AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Er det tilfeller hvor det medfører ulemper for en av partene? Eks ved stor inntektsforskjell? Anonymkode: cb0ea...cfc
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Hvis begge har barn fra før, og en av partene har formue. (Dumt for barna til den som har formue, hvis den går først) Anonymkode: 56ae7...f4f 3
Million Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Hvis man har barn, treffer en ny partner man flytter sammen med men aldri får barn med, og ønsker ikke at partneren skal arve hus, penger og formue fordi da blir det mindre på ens egne barn. Da gifter man seg ikke, for samboere uten felles barn har ikke arverettigheter etter hverandre.(med mindre man skriver gyldig testamente og testamenterer skriftlig arv til partneren) Endret 30. juni 2021 av Million 1
Leo Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Hvis man er på AAP og står i fare for å havne i karenstid før man er ferdig avklart er det dumt å gifte seg fordi man ikke har krav på sosialhjelp hvis man er gift med noen som har normal inntekt på grunn av den gjensidige forsørgerplikten som gifte har. Gjelder for så vidt alle tilfeller hvor man ser at man kan bli avhengig av sosialhjelp. F.eks. at man har vært arbeidsledig lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis begge har barn fra før, og en av partene har formue. (Dumt for barna til den som har formue, hvis den går først) Anonymkode: 56ae7...f4f Det man bringer inn er særeie og går til egen barn uavhengig av når man dør. Anonymkode: cb0ea...cfc
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Jeg var dum som giftet meg om man ser rent økonomisk på det. Tjener tre ganger så mye som mannen min, jeg har voksne barn som har flyttet ut og han har yngre barn som bor hjemme. Han har blitt med på tre huskjøp på ti år og vi har tjent mye penger på dette også. Heldigvis har jeg ektepakt og eier en større del enn ham på vårt siste hus, nettopp for å sikre mine barn og meg selv i en skilsmisse. Men han har tjent godt på at han ble sammen med meg, det er helt sikkert. Samtidig kan ikke forholdet vårt måles i penger, om man ser sånn på det, uten ham hadde jeg følt noe manglet. Har hatt såpass mange partnere og er godt voksen, føler jeg vant i Lotto da vi møttes og det sa bang!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 Alt kan løses med ektepakt og testamente. Man kan holde økonomien separat som gift om man ønsker dette. Av den grunn ser jeg ingen tilfeller hvor det ikke lønner seg å gifte seg Anonymkode: 3cbf5...284
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alt kan løses med ektepakt og testamente. Man kan holde økonomien separat som gift om man ønsker dette. Av den grunn ser jeg ingen tilfeller hvor det ikke lønner seg å gifte seg Anonymkode: 3cbf5...284 Det blir ikke god stemning i ekteskapet om man lager ektepakt der den ene har en enorm formue, mens den andre er hvermannsen. Spesielt vil dette på sikt bli tydelig for barna til den med minst formue. Anonymkode: 56ae7...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det man bringer inn er særeie og går til egen barn uavhengig av når man dør. Anonymkode: cb0ea...cfc Nei, nå må dere slutte! Særeie er det som er avtalt i ektepakt. Alt annet er felleseie. Det man har med inn eller arver kan kreves skjevdelt, men det er ikke særeie. Anonymkode: 4c5d1...4ce
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir ikke god stemning i ekteskapet om man lager ektepakt der den ene har en enorm formue, mens den andre er hvermannsen. Spesielt vil dette på sikt bli tydelig for barna til den med minst formue. Anonymkode: 56ae7...f4f Er man voksen nok til å gifte seg så mener jeg man er voksen nok til å ta en slik samtale om økonomi Tror du ikke det er bedre å ta den samtalen når alt er greit vs når man slår opp? Det tror jeg. Man må i alle fall prate om man skal ha ektepakt eller ikke, og være åpen for at den andre ønsker det. I vår ektepakt har vi formalisert særeie før ekteskap og felleseie i det vi tjener opp etter, og at arv den enkelte får er særeie. Vi har også enkelte gjenstander nevnt i den. For oss er det en god trygghet. Jeg sier ikke at man skal ha ektepakt, men jeg sier at man kan sikre seg om man ønsker det, og dermed så er det ikke en ulempe å gifte seg fordi man har ulike formuer. Anonymkode: 3cbf5...284
Dillan Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 Hvis den ene parten har gjeld med seg inn i ekteskapet og/eller er et økonomisk surrehue kan det være dumt å gifte seg.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Dillan skrev (1 minutt siden): Hvis den ene parten har gjeld med seg inn i ekteskapet og/eller er et økonomisk surrehue kan det være dumt å gifte seg. Gjeld er privat og holdes utenfor så det blir vel ikke noe annerledes enn om man kun hadde vært samboere. Anonymkode: cb0ea...cfc
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Når du drar kjensel på en golddigger.. Anonymkode: 19aaf...85c 1
Dillan Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjeld er privat og holdes utenfor så det blir vel ikke noe annerledes enn om man kun hadde vært samboere. Anonymkode: cb0ea...cfc Feil, du risikerer å sitte igjen med halvparten av gjelden ved skilsmisse. Helt tullete regel, men den er der. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 Dillan skrev (5 minutter siden): Feil, du risikerer å sitte igjen med halvparten av gjelden ved skilsmisse. Helt tullete regel, men den er der. Takk for info, det burde jo være like regler for gjeld og formue man tok med seg inn😦 Anonymkode: cb0ea...cfc
Dillan Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for info, det burde jo være like regler for gjeld og formue man tok med seg inn😦 Anonymkode: cb0ea...cfc Ja, de fleste tror jo det og derfor er det ekstra skummelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå