AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 hei! en mamma I barnehagen til ungene fortalte meg om hvordan de utfører skjermfri hverdag hjemme. barna hennes får se 3 episoder av valgfrie program på nrk super hver lørdag, ellers er det i ingen skjerm gjennom uka i deres hjem. grunnen til at jeg spurte henne er at barna hennes er så flotte. oppriktig de mest kreative, oppfinnesomme og sosiale ungene jeg har møtt. etter det har jeg og mannen min diskutert om vi burde implimentere noe lingnende hos oss. barna er 4 og 6 år gamle og er vandt til skjerm hver dag. hvordan regulerer dere skjermtid? kunne dere vurdert å kutte all skjerm fra ungenes liv? og hvordan kan man gå frem med overgangen fra mye skjerm til i praksis null? Anonymkode: 8383a...217 1
nomore82 Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 I årene før skole kan nok dette fungere. Men så begynner skolen med lekser på nett. Så har du venner på nett. Så er det kalendere på nett, påmelding til kamper/øvelser, informasjon rundt aktiviteter/skole, sosialt nettverk og sosiale medier.... Samtidig mener jeg og at det er viktig at dagens unger lærer seg å bli trygge på bruk av digitale verktøy da det forventes bare at de kan det når de først trenger det. Så mammaen i barnehagen vil nok forhåpentligvis se at barna fort blir handikappet når det kommer til digitale løsninger dersom barna ALDRI får utfolde seg innenfor trygge rammer med digitale plattformer. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 nomore82 skrev (4 minutter siden): I årene før skole kan nok dette fungere. Men så begynner skolen med lekser på nett. Så har du venner på nett. Så er det kalendere på nett, påmelding til kamper/øvelser, informasjon rundt aktiviteter/skole, sosialt nettverk og sosiale medier.... Samtidig mener jeg og at det er viktig at dagens unger lærer seg å bli trygge på bruk av digitale verktøy da det forventes bare at de kan det når de først trenger det. Så mammaen i barnehagen vil nok forhåpentligvis se at barna fort blir handikappet når det kommer til digitale løsninger dersom barna ALDRI får utfolde seg innenfor trygge rammer med digitale plattformer. enig med deg her. men jeg tror det er forskjell på å sitte på pcen med læringsbaserte spill og å sitte passivt foran iPaden på YouTube. Vi prøver å finne en gylden middelvei, men det er ikke så lett nei... Anonymkode: 8383a...217 1
Sokkar Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Synes det er minst like viktig at foreldre tar skjermfri. 13
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Disse barna er jo ganske like i alder og leker sikkert godt sammen. Det har MYE å si om man har en lekekamerat der hele tiden. Ikke alle har det. Anonymkode: 90ac4...7a2 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Disse barna er jo ganske like i alder og leker sikkert godt sammen. Det har MYE å si om man har en lekekamerat der hele tiden. Ikke alle har det. Anonymkode: 90ac4...7a2 ja de gjør det, og de leker veldig fint alene også. med togbane, lego, barbie, magnatiles osv. Anonymkode: 8383a...217
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 Uten TV hadde jeg som alenemamma ikke klart meg 😅 Anonymkode: 02b31...b7e 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 I barnehageårene var det lett. Vi har ikke tv på hytta, kun dvd (bor der hele sommerhalvåret), ipad'er ble gjemt bort, vi fjernet alle barnekanalene fra tv unntatt super, barna var ikke så interessert. Hadde noen "dragon box" eller hva det her,-spill på mobilene våre til kjedelige venterom osv. Hørte mye på lydbøker. Senere hadde vi "tid lest i bok" = skjermtid", da ble det en del skjermtid etterhvert uansett, men det satte vi jo pris på. Så skrur vi av wifi kl.20-08 på barnas enheter, det hjelper jo. Så kranglet vi en del om det, men de forsto til slutt at de fikk lov å se litt på tv eller sitte på mobil eller iPad hvis de var greie og la det bort med en gang vi sa ifra (det samme gjelder oss voksne). Blir det krangling og sure miner da, får de nei neste gang og den iPad'en forsvinner igjen. Nå har de blitt så store at vi ser på tv-serier sammen som familie, de får spille nintendo på hytta (gjør det sjeldent), men de har mobiler som er flittig i bruk. Anonymkode: 111d7...11c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 Gode, gamle barne-tv har vel aldri vært til skade for noen...? Anonymkode: 53b24...d24 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): hei! en mamma I barnehagen til ungene fortalte meg om hvordan de utfører skjermfri hverdag hjemme. barna hennes får se 3 episoder av valgfrie program på nrk super hver lørdag, ellers er det i ingen skjerm gjennom uka i deres hjem. grunnen til at jeg spurte henne er at barna hennes er så flotte. oppriktig de mest kreative, oppfinnesomme og sosiale ungene jeg har møtt. etter det har jeg og mannen min diskutert om vi burde implimentere noe lingnende hos oss. barna er 4 og 6 år gamle og er vandt til skjerm hver dag. hvordan regulerer dere skjermtid? kunne dere vurdert å kutte all skjerm fra ungenes liv? og hvordan kan man gå frem med overgangen fra mye skjerm til i praksis null? Anonymkode: 8383a...217 Vi kjører samme regler, altså kun skjerm 1 times tid på lørdags morgen. Fungerer veldig fint. Opplever at barna (de er i bhg-alder) er blitt veldig tålmodige og flinke til å aktivisere seg selv. Går fint å kjøre bil i flere timer f.eks. Setter på lydbok, eller så leker de med lekefigurer/bamser/tegnebrett, eller blar i ei bok på veien. Det er veldig verdifullt å ikke måtte bli underholdt hver eneste gang man har to sekunder til overs. Tror at vi kommer til å videreføre de samme prinsippene når de blir eldre. Altså skjermfri hverdag, mens lørdag morgen + evt. kveld kan brukes til det. Blir vanskeligere når de nærmer seg tenårene, men da håper jeg at vi har lært de et par gode rutiner, slik at de klarer å regulere det på en sunn måte selv. Anonymkode: ef911...1a5 2
Gjest Saph Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Det var jo sånn mange av oss vokste opp, med bare barnetv klokken seks i en halvtime hver dag, så at det kan gjøres uten at ungene dør av det er helt klart. Men det er vel umulig å gjennomføre nå, vennene dems driver sikkert med skjerm når de er med hverandre eller leker hjemme og snakker om programmer, videoer, spill etc som vil gjøre at de skjermløse føler seg utenfor. Endret 30. juni 2021 av Saph
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi kjører samme regler, altså kun skjerm 1 times tid på lørdags morgen. Fungerer veldig fint. Opplever at barna (de er i bhg-alder) er blitt veldig tålmodige og flinke til å aktivisere seg selv. Går fint å kjøre bil i flere timer f.eks. Setter på lydbok, eller så leker de med lekefigurer/bamser/tegnebrett, eller blar i ei bok på veien. Det er veldig verdifullt å ikke måtte bli underholdt hver eneste gang man har to sekunder til overs. Tror at vi kommer til å videreføre de samme prinsippene når de blir eldre. Altså skjermfri hverdag, mens lørdag morgen + evt. kveld kan brukes til det. Blir vanskeligere når de nærmer seg tenårene, men da håper jeg at vi har lært de et par gode rutiner, slik at de klarer å regulere det på en sunn måte selv. Anonymkode: ef911...1a5 Vent til barna begynner på skolen og får utdelt hver sin skole-iPad fra første klasse, eller til maset om egen mobil og snap og insta starter sånn rundt tredje, før du danner deg altfor klare bilder rundt dette med skjerm for barn. Bare et lite tips fra en firebarnsmor som også hadde lignende planer da de to første var små😅 Anonymkode: ff852...660 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Hvor mye er du selv villig til å droppe mobil og pc, ts? Om du vil innføre ingen skjerm, så bør du være villig til å aktivisere barna dine. finne aktiviteter dere kan gjøre. Du kan kjøpe inn til hobbyer, du kan ta dem med på bibliotek, ta dem med på klatring osv Men om du tenker droppe skjerm og la dem aktivisere seg selv, dvs kjede seg, så vil du feile. Da skaper du bare en kjip barndom der de kjeder seg og ikke får utfoldet seg i det hele tatt. Skal sies at jeg syntes synd på de som aldri får spille tv spill eller bruke internett til sosial aktivitet som chats, forum m.m. Tv spill var en stor del av barndommen min, og noe av det jeg husker med godt minne. De fjellturene foreldrene drog meg med på, besøk familie jeg ikke likte, samt kjedelige søndager der det aldri skjedde noe, er pyton å huske tilbake på. Syntes synd på barn der foreldre nekter dem skjermtid, samtidig som de forventer at barna skal selv finne på noe å gjøre på. Anonymkode: b9e8f...7de
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig verdifullt å ikke måtte bli underholdt hver eneste gang man har to sekunder til overs. Helt enig med dette. Barnet vårt (6 år) har en halvtime skjermtid hver ettermiddag. I helgen blir det av og til en time. Vi valgte også å ha en "skjermfri bil". Brukte aldri iPad eller lignende i bilen (først pga bilsyke, men nå er det bare en vane). Har også ikke nettbrett hjemme, bare den som ungen fikk fra skolen. Det kommer til å endre seg ganske snart, tror jeg, for at barnet blir eldre Men akkurat nå fungerer alt veldig bra. Anonymkode: 2ce43...c2d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vent til barna begynner på skolen og får utdelt hver sin skole-iPad fra første klasse, eller til maset om egen mobil og snap og insta starter sånn rundt tredje, før du danner deg altfor klare bilder rundt dette med skjerm for barn. Bare et lite tips fra en firebarnsmor som også hadde lignende planer da de to første var små😅 Anonymkode: ff852...660 Vi får se. Jeg vet at det blir vanskeligere å redusere jo eldre de blir, men det er nok mange tiltak man kan gjøre for å forebygge. Tror ikke at de får Ipad i 1.klasse på nærskolen her vi bor. Vi har gård, med hester, sauer, geiter, katter og hunder. Vi har basseng og trampoline. Vi har klatrevegg bak låven. Jeg har planer om å fortsette å være en engasjert forelder, ha åpent hus, og ta barna + venner med på morsomme ting (f.eks. slalåmturer, bading, teltturer, hundetrening, ridning, klatring osv osv). Kommer til å være behjelpelig med kjøring. De trenger ikke sitte alene hjemme selv om de ikke får lov til å være klistret til skjermen 24/7. Har også tenkt å engasjere dem i fritidsaktiviteter, og gi dem mulighet til å jobbe og tjene seg egne penger. De kommer til å få analog telefon så fort de lærer seg å lese, slik at de kan nås på tlf og sms. Har ingen 0-visjon når det gjelder digitale medier. Jeg ønsker bare bevissthet rundt bruken, slik at det er de som styrer skjermen og ikke motsatt. Når de blir eldre, så får de mulighet til å bruke det som et verktøy som brukes til et bestemt formål. Ikke denne bevisstløse scrollingen. Jeg synes også det er forskjell på å ha en eller to kvelder i uken der man tar et bevisst valg om å koble ut med skjermunderholdning, og det å ha det fritt hver dag. Er det fritt hver dag, eller tidsregulering per dag (f.eks. 2 timer om dagen), blir det veldig vanskelig å fokusere på noe annet. Barnet/ungdommen går bare rundt og venter på å få bruke skjerm. Ikke en god løsning synes jeg. Anonymkode: ef911...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): hei! en mamma I barnehagen til ungene fortalte meg om hvordan de utfører skjermfri hverdag hjemme. barna hennes får se 3 episoder av valgfrie program på nrk super hver lørdag, ellers er det i ingen skjerm gjennom uka i deres hjem. grunnen til at jeg spurte henne er at barna hennes er så flotte. oppriktig de mest kreative, oppfinnesomme og sosiale ungene jeg har møtt. etter det har jeg og mannen min diskutert om vi burde implimentere noe lingnende hos oss. barna er 4 og 6 år gamle og er vandt til skjerm hver dag. hvordan regulerer dere skjermtid? kunne dere vurdert å kutte all skjerm fra ungenes liv? og hvordan kan man gå frem med overgangen fra mye skjerm til i praksis null? Anonymkode: 8383a...217 Ja, vi gjør snart det. Har 1t pr dag som passen et periode der de trengte en pause etter bhg. Men nå… må det vekk. Må kaste ut alt for å endre vane. Ikke orket kampen enda. Men den er så verst det. Min skrekk er at de skal falle av sosialt sett om de ikke kan leke se samme leke som andre barn. Dvs kaptein sabeltann, paw patrol, frost og pysjheltene… redd de blir «tapere» om de ikke er kjent med det som «går». Var slik selv og det var så trist… vi hadde bare nrk hjemme så når alle snakket om beverly hills visste jeg nada. Skulle gjort mye for å henge med på samtalene… så jeg vet ikke. Tv er helt innsmurt i norske barna hverdag og identitet… Anonymkode: fb0d9...02d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 Har en "relativt" skjermfri hverdag med våre (J5 og G8). Begynte tidlig med å lese for dem i sengen fra bøker, og da la vi også bildebøker i sengen deres etterhvert da de la seg da de ble litt eldre. Utrolig nok har dette faktisk gitt dem en interesse for å lese - trodde aldri det skulle funke! Nå som de har blitt litt eldre har eldstemann fått en knappetelefon med liten skjerm som han kan ringe og sende meldinger med, men også med 0.5GB data/mnd som funker "okay" med Snapchat og de mediene i moderat mengde. Nå er nok jeg strengere enn de fleste foreldre, men jeg ser også forskjellen på spesielt sønn og hans venner i oppmerkshomhet i samtaler, og ja - en del småting... Har vært veldig på at barna ikke skal bli "gamere", som jeg så mange av mine venner etterhvert ble.... Og også så hva som skjedde med dem - i hvert fall innenfor jobblivet... Så nå premierer jeg barna for hver bok de leser - funker som bare rakkern (bare pass på å spørre litt detaljerte spørsmål fra boken for å være sikker på at de faktisk har lest den). Anonymkode: 07c09...33d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #18 Skrevet 1. juli 2021 Det er jo forsket på dette, at barn som får mindre skjerm blir mer opplagt, mindre irritabel, sover bedre og spiser bedre. Er bare bra å kutte ned. Anonymkode: 75e66...764
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #19 Skrevet 1. juli 2021 Jeg har vært 100% alene om omsorgen for barnet mitt hele veien. Han er 9 år, og fra fødsel til han begynte i 1.klasse så hadde han aldri brukt en mobil, nettbrett eller spillkonsoll. Jeg viste han raskt hvordan en ipad fungerer et par dager før skolestart siden alle grunnskole elever her har hver sin ipad som brukes aktivt i undervisningen og lekser. Har hørt det samme om min gutt som du beskriver de barna du kjenner, Ts 🙂 Jeg er veldig stolt av han. Flinkest i klassen i tillegg til sterk, rask og atletisk. Godt utviklet språk og sosiale ferdigheter, og mange venner. Nå har han mobil og spillkonsoll. Velger fortsatt å være ute for å bygge hytte (ja, han bruker hammer, spiker og sag), og spille fotball. Angrer ikke 1 sekund på at jeg aldri brukte skjermen som barnevakt. Og jeg har alltid, uten unntak, stått opp sammen med han. Anonymkode: 0f6e4...b61
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 Mitt barn er 3 år, og har to program hun ser på hverdagen, og de er ca7 minutt hver og de ser hun om morgenen før BHG og mens vi lager middag Lørdagskveld ser vi en film sammen om kvelden, men hun klarer aldri å se ferdig en hel film. Hun leker som regel med lekene sine mens vi ser ferdig. Hun fikk heller ikke skjermtid før hun var 2 år. Jeg kjenner flere som har kjøpt iPad allerede til sine barn på samme alder, og min mann er misunnelig på de andre barna som kan sitte stille i flere timer. Sjefen hans for eksempel har datteren på 3 år med seg på jobb en dag i uken og han jobber på en PC mens datteren sitter i sofaen på kontoret og ser på skjerm hele dagen. Personlig vil jeg heller ha ett barn som er nysgjerrig og løper rundt og leker, enn ett som sitter still og stirrer på en skjerm konstant. Anonymkode: 95e86...668
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå