Gå til innhold

Mannen forsørger svigermor og det går direkte utover barnet vårt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er ufør og har 23000 kr utbetalt hver måned. Hun har i tillegg dyre uvaner som røyking og er glad i alkohol, uten at hun er alkoholiker.  

Hun leier en dyr leilighet,  fordi hun påstår at som voksen kvinne må hun bo skikkelig.  Røyking vil hun ikke gi slipp på, og det samme gjelder alkohol.  Hun betaler høy husleie,  så kommer strøm og alt det andre i tillegg. Det sier seg selv at dette ikke går opp, derfor må mannen min alltid bidra. Det er snakk om minst 2000-3000 kr hver måned,  pluss ekstrautgifter. Skal hun til frisør, tannlege,  kjøpe julegaver,  ny vinterjakke, veterinær til katten etc. Så dekkes det av mannen min.

Dette går hardt utover økonomien vår. Vi har kranglet mye om dette, da jeg må dra hele lasset alene, fordi hans inntekt går til å forsørge moren. Vi ble derfor enige om delt økonomi, der alle felles utgifter deles 50/50, det vi sitter igjen med disponeres fritt. 

Men selv dette fungerer ikke. Han skal i utgangspunktet betale halvparten av husleie, boliglån,strøm, internett og barnehage. Men han har ikke greid dette. Han skiller meg enda for 2 strømregninger og det har vært meg som har betalt barnehage de siste månedene. 

Det toppet seg likevel denne uka,  vi hadde i lang tid planlagt å ta med barnet vårt til dyreparken i sommer. Det er 5 timer unna med bil og vi hadde planlagt noen dager borte, med overnatting på hotell. I går når jeg ba ham overføre 5000kr, til turen, så sa han at han var blakk. Han hadde ikke noe på konto, fordi bilen til moren hans måtte på verksted. 

Jeg har ikke ord! Er så lei av å forsørge han, slik at han kan holde det gående hos sin mor med røyk, dyr husleie og bil når man bor sentralt i Oslo. 

Det verste er at han bruker meg som hvilepute. Han VET at jeg dekker utgiftene uansett, derfor fortsetter han bare. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 751e0...775

• Liker 36
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man er voksen skal man kunne klare seg selv. Svigermoren din må klare seg selv, og har hun ikke rett på bostøtte? 

Det er forståelig at det er slitsomt og en byrde. Kjenner det godt igjen da jeg hadde en stefar som ikke kunne bidra økonomisk og mamma måtte dra lasset. Dette gikk veldig utover meg og søstern min... 

Dere er nødt til å prate sammen med svigermor og fortelle at dere har ikke råd til å bidra økonomisk.

Tror dere hun vil forstå det? 

Anonymkode: 509ff...d15

• Liker 15
Skrevet

Dette visste du vel om før du valgte å få barn med mannen? Hva i alle dager fikk deg til å tro at han plutselig ville endre seg? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man er voksen skal man kunne klare seg selv. Svigermoren din må klare seg selv, og har hun ikke rett på bostøtte

Det er forståelig at det er slitsomt og en byrde. Kjenner det godt igjen da jeg hadde en stefar som ikke kunne bidra økonomisk og mamma måtte dra lasset. Dette gikk veldig utover meg og søstern min... 

Dere er nødt til å prate sammen med svigermor og fortelle at dere har ikke råd til å bidra økonomisk.

Tror dere hun vil forstå det? 

Anonymkode: 509ff...d15

Hun får 23000 utbetalt (antar det er netto siden det utbetalt) og da er det for mye for å få bostøtte. Jeg får 19000 netto og har ikke krav på bostøtte

Anonymkode: 59db1...990

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Meld henne på luksusfellen sammen med mannen din. 

Anonymkode: c5e23...95b

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en svigermor som ikke «klarer» seg selv. Sløsing av penger heter det. Forbannede idioter mener jeg

Anonymkode: 02cf8...bd2

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Meld henne på luksusfellen sammen med mannen din. 

Anonymkode: c5e23...95b

Dette er nok det beste forslaget, TS.

Men ellers - slik du beskriver situasjonen, forsørger du både mannen din og svigermor. Siden du har en mann uten baller, bekklager ærligheten, må du være mannen i huset og ta tak i økonomien.

Du og mannen din oppretter sammen en felles bankkonto. Så regner dere ut faste utgifter per måned, deler i 2 og setter opp faste trekk fra deres egne kontoer dagen dere får lønn. I den nye kontoen setter dere opp alle faste trekk - strøm, husleie, forsikringer. Så oppretter dere en annen bankkonto til sparing hvor begge overfører et fast beløp hver måned og dette bruker dere på ferie og andre ting som trengs. Resten av pengene disponerer dere fritt. 

Din svigermor lever langt over evne. Mannen din MÅ konfrontere henne og hun må forstå at utgiftene må samsvare med inntekten og hvis hun vil leve i luksus, må hun øke inntekten sin. Hvis mannen din nekter eller som det ser ut ikke har baller å gjøre det rette og for eksempel ikke går på en ordning som denne jeg nettopp beskrev, må du rett og slett ta over hans økonomi og få hans lønn på din konto hvor han får et fast beløp hver måned overført til seg som han kan disponere fritt. Så står du for alle felles utgifter og økonomien i familien. Siste utvei er å bare forlate ham fordi dette kommer til å fortsette så lenge hun lever og det skal ikke gå utover din familie. Hun er en parasitt.

• Liker 48
Skrevet

Skjønner begge parter: Han vil hjelpe sin mor, personen som ga han liv og du vil ikke stå alene i økonomien lengre / bli brukt. 

I lengden hadde jeg personlig ikke klart det om det har seg sånn at svigermor har dyre vaner og «snylter» på sønnen sin.

Hadde gitt han et ultimatum: skilsmisse eller fortsette å forsørge moren sin når han selv ikke har råd til det. 

23K utbetalt i mnden er en normal arbeidslønn for mange. 

• Liker 23
Skrevet

Uff, mannen har rota seg ut i eit uføre her. Det er vanskelig å slutte når han har starta å dekke økonomien for mor, så eg reknar med at du må ta styringa. Er det aktuelt å sette opp ei økonomisk oversikt til han, som utgangspunkt for ein alvorlig samtale? Kanskje må du presentere for han kor mykje han skulle ha betalt heime, og få han til å rekne over kor mykje han har gitt til mora i løpet av eit år. 

For min del hadde eg nok presentert skilsmisse som eit reelt alternativ dersom han ikkje forstår kva han styrer med. 

Dessuten er det lurt å kreve fast overføring av dei nødvendige utgiftene, inn på ein eigen konto straks lønna er på plass. Då er det tomt på hans konto når mor maser. 

• Liker 15
Skrevet

Dra til dyreparken alene, og ikke ha dårlig samvittighet. 

Og fra nå av må det første han gjør hver lønningsdag være å overføre en sum til felleskontoen som skal dekke alt delt på to, dvs faste regninger, mat, og også barnehage og strøm. Det han sitter igjen med etter dette, kan han heller sløse bort på moren. Og han kan selvfølgelig ikke overføre tilbake fra felleskonto om det kniper senere i måneden.

Vil han ikke dette, må du bare revurdere hele greien. 

• Liker 43
Skrevet

TS, en ting til - hvis dere skiller lag, tror du at mannen din kan leve alene og fortsette å forsørge sin mor i samme grad? Fordi per i dag er det du som i praksis forsørger henne ved å dekke hans del av fellesutgiftene hjemme. Dere to må ta en virkelig alvorlig prat, helst uten krangling, men bare rene, kalde fakta. Det er sånn, sånn og sånn det er og slik kan vi ikke fortsette hvis vi skal være en familie. Til syvende og sist må han velge mellom sin familie og sin mor og det er hans mor som har satt ham i denne kjipe situasjonen. Det enkleste ville vært å bli enige om et fast beløp hun får hver måned - for eksempel 1.000 kroner og ikke en krone mer for da har han både tatt hensyn til henne og til egen familie. Men for dette kreves det at han utvikler baller å stå for det og at han velger å prioritere sin familie, altså deg og barnet. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått flere gode råd her, men endringen kan kun skje med mannen din ombord. Er han villig til å slutte å bruke penger på sin mor? Klarer han å stå imot når hun bare må ha penger til noe? Hun kommer jo til å bli forbanna, greier han å stå i det? 

Jeg har dessverre ikke troa på at han kommer til å endre seg, og jeg tror at det eneste rette du gjør her er å skille deg. Han prioriterer sin mors sløseri over sitt eget barn, og har ingen betenkeligheter med å la deg dra lasset alene. Slike verdier endres ikke over natten! 

Anonymkode: 7bc52...f96

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Si i fra til svigermor også, akkurat sånn det er: Lars hjelper deg med penger, men vi har ikke råd til det, nå hadde vi planlagt ferie til Sørlandet, men Lars er blakk og vi kan ikke dra pga din verkstedregning og alt annet. Det er trist for lille Leo. Jeg drar lasset alene, og Lars sponser deg. Det er små beløp hver gang, men siden nyttår har Lars hjulpet deg med minst 15 000, det er det vi skulle feriert for. Jeg beklager, men dette må ta slutt.

Så må Lars ha betraktelig mindre tilgjengelig, og dere må ha felles sparing som du disponerer. Pengene må overføres deg, og du betaler alt av regninger og sparing. 

Anonymkode: 83019...34b

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si i fra til svigermor også, akkurat sånn det er: Lars hjelper deg med penger, men vi har ikke råd til det, nå hadde vi planlagt ferie til Sørlandet, men Lars er blakk og vi kan ikke dra pga din verkstedregning og alt annet. Det er trist for lille Leo. Jeg drar lasset alene, og Lars sponser deg. Det er små beløp hver gang, men siden nyttår har Lars hjulpet deg med minst 15 000, det er det vi skulle feriert for. Jeg beklager, men dette må ta slutt.

Så må Lars ha betraktelig mindre tilgjengelig, og dere må ha felles sparing som du disponerer. Pengene må overføres deg, og du betaler alt av regninger og sparing. 

Anonymkode: 83019...34b

Jeg er ikke uenig i tankegangen din, men er ts interessert i å styre økonomien til mannen sin på denne måten? Jeg hadde ikke hatt lyst til å «umyndiggjøre» mannen min slik… Vil ikke det kunne skape en uheldig maktbalanse i forholdet, og skape andre konflikter mellom de to? 

Konfrontasjonen med svigermor bør tas på akkurat denne måten, mener jeg. Finn ut hvor mye hun har kostet dere siden jul, presenter beløpet for henne og kutt. 

Anonymkode: 7bc52...f96

• Liker 10
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde tiltet for lenge siden. 

Hadde gitt ultimatum. Enten stopper han pengekranen nå eller så er det slutt og kan kan bo med mamma. 

Skrevet

Han burde heller brukt pengene på å spare til barna deres. Sette i fond 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sparer du på å sette mannen igjen hjemme, så drar du og barnet på ferie? Foreslå at han og moren kan ha sommerjobb sammen mens dere er borte? Stort behov for jordbærplukkere, ryddehjelp på kafeer osv i sommer..

Anonymkode: 46984...64d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Svigermor er ufør og har 23000 kr utbetalt hver måned. Hun har i tillegg dyre uvaner som røyking og er glad i alkohol, uten at hun er alkoholiker.  

Hun leier en dyr leilighet,  fordi hun påstår at som voksen kvinne må hun bo skikkelig.  Røyking vil hun ikke gi slipp på, og det samme gjelder alkohol.  Hun betaler høy husleie,  så kommer strøm og alt det andre i tillegg. Det sier seg selv at dette ikke går opp, derfor må mannen min alltid bidra. Det er snakk om minst 2000-3000 kr hver måned,  pluss ekstrautgifter. Skal hun til frisør, tannlege,  kjøpe julegaver,  ny vinterjakke, veterinær til katten etc. Så dekkes det av mannen min.

Dette går hardt utover økonomien vår. Vi har kranglet mye om dette, da jeg må dra hele lasset alene, fordi hans inntekt går til å forsørge moren. Vi ble derfor enige om delt økonomi, der alle felles utgifter deles 50/50, det vi sitter igjen med disponeres fritt. 

Men selv dette fungerer ikke. Han skal i utgangspunktet betale halvparten av husleie, boliglån,strøm, internett og barnehage. Men han har ikke greid dette. Han skiller meg enda for 2 strømregninger og det har vært meg som har betalt barnehage de siste månedene. 

Det toppet seg likevel denne uka,  vi hadde i lang tid planlagt å ta med barnet vårt til dyreparken i sommer. Det er 5 timer unna med bil og vi hadde planlagt noen dager borte, med overnatting på hotell. I går når jeg ba ham overføre 5000kr, til turen, så sa han at han var blakk. Han hadde ikke noe på konto, fordi bilen til moren hans måtte på verksted. 

Jeg har ikke ord! Er så lei av å forsørge han, slik at han kan holde det gående hos sin mor med røyk, dyr husleie og bil når man bor sentralt i Oslo. 

Det verste er at han bruker meg som hvilepute. Han VET at jeg dekker utgiftene uansett, derfor fortsetter han bare. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 751e0...775

Du må slutte å betale for han da. Men helt ærlig, det der ville jeg ikke klart. Hadde blitt et ultimatum dessverre.  Bidra med halvparten eller flytt hjem til mor. Er vel der han burde vært antagelig. Samtidig - han er snill da. Ønsket hans er godt. Å ta vare på mor er en bra ting. Når man har sikret sin egen familie først, dvs barna man har laget og den man har giftet seg med. Alltid første pri. Og er det overskudd, så kan man hjelpe mor. 

Men, dere er gift? Jeg forstår at du har vanskelig for å akseptere svigermor sine utgifter. Men du velger å være gift med en som ønsker å hjelpe. Hva syns du er så galt med å hjelpe henne? Kun nivået på utgifter - Ikke sant? Ville tatt en lang prat med mannen. Tilbake til felles økonomi og at dere sammen blir Enige om et beløp pr mnd å sende svigermor. Det må han holde seg til. Og han (eller dere) må prate med henne og si at det er det hun kan få, så må hub planlegge etter det. Slutt på ekstra overføringer. Ville dekk veterinær, det er det eneste jeg ville hatt en egen intern avtale om, at om dyret må ha hjelp så får det det. Innen en viss grense. Blir han ikke med på dette, eller klarer å overholde det - så er ette forholdet i dyp dyp trøbbel spør du meg. Han forstår ikke det før du forklarer det for han… 

Så strekk deg litt for å anerkjenne hans egentlig gode ønske om å hjelpe sin mor, men at skal han også ha en familie selv så må dere finne en løsning dere er enige om. 

Anonymkode: f3514...e0c

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Dette er jo ikke ok.  23.000 er ikke mye, men det burde jo gå.  Jeg kunne nok aldri funnet på å be barna om penger.  Hun må jo skjønne at dere har nok med deres egne utgifter?

Det som jeg virkelig ønsker og trenger, er av og til litt praktisk hjelp utendørs pga helse, men det vil/kan de ikke.  Jeg sliter f.eks med å klippe hekkene mine pga en skadet skulder, så det er jo litt dumt, men har bestemt meg for å fjerne den hvis jeg ikke klarer det lenger. Jeg har ikke råd til å ansette folk til det.  Så man må jo bare innrette seg.

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...