Gå til innhold

Hva gjør man om man ikke føler samtaleterapi hjelper mot depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå langtidssykemeldt, og nærmer meg AAP. Jeg er tungt deprimert. Var tungt deprimert under arbeid også, bare at da føltes det ut som at jeg skulle få psykose når som helst - med andre ord, uutholdelig og vondt. Vært satt på venteliste ganske lenge pga pandemien, og nå har jeg vært i ca 7 timer hos psykolog. Jeg kjenner at det her er omtrent like nyttig som å drikke vann og tro at influensa skal forsvinne etter noen timer.

Jeg nærmer meg som sagt AAP, og vil gjøre alt i min makt om å unngå å være på AAP for lenge. Jeg ser for meg helst at jeg er på det i under 1 år. Jeg har troen på meg selv, men jeg stresser fordi ingenting har funket så langt. Handler deT om å finne den rette psykologen som man kommer godt overens med? Byttet 2 så langt, og det jeg får høre er «tren, spis sunt, sov til faste tider», eller «du kan starte med antidepressiva». Jeg gjør alt dette, jeg har gjort alt dette i mange år. Jeg skjønner ikke hvor lenge jeg skal gjøre dette uten noe som helst fremgang. Piller nekter jeg. Hva fikk dere til å bli friskere?

Anonymkode: a7041...fc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er nå langtidssykemeldt, og nærmer meg AAP. Jeg er tungt deprimert. Var tungt deprimert under arbeid også, bare at da føltes det ut som at jeg skulle få psykose når som helst - med andre ord, uutholdelig og vondt. Vært satt på venteliste ganske lenge pga pandemien, og nå har jeg vært i ca 7 timer hos psykolog. Jeg kjenner at det her er omtrent like nyttig som å drikke vann og tro at influensa skal forsvinne etter noen timer.

Jeg nærmer meg som sagt AAP, og vil gjøre alt i min makt om å unngå å være på AAP for lenge. Jeg ser for meg helst at jeg er på det i under 1 år. Jeg har troen på meg selv, men jeg stresser fordi ingenting har funket så langt. Handler deT om å finne den rette psykologen som man kommer godt overens med? Byttet 2 så langt, og det jeg får høre er «tren, spis sunt, sov til faste tider», eller «du kan starte med antidepressiva». Jeg gjør alt dette, jeg har gjort alt dette i mange år. Jeg skjønner ikke hvor lenge jeg skal gjøre dette uten noe som helst fremgang. Piller nekter jeg. Hva fikk dere til å bli friskere?

Anonymkode: a7041...fc9

Forstår frustrasjonen. Jeg har heller ikke funnet noe behandling som jeg synes virker godt. Men min erfaring er at når jeg har gått til psykolog så har jeg følt det meningsløst det og da, men i etterkant kan jeg se at det har hatt en betydning i livet på sikt. Kan det hende det er slik for seg også? Jeg mener ikke at det er noen vidunderkur, depresjonen er og blir og kommer tilbake hos meg uavhengig av terapi. Men samtalene har hjulpet på negative tanker.

Anonymkode: 9b484...d6f

AnonymBruker
Skrevet

Piller kan hjelpe. Du trenger ikke å gå på dem resten av livet, så prøv og se. Slutt heller om du ser det ikke funker. 

Hva med å prøve gruppeterapi? For mange hjelper det å ha samtaler med likepersoner, ikke bare psykolog. Min erfaring at veldig mye avhenger av kjemien med behandler. I en gruppe finner man alltid noen/flere man har god kjemi med og føler man har utbytte av å snakke med. 

Anonymkode: 663b9...64a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du er tungt deprimert. Jeg vil tro at den beste hjelpen for deg er en kombinasjon av antidepressiva og terapi. Du behøver jo slett ikke å bruke slike medikamenter resten av livet.

Anonymkode: 72627...e28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

7 timer er ikke så veldig mye, så jeg hadde gitt det noen timer til. Så vil jeg poengtere at praksis kan være forskjellig fra psykolog til psykolog og det kan være at denne type samtaleterapi fungerer dårlig for deg. Selv har jeg både god og dårlig erfaring med psykologer. Det er frustrerende, men jeg vil anbefale å prøve en annen før du avskriver samtaleterapi helt.

Anonymkode: b4455...518

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 11.01):

Du sier du er tungt deprimert. Jeg vil tro at den beste hjelpen for deg er en kombinasjon av antidepressiva og terapi. Du behøver jo slett ikke å bruke slike medikamenter resten av livet.

Anonymkode: 72627...e28

Jeg vil tro TS alt går på antidepressiva. Legene er raske med å skrive det ut. Min erfaring er at det er svært vanskelig å slutte med medikamenter. 

Anonymkode: de7cf...c08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro TS alt går på antidepressiva. Legene er raske med å skrive det ut. Min erfaring er at det er svært vanskelig å slutte med medikamenter. 

Anonymkode: de7cf...c08

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde ingen problemer med å slutte da jeg var blitt frisk. Antidepressiva hjalp meg godt, mens samtaler med psykolog bare ble vas. Både psykolog og jeg gav opp etter tre timer. Begge var enig i at det var unyttig. 

Gikk på antidepressiva i ca. 3 år før jeg sluttet. Har ikke brukt det siden og det er over 10 år siden jeg sluttet med dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert trening og endring av kosthold? Jeg sliter med depresjon, men ikke så ille som deg, men ille nok til å skulle fungere i jobb og med barn, samboer, osv. Venter på time hos lege ang medisinering, men vurderer sterkt å melde meg inn på treningssenter og kutte ut sukker og annet dritt kroppen ikke trenger. Jeg merker stor forskjell på de dagene jeg ikke propper i meg sukker og usunn mat. Problemet er at jeg ikke klarer å holde meg unna hver dag. 

Anonymkode: c7c1a...05e

AnonymBruker
Skrevet

7 timer er ikke mye. Psykologen skal finne årsaken til depresjonen for å behandle fra bunn av. Sist jeg var hos psykolog tok det 6 timer bare å spisse en diagnose og da var mange diagnoser utelukket før første time. Hvis du ikke vil det må du gå til annen samtaleterapi som eks kognitiv. Depresjon kan ha bunn i andre lidelser.

Anonymkode: d481e...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også veldig skeptisk til medisiner. Jeg gikk i terapi i mange år hos en psykiater (for meg var det bedre enn de psykologene jeg prøvde ut). På et tidspunkt sa legen min at han ville jeg skulle prøve medisiner, på det tidspunktet var jeg så langt nede at han mente terapien ikke kom lenger. Til slutt gikk jeg med på det og jeg hadde det gjort det igjen hvis jeg hadde vært så langt nede som jeg var da. Jeg gikk på medisiner nesten et år og gikk i «hard» terapi samtidig. Medisinene hjalp meg virkelig noen hakk opp fra mørket og gjorde at terapien hjalp bedre, jeg orket å begynne med trening som har hjulpet meg mye (løping, styrke, turer). Ja, jeg ble litt «flat» følelsesmessig, men det var bra for meg på det tidspunktet, og jeg kom raskt tilbake til meg selv.
Jeg har tunge stunder nå også, men går aldri så langt «ned» igjen, jobber 100%. Trening er den beste medisinen min nå, i tillegg til verktøy jeg lærte i terapien. God bedring🙌

Anonymkode: 56ae4...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tok mye mer enn 7 timer hos psykolog før jeg merket at det faktisk hadde effekt på depresjonen min. Til å begynne med var det eneste jeg merket det at jeg var enda mer trøtt og utslitt enn ellers etter hver time. Det hadde gradvis effekt, og det var først når mørket lettet litt at jeg faktisk anerkjente at det hadde noen virkning. 

Anonymkode: 9d198...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hypnoseterapi / regresjonsterapi har fungert veldig bra for meg.

Anonymkode: 2065b...dac

AnonymBruker
Skrevet

7 timer et ingenting og langt i fra nok for å finne ut det. Det tar lang tid å endre et tankemønster nervebanene i hjernen. Dette kan ta lang tid, flere år. Skal du bli bedre, må du innstille deg på noen år i behandling. 

Så er det uhyre viktig med god kjemi med terapeuten og gjerne piller den første fasen, som du på sikt kan redusere og slutte helt med🙂

Anonymkode: 30d95...3e2

• Liker 1
Skrevet

Du nekter piller? 

Om du virkelig ønsker å føle deg bedre må du starte på antidepressiva. Det ligger i ordet - ANTIdepressiva. Du trenger ikke stå på det så lenge - men frem til du er over kneika. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere grunnene til at dere er deprimert? Har vært det selv altså, mer enn nok, men har ikke like lett for å bli deprimert nå fordi jeg vet roten til det aller meste.

Anonymkode: 70cc3...16f

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

7 timer er ingenting, det er i underkant av det din behandler vil trenge for å få kontakt med deg og lære seg om deg. Det er også minimalt med tid for at du får åpnet opp nok til å kunne komme din behandler i møte følelsesmessig. Det finnes ingen fasit-svar på hvor lang tid en slik fase skal ta, det er høyst individuelt og det eneste jeg kan si er at det har ingen hensikt å være utålmodig; det er strengt tatt alle som er i behandling være. 
Jeg ser du setter allerede tidsgrenser for hvor lenge du skal være dekket av NAVs programmer. Det råder jeg deg til å prøve skyve bort fordi det eneste du potensielt oppnår er skuffelse av å ikke nå målene; og det er ganske unødvendig siden det ikke vil være du selv som bestemmer dette alene. 
Angående piller så er det et tema du må ta med din behandler og/eller fastlege. Jeg kan bare råde deg til å ikke ta utgangspunkt i hva som skrives av personer som ikke kjenner din situasjon eller helse via et forum eller internett generelt. 
Prøv heller å fokusere på nåtid. Det vil kreve mindre krefter av deg, men bestem deg for all del gjerne om at det skal gå bra :)

Anonymkode: d6051...93f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...