veronicalake Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Jeg går nå inn i mitt andre trimester som gravid, og har så vidt begynt å tenke på fødselen. Hører mye positivt om å føde i vann, og har blitt nysgjerrig på dette. Jeg er generelt for å gjøre ting mest mulig naturlig, og tenker at å føde i vann høres ut som et godt alternativ. Ønsker å høre andres opplevelser med å føde i vann. Vil du anbefale det videre?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Jeg skulle egentlig føde i badekar, men klarte ikke å bli sittende der på slutten, så jeg måtte opp å gå og ligge. Jeg synes ikke det lindret noe særlig heller, og slet med å få tak i noe jeg kunne holde meg fast i siden jeg var bløt. Anonymkode: f22b5...3ed
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Har du undersøkt om du får lov? Er noen ting som kan gjøre at de ikke ønsker at du skal det. Jeg fikk ikke pga. igangsetting ++. Anonymkode: 0d761...782
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Jeg var i badekar på starten, anbefaler absolutt det! Men ville ikke planlagt for at det skulle bli fødsel der, men kanskje heller planlagt for at det er en mulighet? Mange som blir skuffet over at fødsel ikke går som man har sett for seg hvertfall. jeg ble for rastløs av å sitte oppi der, måtte ut og bevege meg. Ble også veldig varmt da jeg fikk skikkelig hetetokter og svetten virkelig rant av meg 😅 da var det uutholdelig å være i 37 grader varmt vann. Men var absolutt godt i starten synes jeg 👌🏻 Anonymkode: a94eb...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Tror vannfødsel er noe man først finner ut om er noe særlig når fødsel er i gang. Liker vanligvis å ligge i varmt vann, men det ble utenkelig under fødsel. Det går uansett an å forhøre seg om muligheten og så heller bestemme seg når man er i fødsel om man ønsker å prøve. Anonymkode: 4cf1b...99e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Jeg har alltid ønsket vannfødsel, men aldri fått gjennomført det til tross for 3 fødsler. Ikke alle får lov og ikke alltid man har fødestue med badekar. Nevn ønsket ditt når du ringer fødeavdelingen når du er i gang, slik de kan sette av et føderom med badekar. Anonymkode: 6d077...980 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 Jeg fødte i vann sist gang, helt fantastisk! Nå skal det sies at mine to fødsler har vært enkle og raske, men jeg opplevde god smertelindring i varmt vann. Fødte mens jeg sto på knærne og støttet meg på kanten/holdt i mannen min, godt å ha muligheten til å bevege bekkenet underveis. Anonymkode: 37f5e...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #8 Skrevet 30. juni 2021 Jeg ble satt i gang, så fikk bare sitte litt i badekar før jeg måtte få veneflon... jeg var helt bestemt på at jeg egentlig ville føde i vann, men jeg følte meg så kvalt av at magen var under vann, og det var varmt(noe det måtte være).. så jeg syntes det var like greit å komme seg opp å bli stående på alle fire. MEN, jeg klarer ikke å ha vann over magen i badekar til vanlig heller da. Føler på at jeg ikke får puste, så hvorfor jeg tenkte på det som så fint vet jeg egentlig ikke🤣 Anonymkode: e03f0...85d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Jeg hadde badekar på fødestuen, men måtte ligge på ryggen pga lav fosterlyd i alle andre stillinger. Anonymkode: 0e3cd...68d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 På fødekurset jeg tok så anbefalte de å bare planlegge bading som smertelindring og heller se hvordan det utvikler seg. Endel sykehus har lystgassuttak også i nærheten av badekaret slik at det også er mulig å benytte seg av dette. Men plutselig blir ikke det nok og du ønsker epidural (da kan man ikke være i vann mer) eller det blir for varmt og ukomfortabelt etc. Jeg håper å ligge i badekaret hjemme i latensfasen og kanskje bruke badekar som smertelindring på sykehuset dersom det er mulig. Men det er vel også ofte bare et par fødestuer med badekar, så man er kanskje avhengig av at de er ledige også. Ikke dumt å skrive i fødebrevet at badekar er viktig for deg og at du er åpen for vannfødsel tenker jeg 🙂 Anonymkode: 64c2b...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Jeg ønsket å benytte badekar, i det minste som smertelindring. Siden babyen lå i seteleie var badekar helt uaktuelt. Neste gang håper jeg på at jeg kan benytte badekar i løpet av fødselen. Men jeg ville ikke bestemt meg for å føde i vann, men heller ha det som en mulighet. Anonymkode: 565e1...861
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå