Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjøres dette vanligvis? Han har et barn, voksen, lite kontakt. Jeg har to barn som bor hjemme fremdeles. Vi bor i et hus hvor jeg står som eier, han som medlåntaker men ikke eier. Han har i tillegg huset han bodde i da vi møttes, han leier ut deler av dette per i dag. Vi har imidlertid masse gode minner fra tiden vår som nyforelsket hvor vi tilbrakte mye tid sammen der. Det er en fin stor hage der bl.a.

Det jeg lurer på er om det er barnet hans som arver dette huset, da barn vel arver 2/3 av foreldrene. Men er det mulig å unnta huset, og at hen arver pengesum istedet? 

Anonymkode: 3d35c...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er barnet hans som arver alt etter samboeren din med mindre dere har en kontrakt. Samboere har ikke arverett til hverandre.

Men er det sånn at du betaler avdragene på huset i og med at det kun er du som eier det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
molo80 skrev (22 minutter siden):

Det er barnet hans som arver alt etter samboeren din med mindre dere har en kontrakt. Samboere har ikke arverett til hverandre.

Men er det sånn at du betaler avdragene på huset i og med at det kun er du som eier det?

Det er jeg som betaler avdragene ja. Han betaler avdrag på huset han fremdeles eier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jeg som betaler avdragene ja. Han betaler avdrag på huset han fremdeles eier.

Ok, men da er det sånn at dine barn arver ditt hus og hans barn arver hans hus, samt andre ting dere måtte eie..

• Liker 3
Skrevet

Samboere har ikke arverett etter hverandre etter loven. Dere må i så fall skrive testament, hvor dere begunstiger hverandre, men det gjelder kun det som overstiger beløpet for pliktdelsarv. Dette burde dere sette dere ordentlig inn i, sånn at dere faktisk vet hva som er loven og hva som gjelder når det skjer. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barnet arver samboeren din. Dere kan sette opp testament hvor du blir tilgodesett, men barnet skal ha sin andel av arven. Dette er regulert i arveloven.

Du kan jo kjøpe huset av arvingen den dagen det blir aktuelt? Dersom arvingen vil selge. Dersom du ikke har råd kan dere ordne livsforsikringer som begunstiger hverandre, slik at du har penger til å kjøpe huset om det skulle bli løsningen i framtiden.

Anonymkode: 4475e...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg inn i arveloven, og skriv eventuelt testament. Dere arver ingen av hverandre uten det. "Lite kontakt" og "gode minner" og alder på barna har ingen ting med dette å gjøre. Dine barn arver deg, hans barn arver ham. Dere kan ikke sitte i uskiftet bo. Utover pliktdelsarv kan dere begunstige hverandre i testamentet.

Anonymkode: 23a9b...ad6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sett deg inn i arveloven, og skriv eventuelt testament. Dere arver ingen av hverandre uten det. "Lite kontakt" og "gode minner" og alder på barna har ingen ting med dette å gjøre. Dine barn arver deg, hans barn arver ham. Dere kan ikke sitte i uskiftet bo. Utover pliktdelsarv kan dere begunstige hverandre i testamentet.

Dette. Jeg lurte litt på hvorfor TS tok med denne infoen, men det er vel normalt å håpe at det burde ha noe å si.. 

Anonymkode: 61681...2a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med advokat og sett opp gjensidig testamente, og en god samboeravtale om dere ikke har planer om å gifte dere snart.

Det koster ikke så mye, og er en god sikkerhet å ha til dagen en av dere dør.

Anonymkode: ec473...97f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Jeg lurte litt på hvorfor TS tok med denne infoen, men det er vel normalt å håpe at det burde ha noe å si.. 

Anonymkode: 61681...2a8

Tok det med fordi barnet til samboer ikke akkurat har et godt forhold til faren sin, eller meg. Møtes ikke hvert år engang.

Mener hen har rett på noe arv, men ikke et helt hus som hen aldri engang har vært i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta kontakt med advokat og sett opp gjensidig testamente, og en god samboeravtale om dere ikke har planer om å gifte dere snart.

Det koster ikke så mye, og er en god sikkerhet å ha til dagen en av dere dør.

Takk, mulig vi gjør dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tok det med fordi barnet til samboer ikke akkurat har et godt forhold til faren sin, eller meg. Møtes ikke hvert år engang.

Mener hen har rett på noe arv, men ikke et helt hus som hen aldri engang har vært i.

😅😅

Tenk at du som stemor skal mene noe om hva barnet fortjener av arv eller ikke.

Heldigvis har vi et lovverk som regulerer dette. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk, mulig vi gjør dette.

Det bør dere gjøre om dere vil ha noe å si på hvordan arv blir fordelt når den første faller fra. 

Du kan aldri regne med at folk som er greie nå er det når en de elsker dør. Både jeg og mannen min har sett mye stygt skje i forbindelse med fordeling av arv, og det eneste du kan gjøre for å sikre deg er et gjensidig testamente. For egen sjelero er det godt å ha :) 

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med advokat og få til et testamente. Du har også fått et godt råd om livsforsikringer over her. Og husk at følelser er irrelevante for jussen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan mene hva du vil, men det er ikke relevant. Hen har rett på arv uansett. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Faren min og meg har ikke snakka sammen på snart 10 år. Mener du da at jeg ikke har rett på min del av arven når han faller fra? Skal jeg lide (enda mer) pga faren min er en drittsekk??

Hva vet du om bakgrunnen for den lille kontakten, det kan ligge mye bak det.

Anonymkode: 94f16...ea0

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan gjøres dette vanligvis? Han har et barn, voksen, lite kontakt. Jeg har to barn som bor hjemme fremdeles. Vi bor i et hus hvor jeg står som eier, han som medlåntaker men ikke eier. Han har i tillegg huset han bodde i da vi møttes, han leier ut deler av dette per i dag. Vi har imidlertid masse gode minner fra tiden vår som nyforelsket hvor vi tilbrakte mye tid sammen der. Det er en fin stor hage der bl.a.

Det jeg lurer på er om det er barnet hans som arver dette huset, da barn vel arver 2/3 av foreldrene. Men er det mulig å unnta huset, og at hen arver pengesum istedet? 

Så lenge dere ikke er gift så arver barnet alt etter din samboer.

Han kan imidlertid testamentere alt til deg. Dette rokker imidlertid ikke ved pliktdelsarv, men dette blir da en pengebeløp som skal betales barnet og ikke selve huset.

• Liker 2
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Vintermorgen, mod

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Illuminatum said:

Så lenge dere ikke er gift så arver barnet alt etter din samboer.

Han kan imidlertid testamentere alt til deg. Dette rokker imidlertid ikke ved pliktdelsarv, men dette blir da en pengebeløp som skal betales barnet og ikke selve huset.

Pliktdelsarven er vel 1.5 millioner nå (x2 når det er to barn)? Dersom det ikke er så mye penger etter avdøde, vil huset måtte selges for å frigjøre midler til arven, om samboer1 skriver et testamente som begunstiger samboer2.

Anonymkode: 8e3e6...d27

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pliktdelsarven er vel 1.5 millioner nå (x2 når det er to barn)? Dersom det ikke er så mye penger etter avdøde, vil huset måtte selges for å frigjøre midler til arven, om samboer1 skriver et testamente som begunstiger samboer2.

Anonymkode: 8e3e6...d27

Mannen her har vel ett barn og ikke to.

Men du har rett i at noe må selges om det ikke er nok likvide midler til å løse ut arvingen, men det er jo ikke gitt at det er huset som går?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...