Gå til innhold

Seterjentenes søndag… Spørsmål om hvordan budeier før i tida var

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden så var jeg på besøk hos mormor og satt å kikket igjennom en perm med gamle utklipp, morsomme tegninger og lignende. Plutselig så finner jeg en illustrasjon hvor det står «Seterjentenes søndag», hvor ei budeie ligger naken i gresset mens ei kvige står å slikker henne i skittet. Irundt så står det andre budeier og ler og kikker på. Jeg skvatt da jeg så denne illustrasjonen, og mormor så hva det var jeg hadde funnet. Hun lo godt, og så sa hun: «Du ser, vi klarte å få ordna oss vi også, vi som vokste opp før internett», før hun lo skikkelig igjen. Jeg var bare så flau, så jeg bladde bare videre og skiftet tema.

Men nå i det siste har jeg begynnt å se litt tilbake, og jeg kom plutselig på denne illustrasjonen. Jeg luret på, var det bare en spøk, eller var det litt sannhet også, hva disse seterjentene kunne finne på i fritida? Jeg kan ikke spørre mormor, for hun døde for noen år siden, og jeg hadde vel ikke turt det heller. Og jeg vil ihvertfall ikke spørre mamma om dette. 
Spørsmålet er : fikk seterjentene kvigene til å slikke skrittet sitt, eller var det bare tull og tøys?😧🙄

Anonymkode: eca13...c20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite "mormoraktig" over din mormor. Hun var jo pervers. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke ei kvige til å gjøre noe som helst. Og skulle du mot formodning få den interessert i underlivet ditt så bruker de klovene for å undersøke før de gjør noe som helst annet. Og da er det ikke mye skritt igjen. 

Anonymkode: e5ab6...86e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Lite "mormoraktig" over din mormor. Hun var jo pervers. 

Ikke pervers, men litt over-kanten-humor ofte…Hun var et unikt menneske, og jeg kunne ikke tenkt meg en annen mormor…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får ikke ei kvige til å gjøre noe som helst. Og skulle du mot formodning få den interessert i underlivet ditt så bruker de klovene for å undersøke før de gjør noe som helst annet. Og da er det ikke mye skritt igjen. 

Anonymkode: e5ab6...86e

Ok, det forklarer mye ☺️ Takk for svar. Slår meg til ro med at det ikke var slik som illustrert da… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke pervers, men litt over-kanten-humor ofte…Hun var et unikt menneske, og jeg kunne ikke tenkt meg en annen mormor…

Jeg kan også ha en særdeles grov humor til tider. Men jeg hadde aldri tøyset om dyresex til barnebarnet mitt. Får da være grenser! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp på gård, og har aldri hørt om det. Tunga er som sandpapir, og de er glade i salt,  så at det kunne bli en gjensidig effekt der, ser jeg ikke bort fra. At kvinner lar seg slikke av hund f.eks, er jo kjent fra både by og land.  Det at vi besjeler dyr, og gir dem lignende rettigheter som mennesker, er nok ganske nytt, og når nøden var størst, var det nok mang en sau og geit, som måtte stille opp. At også kvinner har gjort noe lignende, ser jeg på som høyst sannsynlig.  

Anonymkode: d4fa0...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Det med kviga var nok en karikatur, med det var nok en del "løssluppenhet" og moro på stølene (setra) før i tiden.  Mange artige historier om gutta som reiste opp dit på lørdagskveldene. Var nok et "fristed" for mange ungdommer som vokste opp på bygda/bondesamfunnet, da det ble drevet stølsdrift (seterdrift).

Anonymkode: a61c9...abf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolket ikke det din bestemor sa som at de gjorde det, men at "de ordnet seg før internett" betød at de så på lignende illustrasjoner i stedet for å se bilder på nettet. Uansett tviler jeg på at det hadde vært noe særlig å bli slikket av et digert beist med grønnslimete tunge som grovt sandpapir 😜🐄

Anonymkode: 339d3...4a3

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg har vært budeie og har aldri tenkt tanken på å få dyrene til å slikke meg. Det er perverst og sykt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...