AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Tråd nr 1000 om husarbeid her inne 😂😅 Vi er et par uten barn, håper vi blir gravide snart. Bolig på ca 160 kvm. Vi har vaskedame annenhver uke, så vi slipper unna en god del. For å slippe irritasjon skal vi lage en fordeling av arboppgaver. Jeg har noen slitasjeskader i armene som begrenser meg litt. Støvsuging - hovedsaklig tilfalt meg Lage middag - mest mannen Rydde kjøkkenet etter middag Ta ut av oppvaskmaskin Ta ut søppel Vanne planter - min oppgave Klesvask - min oppgave Vedlikhold av hus - mannen Mannen har en del vedlikehold av huset som er et gode for fellesskapet. Han mener timene brukt her må regnes om til timer brukt til husarbeid. Vi er uenige da jeg mener han alltid finner noe han kan flikke på 🤣 han er veldig handy man og koser seg med en del av dette (jeg koser meg ikke så mye med husarbeid 😂). Jeg orker ikke være «husmor» med alt husarbeid alene, og tenker på hvordan dette blir med barn. Jeg har tenkt at han kan lage det meste av middag, eller at vi fordeler dager på hvem som lager. Det må nevnes at han er en veldig snill mann, ikke et «ekstra barn» som ofte beskrives her inne. Hvilke oppgaver mener dere han skal ha i hjemmet? Anonymkode: 9034f...24d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Helt klart gi han mer husarbeid! Og så tar du like mye vedlikehold av hus, selvfølgelig. Om du ikke liker vedlikehold av hus, så kan du skifte dekk på bil, og annet vedlikehold på bilen? Og om du synes det han driver med av vedlikehold er så unødvendig at du mener han heller burde støvsuge eller ta ut søpla, så burde du kunne si det. Det er jo deres felles bolig, så om du ønsker utsette eller droppe vedlikehold, så har du jo rett til å si det. Anonymkode: b735e...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Dette er flisespikkeri av ts. Greit at du ikke liker husarbeid, men du er ikke alene om det. Husarbeidet må uansett gjøres, og du er så heldig å ha vaskehjelp, så det kan ikke være mye husarbeid som faller på deg. Har dere hage? Hvis det så er det vel klipping av plen på sommeren og snømåking på vinteren, pluss skifting av dekk, vedlikehold av bil, hus og hage. Hvis mannen tar de oppgavene så har han ganske mye arbeid i heimen han også. Jeg synes du pirker for mye, på småting som egentlig ikke betyr så mye. Hvordan blir det med barn tror du? Tror kanskje dere bør legge de planene på is nå. Anonymkode: 0fb99...a5c 3
Grandidosa83 Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tråd nr 1000 om husarbeid her inne 😂😅 Vi er et par uten barn, håper vi blir gravide snart. Bolig på ca 160 kvm. Vi har vaskedame annenhver uke, så vi slipper unna en god del. For å slippe irritasjon skal vi lage en fordeling av arboppgaver. Jeg har noen slitasjeskader i armene som begrenser meg litt. Støvsuging - hovedsaklig tilfalt meg Lage middag - mest mannen Rydde kjøkkenet etter middag Ta ut av oppvaskmaskin Ta ut søppel Vanne planter - min oppgave Klesvask - min oppgave Vedlikhold av hus - mannen Mannen har en del vedlikehold av huset som er et gode for fellesskapet. Han mener timene brukt her må regnes om til timer brukt til husarbeid. Vi er uenige da jeg mener han alltid finner noe han kan flikke på 🤣 han er veldig handy man og koser seg med en del av dette (jeg koser meg ikke så mye med husarbeid 😂). Jeg orker ikke være «husmor» med alt husarbeid alene, og tenker på hvordan dette blir med barn. Jeg har tenkt at han kan lage det meste av middag, eller at vi fordeler dager på hvem som lager. Det må nevnes at han er en veldig snill mann, ikke et «ekstra barn» som ofte beskrives her inne. Hvilke oppgaver mener dere han skal ha i hjemmet? Anonymkode: 9034f...24d Å ikke regne arbeid for felles gode som et bidrag fordi han/du "koser" seg med noe synes jeg blir helt feil. Jeg forstår hvorfor du tenker slikt, men ved å la dette være "bonusarbeid" for ham/deg vil også bidra til at lysten for slikt arbeid synker - som egentlig blir tap/tap for begge parter. Du bør eventuelt velge deg ut noe du vil gjøre som DU koser deg med og ta den biten. Typisk har jeg mange venninner som er veldig glad i å male (det blir en del tid brukt på maling av et hus), men her er det jo bare å velge fra den hyllen du foretrekker. Noen ting som må gjøres er etter min mening er egentlig ikke oppgaver engang i mitt hode: Typisk tar vi bare og setter søppel ved døren, slik at nestemann som går ned til garasjen hiver det i bosspannet, vi tømmer oppvaskmaskinen som en del av det å lage middag (er jo "alltid" dødtid) samtidig som vi gjerne rydder / vasker det vi bruker fortløpende osv. Den som lager middag slipper og rydde etter middag, men vi tar alltid ut fat og setter på benken dersom vi går i den retningen. Effektivisering / automatisering av oppgaver er alltid greit å gjøre dersom det er "hat". Klesvask / opphenging av klær tar vi gjerne samtidig som ungene bader. Dere har jo vaskehjelp annenhver uke, som jeg antar betyr dere har grei råd. Hva med å kjøpe / ønske dere en robotstøvsuger? Jeg synes det å lage lister over hvem som skal gjøre hva blir veldig lite dynamisk, men dere gjør selvfølgelig som dere vil. Hos oss har vi vært realistisk og sett at husarbeid strengt tatt ikke tar så mye tid. Ergo blir det litt likegyldig om det blir litt ubalanse tidvis. Avslutningvis: 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Har dere så mye oppussing/vedlikehold da? Her tenker jeg at du må få ha med et ord i laget om han finner på noe å "vedlikeholde" daglig. Jeg tenker at dere kan bli enige når det er nødvendig, samle opp, og så kan han slippe husarbeide/matlaging den uken om det er omfattende. Den som lager middag rydder etterhvert som han lager. Alle rydder etter seg selv etterpå, og så rydder man sammen til det er rent. Om man roter fælt, tenker jeg at den som lager middag også rydder middag. Da roter en automatisk mindre pga at det ikke er andre som må ta griset. Gjelder også ved oppussing etc. Klesvask. Den som er mest effektiv og får det unna. Evt kan han ha ansvar for egne klær (eller du for dine) om én ikke vil ha ansvar for all klesvasken. Ikke glem planlegging av måltider og innkjøp, og gjennomføring av innkjøpene. Alle må uansett rydde/rengjøre etter seg selv. Hva med hage? Bil? Økonomi? Anonymkode: 71337...a6e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har dere så mye oppussing/vedlikehold da? Her tenker jeg at du må få ha med et ord i laget om han finner på noe å "vedlikeholde" daglig. Jeg tenker at dere kan bli enige når det er nødvendig, samle opp, og så kan han slippe husarbeide/matlaging den uken om det er omfattende. Den som lager middag rydder etterhvert som han lager. Alle rydder etter seg selv etterpå, og så rydder man sammen til det er rent. Om man roter fælt, tenker jeg at den som lager middag også rydder middag. Da roter en automatisk mindre pga at det ikke er andre som må ta griset. Gjelder også ved oppussing etc. Klesvask. Den som er mest effektiv og får det unna. Evt kan han ha ansvar for egne klær (eller du for dine) om én ikke vil ha ansvar for all klesvasken. Ikke glem planlegging av måltider og innkjøp, og gjennomføring av innkjøpene. Alle må uansett rydde/rengjøre etter seg selv. Hva med hage? Bil? Økonomi? Anonymkode: 71337...a6e Vi har ikke hage. Dekkskifte gjøres på verksted. Har elbil som lades hjemme. Vasking av denne skjer sjelden 😅 ofte i fellesskap. Økonomi har vi samboerkontrakt på og er rettferdig. TS Anonymkode: 9034f...24d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 Hvis vedlikeholdet er nødvendig å gjøre, skal det selvfølgelig regnes inn i husarbeid. Hvis det derimot handler om at han får lyst til å male et rom som ikke trenger ny maling, eller legge et nytt gulv der du ønsker å ha det gamle, skal det ikke regnes med. Anonymkode: f107c...12d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis vedlikeholdet er nødvendig å gjøre, skal det selvfølgelig regnes inn i husarbeid. Hvis det derimot handler om at han får lyst til å male et rom som ikke trenger ny maling, eller legge et nytt gulv der du ønsker å ha det gamle, skal det ikke regnes med. Anonymkode: f107c...12d Ja, det blir litt som at du velger å vaske rene klær én gang til bare fordi du elsker å vaske klær, og regne det med i tiden du bruker på husarbeide. Anonymkode: 71337...a6e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har ikke hage. Dekkskifte gjøres på verksted. Har elbil som lades hjemme. Vasking av denne skjer sjelden 😅 ofte i fellesskap. Økonomi har vi samboerkontrakt på og er rettferdig. TS Anonymkode: 9034f...24d Burde allikevel regnes med, da det brukes tid på det. Anonymkode: d4283...ce9
altflyter Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Jeg skjønner deg ts, for jeg hadde en sånn mann. Det var alltid noe praktisk som han mente måtte gjøres, men som jeg egentlig klarte meg fint uten. Det kunne være en hylle han bygget fra bunnen (jeg ville ha en fra IKEA), spottekasse, nye lister, noe han spontant fant ut burde sparkles… det oppstod mystisk nok ofte hvis jeg ba ham støvsuge eller vaske 😂 I vårt tilfelle, så insisterte han på at dette var ting han hadde tenkt på lenge og som «måtte» gjøres. Det vi gjorde var at vi laget en liste hver søndag. «To do i uke XX» da kunne han ikke plutselig «komme på høyst nødvendige gjøremål» når vi stod der med støvsugeren. Vi fordelte oppgaver og diskuterte hvordan vi sammen skulle prioritere oppgavene Han likte jo også å ha det ryddig, men forstod nok ikke helt at ingen av oss likte så godt å vaske 😂 det var litt trått, men etter en måned så trengte vi ikke listen lengre. Da så vi litt mer hverandres perspektiv. Noen ganger innså han at å bytte fronten på stikkontaktene kunne vente et par dager, og andre ganger innså jeg at det faktisk var greit å få gjort «putt inn praktisk husting» Snakk sammen rett og slett. 😊 ville forsøkt med en sånn liste som du nevner, men ville spesifisert fra uke til uke. Da ser man både hva som er gjort og hva som trengs å gjøres 😊 Endret 30. juni 2021 av altflyter Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis vedlikeholdet er nødvendig å gjøre, skal det selvfølgelig regnes inn i husarbeid. Hvis det derimot handler om at han får lyst til å male et rom som ikke trenger ny maling, eller legge et nytt gulv der du ønsker å ha det gamle, skal det ikke regnes med. Anonymkode: f107c...12d Den skulle jeg brukt på kona når hun ville pusse opp det gamle kjøkkenet som jeg var happy med. Satt meg i sofaen med en øl og sett på henne jobbe... Anonymkode: 83e31...974
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 altflyter skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner deg ta, for jeg hadde en sånn mann. Det var alltid noe praktisk som han mente måtte gjøres, men som jeg egentlig klarte meg fint uten. Det kunne være en hylle han bygget fra bunnen (jeg ville ha en fra IKEA), spottekasse, nye lister, noe han spontant fant ut burde sparkles… det oppstod mystisk nok ofte hvis jeg ba ham støvsuge eller vaske 😂 I vårt tilfelle, så insisterte han på at dette var ting han hadde tenkt på lenge og som «måtte» gjøres. Det vi gjorde var at vi laget en liste hver søndag. «To do i uke XX» da kunne han ikke plutselig «komme på høyst nødvendige gjøremål» når vi stod der med støvsugeren. Vi fordelte oppgaver og diskuterte hvordan vi sammen skulle prioritere oppgavene Han likte jo også å ha det ryddig, men forstod nok ikke helt at ingen av oss likte så godt å vaske 😂 det var litt trått, men etter en måned så trengte vi ikke listen lengre. Da så vi litt mer hverandres perspektiv. Noen ganger innså han at å bytte fronten på stikkontaktene kunne vente et par dager, og andre ganger innså jeg at det faktisk var greit å få gjort «putt inn praktisk husting» Snakk sammen rett og slett. 😊 ville forsøkt med en sånn liste. Da ser man både hva som er gjort og hva som trengs å gjøres 😊 Det med liste over hva som haster mest hørtes lurt ut. Bytte fronter på stikkontakter ble gjort her for ikke lenge siden 😂 kjenner meg igjen i beskrivelsen TS Anonymkode: 9034f...24d
Viki6 Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Det beste er å regne ut arbeidstimer pr uke, ikke pr dag. Målet med lista er vel at begge skal ha omtrent like mange fritimer i løpet av en uke. Virker som om du har tenkt å være veldig nøye, så da lurer jeg på om du regner tiden mens vaskemaskina går som jobb 🙂? Tar vel 5 min å sortere/sette på vask, 5 min å henge opp og 5 min å brette/legge bort.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Minner meg om eksen. Vi skulle ha selskap. Jeg var oppetter ørene med arbeid på kjøkkenet for å rekke alt, og spurte om han kunne stå opp for å hjelpe til snart. Joda. Da sto han opp, og så måtte han klippe hekken som han ikke hadde rørt siden i fjor. Gjestene kom om 2 timer. Jeg hadde enda ikke fått dusjet... Ikke fikk jeg dusjet heller. Det fikk selvsagt han. Han måtte jo det pga at han hadde klippet hekken. Han rakk å steke 2 sveler som jeg hadde laget røren på før gjestene kom. Han fikk voldsom skryt for svelene. Jeg skjønner ikke hvorfor den hekken ikke kunne tas dagen før? Stått opp 2 timer før. Så kunne begge to bidratt til selskapet og fått dusjet og følt seg fresh og opplagt til selskapet. Hadde jeg visst at jeg ikke hadde fått mer hjelp enn steking av 2 sveler, så hadde jeg jo stått opp enda tidligere. (jeg lærte jo etterhvert) Anonymkode: 71337...a6e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Burde allikevel regnes med, da det brukes tid på det. Anonymkode: d4283...ce9 En halvtime to ganger i året? Jeg bor alene og gjør alle oppgaver selv. Klassiske manneoppgaver er ikke i nærheten av å ligne på halvparten. Og ja, jeg har hatt gammelt hus med stor hage. Anonymkode: bc8e3...743
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Burde allikevel regnes med, da det brukes tid på det. Anonymkode: d4283...ce9 Trådstarter kan sikkert kjøre bilen til dekkskifte hvis det er viktig å få det med i regnestykket, og mannen plutselig finner en spiker som ikke er slått skikkelig inn. Anonymkode: 71337...a6e 2
Hactar Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Her har det blitt sånn at vi har ulike ansvarsområder, og så hjelper vi hverandre om det plutselig vel litt mye på den ene. Her tar han matlaging og tilhørende handling. Det betyr ikke at jeg ikke kan lage lunsj til ungene, men det er han som vet om vi har hva vi trenger til middag. Det blir som regel også han som skifter sengetøy. Han hører om dørene knirker eller kranene drypper og slike ting, og plutselig verken drypper eller knirker det lenger. Jeg tar klesvask og sørger for at barna til enhver tid har det de trenger i rett størrelse. Støvsuging, vasking av bad og rydding ikke barna gjør, gjør stort sett jeg. Hvis begge er ledige, rydder begge kjøkken etter måltid, ellers blir det den som er ledig sin oppgave. Jeg ville ikke flisespikket på om skifte av stikkontaktfronter og annen småoppgradering er hobby eller husarbeid. I stedet ville jeg foreslått at han for eksempel tok ukeshandel, støvsuging, skifte av sengetøy og andre litt tyngre oppgaver, siden du har trøbbel med armene. Hvis dere fordeler middagene også, og begge får rutine på å rydde underveis i matlagingen, har det ikke så stor betydning hva hver av dere velger å bruke tiden på, så lenge oppgavene man har ansvar for blir gjort. Skal dere ha et barn inn i miksen her, bør dere være forberedt på å være fleksible i arbeidsfordelingen. Det glir lettere om begge øver på å se og avlaste hverandre, enn om dere skal beregne hvor mye tid ammingen tar og i vurdere hvilken grad den tiden skal inn i regnskapet over husarbeid. Endret 30. juni 2021 av Hactar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå