Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange barn har du? Gjorde alle like vondt? Hvem var mest og minst vondt? Blir det bedre jo flere ganger man har gjort det? Er smertenivået tilfeldig fra gang til gang?

Grei ut :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har født fire barn. Gjorde ikke mindre vondt for hver gang, ble mer intenst og mere smerter for hver gang, men det gikk mye fortere med de to siste enn med de to første. 

Formen etter andre, tredje og fjerde fødsel var også mye bedre enn etter første. Hadde også null smerter etter fødsel med de tre, men første var det vondt i flere uker etter fødsel, selvom jeg ikke fikk noen rifter. 

Anonymkode: 4ca24...02f

AnonymBruker
Skrevet

Fødsel nr to var mye mer intens og vond enn fødsel nr en. Gikk mye fortere og riene kom tettere.

Anonymkode: ef2e8...f99

AnonymBruker
Skrevet

Det sies vel at det ofte går lettere og raskere for hver fødsel. Men ingen regel uten unntak, min fødsel nr 1 var rask og intens. Fødsel nr 2 var lang og utmattende. Smertemessig var de kanskje like, men tar heller en rask og intens fremfor flere døgn med rier.

Anonymkode: 64019...62c

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke mindre vondt, men merket at jeg hadde bedre kontroll ved andre fødsel 😊 Så det gikk lettere på grunn av at jeg var bedre forberedt enn ved første når man virkelig ikke har peiling😅

Anonymkode: 4663f...146

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare født to ganger, men det stemmer her ihvertfall! Første fødsel var helt sinnsykt vond, trodde jeg skulle dø på et punkt, selv med epidural. Andre fødsel var ikke spesielt vond og tok ikke så mye som en Paracet. 😅

Anonymkode: 8e009...558

AnonymBruker
Skrevet

Syns det bare har blitt vondere. Men restituerte fortere etter hver fødsel. 3 barn

Anonymkode: 594be...dea

AnonymBruker
Skrevet

Nr 2 var vonsere enn nr 1. 

Men har styrtfødsel (talt fra første rie her altså). Så her var fødsel nr 1 5 timer lang, fødsel 2  var 3 timer. Klart det blir mer intenst og vondt når hele fødselsprosessen skjer på kortere tid 

Anonymkode: 66969...36c

AnonymBruker
Skrevet

Har født to ganger.

Den første fødselen var lang og endte med vakuum. 

Den andre var mye fortere overstått, det var styrtfødsel. 

Smertene på riene vil jeg si var like vonde, men alt i alt var nok første "verst" i og med at det endte med vakuum og den varte lenger. Følte også mer kontroll andre gang da jeg hadde gjort det en gang før.

Anonymkode: 8b3f4...e0c

Skrevet

Skulle gjerne svart at det er mindre vondt for hver gang... men nei, dessverre. Ikke slik her i alle fall. Alle mine tre fødsler gjorde jævlig vondt, og den tredje tok lengst tid så derfor har jeg den i minnet som verst.

AnonymBruker
Skrevet

For det første, det er en myte at fødsler blir mindre smertefulle fordi du har født før. Det kommer helt an på riene, babyens leie, etc etc. Fødslene kan bli enklere (færre komplikasjoner) og raskere, men smertemessig kan det bli mindre vondt, det samme som sist eller mer smertefullt. 

Her var fødsel nummer 2 langt mer smertefull enn nummer 1. 

Anonymkode: 4422d...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel var en drømmefødsel, andre var styrtfødsel og tredje var setefødsel. Vil si at andre og tredje var vondere, andre fordi jeg ikke hadde pauser og tredje fordi det var veldig vondt akkurat i det ungene skulle ut. Men så sitter jeg her en mnd senere og kunne godt født igjen, så vil si at fødslene har vært fine uansett 😊

Anonymkode: 597d8...866

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker så inderlig godt da første rie kom med barn nr 2. Da slo det meg "skitt, det var faktisk  vondt ja". 

Men det som var forskjellen var at jeg visste hva jeg gikk til. Og således var det lettere. (Selv om jeg jo også var smertelig klar over at det ville bli vondere underveis-det visste jeg jo ikke med første). 

Jeg tenker det er litt som med barseltida-våkenetter er like vondt uansett om det er med barn nr 1 eller barn nr 2. Men med barn nr 2 vet du med hele kroppen at det vil gå over. (Noe du bare intellektuelt vet med barn nr 1). 

Anonymkode: 3dcc0...b43

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer for meg :) født 3 barn. Både mindre vondt, og kortere tid. 11 timer, 7 timer og ca 2 timer.  Siste rakk vi så vidt inn på føden, siden det var 1 t kjøring til fødestua, og vi ventet litt på ambulansen. 

Tror kroppen husker, og da går det lettere. Men var overrasket over at det fantes noe som het etterrier med nr 2. Slo inn på første natta, og jeg skjønte ingenting. Måtte få smertestillende. Dette er noe å være obs på dersom du er typen som vil rett hjem etter fødselen, og komme tilbake 3 dag for testing og undersøkelse av barnet.

Anonymkode: b5288...3be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nr 2 var vonsere enn nr 1. 

Men har styrtfødsel (talt fra første rie her altså). Så her var fødsel nr 1 5 timer lang, fødsel 2  var 3 timer. Klart det blir mer intenst og vondt når hele fødselsprosessen skjer på kortere tid 

Anonymkode: 66969...36c

Gah, er det sant? Min første fødsel var på én time fra første rie, og jeg trodde seriøst jeg skulle eksplodere og dø. Nå er det to uker til termin, og du sier det går raskere og gjør mer vondt? Hjelp!

Anonymkode: e4fa7...3b4

AnonymBruker
Skrevet

Født to ganger. Åpningsfasen var like vond begge ganger, men fikk epidural mye tidligere gang nr 2 så den føltes mindre vond. Epidural tar jo ikke alle smertene så med epidural føltes det ganske likt.

Pressingen med første tok en time, beinhard jobbing så husker mer strevet fremfor smerter nå i ettertid. Tenkte etterpå at dette klarer jeg igjen. Andre kom på to pressrier, det var sykt vondt og intenst. Var lykkelig for at jeg aldri skulle igjennom noe slikt igjen.

Anonymkode: 7e56b...408

AnonymBruker
Skrevet

Mer vondt med andremann her. Begge var styrtfødsel (ca 1,5t), men nr to var riene mer intense og vonde, samt at babyen var mye større - så pressingen var veldig vond. 

Anonymkode: 0001e...262

AnonymBruker
Skrevet

Har født tre barn, og fødselene har bare blitt lengre og vondere for hver gang. Det er nok litt uvanlig da. Første var styrtfødsel, og selv om det var intenst, så gikk det fort og greit. Under den andre ble det feilvridning og jeg hadde derfor trykketrang veldig lenge. Ble veldig redd underveis og det var egentlig det verste. Begge de første var under smertelindring, den andre var på ABC i badekar. Tredje var igangsatt og desidert lengst (18 timer, 16 timer lengre enn den første) og jeg synes det var mye vonde undersøkelser osv underveis i tillegg til kraftige rier som ikke førte noe sted i timesvis. Var så utslitt etterhvert at jeg fikk epidural og da gikk det veldig greit. Tre veldig ulike fødsler og tre veldig ulike barn. :)

Anonymkode: 4b0dd...508

AnonymBruker
Skrevet

Nei, min siste fødsel var desidert den jævligste! Barn nr tre kom på halvannen time, og det var en riestorm fra helvete. Jeg fikk noe greier intravenøst for å gi meg pause mellom riene, men det var bare grusomt fra start til slutt. Typ som min første fødsel, da man ikke ante hva man gikk til .. Jeg hadde null kontroll. Fødsel ne to var helt ok i forhold til de andre :) Men like vondt! 

Anonymkode: 4bd06...10a

AnonymBruker
Skrevet

Født to ganger. Styrtfødsel med aktiv fase på 1t med første og 10min med andre. 

Syntes det var ganske likt, men opplevde det som en motivasjon av at jeg skjønte hvor fort andre fødsel ville gå. Lettere å holde ut kroppens pressing og smerter når du vet det snart er over. Tenkte under begge fødslene at det er overraskende hvor overkommelig smertene er.

Anonymkode: 99e6b...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...