Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, Møkkalei said:

Han har jo oppriktig trodd at stedet egnet seg for stuping. Et veldig tydelig skilt hadde vel reddet han fra elendigheten. Med det alkoholkonsumet som foregår i de områdene, og folks trang til å flotte seg for potensielle bikinibabes og bade-Ken's så tror jeg faktisk enorme skilter må til. 

Det vet vi strengt tatt ikke.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kontorotta skrev (20 minutter siden):

Har du tall på dette?

Fikk svar fra venninne som har jobbet som fysioterapeut på Sunnaas. De hadde 4-6 i året. Pasienter med traumatisk ryggmargsskade etter stuping.

Så det kan se ut som jeg hadde rett. At flere (dessverre) drukner. 

• Liker 2
Skrevet
Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Så det kan se ut som jeg hadde rett. At flere (dessverre) drukner. 

Skal det skiltes om og da?

• Liker 3
Skrevet
nomore82 skrev (Akkurat nå):

Skal det skiltes om og da?

Tolket du det det dit hen at jeg mente det? 

Skrevet
Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Tolket du det det dit hen at jeg mente det? 

Jeg lurer oppriktig.

• Liker 2
Skrevet

Huff, jeg tenker at man ikke kan skylde på noen i denne saken. Ulykker skjer, og ingen har skyld i det. Det er en ung gutt som har fått livet fullstendig snudd på hodet. Det er klart at det er tøft, og jeg kan nesten garantere at han kommer til å klandre seg selv ettersom tiden går. Dessverre, for det er ikke hans skyld at dette skjedde. Ulykker skjer, og de skjer den beste. Jeg tror vi skal være forsiktig med å klandre han, men jeg tror også at vi bør være forsiktig med å klandre kommunen. Man kan ikke sette opp skilt over alt heller.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har lært fra jeg var pitteliten at man ikke stuper der man ikke vet dybden.

Anser dette som allmennkunnskap de fleste får med seg i løpet av oppveksten, så forstår ikke helt hvorfor du mener at man skal ha mer fokus på dette?

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Skrevet
nomore82 skrev (23 minutter siden):

Jeg lurer oppriktig.

Jeg mener flere skilt samt andre tiltak som feks bedre ekdusjon i barns svømmeopplæring, edukasjon fra sykehus som jobber med traumatiske ryggmargsskader, som feks. Sunnaas sykehus. De får inn ca 4- 6 personer hvert år. Det er ikke mange men kanskje man kunne ha forhindret noen av disse skjebnene.

Ok?

Skrevet
Fufu skrev (15 minutter siden):

Jeg har lært fra jeg var pitteliten at man ikke stuper der man ikke vet dybden.

Anser dette som allmennkunnskap de fleste får med seg i løpet av oppveksten, så forstår ikke helt hvorfor du mener at man skal ha mer fokus på dette?

Det koster staten enormt å rehabilitere mennesker med traumatisk ryggmargsskader. Selve oppholdet på sykehuset med rehabilitering og edukasjon til pasienten samt familie. Kommunene må sikkert også bistå i å betale for bosted og ulike hjelpemidler til disse personene. En rullestol kan koste opptil flere millioner. 

Har nevnt de samfunnsøkonomiske årsakene til hvorfor vi bør ha et fokus. 

Det finnes også individuelle årsaker. Mennesker med slike alvorlige skader vil mest sannsynlig slite emosjonelt i tiden etter traumet. 

Hele livet deres har tatt en makaber endring som de trolig ikke vil få muligheten til å gjøre om noen sinne.

Synes dette er nok av grunner til å rette søkelyset mot nettopp dette.

Det er heller ikke første gangen man gjør tiltak og endringer i rutiner etter alvorlige ulykker. Terror på Utøya og i Regjeringskvartalet er et eksempel på dette. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold, brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet (endret)
Jane Eyre skrev (1 time siden):

Det koster staten enormt å rehabilitere mennesker med traumatisk ryggmargsskader. Selve oppholdet på sykehuset med rehabilitering og edukasjon til pasienten samt familie. Kommunene må sikkert også bistå i å betale for bosted og ulike hjelpemidler til disse personene. En rullestol kan koste opptil flere millioner. 

Har nevnt de samfunnsøkonomiske årsakene til hvorfor vi bør ha et fokus. 

Det finnes også individuelle årsaker. Mennesker med slike alvorlige skader vil mest sannsynlig slite emosjonelt i tiden etter traumet. 

Hele livet deres har tatt en makaber endring som de trolig ikke vil få muligheten til å gjøre om noen sinne.

Synes dette er nok av grunner til å rette søkelyset mot nettopp dette.

Det er heller ikke første gangen man gjør tiltak og endringer i rutiner etter alvorlige ulykker. Terror på Utøya og i Regjeringskvartalet er et eksempel på dette. 

Ganske stor forskjell på dette og på EN person som ble skadet etter å hoppet over en brygge uten å vite hvor grunt det var (til tross for skilting). 

Terror er vel strengt takk ikke en "ulykke" heller, men nøye planlagt. 

Endret av Clefable
  • Liker 4
Skrevet
Kontorotta skrev (4 timer siden):

Helt klart en ting du burde tatt til etterretning.

Jeg følger med på bilene. Søker gjerne blikkontakt med fører. Har mange ganger stoppet ved gulstripa omtrent, fordi kanskje bare den ene bilen har sett meg. 

Så ja, det var karen på 80 som hadde den formelle skylda, men i og med at du skrev at du ble påkjørt så det sang, gjorde det sikkert litt vondt, muligens du ble skadet. Var det verd det å stole på skilt, merking, og et raskt blikk fra din side?

Som motorsyklist vet jeg at jeg har all rett på min side i mange situasjoner. Jeg vet at jeg ikke trenger å stoppe for bilister fra høyre når jeg kjører på forkjørsvei, men jeg går ut fra at alle andre i trafikken er idioter, derfor er jeg hele tiden beredt på farlige situasjoner. For det hjelper ikke å ha rett, når en eller annen ikke ser meg. Eller hjernen deres registrerer at det kommer en motorsykkel. Det er jeg som blir den myke trafikanten, og dermed er det jeg som sitter igjen i rullestolen kanskje, selv om de andre får både bot og mister lappen.

Husker ikke om jeg svarte på denne men valg man tar i det daglige vil ikke alltid være nøye gjennomtenkt. Jeg tok en kjapp vurdering da jeg kikket til venstre og høyre og så at bilen som kom mot meg hadde såpass lang distanse at jeg vurderte det som trygt å gå over.

Prøver du å trekke noen tråder mellom denne hendelsen og hendelsen vi diskuterer? Hvis ja synes jeg det er en mangelfull sammenligning. Påkjørselen var en direkte konsekvens av at en annen part ikke fulgte reglene. Det gjorde jeg. 

Ønsker du å bruke samme resonnement for de menneskene som velger å sette seg på et fly, for deretter å dø i flystyrt?

Jeg gjorde alt riktig😄

Skrevet

Hvis det var sånn at han landet på en stein så må kommunen ta ansvar. Han kan jo ha sjekket omtrent samme område før, og i et så populært badeområde forventer man at kommunen fjerner sånne ting (jeg mener i hvertfall man bør forvente det). 

• Liker 2
Skrevet
Clefable skrev (2 timer siden):

Ganske stor forskjell på dette og på EN person som ble skadet etter å hoppet over en brygge uten å vite hvor grunt det var (til tross for skilting). 

Terror er vel strengt takk ikke en "ulykke" heller, men nøye planlagt. 

Poenget er at man ved flere anledninger har gjort endringer av rutiner når det har skjedd en alvorlig hendelse. For å forebygge at slikt ikke skal skje igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Såklart synd på fyren, men jeg får litt assosiasjoner til den klassiske McDonald's saken med hun som brant seg på kaffen. "Det sto ikke på koppen at kaffen kunne være varm, gi meg erstatning!" 

• Liker 11
Gjest Robin666
Skrevet
Gjenferdet skrev (5 timer siden):

Dessverre, for det er ikke hans skyld at dette skjedde

Selvfølgelig er det hans skyld. Man stuper ikke uten å vite hvor dypt det er. 

Gjest loveli
Skrevet
Jane Eyre skrev (8 timer siden):

Hvem har sagt noe om alle brygger i hele Norge? Kun de der det er risiko for slike ulykker.

Det er jo en selvmotsigelse.

Man vet jo ikke hvor det kan skje ulykker før idioter viser hvor det kan skje ulykker. Så da må man skilte ALT fordi det jo KAN skje ulykker der det skiltes.

Gjest loveli
Skrevet
Uredd skrev (7 timer siden):

Nettopp. I tillegg må man informere om at vannet er vått... og kanskje kaldt... eller kan inneholde brennmaneter og tilogmed hai...

🤣🤣🤣

Jeg ser det for meg. 

Gjest loveli
Skrevet
Missy77 skrev (7 timer siden):

Altså, jeg ble opplært til og aldri stupe på steder jeg ikke VISSTE var dype nok. Og det samme lærer jeg barna mine. 

Ja, alltid trist når noen skader seg, men som flere sier, det er lov å bruke huet

Pun intended? 🤷‍♀️

Sorry, dårlig humor fra dette hjørnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...