Gå til innhold

Saxenda - for et fantastisk hjelpemiddel for vekttap!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 18.34):

Men hvordan blir det da når dere slutter på pillene? Eller er det tenkt at dere alltid skal gå på dem for å holde vekta/matlysten nede?

Jeg er nysgjerrig da jeg selv er i en vektnedgangsprosess, og ser jo at mye av jobben består av å motstå fristelser, håndtere følelsen av å ha lyst på noe, spise moderat av mat/snacks, samt å kjenne på normal metthetsfølelse. Dette kan en vel ikke lære dersom en har tabletter som fjerner søtsug eller lysten på noe godt, eller på mat i det hele?

Hva tenker dere rundt dette?

Anonymkode: 68d62...55e

Jeg sluttet på Saxenda fordi jeg manglet effekt etter en del måneder 

Jeg har ikke gått opp siden da fordi jeg pga Saxenda har lært hvor mye kroppen min tåler av kcal … må gå ned et par kg til, men det får bli uten Saxenda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mysimba fungerer selv om man ikke trener også.

Hatt noen uker, hvor jeg ikke har hatt mulighet, pga div.

Likevel merket jeg det GODT på kroppen. Så med bevegelse/trening i tillegg kan jeg tenke meg mange går ned MYE :Nikke:  Ulempen siste måneder har vært at den ikke har vært å få tak i flere steder.

Anonymkode: babbb...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei 😊 hvordan har det gått med vektnedgang og Saxenda siden juni 2021 ?

Anonymkode: 33313...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Fungerer saxenda også selv om man ikke trener?

Og hvordan går det med dere i denne tråden nå?

Planen her er å starte opp med Saxenda. Jeg har fått det på resept, men må betale det selv da jeg ikke har tilleggssykdommer. 
Hva bør man passe på?

Anonymkode: 6dec0...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fungerer saxenda også selv om man ikke trener?

Og hvordan går det med dere i denne tråden nå?

Planen her er å starte opp med Saxenda. Jeg har fått det på resept, men må betale det selv da jeg ikke har tilleggssykdommer. 
Hva bør man passe på?

Hvis du må betale for Saxenda selv, så vil jeg anbefale å spørre legen om Ozempic på hvit resept isteden. Mye billigere og kun en injeksjon i uka. Og ja, disse medisinene funker selv om man ikke trener, så lenge man er i et kaloriunderskudd :)

Anonymkode: c5682...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis du må betale for Saxenda selv, så vil jeg anbefale å spørre legen om Ozempic på hvit resept isteden. Mye billigere og kun en injeksjon i uka. Og ja, disse medisinene funker selv om man ikke trener, så lenge man er i et kaloriunderskudd :)

Men hvorfor er den så dyr tro? Kan det være den er bedre enn den andre? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 14.49):

Jeg spiser heller masse laks / kalkun / kylling og alt jeg vil av grønnsaker hver dag og kutter ut sukker enn å bruke 3000 i MND på piller. 

Gått ned fra 77 til 74 på 3 uker.   Fint at dere får det til med piller og da.

Anonymkode: aec44...a96

Saxenda injiseres med en sånn insulinpensak. Det er ikke piller. 

Å gå ned i vekt er lett, å holde vekten er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hvorfor er den så dyr tro? Kan det være den er bedre enn den andre? 🤔

Har lest at Ozempic (semaglutid) har hatt bedre resultater i studier enn Saxenda (liraglutid), faktisk. Semaglutid kommer forhåpentligvis under navnet Wegovy i høyere dose enn Ozempic i løpet av året, da godkjent som slankemiddel. Jeg går på Ozempic selv, har god effekt av den med mindre sultfølelse og at jeg blir mye fortere mett. Men måtte opp på full dose før effekten kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Begynte på Saxenda forrige mandag, veide meg etter 6 dager, og hadde gått ned 2,8 kg 😱 
Dette skyldes nok noe kvalme, og jeg merker også at jeg er mindre sulten, og blir mye raskere mett. Jeg tror ikke dette er noen placebo-effekt da jeg har for vane å spise for mye, for ofte og for usunt. Og det er ingenting av motivasjon som har klart å holde meg unna mat tidligere.  Har drukket cola pga kvalme den siste uka, og har spist litt sjokolade. Ikke trent, men ligger på 6500-10000 skritt pr dag. Så dette virker. Skal begynne få inn litt styrketrening og faste turer, og lære meg om mindful eating. For dette er kun et hjelpemiddel, når jeg slutter på medisinen må jeg klare meg selv. 
Er mer trøtt og sliten, og blir kvalm, men har ikke kastet opp. Foreløpig er disse bivirkningene verdt det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BuffyTheVampire skrev (2 timer siden):

Begynte på Saxenda forrige mandag, veide meg etter 6 dager, og hadde gått ned 2,8 kg 😱 
Dette skyldes nok noe kvalme, og jeg merker også at jeg er mindre sulten, og blir mye raskere mett. Jeg tror ikke dette er noen placebo-effekt da jeg har for vane å spise for mye, for ofte og for usunt. Og det er ingenting av motivasjon som har klart å holde meg unna mat tidligere.  Har drukket cola pga kvalme den siste uka, og har spist litt sjokolade. Ikke trent, men ligger på 6500-10000 skritt pr dag. Så dette virker. Skal begynne få inn litt styrketrening og faste turer, og lære meg om mindful eating. For dette er kun et hjelpemiddel, når jeg slutter på medisinen må jeg klare meg selv. 
Er mer trøtt og sliten, og blir kvalm, men har ikke kastet opp. Foreløpig er disse bivirkningene verdt det.

Hei! Jeg er TS med annen AB-kode da jeg har byttet bruker. Jeg har siden innlegget gått ned 18 kilo. Jeg surfet veldig på bivirkningene de to første månedene, og gikk ned mye. Etter det ble det tregere. Hadde et opphold i 4 uker før jul for å starte på nytt. Gikk opp 4 kilo i vekt, og ned 6 kilo til nå da jeg startet opp. Så hos meg virker det som om virkningen ikke er den samme, på langt nær. Jeg har mistet roen i hodet når det gjelder mat, og er på vei inn i gammelt og dårlig mønster.

Har time til fastlege i neste uke for å drøfte hva vi nå skal gjøre. Kanskje jeg må prøve noe annet. For jeg klarer ikke videre vektnedgang på egenhånd (og jeg vil ikke ha noen kommentarer om kalorier inn/ut; det er mer komplisert enn som så hos mange av oss). Jeg bør ned 15 kilo til før jeg er normalvektig.

Mener ikke å drepe gleden din, for jeg vet mange har super effekt i lang tid. Jeg heier på deg og alle dere andre! 

Anonymkode: c5e1b...8a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 20.09):

Høres rart ut. Funker om man er i kaloriunderskudd? Da er det kaloriunderskuddet som funker da slik det alltid gjør, og ikke Saxenda.

Anonymkode: f7cd2...ae8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 21.21):

Har lest at Ozempic (semaglutid) har hatt bedre resultater i studier enn Saxenda (liraglutid), faktisk. Semaglutid kommer forhåpentligvis under navnet Wegovy i høyere dose enn Ozempic i løpet av året, da godkjent som slankemiddel. Jeg går på Ozempic selv, har god effekt av den med mindre sultfølelse og at jeg blir mye fortere mett. Men måtte opp på full dose før effekten kom.

Godt å høre. Har gått på 0.25 og 0.5 og er superfrustrert for jeg kjenner ikke til noe virkning. Begynner på 1 mg til helgen, det er min siste sjanse. Hadde ikke virkning av verken Mysimba eller Saxenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Høres rart ut. Funker om man er i kaloriunderskudd? Da er det kaloriunderskuddet som funker da slik det alltid gjør, og ikke Saxenda.

Ja? Medisinene fører til økt metthetsfølelse og mindre sult, ikke økt forbrenning. Når man blir mett av halvparten av det man spiste før og ikke går sulten, så er det naturligvis lettere å være i kaloriunderskudd. Hvordan er det rart?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg er TS med annen AB-kode da jeg har byttet bruker. Jeg har siden innlegget gått ned 18 kilo. Jeg surfet veldig på bivirkningene de to første månedene, og gikk ned mye. Etter det ble det tregere. Hadde et opphold i 4 uker før jul for å starte på nytt. Gikk opp 4 kilo i vekt, og ned 6 kilo til nå da jeg startet opp. Så hos meg virker det som om virkningen ikke er den samme, på langt nær. Jeg har mistet roen i hodet når det gjelder mat, og er på vei inn i gammelt og dårlig mønster.

Har time til fastlege i neste uke for å drøfte hva vi nå skal gjøre. Kanskje jeg må prøve noe annet. For jeg klarer ikke videre vektnedgang på egenhånd (og jeg vil ikke ha noen kommentarer om kalorier inn/ut; det er mer komplisert enn som så hos mange av oss). Jeg bør ned 15 kilo til før jeg er normalvektig.

Mener ikke å drepe gleden din, for jeg vet mange har super effekt i lang tid. Jeg heier på deg og alle dere andre! 

Anonymkode: c5e1b...8a1

Takk for svar! 
Neida, du dreper ikke gleden min. Tenker det er lurt å ha realistiske forventninger. Forventer ikke å gå ned så mye hver uke framover. Har planer om å jobbe med rutiner ift til mat og trening, til tiden som kommer etter medisinslutt. 
Har du vært i kontakt med ROS? Du finner de på nettros.no

De har både kurs og samlinger. De hadde et nettbasert kurs ift overspising som jeg deltok på. Veldig nyttig. Tror det vi lærte der kan ha god effekt, men det forutsetter jo at man bruker det man har lært. Er helt enig med deg om at det er mye mer komplekst enn å ligge i kaloriunderskudd. Hadde det vært så enkelt hadde ingen slitt. Takk for svaret ditt, jeg heier på deg også ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 17.33):

Ja det er akkurat som når slankeopererte sier de gjør jobben selv 😂

Anonymkode: f246b...2f9

Det handler vel bare om å velge riktig mat av det lille man orker. Det bør jo også de slankeopererte, de har jo fortsatt et valg om å spise sunn eller usunn mat. 

Anonymkode: 74a4d...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 20.09):

Mange leger skriver ikke ut Ozempic lengre på grunn av legemiddelmangel. Jeg fikk Wegovy i stedet for Saxenda. Den er dyrere enn Ozempic, men mer virkningsfull enn Saxenda. 

Anonymkode: ff54c...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er til dels enig med deg. Gikk på saxenda i et år før jeg måtte slutte helt pga svangerskap. 

Første sommern jeg gikk på de så hadde jeg samme erfaring som deg, men etterhvert "forsvant" virkninga. Jeg ble plutselig 10x værre enn det jeg var før saxenda. Sinnsykt skjessen på all mat, godt og snop. Plutselig så kunne jeg trøkke i meg flere sjokoladeplater uten problem. 

Magen var ikke helt fornøyd derimot. Endte som regel på ramma i noen timer etterpå... men søtsuget ble for stort hele tiden. 

Tok en pause over sommern før jeg begynte igjen, og da fikk jeg god effekt igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (På 30.6.2021 den 14.45):

Gått ned 20 kg med Saxenda. Må betale den selv.. jævlig dyrt

men verdt hver kr

bare håper det kommer billigere alternativ 

3000kr i mnd liksom

hadde bmi på 36, nå er den 29. Og går sakte, men sikkert nedover 

Du kunne gått over til wegovy istedet. Det er billigere og mer effektivt. 

Anonymkode: 20cfe...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kunne gått over til wegovy istedet. Det er billigere og mer effektivt. 

Anonymkode: 20cfe...556

Jeg har gått over til wegovy men det er jo ikke mye billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Saxenda flater ut hos noen og man må over på wegovy for å gå ned videre i vekt 🙂

Anonymkode: 935c7...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...