Gå til innhold

Samboer kaller meg kjedelig hver gang jeg ikke vil det samme som han

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som det står i overskriften, så har samboer lett for å kalle meg kjedelig hvis jeg vil noe annet enn han. Det kan være at jeg vil gå og legge meg til normal tid, at jeg ikke vil ha et glass vin når han vil, at jeg ikke vil se på tv, at jeg ikke synes det samme som han synes er morsomt osv. 

Det siste nå er at jeg sa ifra til han for ca. 10. gang at jeg ikke liker at han kiler meg under føttene hele tiden. Jeg har sagt det på en tydelig måte; "Du, jeg liker ikke at du kiler meg under føttene sånn, jeg synes ikke det er noe morsomt", men det virker som om det ikke går inn. Han ble tydelig irritert da jeg måtte si det for 3. dag på rad, og mente at jeg er så kjedelig, og har ikke humor. Svaret hans til at jeg sa jeg ikke likte det, var at "han syntes det var morsomt", så da måtte jo han få lov til å fortsette med det.

Vi har ellers mye nærhet i forholdet, og finner på mye sammen.

Jeg har aldri blitt kalt kjedelig av noen før, og synes egentlig det er en ganske stygg ting å si om noen. Jeg ser på meg selv som en ganske interessant person (Reist veldig masse til nesten 80 land, snakker 4 språk, kan mye om sær film etc.), så akkurat ordet kjedelig synes jeg er veldig upassende. Jeg liker ikke å se på TV, og trives best med å være aktiv, og gjøre noe fysisk, men selv da er jeg "kjedelig", om jeg ikke ønsker å sitte i sofaen og glane på tv med han.

Synes egentlig det er ganske umodent å kalle andre for ting, fordi de ikke er enige med deg. Vi er voksne mennesker i slutten av 30-årene, så det er ikke alderen det står på heller.

Er det bare jeg som er nærtagen her, eller er dette ugreit? Kjenner jeg mister litt gnisten, og tar meg selv i å lure på hvorfor han vil være sammen med meg, om han oppriktig mener at jeg er så kjedelig.

Anonymkode: 1e9e4...108

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vedder på at han som mann ville blitt veldig overrasket over å høre det du skriver her, at du tok ordet "kjedelig" så tungt og alvorlig. Det er jo bare et ord man slenger ut av seg i farten når noe ikke går som man ville med en annen person. Da sier man typisk "Så kjedelig du er da" eller noe sånt. Ikke noe alvorlig ment fra hans side, det er jeg sikker på.

Foreslår at du tar en prat med han om dette, og forteller at du tok deg veldig nær av at han kalte deg kjedelig, og spør han "Jeg lurer oppriktig på om du faktisk mener det seriøst".

Man kommer ingen vei om man ikke snakker sammen om ting.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig han sier det for å være slem? Hvorfor vil du være sammen med han da?

Ofte legger man ulike ting i ord, og har ulike uttrykksmåter. 

Det man gjør når man kommer i slike situasjoner er å snakke sammen, og formidle følelser i forhold til dette. Når det er gjort forventer jeg at atferden korrigeres. 

Anonymkode: 48a03...3b0

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det siste nå er at jeg sa ifra til han for ca. 10. gang at jeg ikke liker at han kiler meg under føttene hele tiden. Jeg har sagt det på en tydelig måte; "Du, jeg liker ikke at du kiler meg under føttene sånn, jeg synes ikke det er noe morsomt", men det virker som om det ikke går inn.

Neste gang han kiler deg under føttene, gi ham et velrettet spark tilbake, treff helst nesa eller pungen hans.

Så ler du høyt og lenge. Hvem er kjedelig, liksom ;)

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det kan bli negativt hvis det sies veldig mye, jeg! Ville vært ugreit for meg også, og jeg hadde pent sagt at : Finn deg helle en morsom jente hvis jeg er for kjedelig. 

Da vil han antagelig si : hæ? Mente det jo ikke sånn.. eller " åh, så kjedelig du er.." 

Anonymkode: df5b1...0e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg glemte å skrive at jeg har tatt det opp med han, og han sier han bare tuller, og at det er sånn man bare sier. Det er bare det at han sier det veldig ofte.

Det er mulig det er sånn man sier, men det kunne aldri falt meg inn å kalle noen for kjip, eller kjedelig fordi de ville noe annet enn meg. Jeg hadde bare akseptert at vi er forskjellige, og at ikke alle ønsker det samme som meg. Har ingen behov for å "rakke ned på noen" fordi de har andre meninger enn meg.

Anonymkode: 1e9e4...108

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig han sier det for å være slem? Hvorfor vil du være sammen med han da?

Ofte legger man ulike ting i ord, og har ulike uttrykksmåter. 

Det man gjør når man kommer i slike situasjoner er å snakke sammen, og formidle følelser i forhold til dette. Når det er gjort forventer jeg at atferden korrigeres. 

Hvis mannen min kiler meg etter jeg har formidlet følelsene mine rundt dette mer enn en gang, skal jeg jaggu klare å korrigere ham på en måte som han virkelig forstår. Jævla kødd om han ikke skjønner at jeg ikke vil bli kilt! 

Ingen kiler (eller skremmer meg) mer enn en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (39 minutter siden):

Hvis mannen min kiler meg etter jeg har formidlet følelsene mine rundt dette mer enn en gang, skal jeg jaggu klare å korrigere ham på en måte som han virkelig forstår. Jævla kødd om han ikke skjønner at jeg ikke vil bli kilt! 

Ingen kiler (eller skremmer meg) mer enn en gang. 

Jeg fant meg heller en mann som lytter, tar en beskjed, og korrigerer egen oppførsel.

Kan anbefales i stedet for å måtte "korrigere" og kalle kjæresten for kødd... Det finnes bedre menn der ute. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært ubehagelig å bli kitlet når man ikke ønsker det. At han synes det er gøy å plage deg, og blir irritert over at du uttrykker grensene dine og er nedlatende ved å kalle deg kjedelig er virkelig drøyt.

Folk er forskjellige! Du er ikke kjedelig fordi du har andre interesser enn han. Kan godt hende at han ikke mener noe vondt med det. Ok? Så da kan jeg gå rundt å slenge dritt til folk og plage dem så lenge jeg ikke mener noe vondt med det?

Skjønner godt at du reagerer! Virker uansett som at dere ikke passer godt sammen. Dere er ulike. Han respekterer ikke grensene dine og er nedlatende mot deg.

Anonymkode: 25727...e3e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skjønner hva du mener. Eksmannen min mener at han har definisjonsretten på hva som er normalt. Altså hvis jeg mente eller gjorde noe på en annen måte enn ham så var det ikke normalt. Umulig å snakke om noe som helst hvis alt enten er normalt eller unormalt. 

Anonymkode: df214...895

• Liker 9
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg fant meg heller en mann som lytter, tar en beskjed, og korrigerer egen oppførsel.

Kan anbefales i stedet for å måtte "korrigere" og kalle kjæresten for kødd... Det finnes bedre menn der ute. 

Ikke alle er like heldige som deg eller like perfekte som din mann.

De fleste andre har noen "feil og mangler", og da kan det være på sin plass med korrigering eller hardere skyts. Blir ting uoverkommelig, bør man heller tenke på å finne seg en ny partner. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg vedder på at han som mann ville blitt veldig overrasket over å høre det du skriver her, at du tok ordet "kjedelig" så tungt og alvorlig. Det er jo bare et ord man slenger ut av seg i farten når noe ikke går som man ville med en annen person. Da sier man typisk "Så kjedelig du er da" eller noe sånt. Ikke noe alvorlig ment fra hans side, det er jeg sikker på.

Foreslår at du tar en prat med han om dette, og forteller at du tok deg veldig nær av at han kalte deg kjedelig, og spør han "Jeg lurer oppriktig på om du faktisk mener det seriøst".

Man kommer ingen vei om man ikke snakker sammen om ting.

Dette skulle jeg skrive selv, så siterer likeså godt.

Anonymkode: 7ae9b...36e

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta en skikkelig samtale med han både om hans rett til å pelle på din kropp når du ikke vil, og hans måte å formidle ønsker om å gjøre noe sammen. Om han ikke er endringsvillig så er det jo ikke så mange alternativ for deg, om du ikke vil fortsette å ha det slik. 

At han fortsetter å gjøre ting mot din kropp du ikke liker, og mener det er hans rett fordi han syns det er morsomt - er jo ikke noe annet enn respektløst.  Mest høres det jo ut som han bare har veldig vanskelig med å uttrykke seg og formidle ønsker på andre måter enn å rakke ned på motparten, rimelig usexy det, og det kan jo være noen aldri har forklart han at slik sutring ikke gjør at noen har lyst å tilbringe tid med han. 

Anonymkode: 214cc...55c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hersketeknik, han bryter deg litt ned for hver gang. Det at du skriver og spør her betyr at det har gått så langt at du er begynt å tvile på deg selv. Beklager, men dette er ikke et sunt forhold. 

Anonymkode: 4dc55...55d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo hersketeknik, han bryter deg litt ned for hver gang. Det at du skriver og spør her betyr at det har gått så langt at du er begynt å tvile på deg selv. Beklager, men dette er ikke et sunt forhold. 

Hørte på en podcast en gang at når du begynner å Google oppførselen til kjæresten din, så er det noe som ikke er som det skal.

Anonymkode: 25727...e3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det gjør direkte vondt å bli kilt, så jeg hadde knipsa han på pungen og om han ikke synes det var gøy, så skulle han fått høre hvor kjedelig han var. Jeg synes jo tross alt det er veldig gøy. 

Anonymkode: 6e34a...b49

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (46 minutter siden):

Ikke alle er like heldige som deg eller like perfekte som din mann.

De fleste andre har noen "feil og mangler", og da kan det være på sin plass med korrigering eller hardere skyts. Blir ting uoverkommelig, bør man heller tenke på å finne seg en ny partner. 

For meg høres det mer ut som en hund, enn en partner. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg høres det mer ut som en hund, enn en partner. 

Grunnen til at jeg bruker dette uttrykket, stammer fra et par tidligere svar. Og ja, jeg er helt enig. 

Men noen har vel den måten å uttrykke seg på, de har sikkert blitt korrigert i hele sitt liv av sine foreldre, regner med de har vokst opp i et pent møblert hjem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. 

Å se tv er jo mye kjedeligere enn å gjøre noe aktivt. Ta igjen med samme mynt, kall ham kjedelig for hver ting han vil forskjellig fra deg, og se om han synes det er så greit

Anonymkode: 8f2d6...009

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nesten som å høre om min samboer,  han kaller også meg kjedelig og skulle ønske jeg var litt mer fest glad ( da mener han ; sitte oppe med hans venner til seint på natt og drikke) jeg mistet jobben min nå under pandemien og er jobbsøker, da får jeg høre at jeg bare går hjemme hele tiden 😞 jeg er aktiv i jobbsøking og bruker mange timer av dagen på dette. Jeg har 2 barn som han tar helt avstand ifra, og vil ikke hjelpe meg med å ta seg av disse slik at jeg kan jobbe kveldstid, da snevrer arbeidslivet seg drastisk inn og vanskeligere å få jobb. 
Han klager på meg om jeg ikke spiser riktig, om jeg ikke trener 3 ganger hver uke. Jeg kommenterte nylig at busken på utsiden av huset hadde skyti høyt til værs, og at vi kanskje skulle klippe den litt ned igjen, da smalt det tilbake fra han ” ja bare klipp du!! Du er jo uansett bare hjemme hele dagen!! " 

fikk nylige et bilde av han i brann uniform hvor han hadde trening på jobben sin, jeg mistet min jobb som deltidskonstabel fordi han ikke ville flytte i nærheten slik at jeg kunne beholde jobben min der. Han likte generelt sett ikke at jeg jobbet der. 
så er interresant å lese om hva andre skriver her. 

Anonymkode: 7d199...752

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...