AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Hvorfor er det slik at noen kvinner føder alle sine barn før termindato, mens andre kvinner føder etter termindato og i verstefall må igangsettes 11 dager etter termin? Jeg er nå gravid med 3 barnet og er 41+0 og frykter jeg må igangsettes slik jeg gar blitt med di andre 2. Termindatoen som er satt er helt perfekt etter ivf forsøket vi hadde, likevel har måtte igangsettes med mine 2 andre og frykter jeg må det nå også. Anonymkode: 3b6b6...6c5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Sikker det samme som at kvinner har forskjellig lengde på menssyklusen sin. Anonymkode: 31874...309 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Det lurer jeg også på. Anonymkode: f6819...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sikker det samme som at kvinner har forskjellig lengde på menssyklusen sin. Anonymkode: 31874...309 Jeg tviler på at det har noen sammenheng. Jeg kjenner flere kvinner med samme syklus som meg selv som føder flere dager før termin. Anonymkode: 3b6b6...6c5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Jeg lurer litt på om noen kropper bare ikke fårstår hvordan den selv skal sette igang en fødsel? Anonymkode: 3b6b6...6c5 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Min kom på den dagen jordmor fant med terminhjulet sitt, ikke til ULtermin som var satt dagen før. Tror ikke han fikk med seg det var satt ny termin!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 Arvelig kanskje? Begge mine barn ble født før termindato (uke 38 og uke 39) og det blr jeg og søsteren min også. Anonymkode: 934fe...36a 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg lurer litt på om noen kropper bare ikke fårstår hvordan den selv skal sette igang en fødsel? Anonymkode: 3b6b6...6c5 Det tror jeg og. Selv med ballong og tabletter og gudene vet hva så tok det en evighet før jeg var i aktiv fødsel. Med riestimulerende drypp tok det også over 20 timer før ungen kom ut. Og da fikk jeg ingen pressetrang eller noe, og ungen måtte tas med vakuum fordi ingenting skjedde. Kroppen min skjønte ingen verdens ting 😄 Anonymkode: 0149b...29e
morning_sun Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 Fordi babyen selv velger den datoen som passer best for å oppfylle sin sjels oppdrag i dette livet❤️
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg tviler på at det har noen sammenheng. Jeg kjenner flere kvinner med samme syklus som meg selv som føder flere dager før termin. Anonymkode: 3b6b6...6c5 Tror AB mente at det er like lett å finne ut av som at noen har lang syklus andre korte. At det bare er sånn Anonymkode: 2072b...b62 5
Million Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 Sikkert fordi svangerskap ikke er noen eksakt vitenskap, og unger blir "ferdige" til ulike tider. Kroppen er ingen maskin som kan stilles inn på en bestemt dato. Det varierer noe. 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 Terminbestemmelse er ikke 100% nøyaktig, og hos noen ende få skjønner ikke kroppen/babyen at den skal føde eller fødes. Heldigvis lever vi en tid hvor det egentlig ikke har noe å si ❤️ Anonymkode: 7c253...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Har det litt med størrelsen på babyen å gjøre, tro? De jeg kjenner som har født før termin har fått litt store eller gjennomsnittlige babyer (som ville vært litt store om de ble født til termin.) Selv slapp jeg akkurat unna igangsettelse og fikk en baby rett under snittet. Han ville altså ha vært litt liten om han kom til termin. Anonymkode: ea7a1...6a8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Begge mine er født før termindato (39+1 og 39+4), og jeg tror ikke det har noen sammenheng med forskjellig lengde på syklusen. Tror heller ikke det er arvelig, da moren min gikk over termindato med to av tre. Mine var også under 3,5 kilo, yngste faktisk så vidt det var over 3 kilo. Begge var under 50 cm. Så jeg tror egentlig det bare er tilfeldigheter, de kommer når de er klare, rett og slett. Anonymkode: 09526...733
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 Liker å tro at kroppen min lytter til de rundt meg. 😅 Var hos jordmor for sjekk, det ble oppdaget proteiner i utinen og jeg dro hjem med beksjeden at om ikke fødselen startet i dag, ville hun sende meg til sykehuset om to dager. Dro hjem - noen timer etter det gikk vannet, og noen timer etter det kom babyen. Dette var en stund før termin. Helt ærlig, det er vel ikke noe klart svar på hvorfor. Kanskje kroppene våre bare reagerer ulikt på å være gravid? Anonymkode: 271c2...f8d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 Jeg lurer også på det. Og vil tro det er sammensatt. Jordmoren jeg gikk til sa at det var på samme måte som at noen har korte sykluser og andre lengre. Men jeg tror ikke hun mente at det var samme mekanisme som lå bak. Det er trolig ikke det. Man vet vel heller ikke med full sikkerhet hva som starter en fødsel naturlig. Noe er kanskje arvelig, men akkurat hva som utløser det er ikke så godt å si likevel. Store barn kan nok spille inn. Kanskje utformingen på livmoren. Mengde fostervann. Jeg har lest at små kvinner ofte føder litt tidligere. Men det er jo massevis av eksempler på det motsatte (det har f.eks. ikke stemt i min familie. Ikke har det vært noen særlig synlig arvelighet heller, i min nære familie føder vi mellom uke 30 og 41 et sted). AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tviler på at det har noen sammenheng. Jeg kjenner flere kvinner med samme syklus som meg selv som føder flere dager før termin. Anonymkode: 3b6b6...6c5 Jeg tror også brukeren, som jordmoren min, mente at kvinner ofte har omtrent like lange sykluser og omtrent like lange svangerskap (med mange unntak), ikke at f.eks. kort syklus betyr kort svangerskap. F.eks. har jeg syklus på 25-26 dager og svangerskap på 40 uker (i den grad man kan trekke noen slik slutning etter bare to svangerskap da). Anonymkode: ea7a0...d29
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 Tror det er så forskjellig og ulikt fra barn til barn. Jeg har født 3 barn: Nr.1: kom på termin Nr.2: ble født 10 dager etter termin Nr.3: ble igangsatt 8 dager etter termin (14 dager etter 5 private ultralyder, men 8 dager etter ordinær ultralyd) fordi det var lite fostervann Anonymkode: 51464...c17
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Har det litt med størrelsen på babyen å gjøre, tro? De jeg kjenner som har født før termin har fått litt store eller gjennomsnittlige babyer (som ville vært litt store om de ble født til termin.) Selv slapp jeg akkurat unna igangsettelse og fikk en baby rett under snittet. Han ville altså ha vært litt liten om han kom til termin. Anonymkode: ea7a1...6a8 Da burde jeg født mye tidligere Anonymkode: f9b38...b88
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #19 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har det litt med størrelsen på babyen å gjøre, tro? De jeg kjenner som har født før termin har fått litt store eller gjennomsnittlige babyer (som ville vært litt store om de ble født til termin.) Selv slapp jeg akkurat unna igangsettelse og fikk en baby rett under snittet. Han ville altså ha vært litt liten om han kom til termin. Anonymkode: ea7a1...6a8 Tviler på der er grunnen. Jeg har født begge barna mine før termin (uke 36 og uke 38) og de var 2,4 kg og 2,8 kg. Anonymkode: 2119e...641
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 Fordi det er mye som påvirker når en fødsel starter. Det er proteiner fra babyen som starter en fødsel, men fødselstidspunkt kan også påvirkes av formen på livmor, om mor har en infeksjon (som hun kanskje ikke vet om), sykdom hos mor eller fosteret, kroppsvekt, morkaken osv. Anonymkode: 663ad...2cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå