Gå til innhold

Dialektbruk i norsk film

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lærer de ikke dialekter på teaterhøyskolen?

Jeg er så lei norske filmer hvor mor har dialekt A, far dialekt B, sønn dialekt C, datter dialekt D og de bor et sted hvor folk snakker dialekt E, for å sette det på spissen.

Dette usannsynlige dialekt-opplegget hvor skuespillerene snakker sin egen dialekt, uten at det gir mening for rollekarakteren å snakke den dialekten, ødelegger ellers gode filmer.

Hvorfor?

Anonymkode: 58f55...6e2

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så ille så har produksjonen gjort en for dårlig casting. Det som virkelig ødelegger en film/serie er hvis noen sørfra prøver å snakke f. eks. nordlenning/trønder eller omvendt. 

Anonymkode: f56cf...a44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 23.39):

Lærer de ikke dialekter på teaterhøyskolen?

Jeg er så lei norske filmer hvor mor har dialekt A, far dialekt B, sønn dialekt C, datter dialekt D og de bor et sted hvor folk snakker dialekt E, for å sette det på spissen.

Dette usannsynlige dialekt-opplegget hvor skuespillerene snakker sin egen dialekt, uten at det gir mening for rollekarakteren å snakke den dialekten, ødelegger ellers gode filmer.

Hvorfor?

Anonymkode: 58f55...6e2

Er så enig, så enig.  Har irritert meg så inn i h......  Før var det noe som het dialektcoach, er det funksjonen utkutta pga. budsjettkutt ?  Alt som betyr noe er billig..billig..billig.  Norske filmproduksjon i "Remastil".

Anonymkode: 6ebf9...5f7

• Liker 3
Skrevet

Elsker serien Neste sommer men når Eva (Janne Formoe) er den eneste av en familie på 4 som snakker kav Kristiansandialekt så blir det for dumt. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...