Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer var veldig flink når vi ble sammen. Han tok initiativ å vaska, henge opp og bretta klær. Etter at jeg gikk i permisjon og fikk baby har dette sklidd ut helt. Kun jeg som gjør alt angående vask av klær. Jeg har også et system der jeg har dunker til forskjellig vask. En dunk til hvite klær, en dunk til farget undertøy/håndklær osv. Jeg har tatt det opp flere ganger at han skal legge skitne klær i riktig kurv. Han gjør ikke det, å slenger alt fra seg. Når jeg spør om han kan henge opp klær sammen med meg så er der bare huff å huff. Han gjør det aldri selv. Jeg var borte 5 dager, han vasket ingenting. Jeg har tatt opp dette flere ganger av at jeg ikke skjønner hvorfor dette har blitt mitt ansvarsområde? Da sier han «jeg pusser opp huset, jeg har ikke tid» altså, jeg passer på baby, jeg må uansett gjøre ting. Han jobber ikke hver dag uansett. Både jeg og han er hjemme med baby. 

Anonymkode: a426f...a78

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du vi skal svare, egentlig? 
Skjønner det er kjipt, men dete må snakke skikkelig om fordeling.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her vasker mannen sine egne klær. Så hvus han skulker unna har han brått ingenting å gå med igjen. Vi er for uenige om sortering, grader og hvor lenge ferdig vask kan ligge i maskina, så måtte bli slik.

Anonymkode: a5f76...9e4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du har betaling for å være hjemme med barnet, ikke være hushjelp. Å vaske klær går uansett så kjapt at du uansett kan slenge på håndklær, sengeklær og barnets klær i tillegg til dine egne, så kan mannen din ha ansvar kun for sine egne klær siden han er så travelt opptatt med jobb og oppussing.

Anonymkode: c1e49...697

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hovedansvaret fir vasking av tøy, men det er som regel mannen som bretter og henger opp tøyet. Jeg er egentlig ganske heldig slik.

Anonymkode: 6ccc5...bff

AnonymBruker
Skrevet

Vi vasker våre egne klær hver for oss (jeg er mer nøye på farger og type vask), begge vasker barn sitt og håndklær/sengetøy. Den som kommer over en ferdig maskin henger opp. Mannen er flinkest til å ta dem ned, brette og legge på plass, jeg er helt ubrukelig der. 

Anonymkode: a4080...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har jeg hovedansvar for klesvasken. Frivillig. Hos oss har han hovedansvar for kjøkkenet og å holde det rent og ryddig. Hvorfor? Fordi da har vi ansvar for den tingen den andre liker minst å gjøre. 

Anonymkode: 1a426...b85

• Liker 7
Gjest Tamsi
Skrevet

Det er bare å ikke vaske hans klær. Hvis han ikke gidder så lite som å legge klærne på rett sted så trenger ikke du gidde å gjøre alt annet. Han skjønner jo tydeligvis hvor kjedelig det er, og det er da ikke noe mer moro for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg.. Han har misfarget mye klær og lærer ikke, så jeg bare tar det. 

Anonymkode: 7315b...4bc

Skrevet

Du får vaske ditt og barnet sitt tøy, og så blir det vel etterkvart behov for klesvask også for han;) Det er då ei god muligheit for å ta ein prat om arbeidsfordeling...

Kanskje du ikkje hjelper han med det han held på med? 

Men for all del: klesvask og husvask er oppgåver du har heile livet. Oppussing og anna er gjerne ting som varer ei periode. Så den som tek hovedansvar for husarbeid risikerer å stå med "sitt" arbeid medan mannen kviler seg som 70-åring også.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alt, også sortering av hans klær. 

Han vasker badene hver torsdag. 

Blant annet. 

Nettopp for å ha et klart ansvarsområde, og slippe diskusjoner om hvem sin tur det er, har vi fordelt alle oppgaver på denne måten. 

Anonymkode: b9842...153

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hos oss har jeg hovedansvar for klesvasken. Frivillig. Hos oss har han hovedansvar for kjøkkenet og å holde det rent og ryddig. Hvorfor? Fordi da har vi ansvar for den tingen den andre liker minst å gjøre. 

Anonymkode: 1a426...b85

hos oss har vi også sånn. 

idag er det nesten ikke lov til å si at kvinnen gjør husarbeid og mannen gjør vedlikehold og bil etc. 

men hos oss gjør vi det, men det er fordi jeg trives godt med å stelle inne og han er en praktiker som elsker å fikse og ordne. - ikke fordi det er de gamle kjønnsrollene.

jeg er også veldig glad i å lage mat, og da liker jeg også å ha orden og oversikt - som da gjør at jeg liker å rydde/vaske kjøkkenet. han kan jo selvfølgelig hjelpe til med å ta inn fra bordet. 

han elsker og er veldig flink til å grille, jeg kan heller gjøre klart tilbehør etc. 

jeg synes også det er unødvendig å sette på egen vask med hans tøy, men han har fått beskjed dersom han plutselig blir irritert fordi "den" skjorta ikke er ren. 

Anonymkode: 57bf2...b2b

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Hos oss var det slik at jeg vanligvis sorterte og vasket, for å unngå misfarging og feil temp.  Han hentet tøy i tørketrommelen og tok seg av bretting.  Det fungerte helt greit.  Da var vi bare to, men gjorde det aller meste sammen både inne og ute. Det var veldig koselig og greit, og jeg lærte mye greit om snekring og bilfiks.
Med eksen og begge barna hjemme, så var det verre. Da ble alt slikt lagt på meg som kvinnfolkarbeid..  merkelig innstilling.

Endret av Hvemsomhelst
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min ble litt lat en periode. Samlet alt hans i en søppelsekk og la det på hans side av sengen.

Sjokket var stort da han plutselig ikke hadde rene klær. 

Masing hjelper sjeldent. Tok en skikkelig prat og om han ikke endret seg ble jeg konsekvent. Som med ungen🙈😅

Etter det ble han veldig flink😅

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det jeg som gjør mesteparten av husarbeidet, altså klesvask, støvsuging o.l.

Er mann forresten. :)

Anonymkode: 32ca8...5d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hos oss har vi også sånn. 

idag er det nesten ikke lov til å si at kvinnen gjør husarbeid og mannen gjør vedlikehold og bil etc. 

men hos oss gjør vi det, men det er fordi jeg trives godt med å stelle inne og han er en praktiker som elsker å fikse og ordne. - ikke fordi det er de gamle kjønnsrollene.

jeg er også veldig glad i å lage mat, og da liker jeg også å ha orden og oversikt - som da gjør at jeg liker å rydde/vaske kjøkkenet. han kan jo selvfølgelig hjelpe til med å ta inn fra bordet. 

han elsker og er veldig flink til å grille, jeg kan heller gjøre klart tilbehør etc. 

jeg synes også det er unødvendig å sette på egen vask med hans tøy, men han har fått beskjed dersom han plutselig blir irritert fordi "den" skjorta ikke er ren. 

Anonymkode: 57bf2...b2b

Problemet med dette er at ting ikke er som før når det kommer til "manneoppgaver". 

Merker jeg blir irritert når bil blir nevnt. Hva i alle dager tar tid med en bil? Selv om vi har hus og hage er det minimalt som må gjøres utendørs. Og er det oppussing, eller en kran som ryker, da leier vi inn handtverkere. Og med mindre man bor på Toten med en gedigen oppkjørsel ser jeg heller ikke at snømåking kan defineres som en stor oppgave. 

Så når vi satt oss ned med bruttolista over alt som var av oppgaver for å fordele mellom oss var 90% inneoppgaver. 

Anonymkode: b9842...153

• Liker 14
Skrevet

Akkurat når det kommer til klesvask, tar jeg ansvar for vasken. Han vil gjerne, men er kronisk på det å fylle opp maskinen. Han får vondt i sjela og lommeboka om han skal starte en halvfull maskin. Derfor blandes farger og type tøy. 

Han starter litt for ofte vaskemaskinen på hytta, selv med forbud fra meg. Han har fått beskjed om at han kan vaske alt av sitt tøy, men holde seg borte fra mitt, barnas og gjerne håndklær og duker. For selv hyttetøy er finere når det har sine egne farger, og ikke en sånn lett grålig grad.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset vasker jeg klærne, fordi jeg trives best med det. Men jeg hadde ikke vasket hans om han ikke sorterte dem. Vi har mange dunker (hvitt, svart, farget, ull, undertøy, håndklær/sengetøy, delikat), så jeg bare slenger inn en dunk når den er full. Angående bretting, er han sjukt lite motivert til det. Stort sett jeg som bretter for meg og kidsa, men han tar som oftest sine egne klær som det er klart flest av. 

Anonymkode: 3f3b1...b01

Skrevet

Her er det jeg (mannen) som oftest vasker/henger til tørk/bretter og rydder inn klær. 2 voksne og noen barn 😊

For meg er det en fin anledning til å «koble  ut» litt. Setter på en podcast eller litt musikk på øra mens jeg holder på.

Skrevet

Her er det mannen i huset som har ansvaret for klesvask og støvsuging :) Jeg tørker støv, vasker kjøkken (datter vasker badet) og jeg er også den praktiske som fikser modem som ikke virker, TV-en som plutselig ikke gjør som den skal osv.

Totalt sett blir det nok 50/50 gjennom uka.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...