Miss-Grey Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 https://www.nrk.no/osloogviken/kritiske-til-darlig-skilting-pa-sorenga-etter-stupeulykke-1.15557831 Fryktelig trist sak. Synes alltid det er vondt å lese om slike ulykker. Men er det grunnlag for å være rasende på kommunen i denne saken? Er skiltingen virkelig så dårlig at kommunen må stilles til ansvar? 39
T-Rex Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Tragisk ulykke. Men alt kan ikke merkes med lysende neonbokstaver. Hvorvidt merkingen var for dårlig i dette tilfellet, får vel retten finne ut av. Edit: Jeg kan se at den skadde kan ha et poeng. At et så oppsøkt badested trenger tydeligere skilting enn mindre beferdete steder. Men igjen, alt kan ikke skiltes. Endret 30. juni 2021 av T-Rex 33
Populært innlegg Clefable Skrevet 30. juni 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 30. juni 2021 Jeg tenker at det er lov å tenke selv også... Så lenge det er informert med skilt om grunt vann (som det jo var, selv om det ikke kanskje dekket hver meter av brygga), så hopper man jo på egen risiko. Selvsagt kjempeleit at det endte så alvorlig og jeg får veldig vondt av ham. Men han tok selv valget å hoppe i grunt vann. 98
Populært innlegg nomore82 Skrevet 30. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 30. juni 2021 Jeg forstår at han har det tungt og har et behov for å blåse av seg. Men man kan ikke sikre naturen mot ALT som kan skje. Når jeg vokste opp var det også ulykker hvor en stupte og traff bunnen. Hva ble vi lært opp til da? At man skal kjenne bunnforholdene FØR man stuper der. Man kan ikke skilte om alle farer. Og man kan ikke gjerde av alle risikoområder. En må kunne tenke selv. 91
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Det fremgår ikke tydelig av artikkelen om det var skiltet der han stupte. Jeg er helt klart for HMS regelverk og skilting, men jeg frykter at skilting ikke erstatter "tenk selv". Det er selvfølgelig veldig trist at han ble skadet.
Populært innlegg cloudsinger Skrevet 30. juni 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 30. juni 2021 Dette forstår jeg ikke at er en sak. Det er selvfølgelig kjempetrist at noen har fått ødelagt livet sitt, og jeg kan skjønne at man kan ha et slags behov for å fordele skyld, men alle vet jo at man ikke skal stupe eller hoppe ut en plass uten å ha sjekket forholdene først. I tillegg så er det jo faktisk merket med grunt vann... 66
Miss-Grey Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2021 Jeg har kun vært i dette området på kveldstid (før jeg hørte om denne ulykken), og da tenkte jeg at merkingen nesten fremsto som overdrevet. Men dersom det sitter mange på brygga kan det jo hende at merkingen ikke er så synlig. Jeg håper uansett at flest mulig får med seg denne saken. Det er utrolig leit når folk pådrar seg langvarige skader i slike situasjoner. Det kan være utrolig farlig å stupe uten å kjenne bunnforholdene, uansett om det er på en brygge midt i Oslo eller langt fra folk. Tror at en allmenn bevissthet rundt dette er viktigere enn skilting. 🙂 48
Populært innlegg Drizzt Skrevet 30. juni 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Miss-Grey skrev (19 minutter siden): https://www.nrk.no/osloogviken/kritiske-til-darlig-skilting-pa-sorenga-etter-stupeulykke-1.15557831 Fryktelig trist sak. Synes alltid det er vondt å lese om slike ulykker. Men er det grunnlag for å være rasende på kommunen i denne saken? Er skiltingen virkelig så dårlig at kommunen må stilles til ansvar? I slike tilfeller leter man febrilsk etter noen eller noe å skylde på. Alt annet og alle andre enn seg selv. Det er forståelig. Men kommunen har ikke skyld. Man kan ikke ha skilter overalt om alt. Alle må bruke sunn fornuft. For å sitere fra artikkelen: Stuping er kjempefarlig. Man skal aldri stupe uten å kjenne bunnforholdene Endret 30. juni 2021 av Drizzt 58
Populært innlegg Miss-Grey Skrevet 30. juni 2021 Forfatter Populært innlegg #9 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Å bli funksjonshemmet kan innebære store utfordringer, ja. Men vi har jo allerede et kjent eksempel på en person som ble lam i deler av underkroppen etter en ulykke: Birgit Skarstein. Hun fremstår både som intellektuelt og sosial sterk, og gjør det stort i Paralympics. Håper at mannen i denne saken finner noe meningsfylt å drive med. Kanskje må det bli noe annet enn det han tidligere profilerte seg på, men det er mange rasende gode idrettsutøvere med funksjonshemming. Kanskje kan han også ha glede av å drive med helt andre ting - studere juss, spille sjakk (eller hva som helst annet!). Jeg er ikke funksjonshemmet selv, men har opplevd å få snudd livet på hodet og måtte reorientere meg helt. Det føltes bittert, fordi jeg var god i det jeg drev med, og fordi jeg mistet deler av omgangskretsen min. Det tar lang tid å omstille seg, men i dag har jeg et veldig godt liv. Har aldri sett på reality-programmet som personen har deltatt i, men tenker at en person med den bakgrunnen sannsynligvis har mange ressurser når det gjelder viljestyrke og sosiale ferdigheter. Jeg tror at han har gode forutsetninger for å få et godt liv! Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 1. juli 2021 av Perelandra 93
Zenhouse Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 Det ER dårlig skiltet der. Når det er mange mennesker der ser man ikke de skiltene, man står/sitter på dem da. . Bør komme et par skilt opp på stolper der i hode-høyde. 16
Populært innlegg Beyblade Skrevet 30. juni 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 30. juni 2021 Zenhouse skrev (3 minutter siden): Det ER dårlig skiltet der. Når det er mange mennesker der ser man ikke de skiltene, man står/sitter på dem da. . Bør komme et par skilt opp på stolper der i hode-høyde. Enig i dette egentlig, men samtidig er det beyond idiotisk å STUPE ned i vann du ikke ANER dybden på. 87
Gjest Dikteren Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Blondie65 skrev (48 minutter siden): Det fremgår ikke tydelig av artikkelen om det var skiltet der han stupte. Jeg er helt klart for HMS regelverk og skilting, men jeg frykter at skilting ikke erstatter "tenk selv". Det er selvfølgelig veldig trist at han ble skadet. Det var skiltet, men de så ikke skiltet. I en artikkel fra 09. Juni ble det blant annet skrevet: "Det var et lite skilt som ingen av dem så. Jeg lurer på hva kommunen skal gjøre med dette, for her er det mye som står på dem. Vanskelige å få øye på Langs Munch-bryggen er det omtrent hver femte meter skrudd fast plaketter med beskjed om grunt vann og advarsel mot stuping. Fazal, som var en av flere kamerater til stede da ulykken skjedde, stiller likevel spørsmål rundt størrelsen på skiltene, teksten og avstanden mellom dem. Spesielt når været er så godt og en tettpakket brygge gjør det vanskelig å få øye på skiltene." https://www.nrk.no/sport/lillebroren-ble-lam-etter-stupeulykke-pa-sorenga-_-skylder-pa-kommunens-skilting-1.15526668
Gjest Saph Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Miss-Grey skrev (På 30.6.2021 den 16.11): Å bli funksjonshemmet kan innebære store utfordringer, ja. Men vi har jo allerede et kjent eksempel på en person som ble lam i deler av underkroppen etter en ulykke: Birgit Skarstein. Hun fremstår både som intellektuelt og sosial sterk, og gjør det stort i Paralympics. Håper at mannen i denne saken finner noe meningsfylt å drive med. Kanskje må det bli noe annet enn det han tidligere profilerte seg på, men det er mange rasende gode idrettsutøvere med funksjonshemming. Kanskje kan han også ha glede av å drive med helt andre ting - studere juss, spille sjakk (eller hva som helst annet!). Jeg er ikke funksjonshemmet selv, men har opplevd å få snudd livet på hodet og måtte reorientere meg helt. Det føltes bittert, fordi jeg var god i det jeg drev med, og fordi jeg mistet deler av omgangskretsen min. Det tar lang tid å omstille seg, men i dag har jeg et veldig godt liv. Har aldri sett på reality-programmet som personen har deltatt i, men tenker at en person med den bakgrunnen sannsynligvis har mange ressurser når det gjelder viljestyrke og sosiale ferdigheter. Jeg tror at han har gode forutsetninger for å få et godt liv! Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Ikke helt riktig. Hun ble lam fordi epiduralen ikke gikk ut som den skulle etter en operasjon. Ulykken gjorde henne ikke lam. Men det var også en ulykke som skjedde i forbindelse med vannlek. Endret 1. juli 2021 av Saph
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Sorry, dette får han skylde på seg selv for. Man skal aldri stupe i ukjent vann, såpass skjønner de fleste oppegående folk selv. Å sette opp skilt for alt mulig går ikke. Skal man sette opp skilter ved hver forhøyning andre steder også? "Ikke hopp ned her, fare for å brekke beina eller død". Eller sette opp skilt ved hvert tre, "klatring kan føre til fallulykker og død"? Nei, nettopp.
likestilling Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Det står i en artikkelen at det var en stein som var under overflaten, og i så fall burde de kanskje ha gravd ut noe masse der folk stuper/bader i stedet for å fokusere så mye på skilt? Det er jo ikke kommunens ansvar å sørge for at alt er helt trygt, men samtidig er det rart at de ikke har gravd bort litt der de anlegger brygger. Jeg vet ikke hva realiteten er men de har jo gjort såpass mye der at det er litt rart om de ikke har gravd bort steiner....? Endret 30. juni 2021 av likestilling 9
Miss-Grey Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 30. juni 2021 Saph skrev (4 minutter siden): Ikke helt riktig. Hun ble lam fordi epiduralen ikke gikk ut som den skulle etter en operasjon. Ulykken gjorde henne ikke lam. Men det var også en ulykke som skjedde i forbindelse med vannlek. Takk for at du presiserer! Jeg trodde at hun ble lam av selve ulykken, men da husket jeg feil. Men til tross for faktafeilen står jeg fortsatt ved poenget mitt. 9
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 Zenhouse skrev (15 minutter siden): Det ER dårlig skiltet der. Når det er mange mennesker der ser man ikke de skiltene, man står/sitter på dem da. . Bør komme et par skilt opp på stolper der i hode-høyde. Nei, det burde det ikke. Folk får begynne å tenke selv og ikke skylde på alle andre for egen dumhet hele tiden. Dette var ene og alene hans egen feil. Skilting gjør at folk slutter å tenke selv, du ser jo selv hvor avhengig enkelte gjør seg av skilting. Hvis det ikke er skilt = trygt. Sånn går det ikke an å leve, man får ta ansvar for eget liv og egen helse og bruke de små grå og øve seg på risikovurdering hvis man ikke skjønner ting selv.
Miss-Grey Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #18 Skrevet 30. juni 2021 likestilling skrev (4 minutter siden): Det står i en artikkelen at det var en stein som var under overflaten, og i så fall burde de kanskje ha gravd ut noe masse der folk stuper/bader i stedet for å fokusere så mye på skilt? Det er jo ikke kommunens ansvar å sørge for at alt er helt trygt, men samtidig er det rart at de har gravd bort litt der de anlegger brygger. Jeg vet ikke hva realiteten er men de har jo gjort såpass mye der at det er litt rart om de ikke har gravd bort steiner....? Tenkte det samme. Samtidig er vel ikke dette anlagt som en badebrygge, men folk bader der likevel. Hvis jeg har forstått saken rett 3
Valeera Skrevet 30. juni 2021 #19 Skrevet 30. juni 2021 Man skal aldri stupe eller hoppe fra et sted man ikke er kjent. Trist ulykke men han er 100% ansvarlig selv. 33
Zenhouse Skrevet 30. juni 2021 #20 Skrevet 30. juni 2021 Beyblade skrev (29 minutter siden): Enig i dette egentlig, men samtidig er det beyond idiotisk å STUPE ned i vann du ikke ANER dybden på. Er enig i det også. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå