Gjest Gratinara Skrevet 30. juni 2021 #101 Skrevet 30. juni 2021 Men seriøst, back to basic, man tar ikke svalestup der man ikke kjenner grunnforholdene... Dette strider mot all common sence...
ElectricScum Skrevet 30. juni 2021 #102 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (5 minutter siden): Nja. Her er det langt ned til vannet og det er ikke veldig tydelig at dette skal brukes som bade- eller stupesteder. De stigende opp fra vannet ser mer ut som nød-stiger i tilfelle man faller nedi; På lik linje med at man varsler farlig veiforhold der man erfarer at det forkommer ulykker, bør det være like naturlig med godt synlig skilting på en badeplass hvor man gjør samme erfaring. Man kan seff velge å bedrive prinsipprytteri og mene folk kan takke seg selv og drite i skilting, men da gjøre man det på bekostning av liv og helse for de man anser som "litt dumme". Men mange lever åpenbart helt greit med det. 6
semperflorens Skrevet 30. juni 2021 #103 Skrevet 30. juni 2021 Gjest McGjest skrev (14 minutter siden): Sukk. Det et forskjell på naturen og et badeanlegg bygget for hopping og bading. Ser du ikke den nyansen er det bare å legge inn årene. Anlegget er som en enorm svømmehall. Tenk om skiltene som markerer dybde i svømmehallen ikke hadde vært synlige og noen hadde skadet seg. Sånn jeg har forstått det er ikke akkurat denne delen av brygga bygget for hopping og bading. Badeplassen er lenger borte, der er det også stupetårn. 6
semperflorens Skrevet 30. juni 2021 #104 Skrevet 30. juni 2021 ElectricScum skrev (4 minutter siden): På lik linje med at man varsler farlig veiforhold der man erfarer at det forkommer ulykker, bør det være like naturlig med godt synlig skilting på en badeplass hvor man gjør samme erfaring. Man kan seff velge å bedrive prinsipprytteri og mene folk kan takke seg selv og drite i skilting, men da gjøre man det på bekostning av liv og helse for de man anser som "litt dumme". Men mange lever åpenbart helt greit med det. Men hva skal man gjøre da, når folk klatrer over gjerder for å hoppe uti? Sette opp et enda høyere gjerde? Og det er mange skilt, bortover hele kanten, i tillegg til infoskilt med "lang" tekst som vist i artikkelen. Å skylde på at det er for mye info å sette seg inn i blir for dumt. Alle vet at bading innebærer risiko. Å ikke sette seg inn i hvor grunt det er, er ekstremt dumt - som dette viser. Folk er faktisk nødt til å ta litt ansvar for seg selv - og de fleste klarer jo det. Men det er alltid noen som tror at skilting og farevarsler ikke gjelder for seg. Det er også noe man ser i trafikken. 10
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #105 Skrevet 30. juni 2021 (endret) ElectricScum skrev (24 minutter siden): På lik linje med at man varsler farlig veiforhold der man erfarer at det forkommer ulykker, bør det være like naturlig med godt synlig skilting på en badeplass hvor man gjør samme erfaring. Man kan seff velge å bedrive prinsipprytteri og mene folk kan takke seg selv og drite i skilting, men da gjøre man det på bekostning av liv og helse for de man anser som "litt dumme". Men mange lever åpenbart helt greit med det. Stor forskjell på å merke veier med trafikkskilt når folk kjører i opptil 110km/t og merke "ikke stup i vannet her", når det å stupe i ukjent vann er noe man lærer seg å ikke gjøre på barneskolen. Dessuten, det første man lærer på grunnkurs til førerkortet er å kjøre etter forholdene. Sunn fornuft burde alle ha, man skal ikke trenge skilter for det. Endret 30. juni 2021 av loveli
Gjest Gratinara Skrevet 30. juni 2021 #106 Skrevet 30. juni 2021 loveli skrev (10 minutter siden): Stor forskjell på å merke veier med trafikkskilt når folk kjører i opptil 110km/t og merke "ikke stup i vannet her", når det å stupe i ukjent vann er noe man lærer seg å ikke gjøre på barneskolen. Dessuten, det første man lærer på grunnkurs til førerkortet er å kjøre etter forholdene. Sunn fornuft burde alle ha, man skal ikke trenge skilter for det. Helt enig, folk lærer sunn fornuft fra de er barn (eller burde ha lært..).. Kniven kan du skjære deg på, når platen er varm kan du brenne deg, bruk hjelm på sykkelen, hjernen er uerstattelig, ikke hopp med hodet først der du ikke kjenner bunnen... Er trist at et voksent menneske som han ikke tok hensyn til dette den dagen det skjedde, selvfølgelig trist at det skjedde han.. men ennå tristere er det at kommunen skal få skylden når det allerede er satt inn mange synlige tiltak for å unngå slike ulykker... Det er ikke kommunens feil... Jeg kunne hoppet fra hvilket som helst svaberg, brygge, havn osv. og truffet en stein, ved badesteder ser det alltid ut som mange bader og koser seg, man kan bare ikke skylde på det...
Perleugla Skrevet 30. juni 2021 #107 Skrevet 30. juni 2021 Dette er en ung frisk sterk mann som på sekunder får livet snudd på hode. Han er sikkert fortvilet og rasende på samme tid. Det er vanskelig å være sint på livet og lettere å rette sinne mot noe konkret - i dette tilfellet kommunen og manglende skilting. Lettere å være sint og tenke «hvis bare» enn å være fortvilet over å oppleve ulykke/uhell. Jeg håper han etterhvert får lagt brikkene i sitt nye puslespill og finner ut at livet fortsatt kan bli bra. Det virker som han har mange bra folk rundt seg. 9
Gjest Gratinara Skrevet 30. juni 2021 #108 Skrevet 30. juni 2021 Perleugla skrev (3 minutter siden): Dette er en ung frisk sterk mann som på sekunder får livet snudd på hode. Han er sikkert fortvilet og rasende på samme tid. Det er vanskelig å være sint på livet og lettere å rette sinne mot noe konkret - i dette tilfellet kommunen og manglende skilting. Lettere å være sint og tenke «hvis bare» enn å være fortvilet over å oppleve ulykke/uhell. Jeg håper han etterhvert får lagt brikkene i sitt nye puslespill og finner ut at livet fortsatt kan bli bra. Det virker som han har mange bra folk rundt seg. Sant, han må jo ta innover seg et helt nytt liv i rullestol feks. og alle de tingene det medfører seg.. Det er bare trist egentlig
Gjest havrekaffe Skrevet 1. juli 2021 #109 Skrevet 1. juli 2021 6 hours ago, semperflorens said: Veldig trist sak. Men ser man på bildet fra artikkelen ser man jo at det er skiltet veldig godt bortover hele kanten. Dette er heller ikke en kant det er naturlig å sitte på, da den er opphøyet og ganske smal. Og å sette opp rekkverk hjelper jo ikke - i den andre ulykken det ble vist til, klatret han over et rekkverk før han hoppet. Man er nødt til å sjekke at det er sikkert før man hopper eller stuper. Det er tragisk når det går galt, selvfølgelig, men det er grenser for hvor mye skilting og gjerder kommunen kan sette opp. Man er nødt til å ta ansvar for seg selv også. Der burde man kunne plassere et par store og høye røde skilt med informasjon som det ikke var mulig å unngå å se.
Gjest Robin666 Skrevet 1. juli 2021 #110 Skrevet 1. juli 2021 havrekaffe skrev (3 minutter siden): Der burde man kunne plassere et par store og høye røde skilt med informasjon som det ikke var mulig å unngå å se. Det hjelper ikke med skilt når folk er idioter. Skal man settes opp høye røde skilt hver tiende meter langs trikkeskikkene?
Gjest Sitronmelisse Skrevet 1. juli 2021 #111 Skrevet 1. juli 2021 semperflorens skrev (5 timer siden): Sånn jeg har forstått det er ikke akkurat denne delen av brygga bygget for hopping og bading. Badeplassen er lenger borte, der er det også stupetårn. Så det er et stupetårn i siktet fra den bryggen han hoppet fra? Og så har kommunen merket bryggen så dårlig? Herrefred, denne ulykken kommer ikke til å bli den siste. "Manns minne" er kort og nye generasjoner kommer til. Dette er Oslo, brygga er en maurtue. Må gå an å få opp et skilt som er synlig når det er mange folk der. Oslo har forøvrig neglisjert svømmeundervisning i mange, mange år, og byen har ikke noe skikkelig badeanlegg engang.
nomore82 Skrevet 1. juli 2021 #112 Skrevet 1. juli 2021 Tiuren skrev (8 timer siden): Men på den annen side så ser det ut som en relativt høy brygge, noe som indikerer at det skal legge til store båter det. Altså dypt vann. Hvor er fortøyningspunktene til disse båtene? 3
Gjest McGjest Skrevet 1. juli 2021 #113 Skrevet 1. juli 2021 loveli skrev (7 timer siden): Ser forskjellen jeg. Men er uenig med deg i hvor grensen for merking skal gå. Nei, anlegget er ikke utformet som en enorm svømmehall... Her er det du som ikke ser forskjellen og nyansene på natur og byggeplass. Såklart er det ikke en svømmehall. Men det er et badeanlegg. Bygget som det og markedsført som det. Da forventer man en viss kvalitet i markering av farlige områder. 1
Gjest McGjest Skrevet 1. juli 2021 #114 Skrevet 1. juli 2021 semperflorens skrev (7 timer siden): Men hva skal man gjøre da, når folk klatrer over gjerder for å hoppe uti? Sette opp et enda høyere gjerde? Og det er mange skilt, bortover hele kanten, i tillegg til infoskilt med "lang" tekst som vist i artikkelen. Å skylde på at det er for mye info å sette seg inn i blir for dumt. Alle vet at bading innebærer risiko. Å ikke sette seg inn i hvor grunt det er, er ekstremt dumt - som dette viser. Folk er faktisk nødt til å ta litt ansvar for seg selv - og de fleste klarer jo det. Men det er alltid noen som tror at skilting og farevarsler ikke gjelder for seg. Det er også noe man ser i trafikken. Han her klatret ikke over noe gjerde. Nå blander du litt. Han hoppet fra et sted hvor skiltene som indikerte fare var usynlig. 2
Gjest McGjest Skrevet 1. juli 2021 #115 Skrevet 1. juli 2021 semperflorens skrev (7 timer siden): Sånn jeg har forstått det er ikke akkurat denne delen av brygga bygget for hopping og bading. Badeplassen er lenger borte, der er det også stupetårn. Hele anlegget er bygget som ett. Dvs, han hoppet ikke fra tårnet såklart, men det ligger Ikke langt unna. Om man har vært der ser man tydelig at anlegget "henger sammen". 1
Gjest McGjest Skrevet 1. juli 2021 #116 Skrevet 1. juli 2021 Robin666 skrev (2 timer siden): Det hjelper ikke med skilt når folk er idioter. Skal man settes opp høye røde skilt hver tiende meter langs trikkeskikkene? Nyanser er ikke din sterke side? Det står faktisk store gule skilt på tbanen som markerer hvor man ikke kan berøre. De er ikke små, hvite og montert flatt på bakken akkurat der folk står. 1
T-Rex Skrevet 1. juli 2021 #117 Skrevet 1. juli 2021 8 hours ago, Gratinara said: Men seriøst, back to basic, man tar ikke svalestup der man ikke kjenner grunnforholdene... Dette strider mot all common sence... Da jeg gikk på barneskolen, ble vi spesielt advart mot å stupe der vi ikke kjente forholdene. Det var en del av grunnopplæringen, men nå er kanskje dette historie? 9
Gjest Atheena Skrevet 1. juli 2021 #118 Skrevet 1. juli 2021 Gratinara skrev (8 timer siden): Men seriøst, back to basic, man tar ikke svalestup der man ikke kjenner grunnforholdene... Dette strider mot all common sence... Nå er det mange steder i området rundt Sørenga man faktisk kan stupe fra brygga. Så forstår at man lett kan misforstå hvor det er trygt/utrygt. Jeg har vært mye på Sørenga og i området rundt nye Munch museet og Oslobukta og det har nok ikke fremkommet tydelig nok at det er fare en del steder. Man ser at folk stuper overalt og tenker at det er trygt når man ikke ser noen skilt. Kommunen har på en eller annen måte sviktet i å formidle dette. Nå har ikke Oslo hatt et slikt badeområde i så mange år, så jeg tror folk flest ikke har innebygd læren om å være forsiktig med stuping. Hadde det vært allment kjent at det var generell fare så hadde nok folk vært mer på vakt før man stuper. Nå har denne saken trolig gjort det kjent at man må være veldig forsiktig i området. Det skulle helst vært slik at man ikke måtte få en så tragisk ulykke før man var kjent med det.
Gjest Atheena Skrevet 1. juli 2021 #119 Skrevet 1. juli 2021 loveli skrev (8 timer siden): Ser forskjellen jeg. Men er uenig med deg i hvor grensen for merking skal gå. Nei, anlegget er ikke utformet som en enorm svømmehall... Her er det du som ikke ser forskjellen og nyansene på natur og byggeplass. Jeg er enig i at det ikke er utformet som en enorm svømmehall, men jeg tror faktisk mange tror det. Informasjonen ut til folket har feilet på en eller annen måte. Man ser folk hopper og stuper fra overalt og tenker det er trygt når man ikke har sett noe skilt. Jeg er fra Oslo og har brukt området mye, nå er ikke jeg noen stuper så det hadde ikke skjedd meg, men jeg hadde aldri tenkt over at det var utrygt og at man kunne støte på noe i bunnen der faktisk og her tror jeg vi er mange som har sittet med samme inntrykk.
2ro Skrevet 1. juli 2021 #120 Skrevet 1. juli 2021 Stakkars mann. Samtidig kan jeg si jeg har aldri sett skilt som dette noen av plassene vi bader. Ikke skiltet betyr ikke at det er trygt. Skal man stupe gjør man det fra stupetårn. Man kan ikke anta det er trygt noen andre plasser, i allefall ikke uten å sjekke først. Til og med innendørs er stuping en aktivitet for anvist område. Skilting kan gi falsk trygghet. Ting kan jo endre seg. En bør sjekke først alltid. Det var skiltet her og er synd at ingen hadde sett de før eller noen av de andre gjestene sa fra. Det kunne vært unngått på flere måter. En unødvendig ulykke. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå