Gå til innhold

Saxenda - for et fantastisk hjelpemiddel for vekttap!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynte med Saxenda for 7 uker siden, og var hos lege i går og jeg har gått ned 8 kilo.

Min historie: Jeg hadde en BMI på 35,5 da jeg begynte og fikk Saxenda på blåresept fordi jeg ikke kunne bruke Mysimba pga smertestillende med kodein.

Jeg har slanket meg før, jada. Og har historie med overspising. Men med Saxenda så er hjernen rolig. Jeg har ikke behov for å døyve følelser med mat. Selve Saxenda gjør ikke at du går ned i vekt, det er du som gjør jobben. Men jobben for meg har vært enkel. Jeg har ikke lyst på søtt. Jeg blir mett av halvparten av jeg spiste før. 

Min lege sa at han skulle ønske at alle med BMI på 30 skulle fått Saxenda på blåresept, for det er svindyrt for de som ikke oppfyller kravene.

Spør om dere lurer på noe. 

Anonymkode: 09185...2b4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja kanskje jeg skal prøve, har vel en bmi på over 40 så kan vel være muligheter for å få det. Går ned sakte men sikkert, men hender jeg sprekker og trøstespiser av og til. Er kun dagene jeg er på jobb at jeg greier å la være. Takk for tipset.

Anonymkode: c2e11...6ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt sånn ymse erfaringer når det gjelder Saxenda. Noen sier at de hadde bedre effekt med Mysimba, men måtte gå over til Saxenda pga bivirkninger når de brukte Mysimba.

Men, vi er alle ulike og responderer ikke leikt, så du kan jo være en av de heldige som har god effekt av Saxenda. Selv går jeg på Mysimba, og har ikke lenger søtsug og behov for småspising på kveldene. Jeg blir også fortere mett. Har gått ned 3 kg på 4 uker og er fornøyd med det. 

Anonymkode: c9abe...2bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja kanskje jeg skal prøve, har vel en bmi på over 40 så kan vel være muligheter for å få det. Går ned sakte men sikkert, men hender jeg sprekker og trøstespiser av og til. Er kun dagene jeg er på jobb at jeg greier å la være. Takk for tipset.

Anonymkode: c2e11...6ff

Mysimba og Saxenda er bare hjelpemidler for å gå ned i vekt. Jobben må vi gjøre selv, så det lønner seg å ha kunnskap om hvilken mat som er ok å spise, samt å ta de rette valgene mht innkjøp av mat. Derfor er det lurt å ha vært i et opplegg ved overvektsklinikken eller rehab opphold. Man lærer mye om kosthold på begge steder.

Man skal ha prøvd Mysimba før man kan få Saxenda, men det finnes noen få unntak som kan begynne rett på Saxenda.

Anbefaler deg å melde deg inn i facebook gruppen "Mysimba/ Saxenda/ Ozempic" Der er det mye nyttig å lese ang andres erfaringer. Mange gode tips å ta med seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mysimba og Saxenda er bare hjelpemidler for å gå ned i vekt. Jobben må vi gjøre selv, så det lønner seg å ha kunnskap om hvilken mat som er ok å spise, samt å ta de rette valgene mht innkjøp av mat. Derfor er det lurt å ha vært i et opplegg ved overvektsklinikken eller rehab opphold. Man lærer mye om kosthold på begge steder.

Man skal ha prøvd Mysimba før man kan få Saxenda, men det finnes noen få unntak som kan begynne rett på Saxenda.

Anbefaler deg å melde deg inn i facebook gruppen "Mysimba/ Saxenda/ Ozempic" Der er det mye nyttig å lese ang andres erfaringer. Mange gode tips å ta med seg også.

Skulle jo tatt med i det jeg har uthevet at dette gjelder for å få disse preparatene på blå resept. Man må ha en BMI på 40, eller 35 med tilleggssykdommer for å få det på blå resept. Også søker legen Helfo om man får det innvilget på blå resept. 

Man kan også få dette på hvit resept hvis man ikke fyller kravene for blå. Å da må man jo betale alt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men man er også avhengig av en lege som vil skrive ut dette. Min vil ikke, hun er tvert nei til mye og ikke åpen for diskusjon. Noen som vet om disse nettlegene vil skrive ut?

Anonymkode: 09d7c...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men man er også avhengig av en lege som vil skrive ut dette. Min vil ikke, hun er tvert nei til mye og ikke åpen for diskusjon. Noen som vet om disse nettlegene vil skrive ut?

Anonymkode: 09d7c...f93

Vet ikke, men det skader ikke å prøve. Men, kjipt å måtte betale for en konsultasjon og ikke få utbytte av den.

Hvorfor sier legen din nei?

MapleSirup skrev (5 timer siden):

Kan noen forklare hva saxenda er? Hvordan det virker?

https://www.121doc.com/no/overvekt/saxenda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at vi endelig har kommet dit at det finnes effektive medikamenter for å gå ned i vekt.  Det er helt fantastisk.  Akkurat nå er disse medisinene bare tilgjengelig for de som er verst rammet, men når vitenskapen har kommet så langt, er det bare et tidsspørsmål før det blir tilgjengelig for flere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (Akkurat nå):

Tenk at vi endelig har kommet dit at det finnes effektive medikamenter for å gå ned i vekt.  Det er helt fantastisk.  Akkurat nå er disse medisinene bare tilgjengelig for de som er verst rammet, men når vitenskapen har kommet så langt, er det bare et tidsspørsmål før det blir tilgjengelig for flere. 

Ser ut til at kravet for å få det er BMI på 30 og oppover. 

Det er flere tilbud til overvektige som har BMI på 40, eller 35 md tilleggssykdommer. Er man under det, så er det ikke så mye hjelp å få - ihvertfall ikke av det offentlige. Å det er igrunnen ille da det er så mange overvektige, så skulle man tro at det var mest samfunnsnyttig å hjelp folk før det har gått for langt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 20 kg med Saxenda. Må betale den selv.. jævlig dyrt

men verdt hver kr

bare håper det kommer billigere alternativ 

3000kr i mnd liksom

hadde bmi på 36, nå er den 29. Og går sakte, men sikkert nedover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser heller masse laks / kalkun / kylling og alt jeg vil av grønnsaker hver dag og kutter ut sukker enn å bruke 3000 i MND på piller. 

Gått ned fra 77 til 74 på 3 uker.   Fint at dere får det til med piller og da.

Anonymkode: aec44...a96

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går på Mysimba, og går sakte, men sikkert ned i vekt. Hadde en BMI på 30, så var akkurat på grensa. Hadde 15 kilo å gå ned, så jeg er ikke så veldig rammet av overvekt, men på grunn av et veldig anstrengt forhold til mat så sliter jeg med å gå ned de (nå) 12 kiloene jeg trenger for å bli normalvektig. Men Mysimba har gitt meg en ro i hodet som jeg aldri har hatt før. Jeg tenker ikke lenger på mat mellom måltidene, og blir faktisk mett! Jeg ble jo aldri mett tidligere, uansett hvor sakte jeg spiste. Spiste jeg tre brødskiver til lunsj på jobb, kunne jeg godt spist tre til. Nå spiser jeg to knekkebrød og det er nok :) Vil tro Saxenda gir noe av den samme effekten.

Man må jo gjøre jobben selv, men medikamentet er et veldig godt hjelpemiddel. Klarer man det selv så er jo det supert, men det er ikke alle som klarer det. Jeg har tidligere gått ned 30 kilo, men var i en helt annen livssituasjon, så de siste kiloene har vært vanskelige å få av.

Anonymkode: 84fce...df9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg spiser heller masse laks / kalkun / kylling og alt jeg vil av grønnsaker hver dag og kutter ut sukker enn å bruke 3000 i MND på piller. 

Gått ned fra 77 til 74 på 3 uker.   Fint at dere får det til med piller og da.

Anonymkode: aec44...a96

Du kan jo ikke sammenligne dine noen og 70 kg med folk som har sykelig overvekt, og som har 30 kg mer enn deg å bli kvitt.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg går på Mysimba, og går sakte, men sikkert ned i vekt. Hadde en BMI på 30, så var akkurat på grensa. Hadde 15 kilo å gå ned, så jeg er ikke så veldig rammet av overvekt, men på grunn av et veldig anstrengt forhold til mat så sliter jeg med å gå ned de (nå) 12 kiloene jeg trenger for å bli normalvektig. 

Anonymkode: 84fce...df9

Hadde du BMI på 30 og bare 15 kg og gå ned? Jeg har BMI på 35 og har ca 30 kg og gå ned. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (35 minutter siden):

Gått ned 20 kg med Saxenda. Må betale den selv.. jævlig dyrt

men verdt hver kr

bare håper det kommer billigere alternativ 

3000kr i mnd liksom

hadde bmi på 36, nå er den 29. Og går sakte, men sikkert nedover 

Kjedelig og komme akkurat under kriteriene for blå resept. Jeg får de gratis ut året siden jeg har frikort, og må bare bet egenandelen et par mnd fra nyttår og til jeg igjen har frikort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen i det du skriver TS, går selv på mysimba. Hodet er rolig! Jeg kan tenke på andre ting! 

Anonymkode: 14606...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser ut til at kravet for å få det er BMI på 30 og oppover. 

Det er flere tilbud til overvektige som har BMI på 40, eller 35 md tilleggssykdommer. Er man under det, så er det ikke så mye hjelp å få - ihvertfall ikke av det offentlige. Å det er igrunnen ille da det er så mange overvektige, så skulle man tro at det var mest samfunnsnyttig å hjelp folk før det har gått for langt. 

Enn så lenge.  Jeg har god tro på at dette vil endre seg med tiden.  Det er praksis ved de fleste andre behandlingstyper.  Først er det eksklusivt og dyrt, så får flere tilgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (31 minutter siden):

Enn så lenge.  Jeg har god tro på at dette vil endre seg med tiden.  Det er praksis ved de fleste andre behandlingstyper.  Først er det eksklusivt og dyrt, så får flere tilgang. 

Får håpe det. Det er jo viktig at folk får hjelp før det er snakk om sykelig overvekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er flere som snakker om at dere må gjøre jobben selv i samme slengen som dere sier at pga pillene spiser dere bare halvparten av hva dere spiste før, har ikke søtsug eller tenker på mat mellom måltidene.

Det vil jo indikere sterkt for det motsatte av at man må gjøre jobben selv, men uansett metode er jo flott at man tar grep om helsa.

Anonymkode: 84e83...220

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere er flere som snakker om at dere må gjøre jobben selv i samme slengen som dere sier at pga pillene spiser dere bare halvparten av hva dere spiste før, har ikke søtsug eller tenker på mat mellom måltidene.

Det vil jo indikere sterkt for det motsatte av at man må gjøre jobben selv, men uansett metode er jo flott at man tar grep om helsa.

Anonymkode: 84e83...220

Ja det er akkurat som når slankeopererte sier de gjør jobben selv 😂

Anonymkode: f246b...2f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...