AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Hei! Jeg har søkt bachelor ingeniør og integrert master sivilingeniør, og i morgen er siste frist for å omprioritere studier på samordna opptak. Er ekstremt usikker på hva jeg skal velge da studiestedet er ca 1 time pendling med buss hver vei. Har ingen barn. Har veldig lyst til å bli sivilingeniør, men er litt i tvil om jeg blir å holde ut med slik pendling i 5 år. Er veldig glad i realfag, men må regne med å jobbe MYE da jeg lærer i gjennomsnittlig tempo. Fordel med å velge integrert, er jo at jeg slipper å tenke på karakterpress for å komme inn på master. Har noen innspill? Eller erfaringer med å pendle i så mange år med et krevende studie? Anonymkode: 97709...e78
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 I løpet av de 5 årene, så kan det jo hende at løsingen blir å flytte til studiestedet? Når du ikke har barn, så er det vel ingenting i veien for det? Anonymkode: 18f0e...ad8 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I løpet av de 5 årene, så kan det jo hende at løsingen blir å flytte til studiestedet? Når du ikke har barn, så er det vel ingenting i veien for det? Anonymkode: 18f0e...ad8 Dessverre er det ikke en mulighet da jeg og samboeren min eier bolig sammen der vi bor nå, og ønsker ikke å bo i byen der jeg skal studere da den er mye mindre😊 Anonymkode: 97709...e78
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 En time er ikke så veldig mye når du ikke har barn. Hvis det er det du har lyst til så hadde jeg slått til! Kanskje det blir litt digitalt fremover også. Og husk at forelesninger varer kun 4 mnd av semesteret, når du leser til eksamen så er det ikke sikkert du trenger å reise til studiestedet, kanskje du kan lese hjemme eller på lokal bibliotek. Anonymkode: f533f...629 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 For egen del hadde jeg blitt drittlei, mye fordi jeg har hatt reisejobb og ser hvor mye tid som går bort. Jeg blir i tillegg svært sliten av mye mennesker rundt meg til enhver tid. Kollektivreising 2t for dag blir dermed et helvete. Men om du er effektiv og reiser med greit fremkomstmiddel med mulighet for å gjøre skolearbeid, kan det sikkert fungere. Velg integrert, prøv et år og se. Det går an å melde seg av om det ikke fungerer. Anonymkode: 419f0...63d 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har søkt bachelor ingeniør og integrert master sivilingeniør, og i morgen er siste frist for å omprioritere studier på samordna opptak. Er ekstremt usikker på hva jeg skal velge da studiestedet er ca 1 time pendling med buss hver vei. Har ingen barn. Har veldig lyst til å bli sivilingeniør, men er litt i tvil om jeg blir å holde ut med slik pendling i 5 år. Er veldig glad i realfag, men må regne med å jobbe MYE da jeg lærer i gjennomsnittlig tempo. Fordel med å velge integrert, er jo at jeg slipper å tenke på karakterpress for å komme inn på master. Har noen innspill? Eller erfaringer med å pendle i så mange år med et krevende studie? Anonymkode: 97709...e78 1 time er bare vane, ts! JegJeg pendlet 1 time til jobb i flere år, null problem. Har planer om å pendle 2 timer fra høsten av, om jeg kommer inn på studiet jeg vil. Er jo bare noen år. Anonymkode: 24380...669 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 En time er ingen horribel reisevei til jobb, og som student vil du ha kortere dager og færre oppmøtedager enn i de fleste jobber. Skaff deg pensum på lydbok og se på det som studietid. Anonymkode: 7c684...f0e 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 Jeg skal pendle 1 time hver vei, og har barn. Anonymkode: f7fa9...7d4 2
Zooey Skrevet 30. juni 2021 #9 Skrevet 30. juni 2021 Hvor mange dager i uka må du reise inn til studiestedet? Er studiet tilrettelagt for desentraliserte studenter? Jeg pendler en time hver vei til jobb og det går greit, selv om det er slitsomt. Da jeg studerte pendlet jeg to timer hver vei, men det var kun to dager i uka over ett år. Studiet var tilrettelagt for desentraliserte studenter og vi hadde derfor to veldig kompakte studiedager i stedet for 4. Det var overkommelig i en periode, men jeg planla aldri noe annet på disse studiedagene.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Skrevet 30. juni 2021 Zooey skrev (2 minutter siden): Hvor mange dager i uka må du reise inn til studiestedet? Er studiet tilrettelagt for desentraliserte studenter? Jeg pendler en time hver vei til jobb og det går greit, selv om det er slitsomt. Da jeg studerte pendlet jeg to timer hver vei, men det var kun to dager i uka over ett år. Studiet var tilrettelagt for desentraliserte studenter og vi hadde derfor to veldig kompakte studiedager i stedet for 4. Det var overkommelig i en periode, men jeg planla aldri noe annet på disse studiedagene. Første semester er det undervisning 4 dager i uka, vil tro jeg blir nødt til å være på universitet 4-5 dager i uka i løpet av studiet dessverre. Ingeniør er jo ikke det letteste studiet, og man sparer derfor mye tid på å jobbe sammen med andre studenter slik at man slipper å stå fast med et problem eller innlevering alene i timevis😅 Dessuten er jeg ikke like strukturert når jeg må jobbe mye hjemme. Heldigvis er det mulighet for å lese på bussen ca 1 effektiv time hver dag. Anonymkode: 97709...e78
Zooey Skrevet 30. juni 2021 #11 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Første semester er det undervisning 4 dager i uka, vil tro jeg blir nødt til å være på universitet 4-5 dager i uka i løpet av studiet dessverre. Ingeniør er jo ikke det letteste studiet, og man sparer derfor mye tid på å jobbe sammen med andre studenter slik at man slipper å stå fast med et problem eller innlevering alene i timevis😅 Dessuten er jeg ikke like strukturert når jeg må jobbe mye hjemme. Heldigvis er det mulighet for å lese på bussen ca 1 effektiv time hver dag. Anonymkode: 97709...e78 Skjønner. Jeg fikk lest mye da jeg satt på toget og det var faktisk deilig å ha litt tid for meg selv til å koble av etter en lang dag med studie. Hvis det er noe du vil, så tenker jeg at du hvertfall bør prøve. I verste fall fungerer det ikke for deg, men da har du i det minste prøvd! I beste fall så trives du så godt på studiet at å pendle en to timer hver dag ikke føles som et stort offe og du sitter igjen med en god utdanning som garanterer jobb.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #12 Skrevet 30. juni 2021 I arbeidslivet har det ingenting å si om du har tatt integrert master eller 3+2 år. Du kan jo ta bacheloren i nærheten og masteren der, da er det bare pendling i 2 år. Anonymkode: 04dcd...198
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #13 Skrevet 30. juni 2021 Det går å pendle 1t hver vei som student hvis man har ok kollektivtransportforbindelse, men det er ikke optimalt (Ta det fra en som pendlet de første årene av studiene selv, man går glipp av noe). Det kan gjøre det mer vrient å være tilstede som student, ikke bare når det gjelder det faglige men også sosiale. Ser at du skriver at du er etablert med samboer der dere vil bo, men er du sikker på at du ikke vil oppleve studietiden litt også? Har dere evt. råd til å ha en liten pendlerbolig der du skal studere? Anonymkode: 4313e...753 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #14 Skrevet 30. juni 2021 Uten barn er det helt kurant. Jeg har 45 minutter hver vei til jobb MED barn, og det går også greit. Blir det for ille kan du jo leie en liten hybel for å sove innimellom ved behov. Anonymkode: f6ef3...2da 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #15 Skrevet 30. juni 2021 Det er helt vanlig med en times reisevei til jobb. Det er ikke ideelt å bo unna studiestedet pga mindre kontakt med andre studenter, men helt klart gjennomførbart. Anonymkode: e2579...310
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #16 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Jeg har søkt bachelor ingeniør og integrert master sivilingeniør, og i morgen er siste frist for å omprioritere studier på samordna opptak. Er ekstremt usikker på hva jeg skal velge da studiestedet er ca 1 time pendling med buss hver vei. Har ingen barn. Har veldig lyst til å bli sivilingeniør, men er litt i tvil om jeg blir å holde ut med slik pendling i 5 år. Er veldig glad i realfag, men må regne med å jobbe MYE da jeg lærer i gjennomsnittlig tempo. Fordel med å velge integrert, er jo at jeg slipper å tenke på karakterpress for å komme inn på master. Har noen innspill? Eller erfaringer med å pendle i så mange år med et krevende studie? Anonymkode: 97709...e78 Dette handler kun om at det er uvant for deg, etter noen uker blir det rutine. Bruk bussen til å koble av, til å forberede for undervisning, til å gjøre lekser, til å lese, til å høre på lydbøker, drikke kaffe (spise frokost). Det er verdt det! Anonymkode: db0f6...59f
Eeemil Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 Å bo på studiestedet er jo halve gleden med å være student! 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 Eeemil skrev (38 minutter siden): Å bo på studiestedet er jo halve gleden med å være student! Nå er ikke det akkurat en fasit da. Å som du leser så er ikke det et tema for ts Anonymkode: 2b6b4...2d5 2
Eeemil Skrevet 1. juli 2021 #19 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er ikke det akkurat en fasit da. Å som du leser så er ikke det et tema for ts Anonymkode: 2b6b4...2d5 Kan bare fortelle om egen erfaring. Forsøkte å pendle, men opplevde at jeg gikk glipp av mye sosialt. Fikk meg en hybel ganske raskt og angret ikke. Det er lettere å finne venner å studere med når man kan være med ut på kveldene. Det er viktig i et såpass tøft studie. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 Eeemil skrev (2 timer siden): Kan bare fortelle om egen erfaring. Forsøkte å pendle, men opplevde at jeg gikk glipp av mye sosialt. Fikk meg en hybel ganske raskt og angret ikke. Det er lettere å finne venner å studere med når man kan være med ut på kveldene. Det er viktig i et såpass tøft studie. Igjen, det er ikke en fasit. For noen er det viktig ja, men ikke prøv å få det til å se ut som at alle er helt avhengige av studiekamerater for å klare å studere, Anonymkode: 2b6b4...2d5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå