentlig er det irrelevant også. I dette tilfellet har han feilberegnet sin egen udødelighet og legger nå skylda på andre.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Jane Eyre said:

Er du seriøs nå?

Du gikk altså ut i veibanen i visshet om at eneste grunnen til at du ikke ville bli truffet av bilen var at denne ville bremse og stanse?

Eneste tilfelle jeg hadde vurdert å gå ut i fotgjenger feltet var hvis fart og avstand til bilen gjorde at jeg kunne krysse trygt før den nådde stedet jeg befant meg med nåværende fart uten å bremse.

Å ta som en selvfølge at andre vil gjøre noe er en alvorlig feilvurdering. Fotgjengerfelt, grønn mann, og se til begge sider er gode ting, men det at du allikevel ble påkjørt er et veldig godt eksempel på at du stoler på andre i stedet for å ta ansvar selv.

• Liker 6
Skrevet
Kontorotta skrev (2 minutter siden):

Hvor mange som drukner er ikke vanskelig å finne ut. Hvor mange som drukner fordi de har stupt, er en annen ting. Samt hvor mange som blir lam etter stupeulykker.

Egentlig er det irrelevant også. I dette tilfellet har han feilberegnet sin egen udødelighet og legger nå skylda på andre.

Han har jo oppriktig trodd at stedet egnet seg for stuping. Et veldig tydelig skilt hadde vel reddet han fra elendigheten. Med det alkoholkonsumet som foregår i de områdene, og folks trang til å flotte seg for potensielle bikinibabes og bade-Ken's så tror jeg faktisk enorme skilter må til. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...