Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke - raser mot kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gjest McGjest skrev (57 minutter siden):

Tror ikke han trenger at folk her kaller han dum.

Det er jeg veldig enig i!

Burde kanskje ha forutsett slike kommentarer før jeg opprettet tråden, men jeg tenkte ikke i de baner. De fleste av hos har vel tatt risikovurderinger som på et tidspunkt, som man kanskje stiller spørsmål ved i ettertid. Men det får sjelden så store konsekvenser som i denne saken, og personen som er omtalt har jo opplevd et ganske vondt fysisk og psykisk traume.

Var mer nysgjerrig på om folk mente at kommunen har noe ansvar her. Dersom jeg har forstått saken riktig, tenkte kommunen aldri at dette skulle fungere som et badested. Kanskje var det nettopp grunnforholdene som lå til grunn for denne vurderingen, jeg aner ikke. Men det kan hende at det burde vært satt opp et gjerde, for å synliggjøre at dette ikke er tenkt som noen badeplass, slik en annen forumsbruker påpekte.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ntrane skrev (21 minutter siden):

Han og hans gjeng har nå selv stukket hodet ut og brukt SoMe og media til sin talestol. Da må man regne med svar i en sak han og hans gjeng allerede har tapt. Han får nok av tid til å tenke over dette i tiden fremover. Først er det benektelse, så sinne, så frykt, osv.. 

Jeg tenker at media kanskje burde revurdert om de burde fungere som et talerør på dette tidspunktet.

Dette er en ganske fersk og ufordøyd hendelse, og den personen som ble hardt skadet risikerer jo å få negative tilbakemeldinger i kommentarfelt og SoMe.

I enkelte saker tror jeg at man bør få bearbeidet hendelsen litt før man uttaler seg i media, om ikke annet fordi man kan få tilbakemeldinger som er vonde å lese.

• Liker 23
Skrevet
clyde skrev (49 minutter siden):

Folk får gi faen i å sette seg oppå skiltene, da. Er ikke kommunens feil at folk er idiotier. De som sitter på slike skilt bør bli erstatningsansvarlige når ulykker skjer. Man må kunne forvente av voksne mennesker at de bruker hodene sine til annet enn å ha hår på. Skal ikke være sånn at myndighetene må involveres i absolutt alt fordi at folk er jækla dumme.

Å feste skilt på bakken er dumhet. De er lite synlige. Er nok at folk sitter rundt de så synes de ikke. 

Vet ikke om du har vært der, men det er stapp fult med folk der om sommeren.  

Voksne bør tenke seg om før de stuper, men det er barn og ungdom der også som ikke vil tenke over faren. 

• Liker 8
Gjest Gratinara
Skrevet

Trist ulykke, men det er på eget ansvar å stupe i ukjent farvann. Kommunen har jo skita godt også

Skrevet
ntrane skrev (20 minutter siden):

Ingen som har kalt ham dum her? Eller?

Det er godt nok skiltet, ut fra bildene jeg har sett så er det veldig bra skiltet. Nesten overdrevet.

Enden på visa er at han gjorde en skikkelig bommert med å stupe militærstup av alle ting i ukjent vann. 

Det er vel flere som har det. 

Det er bra skiltet når bryggen er tom med skilt hver 3(?) meter. Men flere av skiltene er montert på bakken som gjør at de forsvinner når folk setter seg på bryggekanten. Så på sommeren er det i praksis ikke skiltet når det er sol. 

Ideelt sett hadde man ikke trengt skilt, men det vil alltid være de som handler før de tenker. Og mange vil tenke at problemet løser seg selv på den måten, men her sitter vi igjen med en ufør ung mann og tapt skatt til Oslo kommune. Ingen vinner. 

• Liker 5
Skrevet
Gratinara skrev (6 minutter siden):

Trist ulykke, men det er på eget ansvar å stupe i ukjent farvann. Kommunen har jo skita godt også

Det er det de ikke har. Det er skiltet ved at markeringen er ca 20x20 skilt som ligger på bakken. Holder at en setter seg ved siden av så synes det ikke. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Man kan si hva man vil, man han er tredje person som ble skadet på samme plass på 2 år. (En med døden som utfall). Det tyder jo på at ja, bedre markering er på sin plass. Eventuelt, var dette kanskje feil plass å anlegge badeplass. 

Fordi det er ikke enkel tilfelle vi snakker om! 

Endret av RedFox81
  • Liker 15
Skrevet

Trist sak, ja. Men, som flere sier, man må alltid sjekke bunnforholdene når man skal hoppe uti vann. Spesielt om man skal stupe. 

Jeg har aldri forstått at folk faktisk tør å stupe. Det strider mot all (min) logikk og sunn fornuft å hoppe ut og ned i vann med hodet først. 

• Liker 11
Skrevet
havrekaffe skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg vet er ikke dette stedet tilrettelagt for bading og det er vanskelig og dra en grense mellom bading og hopping/stuping. Sier man konsekvent nei så er det ikke rom for tolkning.

Eller folk kan ta litt ansvar selv? Det virker jo litt tullete og unødvendig å skulle forby bading, når folk heller kan ta ansvar og sjekke ut om det er trygt eller ikke?

• Liker 10
Skrevet
RedFox81 skrev (1 minutt siden):

Man kan si hva man vil, man han er tredje person som ble skadet på samme plass på 2 år. Det tyder jo på at ja, bedre markering er på sin plass. Eventuelt, var dette kanskje feil plass å anlegge badeplass. 

Fordi det er ikke enkel tilfelle vi snakker om! 

Dersom jeg har forstått det rett, tenkte ikke kommunen at dette skulle fungere som en badeplass da det ble bygget. Tror tanken var at det skulle fungere som et rekreasjonsområde i nærheten av vannet.

Men jeg tror at mangelen på skilting eller gjerder kanskje har en estetisk begrunnelse: at brygga skal utgjøre en pen helhet med resten av arkitekturen. Dette er bare spekulasjoner fra min side, men det er et tankekors at det har vært flere alvorlige ulykker der.

Jeg tenker at kommunen ikke bør påta seg skyld i saken, men vurdere om de likevel kan gjøre noe for å forhindre fremtidige ulykker.

• Liker 11
Gjest Powerball
Skrevet
Gjest McGjest skrev (21 minutter siden):

Det er vel flere som har det. 

Det er bra skiltet når bryggen er tom med skilt hver 3(?) meter. Men flere av skiltene er montert på bakken som gjør at de forsvinner når folk setter seg på bryggekanten. Så på sommeren er det i praksis ikke skiltet når det er sol. 

De har målt og det var 11 meter mellom plakettene hvor han stupte fra.

Miss-Grey skrev (38 minutter siden):

Men det kan hende at det burde vært satt opp et gjerde, for å synliggjøre at dette ikke er tenkt som noen badeplass, slik en annen forumsbruker påpekte.

Det er faktisk satt ut flere badestiger (!!!!) i akkurat dette området.

Gjest Powerball
Skrevet
havrekaffe skrev (3 timer siden):

Kan vel ikke være så vanskelig for kommunen å sette opp et stort skilt på kanten på brygga med den svært enkle og forståelige tekten "Bading forbudt".

Enig. Det er ikke mer enn 2 år siden en mann i slutten av 20-årene døde etter å ha hoppet ut i vannet fra samme sted. Legen som prøvde å redde livet hans ble også skadet for livet. Og nå enda en ung mann som har forulykket og blitt lam fra brystet og ned. Så ufattelig mye sorg og lidelse. Og for de kyniske; millioner av tapte skattepenger og millioner på rehabilitering og uførhetstrygd.

Skrevet
Powerball skrev (1 minutt siden):

Enig. Det er ikke mer enn 2 år siden en mann i slutten av 20-årene døde etter å ha hoppet ut i vannet fra samme sted. Legen som prøvde å redde livet hans ble også skadet for livet. Og nå enda en ung mann som har forulykket og blitt lam fra brystet og ned. Så ufattelig mye sorg og lidelse. Og for de kyniske; millioner av tapte skattepenger og millioner på rehabilitering og uførhetstrygd.

Men dette er et sted som er mulig å bade på? Hvorfor ble han som prøvde å redde han skadet også? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Man jo må ha piggtråd&razorwire-gjerder (m/skilt) langs hele norske-kysten om man skal kunne "redde" folk som ikke har forstått at det er ekstremt dumt å hoppe/stupe fra steder der man ikke vet hvor dypt der er...  

Har selv gått der flere ganger, og la godt merke til skiltingen. Ikke at jeg noen sinne hadde funnet på å bade der, m/uten skilt men...   

Endret av Beeblebrox
  • Liker 17
Skrevet (endret)
Powerball skrev (28 minutter siden):

Hvorfor vil noen stupe fra et sted som har gjerde å sperre veien til vannet? 

Men som jeg skrev istad - det er ikke kommunens ansvar at noen bestemmer seg å stupe i ukjent vann. Da står man for all risiko selv og har resten av livet å angre at man gjorde et dumt valg.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil noen stupe fra et sted som har gjerde å sperre veien til vannet? 

Men som jeg skrev istad - det er ikke kommunens ansvar at noen bestemmer seg å stupe i ukjent vann. Da står man for all risiko selv.

Enig. Blir litt sånn amerikanske tilstander syns jeg. Der skal det alltid finnes en syndebukk som kan saksøkes. 

• Liker 16
Skrevet

Folkens, bare å stupe ut i ukjent farvann. Skulle noe gå galt, så kan man bare klage på kommunen. Selv om det er skiltet hver 5. meter.

• Liker 8
Skrevet
5 hours ago, cloudsinger said:

Dette forstår jeg ikke at er en sak. Det er selvfølgelig kjempetrist at noen har fått ødelagt livet sitt, og jeg kan skjønne at man kan ha et slags behov for å fordele skyld, men alle vet jo at man ikke skal stupe eller hoppe ut en plass uten å ha sjekket forholdene først.  I tillegg så er det jo faktisk merket med grunt vann...

Dette jeg tenkte også når jeg leste saken. Han har ingen andre å klandre enn seg selv. 

• Liker 8
Skrevet
Miss-Grey skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/kritiske-til-darlig-skilting-pa-sorenga-etter-stupeulykke-1.15557831

Fryktelig trist sak. Synes alltid det er vondt å lese om slike ulykker.

Men er det grunnlag for å være rasende på kommunen i denne saken? Er skiltingen virkelig så dårlig at kommunen må stilles til ansvar?

Nei, det må gå an å ta ansvar for egen risikabel adferd. Det er ikke kommunen sin feil at denne fyren valgte å stupe fra brygga.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...