Pipaluk Skrevet 9. august 2021 #361 Skrevet 9. august 2021 Jane Eyre skrev (På 2021-7-25 den 18.19): Tenker denne debatten ikke er en enten eller debatt. Det er ikke individets fulle ansvar eller statens fulle ansvar når det gjelder å forhindre/forebygge ulykker. Jeg tenker at dette er et delt ansvar men at individet i stor grad skal passe på seg selv. Vi er så heldige at vi bor i et av verdens rikeste land. Vi har NAV og vi har gratis helsevesen som er tjenester i en velferdsstat. Dette er grunnen til at jeg tenker at staten har et stort ansvar i å passe på sine borgere. Gjør staten nok? Ja du og jeg er også endel av staten men vi har ikke myndighet til å lage regler og endre prosedyrer. Vi kan forsøke.. Grunnet økende sparesykkel ulykker ønsker staten å forebygge flere alvorlige ulykker. Derfor reduseres tilbudet på bestemte tidspunkt og antallet tilgjengelige sparkrsykler reduseres. Vi kan diskuterer hvorvidt dette er et god nok tiltak. Finnes det andre måter å forebygge alvorlige ulykker på enn forbud/reduksjon? Stupeulykker med alvorlige skader som ryggmarksskader er forholdsvis sjeldne. Når de først skjer får det store konsekvenser for enkeltindividet og dets nærmeste nettverk. Det koster også staten millioner av kroner å rehabilitere disse menneskene samt skaffe dem riktig hjelp og behandling. Jeg tenker at dette bør være et sterkt argument for at staten må ta mer ansvar i å forebygge akkurat slike ulykker. Betyr det at de må sette opp skilt alle andre steder hvor folk kan finne på å stupe? Hva slags signaler gir det? Kan de bli erstatningsansvarlige om ikke skiltet er oppe og synlig for alle? Jeg har mer tro på kampanjer som advarer folk med dårlige svømmekunnskaper om at havet er farlig. Det gjelder spesielt våre nye landsmenn som ikke har fått innprentet dette fra før. Det er også noe som heter høyvann og lavvann. Selv om du hoppet og stupte fra brygge i går, så kan det være for grunt til å gjøre det i dag. Derfor må du alltid sjekke bunnforholdene før du foretar deg noe. 4
Jane Eyre Skrevet 9. august 2021 #362 Skrevet 9. august 2021 (endret) Pipaluk skrev (På 2021-8-9 den 7.48): Betyr det at de må sette opp skilt alle andre steder hvor folk kan finne på å stupe? Hva slags signaler gir det? Kan de bli erstatningsansvarlige om ikke skiltet er oppe og synlig for alle? Jeg har mer tro på kampanjer som advarer folk med dårlige svømmekunnskaper om at havet er farlig. Det gjelder spesielt våre nye landsmenn som ikke har fått innprentet dette fra før. Det er også noe som heter høyvann og lavvann. Selv om du hoppet og stupte fra brygge i går, så kan det være for grunt til å gjøre det i dag. Derfor må du alltid sjekke bunnforholdene før du foretar deg noe. Jeg har gjentatte ggr skrevet at skilt er en av mange tiltak. Siden mange av våre nye landsmenn ikke kan svømme vil jeg tro at nordmenn topper statistikken over ryggmargsskade etter stupeulykke. Tror det norske folket tenger å få mer info om forholdsregler under bading. Det koster så lite og kan hindre alvorlige ulykker. Endret 11. august 2021 av Jane Eyre Feilstaving 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå