AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #1 Skrevet 29. juni 2021 Hei! Jeg er 6 uker på vei og sliter helt forferdelig med kvalme, og trøtthet for den saks skyld, men kvalmen er helt forferdelig. Dette er mitt andre svangerskap, og i forrige spydde jeg konstant fra uke 11 til langt ute i andre trimester. Klarer sjeldent å få i meg mat, men prøver å spise små måltider gjennom hele dagen. I dag har jeg bare klart å spise mariekjeks, noen få druer og en bitteliten porsjon spagetti og en kvart pølse. Selvfølgelig går det jo fint å spise lite en dag i ny og ned, men har ikke klart å spise stort mer de siste dagene. Kanskje et knekkebrød eller to, men noe mer enn det gjør nesten bare vondt værre. Noen som har tips til hva man kan spise eller hva som kan roe ned kvalmen? Sliter allerede så ekstremt med trøtthet at jeg ikke ønsker å ta kvalmenedstillende (brukte i tidl. svangerskap, ble ekstra trøtt). Kan ikke akkurat leve på mariekjeks! 😅 Anonymkode: 3aaec...e16
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Loff og peanøtter uten salt. Klarer du å spise middag? Jeg ble ikke kvalm av biff, kyllingfilet og annet rent kjøtt, så jeg spiste bare rent kjøtt mens kvalmen stod på. Anonymkode: 191bc...811
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Sørg for å få mulighet til å hvile mest mulig. Om det så betyr 100% sykmelding. Jeg opplevde at kvalmen ble mye mer intens om jeg samtidig var veldig sliten. Det bedret seg først da jeg ble sykmeldt. Dette med hvilken mat som hjelper er veldig individuelt. For min del var det Ritz-kjeks, ostepop, fiskekaker og minitomater 😅 Synes også det hjalp å drikke kaldt vann med masse isbiter i. Men om du må leve på Mariekjeks i denne fleste tiden går det nok helt fint Anonymkode: 8c854...835
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sørg for å få mulighet til å hvile mest mulig. Om det så betyr 100% sykmelding. Jeg opplevde at kvalmen ble mye mer intens om jeg samtidig var veldig sliten. Det bedret seg først da jeg ble sykmeldt. Dette med hvilken mat som hjelper er veldig individuelt. For min del var det Ritz-kjeks, ostepop, fiskekaker og minitomater 😅 Synes også det hjalp å drikke kaldt vann med masse isbiter i. Men om du må leve på Mariekjeks i denne fleste tiden går det nok helt fint Anonymkode: 8c854...835 *Første tiden Anonymkode: 8c854...835
peanut_juice Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 Var kvalm 24/7 jeg også. Er i uke 13 nå og det har endelig begynt å roe seg ned litt 😪 Jeg spiste mye toast med smør, potetmos, tomatbønner og banan yoghurt 😅
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Prøv å passe på væskeinntaket, selv om det kan være vanskelig når man er kvalm. Bland litt eplemost med Farris og drikk små slurker. Iskald drikke med isbiter er bedre på kvalmen enn halvlunka. Friske og syrlige frukter og bær: nektariner, jordbær, bringebær, grønne epler, cherrytomater. Selv syns jeg faktisk gulrot også gikk greit. Jeg syns det var enklere å spise når maten var skåret/kuttet opp i små biter, så spiste jeg litt og litt. Rent kjøtt, som en annen også nevnte over her. Jeg spiste mye kyllingfilet, uten noe krydder, saus eller tilbehør. Mager mat er ofte enklere å få i seg enn fet. Biola uten sukker, mager kesam (enten vanlig eller vanilje), kokte poteter uten saus, hveteboller og mandler. Jeg har også lest at tilskudd av vitamin B6 hjelper for noen, men sjekk med legen din eventuelt. Anonymkode: 07b95...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå